Глобальный выбор Украины: мифы и реалии

135 просмотров
Четверг, 26 апреля 2012, 11:57
Игорь Лубкивский
психолог, аналитик, коуч, город Тернополь

Дивно, що на 21-му році незалежності ми вирішуємо все ті ж завдання, що й на самих початках. Знову коливаємося між Сходом і Заходом, все так же розриваємося між дорогим, але конче нам необхідним, російським газом і такими ж привабливими, але все так же недоступними, ілюзіями Європейського Союзу.

Хоча здавалося би – так просто! Треба тільки навчитися нормально, повноцінно мислити – не одними тільки дуальними схемами.

І якщо вже не можемо вибрати чогось одного в протистоянні "Росія-Європа", то мали б шукати якийсь напрямок розвитку без них обох або співпрацювати з ними обома – хоча б у тих сферах, де в них немає суперечностей.

Але як мислили категоріями "або-або", так і мислимо. Хоча навіть в радіотехніці – й то використовують як мінімум не одну, а три логічних операцій: крім"або", ще й "ні" та "і".

Не кажучи вже, що реальне життя має бути ще більш різноманітним та насиченим.

Але це не просто так – такими є міфи нашого життя. Ті, якими ми керуємося у своїй діяльності, в що віримо і що робимо.

Міфи

Всупереч усталеному переконанню, наявність міфів у нашому житті не є аж надто поганою ознакою – завдяки їм ми легше уникаємо неприємностей, знаходимо якусь простішу модель поведінки.

Та й неможливе повноцінне мислення без фантазії, без спрощення і символізму – це допомагає нам виділити основні тенденції власного розвитку, зрозуміти чому і для чого ми живемо.

До того ж, іще однією особливістю міфів є те, що містять вони в собі як ціль нашого розвитку, так і шлях її досягнення. А тому моделюють не тільки нашу поведінку, але й цілі фрагменти життя.

Погано тільки, що не всі міфи нам підходять. Бо як і символи, можуть замість того, щоб допомагати мисленню, ще більше його ускладнювати – тому що іноді бувають зовсім відірваними від реального життя.

До того ж прагнення керуватися одними тільки міфами здебільшого виникає тоді, коли в силу якихось причин, незнання чи емоційного шоку, людина нездатна ефективно жити своїми свідомими уявленнями.

Саме це й виявилося характерною ознакою української політики всього періоду її незалежності. На початках – як наслідок розпаду колись могутньої імперії, розчарування у власних силах і можливостях, незнання як жити без гарантованого забезпечення з боку держави.

Пізніше – як в період "до" Майдану, так і "після" нього – стало підсумком нереалізованих мрій і фантазій про вільне й заможне життя, страху покарання за власний вибір чи власну неспроможність.

І тоді, коли людина боїться свідомо зробити свій вибір, коли її свідомі зусилля призводять до не зовсім хороших результатів – вона зазвичай прагне повернутися до свого минулого, знайти собі якогось покровителя, такого собі "батька".

Тому й живемо або інфантильними пост-совєтськими уявленнями; або новою надією знайти в особі Євросоюзу нового хазяїна, який би цяцькався з нами до скону; або міфами, утвореними з власних та набутих уявлень – почерпнутих з глибин світової політичної думки задля підтвердження правильності своєї поведінки.

От, наприклад, стали вірити в те, що Україна належить до розколених цивілізацій, по Хантінгтону.Здається, правильно – все те ж протистояння схід/захід.

Але забуваємо, що в реальній історичній долі України завжди була третя сила –  чи то ординське військо під Калкою, чи то Османська Імперія на півдні, чи то татарське ханство в Криму, чи то – Литовське князівство на Заході.

Але з цією третьою силою в наш час якось не складається – в силу наших уявлень і менталітету на роль нашого "батька-матері" вони нам тепер чомусь не підходять.

А визнати, що подібні проблеми переживала не тільки Україна, але й інші постколоніальні держави, захоплені якоюсь схожою до них цивілізацією, – наприклад Корея, Ірландія чи Болгарія – не можемо.

Та й не такі ми вже й розколені – усі наші сусіди не менш розколені. Що можна сказати про слов’янську Польщу, змушену прийняти католицизм і латиницю, яка з імперії "від моря до моря" перетворилася на невеличку 40-ка мільйонну державу?

Так, зараз вона успішна й монолітна – але "дякувати" за це поляки мають не стільки собі, як Гітлеру зі Сталіним. Останній, приміром, депортував українців, адже в передвоєнній Польщі 1939-го року більше 30% складали не-поляки.

Або що можна сказати про болгар – тюркський народ, який для того, щоб не втратити свою ідентичність і не розчинитися в Османській імперії, змушений був відстоювати свою слов’янську ідентичність?

Або про Грузію – православну державу, яка існуючи на межі християнської та ісламських цивілізацій, раптом виявила, що інший її православний "брат" – Росія – є найлютішим її ворогом?

Та й що можна сказати про саму Росію – державу, яка позиціонуючи себе слов’янсько-православною, фактично не є на 100% ні тим, ні іншим? Так що ми в цьому сенсі далеко не найгірші, далеко!

Але не менш цікавим міфом є уявлення про те, що одна частина України не зможе ужитися з іншою, що нормально розвиваються лише моноетнічні держави.

Приклад сучасної Польщі, здається, лише підтверджує це, але з еволюційної точки зору для повноцінного розвитку завжди потрібне якесь змішування генів, бо "чистокровні" породи, як правило, мають ослаблену здатність до виживання.

Та й в духовному сенсі найкращі надбання української нації часто творилися не-українцями – поляком Шептицьким, росіянами Грінченком і Донцовим, молдаванином Могилою.

Реалії

Враження таке, ніби більшість України сприймає Європу як незайману дівчину, яка тільки й мріє, щоб нам віддатися. Ну або ми їй – яка різниця? І ось тут доведеться розпрощатися ще з одним поширеним міфом – нібито Галичина першою хоче на Захід.

Це не так. Галичина там вже була – і в складі Австро-Угорщини, і Польщі. Та й зараз – у вигляді працюючих там заробітчан. Тому хто-хто, але галичани щодо "незайманості" Європи точно ніяких ілюзій не мають.

Вони не хочуть приєднатися до Європи, вони хочуть, жити як в Європі – але на своїй землі. Бо розуміють, що ніхто України в ЄС взагалі не чекає.

Україна – найбільша за територією країна Європи, тому прийняти її (та й то теоретично) можуть лише тоді, коли за політичними і економічними параметрами вона стане такою ж, як основні країни Євросоюзу: Німеччина, Франція, Італія.

Але навіщо тоді нам Євросоюз, якщо ми й без того будемо жити як Німеччина чи Франція? Хіба що дійсно тільки як Союз, тобто як об’єднаннярівноправних членів, а не так, як про це мріємо зараз – потрапити туди на правах молодшого брата, за якого будуть вирішувати усі його проблеми.

Особливо, якщо врахувати, що будь-яка держава – це відкрита система, яка переслідуючи власні цілі, разом з тим входить в склад більшої над-системи – європейської, пострадянської чи планетарної цивілізації.

Тож прагнення України приєднатися до якоїсь більшої системи здійсниться лише тоді, коли усвідомимо і приймемо ті цілі, які переслідують ці над-системи, візьмемо на себе виконання якоїсь частини з них.

І щоб отримати щось для себе відповідно до своїх цілей, ми повинні "дати" що-небудь цій над-системі відповідно до її цілей – інакше вона сама виділить нам те місце, яке вважає за потрібне.

Наприклад – місце відстійника для нелегальних мігрантів, сировинного додатку чи території для складування шкідливих відходів. Причому – без різниці, про кого саме йдеться – про Росію чи Європу.

Росія розглядає Україну рівно таким же чином, як і Європа – лише як додаток до себе і своїх інтересів. Тому або нарешті навчимося щось вирішувати власними зусиллями, або доб’ємося того, що від нас і нашого інфантилізму усі вже остаточно стомляться.

Ну а вибір? Насправді його два. Один – економічний, де цілком можливий "третій" південний напрямок – Іран, Туреччина, арабський світ, Болгарія і Азербайджан.

Другий – ментально-духовний.

Тут ми мали б зробити вибір між захистом прав громадянина і повагою до нього, як у Європі, чи вірою в якісь інші умоглядні цілі, які майже завжди суперечать інтересам людини, як у Росії.

Ось у цьому й мав би полягати наш вибір – замість такого ж інфантильного прагнення "урвати" собі щось за рахунок кримінальної справи проти екс-прем’єра.

Ігор Лубківський, для УП

Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Реклама:
Информационная изоляция Донбасса или Еще один "грех" Facebook
Почему невозможно таргетировать рекламу в соцсетях по всей Украине (укр.).
̶Н̶е̶ для прессы. Почему Раде следует восстановить прозрачность
Как Банковая планирует дальше блокировать назначение Клименко руководителем САП
Руководство страны может попытаться использовать ручную комиссию сейчас, затянув назначение Клименко на несколько месяцев и переиграть уже даже утвержденные результаты (укр.).
Кредиты и ипотека во время войны
Как государство поддерживает тех, у кого есть кредиты в банках и что делать, чтобы не допустить массового банкротства после войны? (укр.)
Зеленое восстановление транспорта: удобно для людей
Какие принципы следует учесть при восстановлении городов, чтобы улучшить систему общественного транспорта? (укр.)
Запустите малую приватизацию в условиях войны. Что для этого нужно?
Зачем возобновлять процесс приватизации во время войны? (укр.)
Оккупанты воруют украинское зерно: поименный список мародеров
Кто помогает вывозить и какие компании покупают у россиян украденное украинское зерно? (укр.)