Маска "Свободы"

1009 просмотров
Вторник, 15 января 2013, 13:37
Валентин Бушанский
политолог, для УП

Леся Українка якось завважила: українським поетам треба заборонити писати про любов до України, можливо, тоді вони навчаться писати гарні вірші. Це міркування було висловлене доволі давно, але, як здається, й досі є актуальним.

Утім, я пропоную розширити тезу Лесі Українки й сформулювати її так: українцям узагалі треба заборонити висловлюватися про любов до України, можливо, тоді вони навчаться говорити щось варте уваги. Виняток із цієї максими я зробив би лише для школярів і дитячих поетів. Однак, наголошу: це – виняток. І не всяку школярщину варто волочити в життя.

Звідки у тебе такий максималізм, Валентине Бушанський? – спитають читачі. – Хіба є щось погане в любові до Батьківщини? Звісно, ні, – відкажу я. – У любові до Батьківщини немає нічого поганого; це – гідне почуття. Але, – уточню, – просторікування про любов до Батьківщини та рідного порогу, базікання на тему віри в Бога – викликають лише огиду.

Чому? Бо про сокровенне й інтимне не можна говорити посеред майдану. Сокровенне на те і є сокровенним (тобто, со-кров-енним – закритим), щоб про нього мовчати. Бо публічні освічення, мов публічні дівки, – коштують дешево.

Демонстративний патріотизм і демонстративна набожність, показна гуманність і моральність – це моветон. Про любов до України так само соромно кричати на кожному розі, як і про зневагу до України. І в цім відношенні й "патріоти" зі "Свободи", й анти-патріоти з Партії регіонів – одного поля ягоди.

Брутальна аналогія

Про те, що являє собою Партія регіонів (про її антропологічний вимір) – сказано достатньо. Й ілюзій щодо цього, напевно, вже ні в кого не залишилося. Тож, говорити про це – жодного сенсу.

Поговорімо про "свободівців". Поговорімо про естетику цієї політичної сили. Тобто про те, в яких óбразах ці люди сприймають світ і себе зокрема.

Звернімося до першоджерела – сайту ВО "Свобода". Я наведу лише дві цитати. Повірте, все наповнення сайту стилістично витримане.

Тож, що ми читаємо про лідерів цієї організації:

"Олег Тягнибок народився у Львові в сім’ї медиків. Найбільшими цінностями родини споконвіку були патріотизм і вміння відстоювати переконання. (…) З дитинства Олег запам’ятав обшуки кагебістів у своїй квартирі (хто кого обшукував – незрозуміло, бо речення неузгоджене. – Прим. – В. Б.). Через роки Олег скаже, що підсвідомо свій вибір зробив ще тоді – коли під час обшуків зникли безцінні родинні реліквії – старі фотографії, листи".

Я ридаю! (Старі фотки – та це ж апофеоз родинних цінностей!)

Ірина Фаріон "народилася у Львові. Українка. Батьки виховували доньку прикладом свого життя – чесно, правдиво, оптимістично. І завжди з Богом".

Як чуло!

А тепер найсмачніше. Цитую за російським виданням – розділ перший "В отчем доме": "В этом городишке, озаренном лучами мученичества.., жили мои родители. (…) Отец был добросовестным государственным чиновником, мать занималась домашним хозяйством, равномерно деля свою любовь между всеми нами – ее детьми". Це цитата з усім відомої книги, яку, однак, окрім політологів, мало хто читав – із "Моя боротьба" Адольфа Гітлера.

І коли читаєш про "Отчий дом" малого Адольфа, то так само пробиває на сльозу, як і у випадку, коли дізнаєшся про "старі фотографії" Олежика та про виховання "з Богом", яке випало Іринці.

Я по-звірячому хриплю… Чому сльози набігли на мої неголені щоки!? Може, тому, що блювати хочеться?..

Вульгарні політичні маски

Процитовані сентиментальні соплі позначаються в гуманітаристиці поняттям "кітч". Що є кітч? – це несмак. Кітч завжди сентиментальний і моралізаторський, це – вдавана праведність і доброчесність, наприклад, патріотичність (тощо). Одне слово – цілковита вульгарність.

Як ілюстрацію кітчевості (окрім згаданих опусів) можна згадати монумент "Молода Україна" (чи як він там називається) на Майдані Незалежності – отой позолочений кошмар. Або ж – меморіал пам’яті жертвам Голодоморів, біля Києво-Печерської Лаври. Можна згадати й не такі "пафосні" взірці – скажімо, мордатих янголят, які вилітають з-під пензля Євгенії Гапчинської.

Та суть в іншому: кітч – це не лише мистецький феномен, а й феномен світоглядний, а отже – й психологічний.

Аби не ходити колами, я напишу в лоб: кітч – це маска; кітч – це ширма. Це маска, коли людина репрезентує себе в кітчевім образі. І ширма – коли накидає ідилічний образ поверх виразок життя.

Картини Гапчинської – це ширма, на яку приємно дивитися кожній інфантильній персоні, дивитись і мріяти, плутаючи мрії з реальністю.

Однак, нарізі не мистецькі курйози є предметом уваги. Наразі важливі не ширми, а – маски.

Що приховується за маскою? Звісно, справжнє обличчя (або інша маска). Проте питання: що ж то має бути за обличчя, аби для того, щоб з’явитися перед людьми, знадобилася маска?

Повернімося до Адольфа Гітлера. Від істориків ми знаємо, що його батько був закінченим садистом, а матір – мазохісткою. І ніякої любові вона "порівну" не ділила поміж дітьми. (І ще велике питання, чи була взагалі любов у тій родині.)

Чому Гітлер відверто не пише про те, що його батько був сволотою, а він – улюбленцем матері? Тому й не пише, що досвід дитинства був настільки кошмарним, що піддавався лише витісненню. Це – перша причина. І друга: тому що для усвідомлення травматичного досвіду та перетворення його на текст (тобто, мистецький акт-одкровення) потрібен певний інтелектуальний рівень. Лев Толстой міг написати "Сповідь", а Гітлер – ні.

Я не стверджую, що в шафах Олега Тягнибока й Ірини Фаріон конче заховані скелети. Звісно, ні. Я лише бачу, що ці особи годні розповісти про себе лише в кітчевій формі. А це – характеризує їхню свідомість.

"Ідилія" та "лайно"

Мене, загалом, мало цікавить психологія згаданих персон. Мене цікавить суспільно-політичний бік справи. І цей суспільно-політичний бік у наступному: кітчеве самосприйняття з необхідністю зумовлює певне сприйняття світу.

Це уявлення про світ влучно розкрив Мілан Кундера. У книзі "Нестерпна легкість буття" він пише (цитую за російським перекладом): "китч есть абсолютное отрицание говна в дословном и переносном смысле слова; китч исключает из своего поля зрения все, что в человеческом существовании по сути своей неприемлемо".

Краще, напевно, не скажеш… Утім, потрібне уточнення. Куди ж поділося лайно (в прямому й переносному сенсі)? Якщо лайна немає в житті Адольфа, Олега й Ірини, то десь таки воно має бути?

Відповідь очевидна: в ролі "вигрібної ями" виступають Інші. Хто ці Інші? Про це Адольф, Олег, Ірина та їхні однопартійці пишуть прямо: кагебісти, комуністи, російськомовні, українофоби та, звісно, євреї. От світ і поділився, чітко та зрозуміло: по один бік Ми (чесні й порядні), а по другий – Інші (які вони – відомо).

Одразу після парламентських виборів багато-хто сподівався, що от тепер "свободівці" набудуть певного елітарного лоску. І їх спіткало жорстоке розчарування. Панове, суть справи в тім, що маргінальність "свободівської" політичної риторики – це не данина пропагандистському жанру. Ця маргінальність – нападки на російськомовних, євреїв, гомосексуалістів (тощо) – це їхній органічний спосіб мислення.

У головах цих людей немає нейронних зв’язків, які уможливлюють здатність сумніватись у собі, критично сприймати догми й традиційні уявлення. Ці люди в полоні власного чорно-білого мислення. І сáме мислення за такою чорно-білою схемою дає їм відчуття існування.

Два виправдання "Свободи" і не тільки

Блогер Андрій Черніков написав: "Партия жуликов и воров у нас уже есть. Теперь есть партия дураков". Я сміявся, читаючи статтю Чернікова. А потім мені робилося дедалі сумніше й сумніше.

З психологічного погляду, "свободівців" не можна назвати дурнями. Це просто особи з певним типом мислення. Одначе, питання: що зумовило суспільний запит на такий тип політичного мислення?

Відповідь на це питання дав Вальтер Беньямін – німецький літературний критик, представник певної ненависної "свободівцям" національності. Той писав: кітч – це не деградація естетичного сприйняття; кітч – це закономірний етап у розвитку естетичного сприйняття, адекватний масовій культурі.

Політичні наслідки такої естетичної закономірності Беньямін відчув на власній шкурі, коли до влади прийшли нацисти.

Сумно, але, згідно з Беньяміном, "свободівська" політична риторика, комуністичний нафталін, шароварництво Віктора Ющенка, "берёзовый рай" "русского мира" – це надовго. Мов виловлені рибини, ми приречені борсатися в сітці примітивізованих політичних образів.

Вдамся ще до однієї цитати. Мілан Кундера: "политические движения строятся не на рациональных подходах, а на представлениях, образах, словах, архетипах, которые все вместе создают тот или иной политический китч".

Міркування Беньяміна та Кундери – це два виправдання "Свободи" й інших суб’єктів партійної системи.

Кому це вигідно?

Володимир Ленін захлинався від сарказму: яка може бути демократія в буржуазному суспільстві, коли всі впливові газети належать капіталу? Судження Леніна можна повторити і нині, замінивши лише слово "газети" на слово "телеканали".

Тож, напрошується закономірне питання: хто випустив джина з телевізійної пляшки?

Двадцять років "свободівці" проходили вишкіл на полонинах. Вони б і досі там "вишколювалися", якби впливова рука не вийняла "корок", і Олег Тягнибок не опинився в студіях політичних ток-шоу.

Кому це вигідно? Наразі – лише Партії регіонів. А в перспективі – "русскому миру", який, окрім "пряника" (Пушкіна та "дешевого газу"), може скористатися тепер і "кнутом" – Тягнибоком-Фаріон-Мірошниченком.

Чи розуміють Тягнибок і Фаріон відведену їм роль пугала, призначеного лякати український схід? Якщо розуміють, то тим ганебнішою є їхні роль. 

Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Реклама:
Информационная изоляция Донбасса или Еще один "грех" Facebook
Почему невозможно таргетировать рекламу в соцсетях по всей Украине (укр.).
̶Н̶е̶ для прессы. Почему Раде следует восстановить прозрачность
Как Банковая планирует дальше блокировать назначение Клименко руководителем САП
Руководство страны может попытаться использовать ручную комиссию сейчас, затянув назначение Клименко на несколько месяцев и переиграть уже даже утвержденные результаты (укр.).
Кредиты и ипотека во время войны
Как государство поддерживает тех, у кого есть кредиты в банках и что делать, чтобы не допустить массового банкротства после войны? (укр.)
Зеленое восстановление транспорта: удобно для людей
Какие принципы следует учесть при восстановлении городов, чтобы улучшить систему общественного транспорта? (укр.)
Запустите малую приватизацию в условиях войны. Что для этого нужно?
Зачем возобновлять процесс приватизации во время войны? (укр.)
Оккупанты воруют украинское зерно: поименный список мародеров
Кто помогает вывозить и какие компании покупают у россиян украденное украинское зерно? (укр.)