Ab ovo II. Технология построения коммунизма

124 просмотра
Пятница, 09 апреля 2010, 10:04
Валентин Ткач
для УП

Є старий анекдот: До Хаїма прийшли чекісти, та попросили грошей на побудову комунізму. Хаїм сказав, що йому потрібно порадитись з дружиною і попросив прийти завтра. Коли чекісти прийшли завтра, він їм відмовив і пояснив, що Сара сказала, що, якщо в них немає грошей на побудову комунізму, то нехай вони його не будують.

Як відомо, в кожному жарті є лише доля жарту. Відтак, ми повинні погодитись, що для побудови комунізму потрібні гроші, а як показує історія - немалі.

Для мене це означає беззастережність зізнання Ернандо де Сото. Закінчуючи свою книгу "Містерія капіталу", він визнає: "Я не є завзятим прибічником капіталізму. Для мене капіталізм - це не основа світогляду і не символ віри. Для мене набагато важливішою є свобода, співчуття до бідних, повага до суспільного договору та рівність можливостей.

Але в нинішній час тільки капіталізм може допомогти в досягненні цих цілей. Це єдина відома нам система, що дозволяє в значних обсягах створювати доданий продукт".

Звідси очевидним є висновок, що тільки капіталізм може забезпечити наявність грошей, необхідних для побудови комунізму.

Для визначення комунізму я уникну його класових характеристик та питань власності, а використаю визначення, сформульоване у "Моральному кодексі будівника комунізму": "Від кожного за здібностями, кожному по потребах".

При цьому я зовсім не заперечуватиму проти звинувачень у вузькому розумінні поняття комунізм. Але виправданням для мене слугуватиме те, що мені байдуже через класове чи некласове суспільство буде досягнута задекларована мета.

Я переконаний, що в капіталістичному суспільстві настанова "від кожного за здібностями" набуває свого найбільшого наповнення. Тільки концентрація капіталів навколо новаторських ідей забезпечує можливість їх реалізації.

В умовах капіталістичних відносин співвідношення між працею, творчістю, пошуком і винагородою набувають таких пропорцій, що забезпечують поступальний розвиток.

І опікуватися цим має партія, на гаслах якої написано: "Свобода, власність, законність!".

Щодо другої частини прийнятого нами визначення "кожному по потребах", то тут ми переходимо з поля позитивного права в поле природного права, де законність доповнена мораллю, традиціями, релігійними настановами, - суспільними та родинними стереотипами.

Гасла цієї партійної ідеології: "Свобода, власність, справедливість".

В діалозі цих партійних ідеологій, їх взаємодії та взаємному вдосконаленні і буде полягати наближення до вказаної мети - побудови комунізму.

А хто забезпечить такий діалог, хто буде його модератором? Такий діалог забезпечить громадянське суспільство. Ми з колегами знайшли афористичне визначення: "Громадянське суспільство - це технологія поступу".

Відтак, від розвиненості громадянського суспільства, від концентрації його соціального капіталу та потужності переговорної сили і залежить наш поступ.

Цей постійний діалог повинен утримувати розвиток країни від цілком природних "заносів" чи то в вульгарний протекціонізм капіталів, чи то в нестримний популізм соціальних преференцій.

Націоналісти, патріоти, космополіти і так далі знайдуть свій прихисток як в правій, так і в лівій ідеологічній нішах.

Це дасть можливість уникнути існуючої збоченої картини, коли олігархічна партія космополітів звинувачує у всьому олігархічну партію націоналістів і навпаки, а народ не розуміє, чому йому жити все важче, а розриви у статках між багатими та бідними не просто величезні, вони вже непристойні.

Мої колеги роблять мені слушне зауваження: партійне функціонування є процесом досить затратним, тому вбачають проблеми у існуванні партії лівого спрямування.

Я їм заперечую: це так лише на перший погляд, природним прагненням капіталів, слідом за концентрацією та легалізацією, є набуття ними респектабельності.

Той же де Сото зазначав: "Пройшло довгих 90 років, перш ніж бандити та розбійники, як їх називав Вашингтон, перетворились у мужніх "піонерів" та "слідопитів".

Саме в лівому ідеологічному крилі, в полі природного права формується легітимізація капіталів. І, якщо деяким олігархам буде бракувати розуміння цього факту, то на допомогу суспільству прийде непереборний інстинкт самозбереження.

Тільки легітимізація, формування у суспільному договорі настанов поваги до успішного та соціально відповідального бізнесу є найкращим запобіжником від того, щоб діти народу не відібрали власність у дітей олігархів.

Щодо мене особисто, то навіть якщо припустити реалізацію зазначених змін, я з надзвичайною обережністю і великими засторогами ставлюсь до суспільства, де хтось, навіть у демократичний спосіб, визначає зміст понять "здібності" та "можливості", особливо у застосуванні до "кожного".

Але, як казав класик: "Жити у суспільстві і бути вільним від суспільства не можна". Тому потрібно намагатись, щоб особливості, інтереси і навіть примхи кожного були враховані максимально повно. А найкраще цю роботу може здійснити розвинене громадянське суспільство.

От тоді всі багатства й блага поллються на всіх і кожного, як із рога достатку.

Але навіть у цій ідилічній картині мене огортають певні тривоги. Підставою для них є соціологія. Вчені провели світове дослідження, щоб виявити, в яких країнах населення найбільш незадоволене розподілом благ.

Результати цього дослідження спонукають замислитися: серед перших п'яти країн, де населення найбільш незадоволене цим показником, виявились Норвегія та Нова Зеландія, - країни, де за нашими уявленнями комунізм "уже на порозі".

Ще цікавіше, що серед країн, де процент незадоволених найменший, - Бразилія та Аргентина.

Я вже цитував древніх греків, що життя, яке не продумане, нічого не варте.

Можливо і життя, де за тебе прорахували всі твої "здібності" та "потреби" і від тебе нічого не залежить, теж стає нічого не вартим? А можливо в "потребах" є щось таке, що не обраховується кількісними методиками? Наприклад, любов ближнього.

Валентин Ткач, Чернівці, для УП

Реклама:

УП 100. Поза межами можливого

"Украинская правда" представит свой второй в истории рейтинг лидеров - сотню украинцев, которые делают наибольший вклад в независимость и будущее Украины.

Киев | 20 ноября
КУПИТЬ БИЛЕТЫ
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Реклама:
Информационная изоляция Донбасса или Еще один "грех" Facebook
Почему невозможно таргетировать рекламу в соцсетях по всей Украине (укр.).
̶Н̶е̶ для прессы. Почему Раде следует восстановить прозрачность
Как Банковая планирует дальше блокировать назначение Клименко руководителем САП
Руководство страны может попытаться использовать ручную комиссию сейчас, затянув назначение Клименко на несколько месяцев и переиграть уже даже утвержденные результаты (укр.).
Кредиты и ипотека во время войны
Как государство поддерживает тех, у кого есть кредиты в банках и что делать, чтобы не допустить массового банкротства после войны? (укр.)
Зеленое восстановление транспорта: удобно для людей
Какие принципы следует учесть при восстановлении городов, чтобы улучшить систему общественного транспорта? (укр.)
Запустите малую приватизацию в условиях войны. Что для этого нужно?
Зачем возобновлять процесс приватизации во время войны? (укр.)
Оккупанты воруют украинское зерно: поименный список мародеров
Кто помогает вывозить и какие компании покупают у россиян украденное украинское зерно? (укр.)