"Свобода слова" в конвертах

75 просмотров
Среда, 12 января 2011, 18:14
Владимир Паславский
специалист по вопросам государственного управления и международной политики, член Aerospace Industries Association of Canada (AIAC), президент консалтинговой фирмы "Providence Group", Торонто, Канада

Партія регіонів добре засвоїла широковідомий жарт про три конверта. В англомовній версії цього жарту головним персонажем є новообраний прем'єр-міністр (ПМ), який у кабінеті свого попередника знаходить три конверти з написом: відкрий у разі першої, другої і третьої криз.

Під час першої кризи, ПМ відкриває конверт, а там пише: "У всьому звинувачуй попередній уряд" – через деякий час криза забулася і закінчилася. Незабаром вибухнула нова криза. ПМ відкрив другий конверт, де писалося: "Звинувачуй пресу за некомпетентність і у поданні невірної інформації" – і знов криза закінчилася.

Раптом відбулася третя криза, і ПМ відкрив останній конверт. А в листі написано: "Готуй три конверти".

Перший конверт

Практично усі свої виступи представники ПР починають зі звинувачень у бік теперішніх різних опозиційних сил, які колись були об'єднані помаранчевою революцією.

Регіонали люблять повторювати, що попередній уряд нічого не зробив, що довів державу до крайності та бідності. А коли ці представники не можуть дати відповідь по факту, наприклад, в прямому ефірі, або йдеться про викриття їхніх власнихнедоліків – вони просто починають все спирати на Ющенка, Тимошенко, Яценюка тощо.

Особливо такий підхід подобається політикам на кшталт Інни Богословської – сильному критику помаранчевих, але слабкому лідеру з невеликими політичними принципами, яка продовжує перебігати від Віче до ПР і навпаки.

Критика уряду є невід'ємною частиною демократії і додає подих нового життя в устрій демократії. Але ця роль більше пасує опозиції ніж представникам уряду чи провладним фракціям. Їм треба керувати державою і показати позитивний провід.

Для уряду критика попередніх керівників – це не тільки жарт, але ще й ознака того, що теперішні керманичі забули одну крилату аксіому, популяризовану президентом Америки Гаррі Труманом: "Тhe buck stops here". Перекласти цю аксіому дослівно важко, але її можна інтерпретувати так: "Я тепер керую та роблю всі рішення, і понесу відповідальність за те, що я зробив, замість того щоб спирати вину на когось іншого".

Іншими словами – останнє слово тепер за ПР, а не за помаранчевими чи опозицією.

"Медовий місяць" Партії регіонів вже закінчився, і продовжувати критикувати опозицію немає сенсу. Сьогодні керує ПР, і саме її історія судитиме за те, що вона зробить з Україною за термін своєї влади, а не за той стан України, який регіонали отримали від помаранчевих.

На цьому етапі критика ПР мусила б вже перейти у державотворчу площину, але сама критика регіоналів продовжує розколювати суспільство.

Час прийшов працювати на себе, слідкувати за своїм "рекордом" та "кредитом" – а не "проти опозиції". Адже протести, пов'язані з податковою реформою, говорять негативно – і про "рекорд", і про "кредит" ПР.

Критика попереднього уряду та утиски його членів так скоро не закінчаться, тому що "поганий" попередній уряд є зручним прикриттям для своїх власних помилок в час обіцяних реформ.

Звичайно, за помилки в реформах, які будуть, бо вони є новели в українській політиці, де самі реформатори не знають, що і як краще реформувати, можна легко звинуватити попередній уряд. Мовляв: "Реформи не працюють, тому що попередній уряд не достатньо підготувався, і тепер ми робимо те, що повинно було бути зробленим 5 років тому".

Таке прикриття за помилки попереднього уряду може перешкодити виборчій програмі ПР. Але програма, врешті-решт, є вторинним по відношенню до утримання влади.

Головне – втримати владу будь-якими способами.

Одним із стародавних спосібів втримання влади є неповне знищення ворога. Про такі хитрощі писав Макіавеллі у трактаті "Державець": "Володар ... робить ворогів і змушує себе вести війни проти них – так, щоб мати причину перемогти їх, і таким чином піднятися на щабель вище від своїх ворогів. Є багато тих, які думають, що мудрий володар повинен, коли він має можливість, хитро розпалювати деякі ворожнечі, щоб, придушуючи їх, він міг збільшувати свою велич".

Зауважте, що у сталінські часи "враг народа" ніколи не зникав із сталінського лексикону. Тому чистки і репресії відбувалися постійно, збільшуючи славу Сталіна.

Отже, опозиціонери для Партії регіонів будуть "кониками" у 2011 році, на яких регіонали виїжджатимуть на парад.

Другий конверт

Критика преси в Україні виявляється через цензуру журналістів, видань і каналів, як "5 Канал" чи "TVi", тому що розіграти пресу в очах людей, як в тому жарті, нашим політикам ще не вдається.

Згідно слів Валіда Арфуша, заступника голови "Першого Національного", мета національного телебачення є висвітлювати позитиви, а не негативи про уряд, адже опозиційні канали можуть показувати негатив.

Пан Арфуш не запитує себе: "А що національне телебачення показуватиме, коли не буде опозиційних каналів?", або "Що опозиційні канали показуватимуть, коли не буде національного каналу?".

Якщо б не існували опозиційні канали, то хіба Перший Національний не мав би обов'язку показувати всі події так, як вони відбуваються?

А якщо це є обов'язок, то чому його не виконувати? Невже опозиційні канали заважають?

Відповідь на ці питання є така – незалежно від того, чи існують опозиційні канали, чи ні, журналіст повинен показувати факти і висвітлювати правду такою, як вона є, та ділитися з громадянами інформацією – для того, щоб вони були обізнані та вирішували справи за допомогою демократичних засобів.

За радянських часів не було опозиційних каналів. І три існуючих канали хіба показували негативну інформацію про уряд? Невже Україна тоді була демократична?

Дотримання спеціальних урядових стандартів і критеріїв при висвітленні інформації та новин є не демократичним. Такого висновку дійшов Найвищий суд Канади ще у 1938-му році.

У 1937 році уряд провінції Альберти провів через провінційний парламент закон про акуратність новин та інформації, який вимагав від ЗМІ, щоб вся подача інформації та новин про політику і діяльність уряду відповідала урядовим критеріям точності та акуратності.

Тоді Найвищий суд одноголосно проголосував, що такий закон є не демократичним, і протиречить Конституції Канади з двох причин.

По-перше, усі закони, що обмежують свободу слова в Канаді, є традиційно частиною федерального Кримінального кодексу. Тому, аналогічно, провінційний закон про акуратність новин та інформації є поза своєї юрисдикції (ultravires).

Зауважте, обмеження свободи слова в Канаді є кримінальною справою.

По-друге, такий закон впливає на право громадян вільно вести дискусії та розмови про політику, що є істотним і суттєвим для загально-канадської демократії та парламентерської системи врядування. Тобто, свобода слова є настільки важливою для всіх канадців і невід'ємною складовою канадської демократії, що провінційний уряд є поза своєї юрисдикції, і не мaє права обмежувати жителів провінції Альберти у такий спосіб.

В аргументуванні цього інтерпретування, Суддя Дафф зауважив, що "навіть серед її легальних обмежень, [свобода слова] є схильна зловживанню…, але само собою зрозуміло, що практика свободи слова, незважаючи на її випадкову шкоду, є подихом життя для парламентерських інститутів", – тобто демократії. Пізніше він також зазначив, що "парламент Канади має владу видавати закони для оборони цього права. Ця влада походить з тих самих принципів, які є необхідні для оборони самої конституції".

Регулювання преси до якоїсь міри є можливим, визнав Суддя Дафф, але кінець цьому приходить там, де наслідки закону про обмежування свободи слова у публічних розмовах істотно починають заважати роботі парламентських (демократичних) інститутів.

Адже парламент працює під впливом народної думки, публічної дискусії, він отримує свою ефективність від вільного народного обговорення політики, критики та контр-критики, від нападів на програми, адміністрацію, і контр-нападів, від найвільнішого до повного аналізу з кожної точки зору політичних пропозицій.

Найвищий Суд Канади визнав, що закон про акуратність новин та інформації є неправомірним законом.

Канадці у 1937-38 роках мали ту саму дискусію про свободу слова, що Україна має її зараз у 2010-2011-му. Канада вирішила цю дискусію на стороні демократії, та відкинула аргументи про доцільність контролювання преси заради політичних цілей.

Канада визнала, що свобода слова є невід'ємною частиною демократії, яка настільки ж важлива, наскільки сама Конституція, або склад і стан держави.

Підготовка до третього конверту

Критика, яка маскує власні помилки, війна з пресою та журналістами, цензура ЗМІ – скоро приведуть Партію регіонів до виготовлення власних трьох конвертів.

Проте свобода слова може це змінити.

В демократії свобода слова є настільки важливою, наскільки й сама державна конституція, яка формує державний устрій. Оборона свободи слова" захищає конституцію, але окрім цього свобода слова являється ще й необхідною для обізнаності та освіченості громадян.

А згідно слів самого Макіавеллі: "Без освіти навіть наймудріші закони є даремними".

Володимир Паславський, президент консалтингової фірми "Providence Group", Торонто, Канада,спеціально для УП

Реклама:

УП 100. Поза межами можливого

"Украинская правда" представит свой второй в истории рейтинг лидеров - сотню украинцев, которые делают наибольший вклад в независимость и будущее Украины.

Киев | 20 ноября
КУПИТЬ БИЛЕТЫ
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Реклама:
Информационная изоляция Донбасса или Еще один "грех" Facebook
Почему невозможно таргетировать рекламу в соцсетях по всей Украине (укр.).
̶Н̶е̶ для прессы. Почему Раде следует восстановить прозрачность
Как Банковая планирует дальше блокировать назначение Клименко руководителем САП
Руководство страны может попытаться использовать ручную комиссию сейчас, затянув назначение Клименко на несколько месяцев и переиграть уже даже утвержденные результаты (укр.).
Кредиты и ипотека во время войны
Как государство поддерживает тех, у кого есть кредиты в банках и что делать, чтобы не допустить массового банкротства после войны? (укр.)
Зеленое восстановление транспорта: удобно для людей
Какие принципы следует учесть при восстановлении городов, чтобы улучшить систему общественного транспорта? (укр.)
Запустите малую приватизацию в условиях войны. Что для этого нужно?
Зачем возобновлять процесс приватизации во время войны? (укр.)
Оккупанты воруют украинское зерно: поименный список мародеров
Кто помогает вывозить и какие компании покупают у россиян украденное украинское зерно? (укр.)