"Нормальные" герои "всегда идут в обход"
Наприкінці повідомлення Інформаційного управління ВРУ від 21 лютого зазначається, що Рада прийняла за основу проект закону про внесення змін до закону "Про житлово-комунальні послуги", щодо вдосконалення системи управління житловим фондом та вирішення окремих питань у сфері надання послуг.
Пересічний оглядач може подумати, що це неважливий та нецікавий спільноті документ. Але ж ні! Це чергова псевдореформаторьска вигадка влади.
Отже, про все по порядку.
Як відомо, Україна – не Росія. Тому сакраментальне питання "Що робити?" перед нами ніколи не стоїть. Звісно, що – реформи! Податкову, пенсійну, житлову...
Не робити реформ не можна. Але як же їх робити, коли народ пручається? Ще свіжі спогади про Податковий майдан.
А зараз уже з'явився привід до майдану "житлового"...
Ні, прийняття Житлового кодексу не очікується. Його друге читання відклали на невизначений час. Задумка із введенням єдиних для всієї країни тарифів успішно провалилася. Поки що. Але ж реформи робити треба!
Тут у нагоді стає правило, яке в нашій країні всім відомо з дитинства: "Нормальні герої завжди ідуть в обхід".
Звичайно, у нашому випадку йдеться про "героїв" в лапках...
Навіщо знов наражатися на небезпеку збору чергового майдану із приводу Житлового кодексу, якщо є більш непомітні, обхідні стежинки? Які, тим не менш, ведуть до того ж "покращення життя", як його розуміє сьогоднішня влада, тобто насправді, до погіршення життя.
Цієї непомітною стежкою до впровадження змін у системі ЖКП став спеціальний законопроект "Про житлово-комунальні послуги". З ним обізнано виключно вузьке коло фахівців. Широка спільнота про його існування здебільшого навіть не здогадується. Прийняття цього закону, звісно, не вдасться подати як прорив у здійсненні реформ. Але для тихого здійснення задуманого його цілком вистачить.
То що ж це за зміни?
Стосуються вони начебто вдосконалення системи управління житловим фондом та вирішення окремих питань у сфері надання житлово-комунальних послуг.
Безумовно, систему управління в ЖКП удосконалювати потрібно. Але в чому ж полягає вдосконалення цієї системи управління житловим фондом на думку наших законотворців?
А в тому, щоб зробити управителями майже всіх багатоквартирних будинків – комунальні підприємства.
ОСББ поки що ніхто не скасовує – на кого ж тоді будуть усе звалювати?.. Але тих ОСББ на сьогодні утворено трохи більше ніж у 10% будинків. Та й вони не завжди реально працюють, адже часто-густо створювалися "реформаторськими" мерами міст "для галочки".
Після впровадження нововведень можна буде попрощатися з надією на конкуренцію на ринку управління житлом. Інших кандидатур, крім тих самих ЖЕКів, на роль управителів серед підприємств комунальної власності не вбачається.
Тож "вдосконалення системи управління житловим фондом" зводиться до зміни вивіски на ЖЕКу.
Але не тільки.
Якщо раніше тарифи ЖЕКам затверджували органи місцевого самоврядування, то після втілення задумки авторів законопроекту про ціну послуги з управління, яка включатиме, у тому числі, і традиційне втримання будинків, про розмір тарифів – будуть домовлятися між собою управитель та мешканці будинків.
Неважко передбачити, чим усе закінчиться – від будинків договори будуть підписувати "потрібні" ЖЕКам люди.
Усі інші мешканці будинку будуть отримувати послуги ЖЕКів за такими цінами, які встановлять самі ЖЕКі. Причому органи місцевого самоврядування будуть позбавлені можливості контролювати рівень тарифів та захищати інтереси своїх виборців.
Ще один неприємний сюрприз за такої схеми чекатиме на отримувачів субсидій.
Хто може бути зараз упевненим, що договірна ціна на послугу враховуватиметься при її призначенні без проблем? До того ж, відшкодування витрат на утримання будинку Положенням про призначення субсидій передбачено, а відшкодування оплати за послуги з управління – ні.
На сьогодні одним із хітів діяльності уряду є публічне побиття прем'єром кількох губернаторів та міських голів за підвищення тарифів на житлово-комунальні послуги. Основною причиною свого обурення такими діями місцевих чиновників пан Азаров визначив... фактичне пограбування ними держбюджету! У ньому, мовляв, і так коштів катма, а ви ще й тарифи підвищуєте. Людям субсидій через це більше призначають, а платити їх нема чим.
При цьому мало хто здогадується, що в більшості випадків ідеться саме про тарифи на утримання будинків. Адже у великих містах крупним виробникам тепла та води тарифи затверджує Нацкомісія, а зовсім не органи місцевого самоврядування.
Уявіть собі ситуацію, коли не буде затвердженого тарифу, а буде договірна ціна на послугу з управління. Скоріше за все, вона буде значно вищою за існуючі тарифи.
На кого ж тоді прем'єр гриматиме та тупотітиме ногами? На кожен ЖЕК та мешканців будинків? Адже міські голови й тим паче губернатори тут будуть зовсім не при справах...
Ось така "тиха й непомітна" житлово-комунальна реформа може бути здійснена найближчим часом.
Був би Житловий кодекс – то резонансно.
А так – дрібнота якась, маловідомий спеціальний закон...
Ігор Ліскі, координатор напрямку "Сучасна інфраструктура" політичної партії "Фронт Змін", спеціально для УП