Новая государственная коммунальная политика: штрафом по потребителю!
Ось і дочекалися! Оприлюднені 18 та 30 січня проекти законів, розроблені Нацкомпослуг та Мінрегіонбудом, чітко визначили, за рахунок чого та кого реформуватимуть українське ЖКГ.
Йдеться про свіженький проект закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення відносин у сфері теплопостачання, надання послуг з централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води", яким розродилася Нацкомісія з регулювання у сфері комунальних послуг, та ще свіжіший – "Про внесення зміни до статті 32 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" щодо нарахування пені за несвоєчасне внесення плати за житлово-комунальні послуги", розроблений Мінрегіонбудом.
Перший законопроект вносить зміни до вже діючих нормативно-правових актів, а саме Кодексу про адміністративні правопорушення, законів "Про теплопостачання", та "Про житлово-комунальні послуги", "Про засади функціонування ринку природного газу".
Як завжди, прикриваючись благими намірами покращення, поліпшення та захисту усього чого тільки можливо. Нацкомпослуг спромоглася вимостити дорогу до пекла, породивши нормативно-правовий акт, який фактично закріплює за комунальниками право тримати споживачів на короткому та жорсткому паску та карати їх – штрафуючи гривнею як заманеться.
Якщо перекласти юридичне словоблуддя зазначеного проекту на людську мову, отримаємо наступне:
Якщо споживачеві не до вподоби холодні батареї у квартирі чи офісі та захмарні рахунки за такі "послуги" і він вирішить відмовитися від них, буде покараний штрафом у розмірі 1700-3400 гривень.
Не приведи Господі, якщо батарея потече і споживач її демонтує, заглушить, або вирішить замінити без санкції комунальників – без складання проекту, отримання дозволів, тощо – штраф 1700-3400.
А якщо з крану гарячої води тече щось незрозуміле, ледь тепле та ще й не завжди, а то й зовсім не тече, і споживач вирішить що така послуга йому не потрібна, то теж отримає адміністративне покарання у розмірі до 3400 гривень.
Не дай Боже споживачеві кудись відлучитися з квартири чи офісу, бо якщо прийдуть тітоньки з посвідченнями, а їм ніхто не відкриє, то буде споживач покараний штрафом на суму 1360 гривень.
Вирішили утеплити квартиру чи офіс, встановити металопластикові вікна, чи теплоізоляцію поліпшити, замінити унітаз чи мийку переставити – маєте незаконне, не санкціоноване перепланування (переобладнання), відгрібайте штраф у 3400 гривен.
Більше того, якщо у будинку розвалюється ліфт, неприбрані сходи, аварійні електричні, водо-тепло постачальні мережі, тече крівля, та інші негаразди – це вважається безгосподарним утриманням, порушенням правил користування житловими будинками та приміщеннями. Санкція – 3400 гривень штрафу!
Цей сумний перелік можна продовжувати й далі.
Втім, цікаво, що за бездоговірне користування тепловою енергією, фактично за її розкрадання, законом визначено штраф лише від 85 до 510 гривень. Чого таке послаблення? Може тому, що 99% підприємств теплокомуненерго не укладають таких договорів зі споживачами бо законодавчо не мають на це права?!
Виникає нагальне питання. А "судді" хто?
Кого розроблений Нацкомпослуг закон наділяє правом карати та милувати?
Здогадуєтесь?! Саме так! Тих самих комунальників! Незалежно від форми власності!
Нацкомпослуг не зважає на те, що за своєю природою виконавці комунальних послуг – КП, ТОВ, ВАТ, ПАТ, ПП… – є суб’єктами підприємницької діяльності, основною метою яких є отримання прибутків і надання їм каральних функцій породжує величезну корупційну складову та конфлікт інтересів.
Не треба мати багату уяву, щоб побачити, як після прийняття закону двійки та трійки переповнених відчуттям влади "уповноважених осіб" будуть відправлені на "регламентовану територію" для покращання, поліпшення та захисту прав споживачів.
Ось таке у Нацкомпослуг "горе від ума" народилося.
Приводжу дослівно цитату з пояснювальної записки до проекту: "Впровадження змін, передбачених проектом закону, забезпечить умови для технологічного та економічного збалансування процесів надання послуг з теплопостачання, та надання послуг з централізованого опалення та гарячого водопостачання, створить передумови для відновлення системи централізованого теплопостачання як цілісного комплексу.
Внаслідок цього у теплогенеруючих, теплотранспортуючих та теплопостачальних організацій виникне можливість акумулювання коштів для технічного переоснащення існуючої інженерної інфраструктури.
Очікувані результати від прийняття регуляторного акта:
Сфера впливу | Вигоди | Витрати |
Ринкове середовище | Стабілізує та зумовить розвиток ринку надання послуг з теплопостачання, послуг з централізованого опалення та гарячого водопостачання. | відсутні |
Інтереси держави | Виконання вимог чинного законодавства. | відсутні |
Інтереси суб'єктів господарювання | Регулювання процесу децентралізації систем теплопостачання шляхом розвитку та збалансування системи централізованого теплопостачання, забезпечення умов для економічного розвитку підприємств всіх форм власності, які сьогодні працюють на ринку житлово-комунальних послуг в умовах розвитку конкурентного середовища. | відсутні |
Інтереси громадян | Створення умов для забезпечення населення якісними послугами з централізованого опалення та гарячого водопостачання, запобігання використання власності, яка може завдавати шкоди правам та свободам інших громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію і природні якості землі. | відсутні |
Зверніть увагу на останній стовбець – "витрати". Вони відсутні! Такі розкішні наслідки і ніяких витрат для держави. Все оплатить споживач зі своєї кишені.
Можна тільки здогадуватися, з яким ентузіазмом комунальники почнуть виконувати норми цього акту, якщо він буду прийнятий.
Не слід дуже сподіватися, що на стадії погодження проекту буде здійснено детальний аналіз всіх соціальних вад та юридичних невідповідностей і документ піде "в утіль". Скоріш за все, це цинічне породження хворобливої уяви "спеціалістів" Нацкомпослуг дійде до Верховної Ради.
Щодо другого проекту закону, то на його появу очікували. Громадськість сподівалася, що держава не обкладатиме пенею споживачів, що мають заборгованість на тлі прогресуючого зубожіння населення.
Але сталося не так як гадалося. Ось вам і свіженароджений проект, за яким на 36% на рік буде збільшено борг за комунальні послуги. Незважаючи ні на що. Ані на заборгованість з заробітної плати, ані на відсутність роботи, ані на якість наданих послуг чи на їх фактичну відсутність.
Тож двійко цих документів, в разі прийняття, будуть діяти як пилосос, висмоктуючи з карманів громадян гроші на рахунки комунальників.
Ось фрагмент пояснювальної записки до проекту: "Обґрунтування необхідності прийняття акта:
Законопроект розроблено на виконання пункту 168.1 Національного плану дій на 2012 рік щодо впровадження Програми економічних реформ на 2010-2014 роки "Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава", затвердженого Указом Президента України від 12 березня 2012 року № 187/2012".
Цинізм найвищого ґатунку!
Що це? Як на мене, чергова спроба перетворити громадян України – споживачів комунальних послуг – у безправних кріпаків комунальних баронів!
Тому, вважаю, що лише широкий громадський резонанс може гарантовано зупинити спробу комунальних монополістів накинути на споживача жорсткий собачий ошийник.
Автор свідомо відійшов від "мови юриспруденції", вдавшись до спрощень та "літературизації", поставивши за мету стисло та емоційно донести до читача наслідки прийняття згаданих проектів, не вдаючись до глибокого професійного аналізу їх суті та новел. Хай цим займаються спеціалісти зацікавлених міністерств та відомств. Зрештою, вони мають відпрацьовувати гроші платників податків.
Іван Смольнѝй, експерт-консультант з питань ЖКГ, спеціально для УП