Голосование как жертвоприношение
У рамках політологічних доктрин існує дуже цікаве розмежування традиційної демократії, як її буквально перекладати з давньогрецької, і нової, модерної демократії. До характеристик першої відносять жереб, до характеристик другої – голосування.
Ці дві дії є двома головними процедурами, які забезпечують можливість передачі влади з рук одних людей у руки інших.
Жереб – це жертва, яка приноситься в символічному плані. Жертва – дар, який приноситься божеству, сподіваючись на отримання прихильності з його боку. Варто відмітити, що жереб – це тільки один із типів можливих жертв у сфері політичного, власне, як і вкидання бюлетеня.
Головне моє твердження зводиться до того, що засаднича демократична процедура – голосування, до певної міри, – є символічним жертвопринесенням.
Не варто примітивно інтерпретувати жертвопринесення як убивство живих істот на вівтарі. Зараз усе набагато складніше. Замість храмів ми маємо виборчі дільниці, а замість спеціального інструменту для вбивства жертви – бюлетень із переліком найменувань кандидатів. Акт відмічання прізвища й укидання виборчого бюлетеня в урну як сучасний вівтар – чим це не жертвопринесення?
Голосування – це і є жертвопринесення, яке відрізняється від жереба лише за формою, але не за суттю.
Дивно, але людина відчужує частину своєї "власності" заради того, щоб заручитися підтримкою "вищих сил". У цьому сенсі право на володарювання – і є цією власністю, суверенітетом.
Просто в наш час це відчуження суверенітету відбувається трохи за іншими правилами, чим декілька тисяч років тому. Хоча результати голосування, як і результати жеребу, якісно не відрізняються між собою – адже й у першому, і в другому випадку сама процедура визначення формального володаря здійснюється через апелювання до "божеств".
У ході жеребу боги повинні були визначити правителя, серед числа дійсних громадян, тобто – напівбогів. А в ході сучасного голосування виборці всього лише "перетасовують" ієрархію пантеону, вони здатні винести на вищі позиції напівбогів або знизити в ієрархічній структурі повноцінних богів-політиків. На жаль, це не відбувається за раціональними мотивами й швидше схоже на броунівський рух.
Виборці, які не мають, і не можуть мати об'єктивної інформації про оточуючу їх політичну дійсність апріорі – просто роблять символічне жертвопринесення. Вони сподіваються на те, що божество, якому вони надсилають дар у певному регіоні, подарує їм свою прихильність, якщо переможе в епічних електоральних змаганнях.
Демократія й боги
Вищими силами, у честь яких і відбувається символічне жертвопринесення, є "боги".
Для більш адекватної інтерпретації цього феномену варто згадати пантеон давньогрецьких богів, які мали віртуальний характер, що означає подвійний характер присутності.
З одного боку, ці боги мали "сценічний образ", навички й історію, яка описувала їх життєвий шлях – плід фантазії тих, хто вірував у богів. З іншого боку, така віра породжувала безперервну присутність цих віртуальних богів у житті суспільства. Іншими словами, громадські практики, а особливо політичні, багато в чому визначалися вірою людей у пантеон богів.
Самі ж боги, а точніше їхні шанувальники, розсіювалися за регіональним принципом – у різних полісах уклонялися різним богам.
Сучасні політики мало чим відрізняються від давньогрецьких поганських богів.
Вони також існують віртуально, про них також складають історії-легенди. Адже сучасні політики – це плід уяви пересічних громадян. Звичайно, існують реальні люди під іменними образами "політико-богів". Проблема полягає лише в тому, що середньостатистичні індивіди знайомі з ними тільки через екран телевізора або монітор комп'ютера, газетну шпальту або голос, що лунає з динаміка.
І якщо давньогрецьких богів зображували в живописі, з них відливали статуї й складали про них легенди – то ми можемо сказати, що за декілька тисяч років у цьому процесі на фундаментальному рівні змін не відбулося. Хоча, інформаційна епоха набагато спростила народження нових "богів".
Отже, політико-релігійну ієрархію в Елладі можна умовно представити як:
– повноцінні боги – усі божества, що мають власну легенду, яку неймовірно складно знищити, власне смислове поле тощо;
– (напів)боги – ті, хто претендує на позицію перших, менш знамениті, але визнані представники пантеону чи площини, яка знаходиться навколо простору богів;
– прості смертні – ті, хто не мають ніякого смислового простору навкруги чи значимого визнання в просторі пантеону.
Якщо відносно Давньої Греції використовується слово "пантеон", то у відношенні до наших "олімпів" варто застосовувати термін "політикум". Структуру цього "політикуму" можна представити як:
– повноцінні політики – ті, хто має смислове поле та певний образ або символ, загальновідомі й знані персони;
– (напів)політики, що претендують на позицію перших, а тому намагаються якнайсильніше бомбардувати віртуальний простір своєю присутністю, створюючи свого символічного референта в інформаційному полі;
– звичайні пересічні "смертні" – маса, яку справедливо можна підписати терміном "невраховані".
Жертвопринесення й дарообмін. Структура політичного жертвопринесення
Слід пояснити різницю між жертвопринесенням і дарообміном. Факт у тому, що жертвопринесення є однією з форм дарообміну в символічному сенсі. Проте варто розуміти, що якщо процес дарообміну будується, зрештою, на зобов'язаннях сторони, котра приймає дар – то в жертвопринесенні не існує "зобов'язань", які б змусили повноцінного "бога" зважати на сподівання натовпу, який приносить йому жертву.
Зевс далеко не завжди був прихильним до тих, хто приносив йому жертви.
Практично завжди політики найближчого закордоння й нашої з вами вітчизни не були прихильними до своїх виборців, котрі принесли їм у жертву своє номінальне право правити.
Безперервну електоральну підтримку політиків, які постійно "зневажають" свій електорат, виходячи з вищесказаного, легко пояснити. Для звичайного індивіда, який має лише право голосу, але не мови, голосування і віддача своєї маленької частинки суверенітету – мало не єдина можлива форма жертвопринесення в нашому "сучасному" суспільстві.
Тому індивіди й сприймають себе тими особами, які "віддають дар", чекаючи від політиків дій у відповідь.
Проте проблема полягає в тому, що політики, як конструйовані образи, не можуть відповісти прихильністю тим, хто приносить на їхню честь жертви. Реальні ж люди, які є основою конструйованих образів – не "телевізійна картинка" політика "А", а сам політик "А", як людина – також не здатні до усвідомлення цього масштабного процесу голосування.
Небагато існує політиків, які можуть відчути й осмислити свій борг усім тим жертводавачам, які вважають цього політика "А" зобов'язаним їм своїм становищем у суспільстві. Тому жертвопринесення є розривом логіки дарообміну, оскільки насправді не існує другого учасника дарообміну. Сам дар, хоч і використовується за призначенням, проте, досягає свого адресата лише частково, лише в публічному політичному просторі.
Як і релігійне жертвопринесення, політичне також має свої специфічні особливості.
Вони проявляються таким чином: для політичного жертвопринесення потрібна специфічна констеляція простору, часу, символів, процедур і учасників дійства. Розглянемо детальніше структуру політичного жертвопринесення на прикладі демократичного голосування.
Простір має власну внутрішню структуру, пов'язану із символічним сенсом, що надається учасниками дійства кожної окремої структурної частини.
Категорії простору | Символічне наповнення (приклади) |
Простір за межами культури (природа) | Відсутній |
Простір у межах культури | Відносно мирська територія проживання й діяльності індивідів, які братимуть участь у жертвопринесенні. Тут знаходиться основна частина політичних символів |
Проміжна зона між місцем жертвопринесення й загальним простором у межах культури. | Виборча дільниця |
Кінцева межа простору в межах культури | Завіса кабінки голосування |
Місце жертвопринесення (вівтар) | Внутрішні простір кабінки для голосування, кінцевий акт – опускання бюлетеня до виборчої урни |
Це лише поверхневі нариси доказу того, що в структурному аспекті процедура демократичного голосування "за когось" – за персону або віртуальну організацію-партію – ідентична до процедури жертвопринесення.
Це лише початок аналізу політики, демократії та жертвопринесень із погляду концепції "голосування як жертвопринесення".
Андрій Самброс, спеціально для УП