Дух Руси. Духовное единство как фактор цивилизационного успеха

3015 просмотров
Пятница, 04 ноября 2011, 11:55
Михаил Притула
для УП

"Отож, будьте досконалі, як досконалий Отець ваш Небесний".
Ісус Христос, Нагорна Проповідь. Мт,5:48

Свідомість, отруєна ленінізмом-атеїзмом, вбиває народ. Однак в час, коли душа відчуває наближення загальної кризи і небезпеки, коли всі сподівання на політиків-людей виявляються марними, ми раптом згадуємо про духовний розвиток і духовну єдність.

Інтуїтивно відчуваємо, що саме там порятунок. Але як її досягти?

Також постає кілька питань, на частину яких важко знайти відповідь в повсякденному житті: Що таке духовність? Що таке "єдність"? Чи не тхне від "єдності" комунізмом та "совком"? Що таке "духовна єдність" і звідки вона береться?

Знать. Знать, або шляхта, або Еліта, або Аристократія не виникає просто так – це люди духовні.

Духовність. Часто з духовністю асоціюють трипільські глечики, вишиванки, пісні, ще щось, що відноситься до традицій чи культури. Ще менше спільного з духовністю має історія, герої чи мова.

Не є духовністю і "високодуховні" тусовки з інтелектуальними вправами в красному письменстві.

Ідеологія, як певна сукупність будь-яких культурних, традиційних чи релігійних догм – це теж не духовність.

І моральність, і етика – це не духовність. І совість – теж не те.

Так само до традиції, моралі чи культури відноситься зовнішня сторона будь-якої релігії. Регламент поводження в Храмі – як тримати руки чи хреститись на дзвони – це питання культури чи традиції. Так само і різноманітні "духовні Свята". І правила поведінки "істинно віруючого" – теж.

Жоден з цих факторів сам по собі чи всі разом не є Духовністю. Хоча багато людей вважають, що щось з цього є духовністю, і тим самим вводять себе і інших в оману.

Що таке духовність, нам казали тисячі разів. Ми не чули, а якщо і чули – то не надавали абсолютної цінності цій простій істині.

Духовність це розкриття богоподібності людини. Як мінімум – постійне прагнення до розкриття власної богоподібності. Головної мети кожного християнина. А так само – і мусульманина (ітікаф), і іудея, і рідновіра. Це те, що однакове для кожного з нас. Для всіх.

Життя має сенс. І цей сенс дуже чітко виписаний і однаковий – як для віруючих, так і для атеїстів. Це фундаментальний закон.

Єдність. Спочатку про колгоспну єдність і комунізм. Часто в людській свідомості будь-яка згадка про єдність викликає стійку асоціацію з колгоспами, кібуцами або комунізмом, тож людина кидається в іншу крайність. Наприклад, оберігаючи власну індивідуальність заявляє, що сама все зробить у своєму житті, і навіть не допускає думки про те, що навіть "Мерседес" їй зробив і заправив пальним соціум, народ.

Власну індивідуальність людина може розкрити тільки в соціумі і за допомогою соціуму. Маємо пам’ятати цей очевидний факт. Навіть битись чи боротись з кимось можливо лише за наявності цього "когось", "значущого іншого". Індивідуальність існує лише у випадку взаємодії з соціумом.

Людина жодним чином не може бути незалежною від соціуму, питання лише в тому, який саме простір для особистого розвитку дає соціум, чи не притискує особистість, дає можливість творчості. І що саме може від особи взяти, – тобто чим особа може бути корисна соціуму.

Насправді, коли люди бояться слова "єдність", мова йде про обов’язкову повагу до людської гідності і невтручання в особисте життя. Жодним чином не можна ототожнювати єдність людей і систему колгоспів чи кібуців, коли йшло пряме втручання в особисте життя людини, йшла "урівняйлівка" у розподілі матеріальних благ.

Єдність – це почуття. Це братське ставлення один до одного, коли ви відчуваєте, що знаходитесь серед людей, в яких ви впевнені, які вас люблять, доброзичливі і всіляко бажають вам успіху, які будуть допомагати вам у ваших справах, радіти з ваших успіхів та щиро зичити нових.

Що буде допомога у скрутній ситуації і що навіть візьмуть на себе виховання ваших дітей в разі, якщо щось з вами трапиться. Що будуть захищати вас, навіть наражаючи себе на небезпеку.

Те ж саме ми відчуваємо серед людей, які разом з нами йдуть до якоїсь, навіть найпростішої мети. Коли ми відчуваємо піднесення? Коли ми відчуваємо єдність? Тоді, коли у нас є хоч невеличка, але спільна мета.

І нам це відчуття дуже подобається: коли ми йдемо разом у кіно, або на футбол, або на пікнік, разом співаємо пісні біля вогнища.

Така природа людини.

І саме такий стан єдності дозволяє робити більш серйозні проекти – наприклад, розвивати народи і країни.

Відчуття єдності – це одночасно і відчуття безпеки життя і бізнесу, впевненість у банківських вкладах, у наявності роботи, соціального захисту, захисту власних майнових і немайнових прав.

Духовна єдність. Духовність – це внутрішнє прагнення до розкриття власної богоподібності.

Єдність – це відчуття, яке народжується тоді, коли ми разом прагнемо спільної мети.

Духовна єдність – це спільне прагнення до розкриття нашої богоподібності. Це надзвичайне почуття.

Це і є Головна Мета Життя кожної людини. Спільне прагнення цієї мети породжує відчуття єдності. Але не тимчасової – постійної. Відчуття вірності один одному. Безпеки і повної впевненості в своїх діях.

Ні мова, ні культура, ні історія, ні традиції, ні мораль, ні якась конкретна релігія – нічого нас зараз не об’єднає. Всі ці фактори не можуть бути спільними для всіх нас.

Ми всі різні. Так сталось. А сподівання, що хоч один з цих факторів нас об’єднає, не виправдались. Бо об’єднує лише духовність. Відчуття цілісності дає Любов до Творця, людей та Батьківщини…

Саме так влаштована цілісність найрозвиненіших країн світу. Демократія і громадянське суспільство – лише зовнішня надбудова і не можуть існувати без міцного фундаменту – духовної єдності.

Методика. Святитель Василій Кесарійський (Василій Великий) каже так (в той час Ісламу ще не було): "Що таке християнство? — Це уподібнення Богу в тій мірі, в якій це можливо для людської природи. Як що ти з милості Божої вирішив бути християнином, поспіши стати подібним Богу…".

Колись давно серед еліти Київської Русі було звичною справою жити з невпинною молитвою, з прагненням до Бога. Ця методика прийшла в древній Київ з Афону, де й зараз практикують Ісіхазм – простими словами, метод як стати святим, наблизитись до Господа. Саме до ісіхастів на Афон і їздять керівники нашої держави.

Суть внутрішньої роботи – в постійному молитовному зверненні до Бога з короткою молитвою-проханням про виправлення та обоження. Як би богохульно це не сприймалось сьогодні нами, але саме про це. Від 500 до кількох тисяч разів на день. Для того й носять чотки. Стандартною формою такої молитви в християнстві є "Господи, Ісусе Христе, помилуй мене/нас".

В Історії ми часто бачимо лише зовнішні аспекти – через товщу віків важко побачити внутрішню роботу правителів Києва.

Однак наявні історичні документи свідчать про поширення ідеї обожнення, самовдосконалення шляхом невпинної молитви у світському житті Київської Русі.

У Києво-Печерському патерику читаємо про дива, які творили монахи Києво-Печерської Лаври, ставши спільно до Ісусової молитви (Микола Святоша, Василь та Феодор).

Володимир Мономах у своєму "Повчанні" наставляє творити безупинну молитву у всякий час, коли "Аще и на кони ѣздяче не будеть ни с кым орудья, аще инѣх молитвъ не умѣете молвити, а "Господи, помилуй" зовѣте беспрестани, втайнѣ: та бо есть молитва всѣх лѣпши, нежели мыслити безлѣпицю ѣздя".

(Навіть і на коні їздячи, [коли] не буде [у вас] ні з ким діла, якщо інших молитов не умієте вимовити, то "Господи, помилуй" благайте безперестану потай, – бо ся молитва єсть ліпша од усіх, ніж думати нісенітницю їздячи.).

Незвичним для нас сьогоднішніх є те, що серед питань державного управління Володимир Мономах піднімає питання духовного вдосконалення, внутрішньої роботи!

Настанови про духовність та благочестя державних діячів превалюють в "Повчанні Мономаха", ідеал державного діяча невіддільний від духовного ідеалу, лише глибоко віруюча, благочестива людина, що здобула невпинну молитву, може бути справжнім правителем!

Саме в цьому секрет Духовності Русі. Київ в той час був одним з світових осередків Ісіхазму.

Київська митрополія добре несла духовність людям. Навіть розвиток духовної культури Русі був би неможливий без ісіхастського вчення.

Однак з часом втратили люди навичку жити в постійному прагненні Бога – лишились лише зовнішні атрибути, традиції та релігійна культура. І ритуали.

Згадайте, як у 1991 році над всієї Україною лунала пісня-молитва Тараса Петриненка: "Боже Україну збережи, Господи помилуй нас!" і мільйони українців повторювали цю молитву!

Наш Богообраний народ. Що таке народна єдність, ми поки що навіть не уявляємо, тому що не розкрили духовну єдність.

Не маючи головної мети – прагнення до розкриття своїх найкращих якостей, своєї богоподібності, людина, як повітряна кулька, парить у повітрі доки не лусне. Те саме – з народом.

У нас нема мудреців. Філософія і публіцистика перетворились на гру з словами без мети. Люди кажуть щось і намагаються щоб їх почули – дарма. Не буде цього. Бо найважливіше нам сказано давно, і не один раз, абсолютно просто і зрозуміло, однак людський розум намагається лукаво сховатись від найпростіших, а тому – найважчих дій, але сховатись – ніяк…

На культурі, мові, традиціях чи історії, яку переписують майже кожні п’ять років, ані народу, ані держави не побудуєш. Будувати свою державу на своїй землі здатен тільки єдиний народ, який вийшов з рабства, насамперед духовного. Народ, який завоював свою духовну свободу.

Богообраним народом можна стати. Але треба докласти до того зусиль. Не комусь – а саме вам. І не колись – а просто зараз. Як?

Є багато свято-отечеської літератури про Ісусову молитву (Умное делание, Ісіхазм), в якій дуже ретельно розкривається методика обоження і кожен священик має дати настанову по Ісусовій молитві.

Всі ваші думки і вся ваша сьогоднішня творчість здадуться смішними вам завтрашньому. Зміни в духовності відбуваються дуже швидко, і є заради чого працювати над собою.

Праця заради грошей суб’єктивно перетвориться в рабський труд, в той час, коли праця для самореалізації і задоволення потреб, принесення користі суспільству – сприйматиметься як творчість!

Народ відчуває і усвідомлює свою єдність з Богом і має особисту відповідальність перед Богом за кожний свій вчинок, за кожне своє слово, за кожну думку – і злу і добру.

Так і зрозуміємо, хто в Русі "свій". Той, хто і сам йде до тієї ж головної мети і допомагає йти іншим.

Ми маємо мислити і відчувати себе єдиною і невід'ємною часткою свого народу. Удосконалюючи себе сьогодні, ми будемо впевнені в здоровому потомстві, що має духовну єдність.

Народ – це люди, які взяли на себе відповідальність, поручились, один за одного. За майбутнє один одного. За майбутнє дітей.

Це майбутнє дійсно є. І за нього дійсно "варто боротись". Для цього треба лише докласти зусиль. Не комусь – а саме вам. І не колись – а просто зараз: "Господи, Ісусе Христе, помилуй нас!".

Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Реклама:
Информационная изоляция Донбасса или Еще один "грех" Facebook
Почему невозможно таргетировать рекламу в соцсетях по всей Украине (укр.).
̶Н̶е̶ для прессы. Почему Раде следует восстановить прозрачность
Как Банковая планирует дальше блокировать назначение Клименко руководителем САП
Руководство страны может попытаться использовать ручную комиссию сейчас, затянув назначение Клименко на несколько месяцев и переиграть уже даже утвержденные результаты (укр.).
Кредиты и ипотека во время войны
Как государство поддерживает тех, у кого есть кредиты в банках и что делать, чтобы не допустить массового банкротства после войны? (укр.)
Зеленое восстановление транспорта: удобно для людей
Какие принципы следует учесть при восстановлении городов, чтобы улучшить систему общественного транспорта? (укр.)
Запустите малую приватизацию в условиях войны. Что для этого нужно?
Зачем возобновлять процесс приватизации во время войны? (укр.)
Оккупанты воруют украинское зерно: поименный список мародеров
Кто помогает вывозить и какие компании покупают у россиян украденное украинское зерно? (укр.)