Концепция языкового образования в Украине: перезагрузка

899 просмотров
Пятница, 18 марта 2011, 15:02
Атанайя Та

"Народ, не имеющий национального самосознания, есть навоз, на котором произрастают другие народы". 
Петро Столипін

"Возвеличу малих отих рабів німих! Я на сторожі коло їх поставлю слово..."
Тарас Шевченко

Похвалімо себе: громадськість стежить за діяльністю робочої групи, котра працює над Концепцією мовної освіти в Україні. Але в цій пильності бувають закономірні паузи. Користуючись ними, члени робочої групи – хвалити Бога, не всі – намагаються гнути свою лінію. Їм це частково вдається – адже інформація про роботу зазначеної групи просочується в ЗМІ лише час від часу й дозовано.

А якщо ці паузи зменшаться, то ймовірність того, що під тиском громадської думки концепція мутуватиме в якомусь більш прийнятному напрямку, зростатиме.

Крига скресла. Але не розтала

Не повірите – мені вдалося дістати текст останньої редакції Концепції мовної освіти в Україні!

Не питайте, як – відбудуся жартом про розрекламовану здатність журналістів у разі потреби просочуватися в шпаринки. І похвалюся, що деякі члени робочої групи цієї редакції й в очі не бачили – а в мене є! Ганьба, звичайно. Але що вдієш – такий стиль гуманітарної політики чинної влади. У каламутній водичці легше рибку ловити.

Ба більш – знаючи чарівні слова, в інтернетрях можна скачати попередню редакцію цієї самої Концепції, і порівняти два тексти.

Ну, що можна сказати...

Концепція й далі не читається як цілісний документ – видно, що її текст насмикано з різних джерел. Одне її положення може спокійно суперечити іншому, як і ті документи, на яких вона ґрунтується.

Зате в списку цих документів спостерігається прогрес: до них тепер включено указ президента № 161/2010 "Про Концепцію державної мовної політики", який всупереч законодавству не був згаданий у першій редакції Концепції мовної освіти, та закон "Про мови в УРСР". На його місці раніше була розпливчаста фраза "закон про мови" – судячи з усього, мався на увазі проект закону "Про мови" № 1015-3 авторства Єфремова-Гриневецького-Симоненка. Але під тиском громадськості надії не справдились, і проект не було прийнято. Тож довелось повернутися до набагато більш проукраїнського закону радянської (!) доби.

У нинішній редакції Концепції мовної освіти російська мова згадується лише раз – у такому реченні: "Для частини громадян рідними є російська та мови національних меншин".

Себто всі мови нацменшин рівні, а російська нехай трошечки, але рівніша!

Скидається на те, що якогось особливого статусу російської мови творці концепції намагаються добитися за будь-яку ціну.

Нікуди не зникло речення, заради якого, либонь, і створювалася вся ця концепція: "Вільний вибір мови навчання є важливою характеристикою демократичного суспільства та концепції мовної освіти в Україні".

І хто тільки не заломлював руки над цією фразою! Слід віддати належне нашій інтелігенції: і письменники, і науковці, та й просто небайдужі піднялися на захист державної мови, використовуючи для цього всі можливі мирні засоби: писання відкритого листа Дмитрові Табачнику, публікацію численних статей у ЗМІ, проведення перформансів...

Але фраза про вільний вибір мови навчання як важливу характеристику демократичного суспільства все одне на місці. Хоча про який саме "вільний вибір" ідеться, і так зрозуміло. Бо навряд чи якийсь кримський татарин чи караїм на практиці зможе скористатися цією "волею". Йому запропонують вибір між такими двома мовами навчання: українська (державна) і... і...

Другу впишіть самі.

Юристи теж б'ють на сполох

Закон – як дишло: куди повернув, туди й вийшло. Це відомо давно. Але нинішня влада перейшла на ще вищий щабель – забивання на закон. Юрист громадського руху "Не будь байдужим!" Юрко Фартушний може багато розповісти про процедурні порушення, що їх неозброєним оком видно в процесі проштовхування сумнозвісної Концепції мовної освіту в Україні.

По-перше, існує чинний "Порядок проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики". Він регулює порядок проведення громадських обговорень.

Перше порушення – відсутність інформації про громадське обговорення "Концепції мовної політики в Україні" на урядовому веб-сайті "Громадянське суспільство і влада". Бо відповідно до пункту 16 "Порядку проведення консультацій…" вона мусить там бути.

Друге видиме порушення –17-го пункту. Він визначає, що на тому ж урядовому веб-сайті та на офіційному веб-сайті органу виконавчої влади має з'явитися:

– інформаційне повідомлення про проведення публічного громадського обговорення;

– текст проекту акта, винесеного на обговорення;

– електронна адреса для надсилання пропозицій та зауважень і номер телефону, за яким надаються консультації з питання, що винесено на публічне громадське обговорення.

А коротенька замітка від 27 грудня 2010 року на веб-сайті Міністерства освіти та науки, молоді і спорту України не відповідає вимогам, що ставляться до інформаційного повідомлення в 15-му пункті.

Далі – ще веселіше.

Відповідно до пункту 18 публічне громадське обговорення розпочинається із дня оприлюднення інформаційного повідомлення про його проведення. А оскільки нормального – у сенсі відповідності нормам – повідомлення на цих сайтах так і не з'явилося, то можна вважати: станом на сьогодні інформаційне повідомлення про проведення громадського обговорення "Концепції мовної політики в Україні" не було оприлюднене, відповідно, громадське обговорення "Концепції мовної політики в Україні" de jure – не розпочалося.

Але й це ще не все.

Навіть якщо визнати заміточку від 27 грудня про громадське обговорення "Концепції мовної політики в Україні" de facto є інформаційним повідомленням, тоді варто згадати про строки проведення публічного громадського обговорення.

Бо відповідно до 18-го пункту "Порядку проведення консультацій…", строк проведення публічного громадського обговорення визначається органом виконавчої влади і повинен становити не менш як один місяць.

Питання: скільки минуло від 27 грудня до 20 січня, коли було повідомлено про те, що громадське обговорення зазначеної концепції вже відбулося?

Може, у творців концепції – свій календар?!..

Коротше, з якого боку не кинь, усюди клин.

Це якщо навіть не брати до уваги, що на цей момент на сайті МОН у розділі "Громадське обговорення" взагалі відсутня інформація про той фарс, який мав місце з 27 грудня 2010 року по 20 січня 2011-го. Наче не було такого громадського обговорення взагалі.

Себто МОН визнав, що обговорення таки не було?..

Хоча про інші обговорення, навіть позаторішні, спокійно можна там же дізнатися.

Чи не диво? І відбувається це диво на наших очах.

Тож чи не час ці очі розплющити?!

Атанайя Та, спеціально для УП

Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Реклама:
Информационная изоляция Донбасса или Еще один "грех" Facebook
Почему невозможно таргетировать рекламу в соцсетях по всей Украине (укр.).
̶Н̶е̶ для прессы. Почему Раде следует восстановить прозрачность
Как Банковая планирует дальше блокировать назначение Клименко руководителем САП
Руководство страны может попытаться использовать ручную комиссию сейчас, затянув назначение Клименко на несколько месяцев и переиграть уже даже утвержденные результаты (укр.).
Кредиты и ипотека во время войны
Как государство поддерживает тех, у кого есть кредиты в банках и что делать, чтобы не допустить массового банкротства после войны? (укр.)
Зеленое восстановление транспорта: удобно для людей
Какие принципы следует учесть при восстановлении городов, чтобы улучшить систему общественного транспорта? (укр.)
Запустите малую приватизацию в условиях войны. Что для этого нужно?
Зачем возобновлять процесс приватизации во время войны? (укр.)
Оккупанты воруют украинское зерно: поименный список мародеров
Кто помогает вывозить и какие компании покупают у россиян украденное украинское зерно? (укр.)