Новые образовательные горизонты

61 просмотр
Вторник, 04 декабря 2012, 14:37
Петр Герасименко
для УП

На минулих виборах у Верховну Раду українське суспільство зіткнулося з активним залученням адміністрації, викладачів і студентів вишів до агітаційної діяльності на користь деяких мажоритарних кандидатів.

Перетворення претендентами на депутатський мандат окремих університетів у власні центри агітації та пропаганди стали ще однією ознакою глибокої системної кризи, у якій перебуває країна.

У цьому році така доля спіткала Національний авіаційний університет на чолі з регіоналом Максимом Луцьким та Національний університет державної податкової служби, який очолює інший член Партії регіонів Петро Мельник.

У період виборчої кампанії ці освітні заклади перетворилися на центри з обслуговування політичних виборчих амбіцій, а сукупний інтелектуальний потенціал викладачів та студентів був широко залучений у, в тому числі, брудній роботі із забезпечення проходження у парламент "рідного" кандидата.

Аналогічну функцію виконував для олігарха Ігоря Палиці і Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки у Луцьку.

Щоправда, на відміну від Максима Луцького та Петра Мельника, Ігор Палиця є лише головою Наглядової ради вузу, проте має дуже прихильного до своєї персони ректора Ігоря Коцана, проректорів та деяких деканів.

Саме вони і стали одними з найактивніших та найвідданіших агітаторів за соратника Ігоря Коломойського в обласному центрі Волині.

Те, з якою старанністю представники адміністрації університету працювали на перемогу Палиці у межах вишу та поза ним, цілковито спростовує норму про заборону передвиборчої агітації на території освітніх закладів.

Така воістину запопадлива діяльність частини науково-викладацького корпусу на користь депутата, який у минулому скликанні став одним з найменш працьовитих нардепів, голосував за найбільш одіозні антисоціальні законопроекти від Партії регіонів, наводить на думки про атрофію громадянської свідомості у тих, в кого вона мала б бути на вищому рівні.

В період панування олігархічно-кланової системи представники освітянської "інтелігенції" нерідко брали на себе доволі сумнівну роль: агітувати за кандидатів від влади та олігархів.

І ця місія свідомо реалізовувалася громадянами з вченими званнями і науковими ступенями, які формують світогляд молодого покоління.

Виникає питання: якщо ця інтелектуальна "еліта" так самовіддано виступає у ролі агітаторів за "тушок" та олігархів, то чого тоді варто очікувати від простих громадян?

Чи може університет, який на кілька місяців зусиллями ректорату та деканів перетворюється в агітаційний центр одного з олігархів, відповідати статусу національного?

Відверта виборча агітація на факультетах, перетворення викладачів та адміністрації вузу на звичайних агітаторів, добровільно-примусові збори студентів на зустрічі з Палицею, профілактично-виховні бесіди окремих деканів про те, чому потрібно голосувати за нього, петиції вдячності олігарху, перешкоджання роботі журналістів, – ось далеко неповний перелік, який характеризує діяльність Східноєвропейського університету.

За підписом ректора Ігоря Коцана та 24-ох деканів у липні з’являється заява, в якій чітко сказано: "наш обов’язок – стати на захист нашого голови Наглядової ради, виголосити осуд авторам наклепницьких матеріалів".

Риторика професорів, докторів і кандидатів наук дуже нагадує стиль осуду пролетаріатом "ворогів народу". Тільки ворогами для ректора і деканів чомусь стали місцеві журналісти, громадські діячі, політики, які наважилися критикувати їхнього кумира та "благодійника" Ігоря Палицю.

Також у заяві стверджується, що "Ігор Палиця за попередні роки зробив для університету стільки корисного, що оті невдоволені всі разом за своє життя і частини не зробили".

До справи цькування опонентів олігарха адміністрація залучила і студентів. Ті у петиціях гнівно засуджували кандидатів у нардепи, які посміли критикувати голову Наглядової ради університету, водночас прославляючи особливу турботу і чуйність Ігоря Петровича.

Високий совковий "штиль" на Волині восторжествував.

Виникає питання: якщо так чинять високоповажні науковці, чого чекати від директорів сільських шкіл чи дрібних чиновників, які перебувають під загрозою втрати роботи у випадку результату на виборах, який не задовольняє нинішню владу та місцевого "благодійника"?

З кого ж їм брати приклад?

Чому вони мають проявляти свідому громадянську позицію тоді, коли викладачі вишу з національним статусом покірно мовчать?

Якщо можна так повноцінно "нагнути" людей з вченими званнями, то, напевно, так само можна успішно це зробити і з іншими.

Історія свідчить, що університети були інтелектуальними центрами, носіями свободи і бунтівного духу, боротьби за соціальну і національну справедливість. І не займалися обслуговування інтересів "грошових мішків".

Там працювали люди, які були моральними авторитетами і віддано служили інтересам нації.

Здавалось, провідні науковці Волині мали б пояснити волинянам, що тягне за собою голосування за "тушок" і "благодійників".

І тих кількасот гривень, які виборці отримають з кишені олігарха, вистачить зовсім ненадовго. А потім доведеться чекати наступних виборів, щоб щось знову дали. І нарікати на несправедливість, низькі зарплати, пенсії, стипендії та бідне життя на фоні олігархічної розкоші.

Адже "благодійники" не будуть працювати задля зменшення кількості своїх потенційних виборців – тих, кого можна знову купити на наступних виборах.

Національний статус вишу – не просто можливість отримувати надбавку до зарплати чи мати інші привілеї, а й висока відповідальність перед громадою. У тому числі у формуванні суспільної думки.

До того, як Східноєвропейський університет був Волинським державним університетом, він не ставав агітаційним пунктом одного з кандидатів у народні депутати. І студентам не натякали на те, що попереду сесія, тому "неправильне" голосування на виборах може мати негативний вплив на їх успішність.

Чи може у нас вже відбулися незворотні процеси підпорядкування керівництва окремих університетів обслуговуванню інтересів олігархічних кланів?

І після "прихватизації" стратегічних ресурсів олігархи звернули увагу на "правильне" виховання молодого покоління задля збереження свого монопольного становища у державі.

Петро Герасименко, для УП

Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Реклама:
Информационная изоляция Донбасса или Еще один "грех" Facebook
Почему невозможно таргетировать рекламу в соцсетях по всей Украине (укр.).
̶Н̶е̶ для прессы. Почему Раде следует восстановить прозрачность
Как Банковая планирует дальше блокировать назначение Клименко руководителем САП
Руководство страны может попытаться использовать ручную комиссию сейчас, затянув назначение Клименко на несколько месяцев и переиграть уже даже утвержденные результаты (укр.).
Кредиты и ипотека во время войны
Как государство поддерживает тех, у кого есть кредиты в банках и что делать, чтобы не допустить массового банкротства после войны? (укр.)
Зеленое восстановление транспорта: удобно для людей
Какие принципы следует учесть при восстановлении городов, чтобы улучшить систему общественного транспорта? (укр.)
Запустите малую приватизацию в условиях войны. Что для этого нужно?
Зачем возобновлять процесс приватизации во время войны? (укр.)
Оккупанты воруют украинское зерно: поименный список мародеров
Кто помогает вывозить и какие компании покупают у россиян украденное украинское зерно? (укр.)