Что делать? Стратегия достижения

48 просмотров
Суббота, 03 июля 2010, 13:23
Игорь Лубкивский
психолог, аналитик, коуч, город Тернополь

Проблеми становлення і подальшого розвитку нашої держави в значній мірі зумовлені недостатньо врівноваженими колективними уявленнями нашого народу, відсутністю системи виховання молоді, браком сильних чоловічих характерів, невмінням гідно себе вести, негативною спадщиною минулого.

Це не випадково - не знаючи що і як робити, ми слідуємо своїм несвідомим уявленням, замінюючи недостатній або недосконалий власний досвід досвідом попередніх поколінь наших предків - архетипами колективного безсвідомого нашого народу.

І ось тут якраз історія України такого позитивного досвіду творення нам майже і не надає. Але навіть якщо ми й не маємо змоги виправити всі ці недоречності просто зараз - то зате можемо вплинути на свою безпосередню поведінку.

Звичайно це вимагає більш системних і цілеспрямованих зусиль, ніж тоді, коли б це робилося автоматично, завдяки нашому характеру і нашим вмінням, але зате підлягає нашому свідомому впливу - а тому відносно легше піддається змінам.

Цілі розвитку

В принципі, можна створити що завгодно - було б усвідомлення цілі, було б бажання (прийняте рішення) її досягнути і було б вміння це зробити.

Але значну частину свого життя людина здійснює неусвідомлені або не зовсім усвідомлені вчинки, часто її поведінка визначається не тими цілями, які вона свідомо ставить перед собою, а тими, які були нав'язані їй іншими людьми, які вона отримала в когось, копіюючи його поведінку.

Ці цілі не завжди вдається відстежити, що й утворює певне протиріччя - одночасно ми можемо слідувати абсолютно протилежним з них. Але навіть якщо й не завжди можна поставити перед собою чітку ціль, то зате завжди слід намагатися зробити хоч щось.

Система і дія

Система - це поєднання окремих функціонально завершених елементів (підсистем), кожна з яких виконує свою місію, але які об'єднуються разом заради виконання спільної мети.

Система задля досягнення цієї мети повинна вміти взаємодіяти з зовнішнім світом, вміти контролювати прояви цієї взаємодії та вміти аналізувати і обробляти інформацію - щоб відповідним чином коригувати свою діяльність.

Крім того, живі системи характеризуються ще й вмінням вибирати з навколишнього світу те, що потрібне для їхньої життєдіяльності, для ускладнення і вдосконалення їхньої структури - вмінням протистояти ентропії.

Для цього живий організм повинен володіти здатністю прогнозувати і передбачати розвиток світу, виділяючи в ньому періодично змінні повторювані процеси, та відтворювати себе за рахунок відновлення своїх окремих частин, або за рахунок копіювання усієї структури - розмноження.

І основне - бути здатним до проявів власної хаотичної (незалежної від впливу світу) активності - мати власне джерело хаосу, відмінне від тієї невпорядкованості, що існує назовні. Це - необхідна умова еволюційного розвитку, саме вона й надає змогу творення нового.

Держава як система

Всім вищенаведеним вимогам повинна відповідати і держава як система - з тим доповненням, що оскільки вона сама складена з інших живих організмів, то й повинна перш за все забезпечувати їхню здатність до відтворення, не повинна обмежувати проявів їхньої активності.

Тобто держава повинна вміти: сприймати, аналізувати і обробляти інформацію; регулювати власну діяльність відповідно до цієї інформації; передбачати подальший розвиток процесів таким чином, щоб ускладнювати і вдосконалювати свою структуру.

Крім того, її завданням є створення в країні максимально сприятливого й конкурентного середовища для її громадян - такого, яке б максимально дозволяло проявляти їм свої здібності і можливості, сприяло б розвитку їхньої різноманітності.

Прогнози розвитку

З врахуванням вищесказаного, країни, що відповідають наступним умовам, мають найбільш успішні прогнози для свого подальшого розвитку.

В їхніх релігійних і філософських уявленнях достатньо добре зрівноважені чоловічі й жіночі архетипи - Польща, Бразилія, Франція, Індія, Китай (скажімо, Дао - безособовий закон Всесвіту, а буддизм характерний прагненням до рівноваги цих начал).

Їхня державна система здатна до регулювання своєї відкритості; передбачення майбутнього розвитку світу; коригування власної активності; підтримки і регулювання активності своїх громадян - США, Євросоюз, Білорусь, Китай.

В суспільстві встановилося таке конкуренте середовище, яке сприяє розвитку нових форм життя, збільшенню його різноманітності - і не захищає лише одну якусь його форму (Євросоюз, частково - Росія).

Різноманітний світ здатний виживати в більш глобальному масштабі - тому внутрішньовидова еволюція, скажімо, завжди жорстокіша за міжвидову. Це ж стосується і держав - розвиваючи у своїх громадян інфантильність і залежність, вони автоматично ставлять себе в гірші умови порівняно з іншими країнами.

Так само, до речі, й цивілізації - різноманітна й відкрита здатна виживати, а закрита й обмежена, однотипна - ні. Рано чи пізно вона все одно буде знищеною - або під впливом власної деградації, або внаслідок її невідповідності об'єктивному розвитку світу (як-от тоталітарні режими).

Державна політика спрямовується, в першу чергу, на розвиток прагнень її громадян. З тим, правда, застереженням, що цей розвиток не повинен бути насильним. В свій час спроба такого примусового розвитку вже була здійснена в СРСР. До чого це призвело - відомо.

Крім того, необхідний ще й баланс між прагненням до майбутнього розвитку людини і її сьогочасними потребами, вміння проходити між цими крайнощами.

Надмірне слідування і одній з них і іншій однаково може призвести до негативних наслідків. Тому одне повинно логічно витікати з іншого, майбутнє повинно випливати з сучасного.

Що робити?

Зрозуміло, що ідеологія держави повинна бути достатньо відкритою; мусить сприяти розвитку людини, але не має ставити її вище Бога; повинна сприяти збільшенню різноманітності суспільства.

Необхідно розподілити функції держави, переспрямувати їх на підтримку, в першу чергу, самостійних і активних верств населення, на створення повноцінного конкурентного середовища.

Саме цим цілям й повинні відповідати наступні реформи. Першочергово треба ввести обмеження різниці між максимальною і мінімальною зарплатою та пенсією в країні, скажімо, не більше як в 10-20 разів, створити умови для переважного розвитку підприємців, працівників і усіх тих, хто створює, а не споживає, національний продукт.

Слід надати контрольні функції народу, розподіливши функції парламенту на визначення цілі розвитку (що робити) і визначення методів її досягнення (як робити). Наприклад - за рахунок створення двопалатного парламенту.

Перша палата обирається за пропорційною системою, друга - за мажоритарною (але не так, як це пропонувалося Ющенком - губернатори і екс-президенти, а реальні люди, що проживають в даному регіоні не менше 5-ти років і обираються на термін не більше 2-х років і на строк не більший, ніж два терміни підряд.)

Ввести обов'язкові екзамени (тести) на профпридатність депутатам перед вступом на посаду, можливо - після кількамісячного навчання. Заборонити обиратися більш як двічі в одну і ту ж Раду.

Створити систему контролю за використанням державних коштів - як-от впровадити окрему посаду ДержКазначея (держконтролера), як в Естонії, надати громадянам право звертатися з запитами щодо фінансової діяльності органів державної влади, ввести залежність зарплати чиновників від результатів їхньої діяльності.

Гарантувати дотримання свободи преси, прав громадянина на інформацію, свободу зборів і демонстрацій.

Створити умови для збереження і розвитку національних багатств:

- поділити їх на вичерпні і відновлювальні;

- розділити джерела наповнення бюджету - від сплати податків, від споживання природних ресурсів країни та від використання переваг її становища (транспортні коридори, тощо);

- спрямовувати кошти від приватизації виключно на створення нових стратегічних підприємств;

- сприяти розвитку відтворюючої економіки;

- окреслити межі національних заповідників, забезпечити громадянам доступ до річок, парків, лісів, тощо;

- ввести систему суворої звітності влади перед народом.

Ігор Лубківський, для УП

Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Реклама:
Информационная изоляция Донбасса или Еще один "грех" Facebook
Почему невозможно таргетировать рекламу в соцсетях по всей Украине (укр.).
̶Н̶е̶ для прессы. Почему Раде следует восстановить прозрачность
Как Банковая планирует дальше блокировать назначение Клименко руководителем САП
Руководство страны может попытаться использовать ручную комиссию сейчас, затянув назначение Клименко на несколько месяцев и переиграть уже даже утвержденные результаты (укр.).
Кредиты и ипотека во время войны
Как государство поддерживает тех, у кого есть кредиты в банках и что делать, чтобы не допустить массового банкротства после войны? (укр.)
Зеленое восстановление транспорта: удобно для людей
Какие принципы следует учесть при восстановлении городов, чтобы улучшить систему общественного транспорта? (укр.)
Запустите малую приватизацию в условиях войны. Что для этого нужно?
Зачем возобновлять процесс приватизации во время войны? (укр.)
Оккупанты воруют украинское зерно: поименный список мародеров
Кто помогает вывозить и какие компании покупают у россиян украденное украинское зерно? (укр.)