Диктатура вершины бюрократической пирамиды

34 просмотра
Вторник, 05 апреля 2011, 11:46
Виталий Корж
народный депутат Украины, фракция БЮТ

Можна скільки завгодно точити розмови навколо "демократії", "бюрократії", і взагалі, що робити, аби жити стало краще. Однак усе так і залишиться порожніми балачками, допоки в Україні не буде проведено фундаментальних реформ щодо місцевого самоврядування.

...І хоча на позачергову сесію Ріпкинської райради було винесено 12 питань, всі вони, певною мірою, пов'язані із одним – чим наповнювати місцевий бюджет, коли не дають наповнювати?

Мені сподобався підхід президії до проведення засідання, коли насичений порядок денний було згруповано в чотири тематичні блоки: організаційний, соціальних виплат, земельний та культурно-спортивний.

Близько сорока хвилин тривало обговорення й уточнення деяких подробиць регламенту: яким має бути порядок внесення й оформлення пропозицій депутатів, про обмеження прав голови райради, що таке "наявна більшість" і як проводити підрахунок голосів, про термін збереження інформації на електронних носіях, як готувати порядок денний з урахуванням термінових питань тощо.

Дебати, що розгорілися навколо цих "молекул" демократії, як на мене, з позиції власного депутатського досвіду, могли видаватися подекуди дріб'язковими й очевидними.

Але розумію, що тільки так можна реалізувати плюралізм думок, взаємну толерантність і нагромадити практичні навички самоврядування на місцевому рівні.

І тут уже є очевидні успіхи. Позаяк не лише при обговоренні, а й під час голосування не було видно партійної приналежності депутатів. У кожному разі, ніхто не відхилявся від суті питань – усі разом виходили, передусім, з інтересів громадян-виборців.

Велику зацікавленість викликали виступи начальників районних управлінь: Пенсійного фонду та праці й соціального захисту –про стан виплат доплат до пенсії дітям війни й чорнобильцям.

Ситуація тут очевидна: діючі закони вимагають здійснювати доплати з бюджету. Але в бюджеті на 2011 рік, так само, як і на 2010-й – цих витрат не передбачено.

Проте закон – є закон; він обов'язковий для виконання, що й підтверджується численними рішеннями судів, до яких звертаються громадяни.

Впродовж п'яти останніх місяців до районного управління ПФ надійшло 8370 звернень з вимогою виплати доплат дітям війни. Працівники фонду сидять по 10-12 годин щодня, щоб конкретно відповісти на кожне звернення, але фізично не в змозі виконати всієї роботи.

Бо схема дуже проста.

Пенсіонер звертається до районного управління фонду, фонд мусить дати відповідь про неможливість виплати доплат, пенсіонер подає до суду з вимогою виплати, як це обумовлено законом, і, звичайно, отримує позитивну ухвалу суду.

Далі ухвала потрапляє до виконавчої служби, яка надсилає до ПФ відповідний припис. І тоді керівництво фонду вимушено виплатити гроші з районного ресурсу, тобто за рахунок інших пенсіонерів, яких у районі аж 12.000!

Подібна ситуація – і по чорнобильцях.

З восьми тисяч постраждалих при ліквідації аварії на ЧАЕС, уже 5.300 звернулися з вимогою виплати їм законних доплат. Для 356-ти з них суди вже прийняли позитивні рішення.

Цікаво, що в більшості судових ухвал зазначено оригінальне формулювання: "Виплати здійснювати в межах бюджетних асигнувань". І це при тому, що всі прекрасно знають про цілковиту відсутність бюджетних асигнувань на доплати.

Тож сесія райради ухвалила рішення: направити делегацію аж до вищого керівництва країни для "пробивання" визначених законом доплат, а також опублікувати відповідне звернення в "Голосі України".

Допомогти в цьому попросили мене, сподіваючись розв'язати цю загальнодержавну проблему.

Зрештою, як виявляється, практично всі проблеми, що постають перед обранцями місцевого рівня – проблеми району, міста, селища, села – є загальнодержавними.

Бо всі ці проблеми породжені одним, збереженим ще із часів "розвинутого соціалізму", а нині доведеним до повного абсурду головним правилом бюрократії:

Усі гроші й здобутки з місць слід забирати в центр, а звідти потім частково "виділяти" на місця.

Це називається диктатура вершини бюрократичної піраміди.

Як наслідок, немає грошей на гідну зарплату вчителям, лікарям, на ремонт доріг, на культуру й організацію достойного життя на селі, де знову починають з'являтися ознаки кріпацтва.

У наших найближчих сусідів за Бугом немає подібних проблем. Школу, лікарню, будівництво і ремонт сільських доріг, усі необхідні місцеві витрати фінансують за рахунок ґміни (селища) і повяту (району). Бюджет ґміни і повяту формується не за рахунок "виділення" із центру, а шляхом залишення половини прибутку і відрахувань на місці їх створення.

Тому всі – і місцеві начальники, і звичайні громадяни – однаково зацікавлені в розвитку будь-яких підприємницьких ініціатив, і не лише господарчих. Бо всі разом мають від цього зиск.

І тому там немає землі, яка "гуляє".

Натомість в Україні ця "гульня" вже загрожує національній безпеці.

Наприклад, у всуціль аграрному Ріпкинському районі, з наявних 98.000 гектарів землі сільськогосподарського призначення, зокрема 72 тисячі орної – використовується лише 21,5 тисяч гектарів. Тобто 22%.

І що з того, що на папері 58,7 тисяч гектарів в районі вже розпайовано, і 12.256 громадян мають земельні сертифікати? Коли тільки 53% з них отримали державні акти власності на землю, і лише 5%, 688 осіб – в натурі!

Тим часом ціни на продукти харчування ростуть так стрімко, неначе ми живемо в неродючій пустелі, а не на славнозвісних чорноземах.

Як повідомив депутат Харченко, зараз утворилася черга бажаючих купити землю в районі. Як правило, ці люди не мають ніякого відношення до села і його проблем. Установилася й сміхотворна ціна землі: біля 5.000 гривень за гектар.

Близько 8 тисяч гектарів у районі вже взяли так звані "інвестори", котрі чисто символічно використовують деякі площі – але насправді просто чекають відкриття ринку землі. Щоб вигідно її перепродати.

Не відстають від них і деякі місцеві керівники, які викупили в селян за безцінь по 500–700 земельних паїв і також чекають на офіційне відкриття ринку.

...Ріпкинські депутати майже одноголосно підтримали пропозицію про продовження мораторію на продаж землі, зазначивши, що спочатку треба щоб всі селяни отримали державні акти на землю.

*     *     *

І це знову-таки не місцева проблема. Це ситуація загальнодержавного рівня.

Спочатку треба забезпечити одержання актів на землю для всіх селян.

Потім треба на державному рівні створити умови для продуктивного використання землі: дати техніку, пальне, добрива.

А головне – свободу підприємницькій ініціативі та можливість формувати місцеві бюджети безпосередньо на місцях.

Бо лише тоді почнеться справжній розвиток України й набуде сенсу та відповідної ваги місцеве самоврядування, коли місцеві бюджети формуватимуть на місцях.

Тобто там, де громадяни створюють наш національний продукт.

Віталій Корж, народний депутат України, спеціально для УП

Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Реклама:
Информационная изоляция Донбасса или Еще один "грех" Facebook
Почему невозможно таргетировать рекламу в соцсетях по всей Украине (укр.).
̶Н̶е̶ для прессы. Почему Раде следует восстановить прозрачность
Как Банковая планирует дальше блокировать назначение Клименко руководителем САП
Руководство страны может попытаться использовать ручную комиссию сейчас, затянув назначение Клименко на несколько месяцев и переиграть уже даже утвержденные результаты (укр.).
Кредиты и ипотека во время войны
Как государство поддерживает тех, у кого есть кредиты в банках и что делать, чтобы не допустить массового банкротства после войны? (укр.)
Зеленое восстановление транспорта: удобно для людей
Какие принципы следует учесть при восстановлении городов, чтобы улучшить систему общественного транспорта? (укр.)
Запустите малую приватизацию в условиях войны. Что для этого нужно?
Зачем возобновлять процесс приватизации во время войны? (укр.)
Оккупанты воруют украинское зерно: поименный список мародеров
Кто помогает вывозить и какие компании покупают у россиян украденное украинское зерно? (укр.)