Конституционная ловушка для оппозиции
Через два тижні після встановлення умовного перемир’я на вулиці, позиційні бої перетекли у високі кабінети. Опозиція і влада вже майже забули про першочергові вимоги Майдану щодо покарання винних у насильстві та дострокових президентських виборів.
Про останнє невтомно згадує лише Віталій Кличко. За словами джерел, інші учасники переговорів – як з боку опозиції, так і з боку влади – вже навіть перестали звертати на це увагу, це стало традицією, майже ритуалом – просто нагадати Януковичу, що люди вимагають його відставки, і продовжити говорити про високу політику.
За столом переговорів вуличні вимоги вилились у два конкретних питання – формування нового уряду та внесення змін до Конституції. Щодо нового складу Кабінету міністрів процес поки що призупинено, адже в жодної із сторін немає остаточного рішення.
Віталій Кличко та його партнери активно виштовхують Арсенія Яценюка в уряд, намагаючись позбавитись конкурента, а якщо не вдасться – закарбувати як зрадника та пособника режиму. Сам Яценюк, усвідомлюючи усі ризики, намагається залучити до процесу свого просування всіх опозиціонерів. Але після останнього загадкового листа Юлії Тимошенко припинились вже й ці процеси.
Рішення щодо нового голови уряду немає і у Віктора Януковича. Кандидатура Сергія Арбузова здається все менш прохідною. А у фракції Партії регіонів з дня на день може з’явитися нове об’єднання з умовною назвою "Демократична платформа", на чолі з Сергієм Тігіпком, до якої збираються ті, хто хоче своїх бонусів у новому складі Кабміну.
Тим часом попереду – перемовини в Москві, на яких очевидно мова йтиме про те, кому з претендентів на голову українського уряду Володимир Путін довірить левову частку обіцяних 15 мільярдів доларів.
За інформацією редакції, вже наступного тижня регіонали планують провести позачергове засідання парламенту. Там вірогідно і буде запропоновано прізвище нового голови уряду – найчастіше зараз говорять про кандидатуру Андрія Клюєва.
Таким чином, єдиним питанням, навколо якого все ще продовжуються переговори, стали зміни до Конституції. Опозиція вже два тижні намагається винайти швидкий спосіб відібрати всю повноту влади у Віктора Януковича, розхитавши його більшість у сесійній залі.
Тим часом адміністрація президента Януковича з усіх сил намагається перевести внесення змін до Основного закону у формат Конституційної комісії із затягуванням процесу ще на півроку - до осінньої сесії парламенту.
На випадок, якщо переговори зайдуть в глухий кут, і опозиція відмовиться, юристи Банкової вже підготували опонентам дві пастки: можливий розпуск Верховної ради або – ще більш цинічний сценарій – передання напрацювань опозиції щодо Конституції на тривалу експертизу до Венеціанської комісії.
І на сьогоднішній день опозиція впевнено рухається саме по цих двох сценаріях.
В розпорядженні "Української правди" опинились зміни до Конституції, запропоновані "Батьківщиною" і (частково) фракцією УДАР. А з джерел редакції в адміністрації президента став відомий детальний план можливого розпуску парламенту.
ШЛЮБОРОЗЛУЧНИЙ ПРОЦЕС, ЯКИЙ МОЖЕ РОЗПУСТИТИ РАДУ
Конституційний Акт, підготовлений опозицією для повернення Конституції 2004 року, скоріш за все, так і залишиться в історії нерозглянутим. Документ з самого початку був малоперспективним. Окрім того, що для його прийняття немає достатньої кількості голосів, опозиціонери не змогли навіть зареєструвати його для включення у порядок денний.
Справа в тому, що регламент Верховної ради передбачає виключний перелік документів, які може розглядати парламент. Терміну "Конституційний акт" в цьому переліку немає, і його включення до порядку денного було абсурдним вже навіть на цьому етапі.
Втім, сам факт появи цього Акту дійсно налякав адміністрацію президента. Не тому, що був шанс на його реалізацію, а тому, що допускав розвал більшості і теоретичний Конституційний процес в обхід президента. Навіть за стовідсоткової впевненості у непрацездатності цієї схеми сам по собі прецедент міг завдати удару і породити юридичну колізію.
У відповідь юристи Банкової почали підготовку до обґрунтування можливого розпуску Верховної ради. Більше того, адміністрація президента вже зробила запит до Центральної виборчої комісії щодо кошторису можливих позачергових виборів. ЦВК повідомило, що для цього потрібно 900 мільйонів гривень. Ці кошти можна залучати в будь-який час без погодження з Верховною радою, без змін до Державного бюджету, адже, згідно з виборчим законодавством, фінансування позачергових виборів відбувається з резервного фонду.
За інформацією "Української правди", в адміністрації президента вже підготовлені два проекти указу про розпуск Верховної ради з двома різними схемами юридичного обґрунтування.
За першою з них, в адміністрації президента виходять з того, що у Віктора Януковича є безумовне право на оголошення дострокових парламентських виборів.
Юристи Банкової пропонують ігнорувати статтю 90 Конституції, яка передбачає, що президент України може достроково припинити повноваження парламенту, якщо пленарні засідання не розпочинаються протягом тридцяти днів.
За їхньою логікою, оскільки в цій статті відсутнє слово "лише", то у президента є повне право розпускати Верховну раду в будь-який момент на власний розсуд.
Згідно з інформацією джерел, в першому варіанті указу про розпуск Віктор Янукович посилатиметься на статтю 77 Конституції України, де йдеться про призначення президентом України позачергових виборів до Верховної Ради.
Втім, усвідомлюючи юридичну вразливість такої схеми, на Банковій розробили ще одну модель розпуску Верховної ради, яку планують використати, якщо парламент збереться ухвалити зміни до Конституції в обхід Конституційного суду та адміністрації президента.
Автором цієї формули називають заступника голови адміністрації президента Андрія Портнова та його підлеглих, які розшукали в архівах Конституційного суду ухвалу від 8 травня 1997 року за зверненням громадянина України в рамках… шлюборозлучного процесу у 1983 році!
Суть справи в тому, що лучанин Микола Романчук, незадоволений рішенням суду щодо розлучення із своєю дружиною, звернувся до Конституційного суду. Він просив КС пояснити, чому президент України не відреагував і не втрутився у судовий процес, і не захистив його права.
Натисніть, щоб побачити повний текст документу |
Із зрозумілих причин Конституційний суд відмовив Романчуку. Але. В своїй ухвалі суд необачно вдався до пояснення прав президента і зазначив, що з метою усунення загрози для держави та її громадян президент може "безпосередньо втрутитися в критичну ситуацію".
Отже якщо Верховна рада намагатиметься проголосувати за нову Конституцію або повернутися до її варіанту зразка 2004 року, Віктор Янукович оголосить це узурпацією влади, яка загрожує правам громадян. А потім підпише указ про розпуск парламенту, посилаючись на рішення Конституційного суду щодо шлюборозлучного процесу.
БАТЬКІВЩИНА НАНОСИТЬ УДАР ПЕРШОЮ
Між тим плани Банкової усвідомлюють і в опозиції. Там почали підготовку свого варіанту Основного закону. Зміни до Конституції готують одразу дві команди юристів – у фракції "Батьківщина" та УДАРі.
В розпорядженні "Української правди" опинились вже готові пропозиції фракції Батьківщина. Порівняльна таблиця вже передана регіоналам і в адміністрацію президента.
Тим часом УДАРівці почали готувати свої зауваження до цього законопроекту. Зараз вже обидві фракції ведуть переговори щодо узгодження своєї позицій.
Назад до коаліції
Натисніть, щоб побачити весь документ |
Варіант змін до Конституції від "Батьківщини" майже пропонує повернутися до зразка Основного закону 2004 року, але з декількома дуже чутливими інноваціями.
Насамперед, "Батьківщина" хоче відродити термін парламентської коаліції, яка має складатися з більшості народних депутатів від конституційного складу Ради. Втім, на відміну від Конституції 2004 року, введено можливість індивідуального членства депутатів у більшості, тобто коаліція не буде складатися лише з фракцій.
Сьогодні така логіка опозиціонерів зрозуміла – індивідуальне членство надасть їм можливість ефективніше розхитувати більшість Партії регіонів. Втім ще у 2006-2007 роках "Батьківщина" була проти індивідуального входження депутатів у коаліцію, і навіть зверталась з цього приводу до Конституційного суду.
Тоді Юлія Тимошенко стверджувала, що індивідуальне членство призведе до створення більшості та уряду шляхом "обману, шантажу та зрадництва". Владі, яка створює більшість, часом дешевше докупати окремих депутатів, ніж цілі фракції.
Згідно з пропозиціями "Батьківщини", з Конституції виключається пункт, який забороняє обиратися до парламенту людям із судимістю. Очевидно, ця норма прописана для Юлії Тимошенко в разі її звільнення. Зникнення цензу судимості дозволить їй балотуватись, не очікуючи реабілітації у суді та зняття судимості.
Серед новацій також пропонується спростити процесс голосування парламентарів – тобто зменшити необхідну для ухвалення рішень кількість голосів.
Для ухвалення рішень буде достатньо простої більшості від присутніх на засіданні депутатів, а не більшістю від її конституційного складу, як зараз. При цьому засідання Ради буде повноважним, якщо присутня більшість - 226 депутатів, тоді мінімальна кількість голосів для ухвалення будь-якого рішення складатиме 113 голосів.
Пропонується також вписати в тіло Конституції вимоги про заборону сумісництва мандату з іншими видами діяльності. Якщо депутат не усуває ці обставини в двадцятиденний термін, він позбавляється депутатського мандату. Нагадаємо, що на даний момент ця норма вже є в українському законодавстві, але прописана на рівні законів.
Серед іншого пропонується повністю ліквідувати вертикаль державних адміністрацій. "Батьківщина" планує передати всю повноту влади в областях і районах виконавчим органам, які будуть утворені місцевими радами.
Втім найбільші зміни в проекті "Батьківщина" стосуються інституту президентства.
Президент без повноважень і спрощеним імпічментом
Що цікаво, в пропозиціях "Батьківщини" жодним чином не відображена головна вимога опозиціонерів на Майдані щодо відставки Віктора Януковича та дострокових виборів президента.
Цього немає навіть в перехідних положеннях до законопроекту, хоча, наприклад, щодо Верховної ради вказано, що чергові вибори мають відбутися в останню неділю жовтня 2017 року.
Є згадка лише про чергові вибори президента, які мають відбутися в останню неділю березня п'ятого року повноважень президента України.
Фактично, це означає, що "Батьківщина" може відмовитись від риторики про дострокові вибори. Адже дату наступних виборів голови держави пропонується залишити незмінною – березень 2015 року.
Звісно, якщо Віктор Янукович сам не піде у відставку. (До того ж така зміна до Конституції була проголосована парламентом ще у лютому 2011 року.)
Однак в запропонованих змінах значно спрощено процедуру імпічменту президента.
Згідно з діючою Конституцією, питання про імпічмент ініціюється парламентом, а саме рішення голосується 337 голосами лише після висновку Конституційного та Верховного судів.
Зараз опозиція пропонує ініціювати питання про імпічмент третиною парламенту – це 150 голосів. А щоб відправити президента у відставку – 300 голосів, замість 337 як зараз. При цьому з процедури повністю вилучено необхідність висновків Конституційного та Верховного судів. Достатньо лише висновків відповідної Тимчасової слідчої комісії.
Тим часом за версією "Батьківщини" майбутній президент перетвориться на весільного генерала – голову держави пропонують позбавити низки дуже чутливих повноважень.
Зокрема, в новій Конституції "Батьківщина" пропонує обмежити право президента на розпуск Верховної ради. Йому дозволено підписувати відповідний указ виключно в одному випадку – якщо новий уряд не сформовано протягом 60 днів після відставки Кабінету міністрів.
Таким чином президент не зможе впливати на парламент навіть в разі його бездіяльності протягом 30 днів, як є в нинішній і було в Конституції 2004 року.
Президент повністю усувається від впливу на склад Конституційного суду. Зараз і навіть згідно з Основним законом 2004 року голова держави має право на призначення третини від складу КС - це 6 суддів з 18. "Батьківщина" ж пропонує, щоб КС формували лише Верховна Рада України та з'їзд суддів України, які призначатимуть по 9 суддів.
Голову держави позбавляють права призначати та звільняти Генерального прокурора та Голову СБУ. За пропозицією "Батьківщини", кандидатури керівників ГПУ та СБУ пропонує парламентська коаліція, а за президентом залишається лише право вносити цю кандидатуру на розгляд парламенту.
Президента також лишають будь-якого у впливу на формування складу Ради Національного банку України та Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення. Зараз президент призначає половину складу обох органів.
Також "Батьківщина" пропонує позбавити президента одноосібного права введення в країні воєнного стану. Для таких дій йому необхідно буде звернутися за згодою до Верховної ради.
Крім іншого, з Конституції має зникнути норма, яка зобов’язує парламент позачергово розглядати законопроекти, визначені президентом як невідкладні. А процедуру направлення президенту запитів від депутатів та комітетів спрощено - вони не потребуватимуть голосування. Якщо зараз для цього необхідно 150 голосів у сесійній залі, то у майбутньому, вважають у "Батьківщині", запити направлятимуться за першою ж вимогою депутата або комітету.
Зауваження УДАРу
Підопічні Віталія Кличка на момент публікації цього матеріалу підготували свої зауваження лише до першої частини змін до Конституції, які запропонувала "Батьківщина". Вони стосуються лише розділу щодо роботи Верховної ради.
На даний момент УДАРівці пропонують відмовитись від повернення до терміну "коаліція", передавши всі її повноваження до більшості. Тобто - просто не регламентувати порядок створення більшості.
УДАР також проти ухвалення рішень у Верховній раді більшістю від присутніх у залі депутатів. Там пропонують окремим реченням в Конституції заборонити голосування за іншого депутата.
Крім того, УДАРівці вважають за необхідне:
- заборонити обиратися до парламенту громадянам, які мають судимість за вчинення тяжкого та особливо тяжкого злочину;
- передати право на призначення позачергових парламентських виборів від президента до Центральної виборчої комісії;
- дозволити правоохоронним органам притягувати народних депутатів до кримінальної відповідальності (тобто порушувати кримінальні справи), але заборонити їх заарештовувати без рішення суду;
- приймати закон про регламент роботи Верховної ради 270 голосами;
Повний варіант своїх пропозицій фракція УДАР обіцяє підготувати вже днями.
ВЕНЕЦІАНСЬКА ПАСТКА
Кінцевий варіант опозиційних змін до Конституції може бути готовий вже найближчими тижнями. Зараз обидві фракції планують або підготувати якийсь більш-менш узгоджений текст, або запропонувати на розгляд Верховної ради три різні порівняльні таблиці, щоб узгодити їх під час розгляду в сесійній залі.
Але питання в тому, що буде далі.
За інформацією джерел, Банкова готує опозиціонерам патовий варіант. Мовляв, якщо ви не хочете працювати разом з нами, давайте підемо правильним шляхом, європейським. І згідно з резолюціями ПАРЄ передамо напрацьований вами варіант Конституції на експертизу до Венеціанської комісії.
Як відомо, вищезгадана комісія не найоперативніша європейська організація. І, якщо взяти до уваги, що представником України у Венеціанській комісії є близький до Андрія Портнова депутат Володимир Пилипенко, то можна із впевненістю чекати висновків щодо опозиційного варіанту Конституції не раніше осені цього року.
А це означатиме, що нова Конституція з’явиться в Україні не раніше чергових президентських виборів, адже процедура внесення змін до Основного закону передбачає роботу двох сесій парламенту.
Єдине, на що можна сподіватись, що час працюватиме не на Віктора Януковича. І окрім групи опозиціонерів, які беруть участь у переговорах з владою, фактором впливу все ще залишатиметься вулиця. Зрештою саме Майдан змусив обидві сторони почати ці переговори.