Какие партии нужны Украине?

116 просмотров
Понедельник, 27 декабря 2010, 14:39
Остап КрывдыкOstap Kryvdyk
руководитель направления "Украина и мир", Аналитический центр УКУ

Нова Україна має бути демократичною. Демократія неможлива без партій.

Партія – це об'єднання громадян, котрі хочуть реалізувати власну програму через владу, взявши й утримавши її. Ознаками партії є ідеологія, членство, структура/інституція, бажання влади.

Якщо хоча б одного бракує – це не партія, а віртуальна булька, дискусійний клуб або бізнес-проект.

Що маємо?

За Мирославом Мариновичем, Україна повинна пережити три етапи свого розвитку. Дозволю собі наповнити їх відповідними ознаками.

Перший етап – романтичний, 1988-1992 і 2004-2005 роки. Дуже різні люди тут стихійно апріорно довіряють один одному. Вони об'єднуються, щоб боротися проти конкретної загрози й за конкретну ціль.

Жертовними є як учасники, так і керівники дії, котра, проте, не переходить в інституційне русло, а існує тільки до завершення "проекту". Гуманітарне тут здебільшого перемагає економічне й соціальне.

Другий етап – цинічний, 1993-2003 і з 2006 року. Люди тут апріорно не довіряють один одному, панівним світоглядом є цинізм, особистий і структурний егоїзм, конфліктність.

Усі учасники працюють на пониження рівня дискусії, на переведення її на емоційний і персоналізований, таблоїдний рівень. Поняття "репутація" і "довіра" втрачають зміст, економічне вивищується над гуманітарним, а об'єднувати може лише прагнення влади.

Ми зараз живемо в цьому етапі.

У цинічному періоді партіям діяти важко або й неможливо – вони програють структурам із такою самою назвою, але іншою суттю. Земляцькі об'єднання, породження державних структур, бізнес-клуби, товариства історичних реконструкторів, скелети "партій влади" і персональні кишенькові політорганізації складають більшість українського політикуму на сьогодні.

Третій етап – прагматичний, його ще не було. Люди тут покладаються на базовану на досвіді раціональну довіру, яка концентрується в репутації.

Соціальні групи усвідомлюють свої інтереси, і формулюють запит на їх захист, а партії ведуть дискусію світоглядів, а не кланів чи персоналій. Усе чітко прораховується – бюджети, дії, програми, коаліції. Демократична процедура приймається усіма учасниками як найоптимальніша. Конфлікт "шлунку" і "мозку", себто економічного й гуманітарного – завершено.

Зараз маємо патологію переходу, коли після цинічного періоду знову настає романтичний – і ризикуємо зависнути в циклі "диктатура-революція-диктатура".

Тільки якісна прагматична зміна допоможе нам розірвати це замкнуте коло.

Перед ідеологією: світогляд

Основу кожної ідеології складає погляд на світ, так звана "картина світу". Основа кожного ідеологічного конфлікту – світоглядне протиріччя, яке виливається в різні пріоритети й різні практики:

раціональне проти містичного, "розумію" проти "вірю": що спочатку – підземний перехід чи пам'ятник?

матеріальне проти духовного, секулярне проти клерикального: шкільна статева освіта пропагує безпечний секс чи дошлюбну цноту?

індивідуальне проти колективного, приватне проти публічного: колгосп чи ферма, базар чи супермаркет?

традиційне проти модерного, національне проти космополітичного, відцентрове проти доцентрового: чи має право "бункер" стояти навпроти Вірменської церкви в старому центрі Львова?

вільне проти керованого, залишити проти поділити: потрібна шкільна форма, чи учні можуть приходити в будь-якому одязі? Повідомляти про громадські акції, чи отримувати на них дозвіл?

Вільні ідеологічні ніші

Цинізм знищив ідеологію як єдність ідеї та дії. Для настання прагматичного етапу необхідно її відновити.

Християнсько-демократична ідея основною цінністю має відповідальність. Її суть – гуманізм, у тому числі – антиабортна й антиевтаназійна політика. Це намагання об'єднати всіх – християнські конфесії, соціальні групи й класи, соціальна ринкова економіка, субсидіарність (децентралізм).

Християнсько-демократична дія – це моральне християнське виховання в школах, благодійність, опіка над сиротами, стимулювання субсидіарності через перенесення прийняття рішень на нижчі рівні, захист історичної спадщини.

Основна цінність соціалістичної ідеї – соціальна справедливість. Соціалізм – за націоналізацію великої власності, за регулювання економіки державою, за соціальне партнерство робітника й працедавця, він пропагує секулярну й анаціональну "державу всезагального благоденства".

Соціалістична дія – це організація профспілок, просування космополітичної й секулярної культури й науки, установлення кращих стандартів праці.

Екологізм основується на екологічній стійкості світу. Він – за розмежування суспільного надбання й приватної власності, за громадське здоров'я, проти нових технологій і проти знищення тубільних культур, за соціальну відповідальність.

Екологічні практики– це пропагування екологічного способу життя, захист природних об'єктів від втручання, стимулювання екологічних і зелених енергетичних ініціатив через податки.

Ліберальна ідея опирається на індивідуальну свободу людини й заперечення суспільного примусу. Її засади – вільна ринкова економіка, мінімізація впливу держави: невтручання в літературу. мистецтво, науку, азартні ігри, проституцію й споживання наркотиків. Це "священна" приватна власність, рівність усіх перед законом.

Лібералізм заперечує клерикальне й національне, він є утилітарним, а не ідеалістичним.

У цьому розділі не згадуються тоталітарні ідеології, наприклад, комунізм; змішані ідеології – націонал-лібералізм, екосоціалізм, лібертаріанство, християнський лібералізм тощо; а також мета-ідеї, як націоналізм, котрі можуть стосуватися будь-якого з перелічених вище напрямків.

Навіщо партіям люди?

Українські партії не вміють працювати з людьми – ігнорують виборців у міжвиборчий період, демотивують власне членство, не шукають перспективних нових політиків, не підвищують кваліфікацію партійного персоналу. Кожна із цих чотирьох категорій потребує партійної уваги й праці.

Чи впізнають виборці дану партію?

Якщо так, то що виборці знають про неї? Чи зважають вони на позицію партії, і чи враховують її в щоденному житті? Чи знайомі виборці з партійною програмою – і чи готові її підтримувати? Чи готові щось зробити як волонтери, фінансово підтримати партію або вступити до неї?

Чи члени партії – лише потенційні виборчі агітатори, спостерігачі й члени комісій?

Чому більшість партійців не тільки не відвідує місцеві збори осередку, а й членських внесків не платить? Чому ініціативи рядових членів нікому приймати, і вони просто марно вигорають? Чи дається таким активістам коридор можливостей, інституційна підтримка й допомога через депутатські звернення?

Чи готова партія рекрутувати з-поміж своїх членів людей для того, щоб вони професійно займалися політикою?

Чи готова вона їх навчати, іміджево капіталізувати, пропонувати їм очолювати її структури? Чи вміє партія підбирати професіоналів-спікерів на всі потрібні теми, від енергетики до медицини?

Чи працівники – партійні прес-секретарі, аналітики, орговики – мають достатню мотивацію для праці? І мова тут – не лише про фінанси? Чи дає їм змогу професійно й кар'єрне рости, бути небайдужими до справи, яку вони роблять?

Доки не буде реальної роботи з людьми – партії будуть лише пустими "печатками й статутами", котрих під вибори намагатимуться хаотично заповнити пристосуванцями й найманцями без переконань.

Провисаючі інституції

За класичним виразом Черномирдіна, на пострадянському просторі "яку партію не будуй – усе одне КПРС виходить". Роздуті штати, що наповнені людьми, котрі не знають чим себе зайняти. А з іншого боку, відділи, де одна людина виконує функції чотирьох...

Основу діяльності партій складають два напрямки: інформаційно-аналітичний і юридично-організаційний. Перший генерує контент і допомагає його поширити, другий – підтримує діяльність інституції на достатньому рівні. І тільки у виборчий період є сенс наповнювати штат додатковими людьми – від райтерів до юристів-захисників виборів.

Якщо партія є самодостатньою – вона повинна рахувати гроші.

Час халяви пройшов: чужі гроші дуже дорого коштують у майбутньому. Тому партія повинна вміти заробляти на себе, мати фахівця з менеджменту неприбуткового фандрейзингу.

Ми платимо 5 гривень за пляшку пива й 30 гривень за сеанс у кіно. Партія також повинна робити речі, котрі мають додану вартість, котрі варто купити. Починаючи із сувенірної продукції – футболки, ручки, чашки, і закінчуючи подіями, за котрі люди готові платити: наприклад, благодійний ярмарок пиріжків чи великодніх страв, котра вписується в концепцію партії.

Партія може виступати як консалтингова структура; може надавати юридичні чи піар-послуги, може бути лобістською силою.

Майбутнє вимагає якісних фінансових рішень.

Глибока тематична робота вимагає фахівців з аналізу політики (policy analysis) для вибудовування ланцюжка "ідеї-пріоритети-цілі-проблеми-дії". Потрібен якісний креативний супровід: важливе – безпека, зручність, довіра, свобода – має бути цікавим.

Насамкінець

Сьогоднішні партії – фінансовані тіньово, просовувані вузько маркетологічно, брендовані за принципом "головне красиво назвати" – творці й жертви цинічного періоду. З їхньої перспективи, цей текст – wishful thinking, мрійництво.

Але нормальна Україна настане тоді, коли люди усвідомлять, що тільки політика – читай: партія – зможе забезпечити їх економічні, гуманітарні, соціальні інтереси.

І "романтичні" думки про правильні партії майбутнього стануть прагматичними задачами власного захисту – і разом із ними, творення нової України.

Остап Кривдик, політолог, активіст, спеціально для УП

Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Реклама:
Информационная изоляция Донбасса или Еще один "грех" Facebook
Почему невозможно таргетировать рекламу в соцсетях по всей Украине (укр.).
̶Н̶е̶ для прессы. Почему Раде следует восстановить прозрачность
Как Банковая планирует дальше блокировать назначение Клименко руководителем САП
Руководство страны может попытаться использовать ручную комиссию сейчас, затянув назначение Клименко на несколько месяцев и переиграть уже даже утвержденные результаты (укр.).
Кредиты и ипотека во время войны
Как государство поддерживает тех, у кого есть кредиты в банках и что делать, чтобы не допустить массового банкротства после войны? (укр.)
Зеленое восстановление транспорта: удобно для людей
Какие принципы следует учесть при восстановлении городов, чтобы улучшить систему общественного транспорта? (укр.)
Запустите малую приватизацию в условиях войны. Что для этого нужно?
Зачем возобновлять процесс приватизации во время войны? (укр.)
Оккупанты воруют украинское зерно: поименный список мародеров
Кто помогает вывозить и какие компании покупают у россиян украденное украинское зерно? (укр.)