Кто нас еще больше "децентрализует"?
За 19 років Незалежності українська економіка стала набагато централізованішою ніж, навіть, була радянська
Можна скільки завгодно і дуже модно говорити про "розвиток місцевого самоврядування", організовувати на цю тему безліч науково-практичних конференцій, семінарів, круглих столів, навіть слухань у Верховній Раді, але без відповідного бюджетного забезпечення місцевих громад все це - лише пусті слова та імітація турботи.
А в реальному житті за межами столиці, вся Україна вже давно єдина - єдина у спільності проблеми місцевих громад: відсутність у місцевих бюджетах коштів на виконання елементарних господарських функцій, від комунальних до гуманітарних.
При цьому, з вуст головних політиків і політичних сил нескінченним потоком ллється словесна турбота і не менш словесні обіцянки "розвитку місцевого самоврядування". А що у дійсності? У дійсності - прямо протилежна словам, стабільна щорічна централізація бюджетної системи країни, яка вже перевищила "норми" найжорсткіших диктатур і монархій у світовій історії.
Розвиток місцевого самоврядування залежить не від частоти і масштабів розмов на цю тему, а лише від одного-єдиного конкретного економічного показника, який формує уряд і парламент законом про держбюджет. Ним є - міжбюджетне співвідношення розподілу зведеного бюджету між державним (центральним) бюджетом та місцевими бюджетами.
У дійсності правдою є те, що за роки незалежності в Україні прослідковується чітка тенденція надмірної централізації бюджетного регулювання - рукотворна політика всіх українських урядів, незалежно від їх політичних назв і кольорів. Перевершили навіть радянський централізм.
Про це свідчить таблиця, сформована за фактологічними даними прийнятих бюджетів:
Таблиця. Динаміка структури бюджетної системи України
Частка у | 1990 | 1995 | 1999 | 2004 | 2006 | 2008 | 2010 |
Державний | 51,7 | 61,1 | 70,7 | 72 | 72,6 | 77,8 | 79 |
Місцеві бюджети | 48,3 | 38,9 | 29,3 | 28 | 27,4 | 22,2 | 21 |
Дані: Госкомстат СССР (за 1990рік), Держкомстат України |
Тенденція надмірної централізації економіки, яку творить наша політична "еліта", прямо суперечить вимогам як становлення ринкових відносин, так і розвитку місцевого самоврядування.
Звичайно ж, нестачу законодавчого бюджетного фінансування на місцях дуже "вигідно" поправляти з центру в ручному режимі на власний розсуд - чудове поле для хабарництва і корупції, з одного боку, а з іншого - дієвий інструмент контролю над місцевою владою, узалежнення її від царя (цариці) при центральному бюджеті.
Тому, завдання реальної децентралізації бюджетної системи має визначальне значення для розвитку місцевого самоврядування в Україні.
Чим більше повноважень і ресурсів в центрі, тим менше їх на місцях, а це зводить нанівець всі зусилля самоврядування. Не допоможе в такому випадку і адміністративна реформа, якщо вона не підкріплена зміною принципів міжбюджетного розподілу.
Цікаво, як нова стара влада ще більше "децентралізує" національну економіку, у дійсності.
Андрій Новак, кандидат економічних наук, для УП