Украине нужны синхронные выборы президента и парламента!

125 просмотров
Четверг, 17 июня 2010, 10:03
Виталий Литвин
для УП

Саме такий висновок, який винесено в заголовок, напрошується в контексті міркування із приводу проблем нашого напівпрезиденталізму.

Об'єктивним результатом ево­люції державності є концентрація повноважень за органами ви­конавчої влади. Вона безпосередньо пов'язана з реалізацією законів, прийнятих парламентом, і здійсненням влади відповідно до цих законів. З погляду конституційного процесу виконавча влада може бути моністичною та дуалістичною.

Перший тип притаманний країнам із президентською системою правління.

Другий характерний для парламентської й напівпрезидентської (змішаної) систем. Зокрема, він передбачає, що виконавчу владу представляє глава держави, обсяг повноважень якого в системі виконавчої влади суттєво відрізняється в кожній країні, та уряд на чолі із прем'єром.

Україна - це напівпрезидентська за конституційною системою модель влади.

Адже вона логічно входить у межі класифікації напівпрезиденталізму за наступними вимогами:

1. Всенародно обраний на фіксований термін президент.

2. Вибрані на фіксований термін прем'єр й урядовий кабінет, делеговані парламентом і відповідальні перед ним.

Характерна особливість напівпрезиденталізму полягає в можливості співіснування двох виконавців. Проте їхня легітимність і відповідальність істотно різні. Прем'єр й уряд залежать від процедури делегування повноважень законодавчим органом. Натомість глава держави автономний від парламенту, та може діяти за відсутності його підтримки.

Така автономія встановлює певні стимул-реакції для президента. Як наслідок, глава держави формує та пропонує власний порядок дій, бодай якщо це передбачає процедуру втручання в сферу повноважень прем'єра.

Тому напружені стосунки президента, голови уряду та парламенту безумовні. Вони спричинені структурою напівпрезиденталізму, тому їх потрібно вважати постійними. Проте присутність законодавчої більшості, прихильні стосунки між нею, президентом і прем'єром повинні зменшити вірогідність переростання напружених стосунків у серйозні конфлікти.

У межах напівпрезиденталізму потрібно відрізняти декілька варіантів співіснування центрів влади.

У першому, найменш конфліктному варіанті, глава держави - прибічник курсу партії; президент і прем'єр підтримані однією парламентською більшістю. Превалює логіка президентської системи, так звана уніфікована система більшості. Даний випадок характерний для сьогоднішньої фази розвитку української влади.

У другому варіанті, більш конфліктному, президент, на відміну від прем'єра, не має підтримки в парламенті. Превалює логіка парламентської системи - розділена система більшості.

У третьому варіанті, максимально конфліктному, ані президент, ані прем'єр не має підтримки парламентської більшості. Тут поєднано риси проблемних варіантів президентської та парламентської систем - розділена система меншості.

Визначення напівпрезиденталізму вимагає, щоб прем'єр і урядовий кабінет були відповідальними перед парламентською більшістю. Проте вибори глави держави та парламенту вможливлюють ситуацію, коли "керівник розділений проти самого себе". А вибори приводять до виконавчої влади проурядову більшість, що протистоїть президенту, чи навпаки.

Такі ситуації називають когабітаціями, і визначають як випадки коли:

- глава держави й прем'єр-міністр представляють протилежні партії;

- президентська партія не представлена в кабінеті.

Існує також напівкогабітація, тобто часткова когабітація:

- президент позиціонується з політичною силою, що представлена фракцією в парламенті;

- частина парламенту, на яку покладено відповідальність за діяльність уряду, коаліційна за умови, що пропрезидентська партія в коаліції володіє меншістю голосів;

- пропрезидентська партія та інші партії, представлені в урядовій коаліції, позиціонуються як опоненти, або в ході формування уряду, або пізніше.

Остання ситуація тричі була характерною для України після вступу в дію політреформи-2004.

За принципом когабітації всі країни поділяються на три групи:

1. Ті, що зобов'язують|зобов'язав| президента консультуватись з|із| парламентською більшістю чи найбільшою партією, коли він висуває кандидата у прем'єри (Болгарія, Румунія). Автоматично має місце когабітація, коли партія, або коаліція, протиставляється президенту та стає домінуючою в парламенті.

2. Ті, що не включають умови про вирішення|рішати| розбіжностей між президентом і парламентом до|відносно| кандидатури прем'єра (Польща, Литва, Україна). У польській і литовській конституціях немає умов вирішення|рішати| розбіжностей між президентом і парламентом про призначення прем'єра. Проте їхні парламенти експлуатували дану невизначеність на власну користь, змусивши|заставляти| президента призначати парламентську кандидатуру прем'єра.

3. Ті, де когабітація інституційно унеможливлена, а глава держави може розформувати парламент, якщо останній відхиляє|відхилює| президентську кандидатуру в прем'єри (Білорусь, Росія).

Проаналізувавши всі сучасні європейські випадки когабітації та напівкогабітації приходимо до таких висновків:

1. Когабітація характерна для абсолютної більшості напівпрезидентських систем - Австрія,  Болгарія, Ірландія, Ісландія, Литва, Македонія, Молдова до 2001 року, Польща, Португалія, Румунія, Словаччина, Словенія, Фінляндія, Франція, Хорватія.

2. Напівкогабітація має місце в переважній більшості напівпрезидентських країн Європи - в Австрії, Ірландії, Ісландії, Литві, Польщі, Португалії, Румунії, Словаччині, Фінляндії, Франції, Україні.

3. Існує тенденція схильності деяких країн до когабітації та напівкогабітації в більшій мірі ніж інших країн.

Прямим наслідком когабітації та напівкогабітації є постановка питання конфліктів у системі виконавчої влади.

Конституційні системи із|із| двома вибраними керівниками несуть|тримається| ризик виникнення ситуацій|ландшафту|, коли президенти та прем'єри "змагаються" з метою розширення свого впливу.

В Україні це помітно із суперечок|спорів| між президентом Кучмою та кількома прем'єрами в 1994-2004 роках, між президентом Ющенком і прем'єрами Януковичем| та Тимошенко в 2005-2009 роках.

Тому когабітація, напівкогабітація та конфлікти в системі виконавчої влади негативно корелюється з ефективністю політичних систем.

Загалом ця проблема полягає в тому, що лідери хочуть, аби їхній політичний курс був реалізований так, щоб громадськість була впевнена в послідовності їхньої стратегії.

Коли кожна партія перебуває в конкуренції, то залишається мало простору для прогресії, адже розбіжності між різними спектрами партій стримують одна одну. Якщо ж лідери одного політичного спектру одночасно перебувають при владі, вони допомагають один одному в ухваленні рішень.

Когабітація ж призводить до зниження підтримки державної влади й змушує країну ззовні здаватись невпевненою, у середині - нестабільною.

Найбільш вагомий момент, що зачіпає ефективність системи відносин гілок влади в Україні, полягає в тому, як реалізовані виборчі цикли в країнах із дуалістичною структурою виконавчої влади.

Електоральний календар щодо виборів президента та парламенту може реалізовуватись за двома відмінними механізмами:

- синхронні вибори президента та парламенту. Вибори відбуваються з незначним проміжком часу - меншим одного 1 року;

- асинхронні вибори президента й парламенту. Вибори відбуваються в проміжок часу, більшим ніж один рік.

У напівпрезидентських країнах Європи, де характерна когабітація, реалізація виборчого календаря відбувається наступним чином:

Таблиця. Синхронність виборчих циклів і когабітація в країнах Європи, 2010 рік

 
Ефективність відносин у системі дуалістичної виконавчої влади, зокрема, і в Україні, залежать від синхронності виборчих циклів президента та парламенту.

Показові в цьому плані Франція та Румунія.

У Франції в 2000 році проведено всенародний референдум, який мав результатом скорочення терміну повноважень президента з 7 до 5 років. Наслідком стало вирівнювання позицій уряду стосовно президента. Цей етап реформування Україна пройшла в 2004-му.

Крім того, парламентські та президентські вибори з того часу проходять з 2-тижневим інтервалом, введено лінійне співвідношення мандатів президента й прем'єра. Тому практично нереальне формування системи розділеної більшості.

Схожа практика реалізована в Румунії.

Саме тому у Франції з 2002 року, не зафіксовано жодного випадку когабітації, а в Румунії відомий взагалі один приклад формування системи розділеної більшості, що тривав 1,64 року.

І навпаки, у країнах з асинхронними виборчими циклами частота когабітації зростає на декілька порядків, а їхня середня тривалість становить 2,23 роки.

Для того щоб обмежити кількість випадків напівкогабітації та зняти небезпеку ймовірних варіантів когабітації, у формі протистояння адміністрації президента та кабміну, слід змінити виборчий цикл в Україні на синхронний.

Це позитивно вплине на ефективність і стабільність виконавчої влади.

Цьому сприятимуть й інші зміни в політичній системі:

- зростання стабільності партійної системи через заходи щодо зменшення показників ефективної кількості партій і фракціоналізації, а також формування серединних партій;

- введення вимоги конструктивного вотуму недовіри уряду;

- підняття виборчого бар'єру для партій і блоків;

- висунення кандидатури прем'єра главою держави.

Усі ці зміни, їхня доцільність та недоліки, потребують більш детального розгляду в окремій статті.

Віталій Литвин, спеціально для УП

Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Реклама:
Информационная изоляция Донбасса или Еще один "грех" Facebook
Почему невозможно таргетировать рекламу в соцсетях по всей Украине (укр.).
̶Н̶е̶ для прессы. Почему Раде следует восстановить прозрачность
Как Банковая планирует дальше блокировать назначение Клименко руководителем САП
Руководство страны может попытаться использовать ручную комиссию сейчас, затянув назначение Клименко на несколько месяцев и переиграть уже даже утвержденные результаты (укр.).
Кредиты и ипотека во время войны
Как государство поддерживает тех, у кого есть кредиты в банках и что делать, чтобы не допустить массового банкротства после войны? (укр.)
Зеленое восстановление транспорта: удобно для людей
Какие принципы следует учесть при восстановлении городов, чтобы улучшить систему общественного транспорта? (укр.)
Запустите малую приватизацию в условиях войны. Что для этого нужно?
Зачем возобновлять процесс приватизации во время войны? (укр.)
Оккупанты воруют украинское зерно: поименный список мародеров
Кто помогает вывозить и какие компании покупают у россиян украденное украинское зерно? (укр.)