Готовность №1?
Протягом дев’яноста днів виборчої кампанії Центральна виборча комісія, 213 окружних виборчих комісій та більше 32 000 дільничних виборчих комісій організовували підготовку до дня голосування. Організовували за безпрецедентних умов.
Окрім екстремальної ситуації на Донбасі, виборча адміністрація зіштовхнулась з іншою масштабною проблемою – браком кадрів для роботи у дільничних виборчих комісіях.
МАГ "ЦИФРА" протягом виборчого процесу відслідковувала формування та кадрові ротації у ДВК. З моменту створення ДВК 6 травня ситуація із кадровим наповненням комісій суттєво не змінилась.
У таблиці наведені показники середньої кількості членів ДВК на кожній дільниці в залежності від області.
Норма закону передбачає мінімально необхідну кількість членів дільничних виборчкомів на рівні 9 осіб. Станом на 21 травня 2014 року у абсолютній більшості областей цей мінімум було забезпечено.
Недобір виявився лише у Донецькій області.
Найбільше середнє значення було зафіксовано для міста Києва. Це пояснюється одночасним проведенням президентських і місцевих виборів. Адже багато політичних середовищ зацікавлені у тому, щоб у столиці вибори відбулись на задовільному рівні.
Потрібно пам’ятати, що наведені у таблиці значення є середніми. Це означає, що в залежності від дільниці реальна кількість членів ДВК може варіюватись як у сторону збільшення, так і у бік зменшення.
Область |
Кількість виборчих округів |
Кількість виборчих дільниць |
Кількість членів ДВК |
Середня кількість членів ДВК на виборчій дільниці |
Вінницька |
8 |
1662 |
19422 |
11,7 |
Волинська |
5 |
1129 |
14000 |
12,4 |
Дніпропетровська |
17 |
1776 |
22257 |
12,5 |
Донецька |
22 |
2432 |
20976 |
8,6 |
Житомирська |
6 |
1459 |
17082 |
11,7 |
Закарпатська |
6 |
805 |
9792 |
12,1 |
Запорізька |
9 |
1124 |
13420 |
11,9 |
Івано-Франківська |
7 |
1034 |
12597 |
12,1 |
Київська |
9 |
1406 |
17326 |
12,3 |
Кіровоградська |
5 |
929 |
11288 |
12,1 |
Луганська |
12 |
1476 |
14941 |
10,1 |
Львівська |
12 |
2151 |
25813 |
12 |
Миколаївська |
6 |
939 |
11265 |
12 |
Одеська |
11 |
1474 |
18153 |
12,3 |
Полтавська |
8 |
1273 |
15052 |
11,8 |
Рівненська |
5 |
1000 |
12157 |
12,2 |
Сумська |
6 |
1007 |
12020 |
11,9 |
Тернопільська |
5 |
1183 |
14706 |
12,4 |
Харківська |
15 |
1689 |
20455 |
12,1 |
Херсонська |
6 |
775 |
9110 |
11,8 |
Хмельницька |
7 |
1553 |
18564 |
12 |
Черкаська |
7 |
1103 |
13732 |
12,4 |
Чернівецька |
4 |
561 |
7020 |
12,5 |
Чернігівська |
6 |
1104 |
13096 |
11,9 |
місто Київ |
10 |
1086 |
14679 |
13,5 |
Забезпечення норми Закону про вибори щодо мінімально необхідної кількості членів ДВК, однак, не означає, що у день голосування усі працівники комісій з’являться на свої робочі місця.
Уважно поставитись до цієї проблеми змусили сигнали із деяких областей, що члени виборчкомів від Петра Симоненка, який припинив участь у виборах, саботують виборчий процес, переставши відвідувати засідання ДВК. Нагадаємо, що станом на 21 травня в усіх ДВК по Україні Симоненко був представлений майже 24 000 членів комісій.
Попереджуючи можливість нестачі кадрів у день голосування, ВРУ 19 травня серед змін до виборчого закону передбачила і таку, яка дозволяє головам окружних комісій докооптовувати дільничні комісії у день голосування до максимальної кількості у 18 осіб.
Суперечливість цієї норми безумовна. З одного боку – реальна необхідність мобілізувати додаткову кількість членів комісій, щоб виборчий процес на окремих дільницях не було зірвано. З іншого – слід пам’ятати, що ОВК теж формуються за політичним принципом і кожен член окружкому – в тому числі і голова – представляють когось із кандидатів.
За допомогою цього механізму можна одним розчерком пера переформатувати більшість у будь-якій ДВК на користь потрібного кандидата. Про наслідки цієї норми і результати її реального застосування конкретніше можна буде говорити, володіючи попередніми результатами голосування на дільницях.
Ще одним традиційним атрибутом українських виборів, без якого не відбудуться і сьогоднішні, є присутність "технічних кандидатів".
За допомогою апробованої на парламентських виборах 2012 року методології, яка базується на змінах членами ДВК суб’єктів висунення, МАГ "ЦИФРА" встановила наявність суттєвих зв’язків на загальнонаціональному рівні між кандидатами Тимошенко-Маломужем-Шкіряком та Порошенком-Клименком-Куйбідою.
У таблиці відображена кількість членів ДВК, які з 6 по 14 травня змінили кандидата, якого вони представляли в комісії на момент її створення.
Така інтенсивність "обмінів" членами ДВК між визначеними групами кандидатів дає підстави стверджувати про спланованість і координацію цих дій. Основною метою використання основними кандидатами "технічних кандидатів" є бажання збільшити своє представництво у керівних складах дільничних виборчих комісій.
Із 1 267 членів ДВК від кандидата Тимошенко Ю.В., які були задіяні у маніпуляції зі змінами суб’єкта внесення, було:
- 124 голови ДВК;
- 76 заступників голів ДВК;
- 135 секретарів ДВК;
- 932 члени ДВК
В результаті зміни цими членами ДВК суб’єкта подання, кількісні показники набули такого вигляду:
- 494 голови ДВК;
- 198 заступників голів ДВК;
- 249 секретарів ДВК;
- 326 членів ДВК
Таким, чином співвідношення між членами ДВК і керівним складом ДВК змінилось із 932/335 на 326/941.
Кандидат Порошенко П.О. також покращив своє представництво у керівних складах ДВК. Із 538 членів ДВК від кандидата, які були задіяні в маніпуляції зі змінами суб’єкта внесення, було:
- 86 голів ДВК;
- 34 заступники голови ДВК;
- 57 секретарів ДВК;
- 362 члени ДВК
В результаті зміни цими членами ДВК суб’єкта подання, кількісні показники набули такого вигляду:
- 195 голів ДВК;
- 64 заступники голови ДВК;
- 98 секретарів ДВК;
- 181 член ДВК
Тож співвідношення між членами ДВК і керівним складом ДВК змінилось із 362/177 на 181/357.
З якою метою робляться ці маніпуляції – взаємного контролю чи бажання вплинути на результати голосування – більш конкретно можна буде визначити після оприлюднення попередніх результатів голосування на виборчих дільницях.
Однак, позитивним є той факт, що феномен маніпуляцій членами ДВК і використання квот "технічних кандидатів" на виборах 2014 року за масштабами є значно обмеженішими, ніж це було на парламентських виборах 2012 року.
Назар Бойко, Моніторингово-аналітична група "ЦИФРА" (www.cifragroup.org), для УП