Високосные ожидания

142 просмотра
Пятница, 30 декабря 2011, 13:04
Юлия Комарова
консалтинговое агентство Concept GRoup

2012 рік – рік високосний, а отже, цікавий і багатий на події. Зокрема, наступного року на нас чекає три вельми цікавих, непересічних і важливих у своїй соціальній, політичній і есхатологічній значущості. Це – ЄВРО-2012, кінець світу й парламентської вибори.

Перші дві – Євро й кінець світу – не являють собою особливої суто політичної цікавості. Вони як факт: один реальний, інший віртуальний.

Однак із приводу парламентських виборів хотілося б сказати декілька слів окремо.

Парламентські вибори-2012 цікаві із трьох ключових позицій.

По-перше, нові виборчі правила повертають нас назад у майбутнє аж у 1998-й або, якщо хочете, у 2002 рік. По-друге, парламентські вибори визначать диспозицію політичних сил і нанесуть штрихи на політичну мапу напередодні президентських виборів-2015. По-третє, і найголовніше – вибори-2012 принципово змінять логіку, суть і смисли електоральної пропозиції, електоральної гри, а отже, і політичного формату країни.

Але про все по порядку. Отже...

Вибори-2012 по формі повертають нас у 1998 рік. Адже кампанія знову відбуватиметься за змішаною, мажоритарно-пропорційною, системою.

Чому саме в 1998 рік? Тому що знову, удруге в сучасній українській історії кандидатам буде дозволено брати участь у виборах одночасно у двох форматах: балотуватися й за списком політичної партії, і за одномандатним мажоритарним округом.

Така система дає додаткові бонуси для кожного політика, для кожного кандидата, адже фактично подвоює шанси бути обраними. Це, звісно, нікому й нічого стовідсотково не гарантує: будь-хто може отримати одночасно й непрохідний округ і непрохідне місце в списку, навіть у найбільш "прохідній" політичній силі. Проте шанс для індивідуальної політичної гри й для індивідуального електорального маневру все ж зростають в усіх.

Однак це за формою. За суттю ж нові виборчі правила й, головне, новий виборчий контекст – повертають нас, швидше, у 2002 рік. Адже суть виборів-2002 майже збігається з відповідними вимірами виборів-2012.

По-перше, вибори наступного року, як і 10 років тому, відбудуться напередодні президентських перегонів, а саме – за 2,5 роки до виборів президента. Через це майбутня кампанія не тільки стане репетицією виборів глави держави, а й сформує розстановку сил та визначить політико-соціальний формат і ландшафт у політичному часі між двома виборчими кампаніями.

Саме від результатів, які продемонструють на виборах до ВР-2012 політичні сили і їхні лідери, залежатиме, з яким ресурсом – електоральним, соціальним, матеріальним і публічним – вони підійдуть до найважливіших президентських перегонів.

Для політичних таборів це буде не лише ідентифікатором моці й реального потенціалу, а способом таргетування електоральної дійсності, прицілом на свої лідерське майбутнє.

Для суспільства ж це буде шансом визначитися: кого можна й варто підтримувати, з огляду на публічно задекларовані позиції та з урахуванням потенційного шансу на перемогу й можливостей до реального впровадження запитуваних громадянами змін після можливої перемоги.

Тому парламентські вибори-2012 сформують політичний простір на 2,5 роки й змоделюють умовний плацдарм політичного майбутнього після 2015 року.

Отже, ми не лише повернемося назад у майбутнє процедурно, а матимемо змогу моделювати реальне майбутнє за результатами кампанії-2012.

Умовна диспозиція-2015, яка чіткіше вималюється після 28 жовтня 2012 року вже зараз може аналізуватися, прогнозуватися у двох ракурсах.

Перший ракурс – закріплення позицій нинішньої влади.

Такий варіант політичного майбутнього вірогідний за умови, що партія влади реалізує свої сценарні плани на 2012 рік. По-перше, для них це означатиме втілення в життя максимального завдання майже абсолютної перемоги своїх висуванців за мажоритарними округами. Тобто це перемога представників партії влади в 150-170 мажоритарних округах. По-друге, це отримання в загальнодержавному багатомандатному окрузі за списками від 80 до 100 мандатів, що дорівнює отриманню електорального результату в 32-37%.

Реалізація політичної дійсності в першому ракурсі означатиме, що нинішня влада отримає стабільний і слухняний парламент, який чітко слідуватиме у фарватері президентсько-виконавчої вертикалі. Це зміцнення позицій президенціалізу й "колективного Януковича", повне зачищення публічно-політичного поля від реальних опонентів влади. Для Януковича індивідуального – відкривається прямий шлях до перемоги на виборах 2015 року зі збереженням статусу головного й чи не єдиного реально впливового гравця в політичному просторі України.

Другий ракурс – поразка і руйнування позицій нинішньої влади. Обидва варіанти майбутніх реалій пов'язані саме з позиціями влади. Адже в опозиції на сьогодні немає ані власної стратегії, ані тактики, ані умовного бачення політичного майбутнього "по-своєму".

Тому цей варіант політичної дійсності може формуватися спонтанно, за умови поразки влади й невиконання нею поставлених перед собою завдань/результатів на парламентських виборах. Тут усе залежатиме навіть не від розкладу результатів за пропорційною системою, а від результатів "мажоритарки" та від стійкості депутатів, які оберуться від опозиції.

Якщо партія влади в мажоритарних округах набере менше 100 мандатів, а серед опозиціонерів буде недостатньо близьких до нинішньої влади депутатів, готових сформувати "коаліційну тушонку", то парламент може або контролюватися опозицією, або існувати в безконтрольному стані ситуативних голосувань і ситуативних об'єднань. Як це, власне, і було після 2002 року.

Варіант об'єднання парламенту під опозиційним контролем вірогідний за умови наявності серед опозиціонерів у складі ВР загальновизнаного лідера.

Це майже неможливо за умови ув'язнення Тимошенко і Луценко та слабкого командно-об'єднавчого потенціалу Яценюка, Турчинова, Королівської, Кличка та інших потенційних опозиційних лідерів, які мають шанси на представництво в наступному парламентському скликанні.

З урахуванням складної соціально-економічної ситуації, зростання рівня невдоволення діяльністю влади та владою як такою в українському суспільстві, а також усе реальнішої загрози другої хвилі світової економічної кризи, що може суттєво негативно відбитися в Україні – є загроза стрімкої втрати рейтингу партією влади в цілому та окремими провладними кандидатами.

З огляду на це, варіант стабільного й слухняного пропрезидентського парламенту теж видається малоймовірним за нинішніх суспільно-політичних та соціально-економічних "початкових умов".

Тому найвірогіднішим варіантом політичного майбутнього в цілому й парламентського розкладу, зокрема – видається створення розколотого парламенту із ситуативними об'єднаннями й ситуативними голосуваннями.

Для політичного простору в цілому це означатиме формування окремих рівнозначних груп впливу у ВР та політикумі взагалі, кожна з яких не матиме визначального впливу на політичну ситуацію.

Зазначений варіант суттєво послабить вплив і роль президентсько-виконавчого центру влади й "колективного Януковича" зокрема. Це створить проблеми для влади з підтримкою єдиного кандидата на виборах-2015.

У зв'язку з такою політико-владною розбалансованістю, поява основних і найрейтинговіших кандидатів у президенти, які стали б центрами політичного тяжіння й новими центрами владного впливу – відтягуватиметься аж до останнього моменту напередодні офіційного старту президентських перегонів-2015.

Тож не виключено, що нові реальні лідери з'являться, сформуються й оформляться за рік або навіть за півроку до дня голосування на наступних виборах президента.

Ситуація з таргетуванням і прогнозуванням політичного майбутнього ускладнюється тим, що вибори-2012 стануть чи не першими парламентськими виборами, коли кандидати і партії підуть до виборців, не озброєні конкретними смислами політико-електоральної пропозиції.

Смислами двох останніх президентських кампаній була бінарна опозиція, тобто взаємне протиставлення двох кандидатів, які своїми персоналіями розподіляли електоральні симпатії, об'єднуючи навколо себе дві полярні групи виборців.

У 2004 році персонально таку бінарну опозицію електоральних симпатій втілювали Віктор Янукович і Віктор Ющенко, у 2010 році – Віктор Янукович і Юлія Тимошенко.

Проте наразі реально адекватної політико-електоральної альтернативи президентському центру впливу немає. Отже, утретє смисли бінарної опозиції або протиставлення між двома ключовими кандидатами реалізувати не вдасться. Ані на парламентських-2012, ані, найвірогідніше, на президентських-2015 виборах.

Смислами ж двох останніх парламентських кампаній були відповіді на споживацькі запити населення.

Ці запити реалізовувалися в гаслах "покращення вашого життя вже сьогодні", "справедливість є – за неї варто боротися" тощо. Навіть у гаслі "закон один для всіх" можна знайти відгуки споживацького запиту на втілення ліберальних свобод для бізнесу, тобто для ініціативної частини громадян.

Проте українське суспільство розчарувалося в споживацькій моделі голосування й політичного вибору – жодна з відповідей на споживацький запит не була втілена в життя. Наразі не реалізовані ані "покращення", ані "справедливість", ані "законність".

Суспільство більше в це не повірить. І споживацькі пропозиції більше не стануть електоральним стимулом до вибору.

Отже, на наступних виборах не вдасться реалізувати ані споживацьку модель, ані модель бінарної опозиції стимулювання до політичної дії й електорального вибору та підтримки.

Така ситуація створює, з одного боку, поле політичної фрустрації й електорального вакууму, а з іншого боку – формує нове поле можливостей для формування нової електоральної дійсності.

Коли не працюють старі смисли, шанси політично "вистрілити" матимуть ті, хто запропонує нові смисли, які будуть сприйняті громадянами й знову актуалізують політичну активність.

Тож якщо в сенсі есхатології 2012 рік буде роком кінця світу, то в політичному сенсі він може стати роком початку чи започаткування нових електоральних трендів, підкріплених актуальними суспільно-політичними смислами. Проте це мають бути абсолютно нові смисли й тренди, цілковито відмінні від усіх, які ми спостерігали протягом 20 років незалежності.

Це буде кінець багатовекторності й маніпуляцій.

Тож українська політика нарешті визначиться. Після 2012 року вона формуватиметься ще три роки – до президентських виборів. І стане або абсолютно азійською. Або ж нарешті матиме шанс стати по-справжньому європейською.

Юлія Комарова, консалтингова агенція Concept GRoup, спеціально для УП

Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Реклама:
Информационная изоляция Донбасса или Еще один "грех" Facebook
Почему невозможно таргетировать рекламу в соцсетях по всей Украине (укр.).
̶Н̶е̶ для прессы. Почему Раде следует восстановить прозрачность
Как Банковая планирует дальше блокировать назначение Клименко руководителем САП
Руководство страны может попытаться использовать ручную комиссию сейчас, затянув назначение Клименко на несколько месяцев и переиграть уже даже утвержденные результаты (укр.).
Кредиты и ипотека во время войны
Как государство поддерживает тех, у кого есть кредиты в банках и что делать, чтобы не допустить массового банкротства после войны? (укр.)
Зеленое восстановление транспорта: удобно для людей
Какие принципы следует учесть при восстановлении городов, чтобы улучшить систему общественного транспорта? (укр.)
Запустите малую приватизацию в условиях войны. Что для этого нужно?
Зачем возобновлять процесс приватизации во время войны? (укр.)
Оккупанты воруют украинское зерно: поименный список мародеров
Кто помогает вывозить и какие компании покупают у россиян украденное украинское зерно? (укр.)