Янукович-2011. Потому что "последовательно антикоррупционный"
"Тому що послідовний". Цей салоган використовувався в президентській кампанії Віктора Януковича в 2004-му. У 2011-му вже президент Віктор Янукович намагається знову переконати: він є послідовним.
Тепер – у боротьбі з корупцією.
Так, на останньому засіданні Національного антикорупційного комітету він запевняв присутніх: "Останні 15 місяців ми напружено працювали над викоріненням цього ганебного явища. Результатом цієї роботи стало, врешті-решт, ухвалення антикорупційного законодавства".
Після таких слів жоден із присутніх не насмілився нагадати Януковичу: уже більше 5 місяців Україна живе взагалі без головного антикорупційного закону. 4 січня 2011-го "головний борець із корупцією" скасував так званий антикорупційний пакет законів.
Причому зробив це з ознаками особистої зацікавленості.
Вихідні дані
На момент входження Януковича в головний кабінет на Банковій, в Україні діяв закон про боротьбу з корупцією №356/95-ВР від 5 жовтня 1995 року. Але невдовзі цей документ мав втратити свою чинність через вступ у дію так званого антикорупційного пакету законів.
Цей пакет парламент ухвалив ще влітку 2009-го. Зокрема, у ньому був і закон про засади запобігання та протидії корупції. Спочатку пакет мав вступити в дію з 1 січня 2010-го. Але напередодні, 23 грудня, депутати вирішили перенести дату набуття чинності пакету на 1 квітня 2010-го.
Тут варто звернути увагу, що Віктор Ющенко дуже оперативно підписав це рішення парламенту – 29 грудня 2009 року.
На День сміху-2010 пакет так і не набув чинності. Верховна Рада призначила нову дату – 1 січня 2011-го.
І ось із наближенням цього дня влада провела цинічну за суттю операцію.
Раз на рік і Лук'янов стріляє
21 грудня 2010-го в сесійній залі розгорнулася дискусія: що робити з таким "поганим" антикорупційним пакетом від попередньої влади й "гарним" антикорупційним законопроектом від Януковича?
Головуючий на засіданні Адам Мартинюк запропонував: давайте ухвалимо закон, яким постановимо, що антикорупційний пакет втрачає свою чинність. Таку пропозицію комуніста підтримали 263 депутата більшості: у повному складі комуністи та литвинівці із самим Литвином, 171 із 180 регіоналів – без Єфремова, 22 з 71 нунсівця з Мартиненком, Каськівим, Князевичем, єдиноцентристами Балоги та групою "Право вибору" Жванії.
Цей "законопроект" закінчується стандартним реченням, яке вистрелить згодом: "Закон набирає чинності із дня його опублікування".
Чому цей "законопроект" у лапках?
Бо на момент голосування цього документу не існувало в природі.
У базі даних законопроектів він має реєстраційний номер 7495 від 21 грудня 2010 року. Тобто автор, регіонал Владислав Лук'янов – зареєстрував його в день голосування.
Але! Законопроект голосувався протягом хвилини, з 12:11 до 12:12. Якщо ж подивитися електрону версію документу, то у властивостях вордівського файлу можна побачити, що документ створили 21 грудня 2010 о 16.14. Тобто на 4 години пізніше його ухвалення!
Про те, що "документ Лук'янова" не був зареєстрований на час голосування, свідчить і оперативна інформація про результати розгляду питань на пленарних засіданнях. Це питання йде другим у порядку денному. Але, на відміну від інших, немає реєстраційного номера проекту закону.
І ще одна "дрібничка": "документ Лук'янова" не проходив через антикорупційний комітет та науково-експертне управління Верховної Ради...
Того ж дня депутати включили до порядку денного антикорупційний закон від Януковича. Він мав гриф "невідкладний". Мартинюк прогнозував: "Я думаю, десь у січні-місяці будемо мати, будемо мати закон".
Помилився на кілька місяців. І це при умові, що депутати "за гарною традицією" не відкладуть дату набуття чинності нового закону з 1 липня 2011-го на пізніший термін.
Новорічний подарунок
Після порушення процедурних норм у парламенті, "документ Лук'янова" направили в АП. Такий собі "новорічний подарунок" Януковичу. Нагадаю, цей документ скасовував антикорупційний пакет, який мав вступити в дію 1 січня 2011 року.
І ось настав перший день 2011-го року.
На "документі Лук'янова" автограф Януковича ще не з'явився. А отже, антикорупційний пакет набув чинності! Одночасно втратив свою чинність закон про боротьбу з корупцією, №356/95-ВР, бо це передбачалося прикінцевими положеннями закону про засади запобігання та протидії.
Офіційно "документ Лук'янова" Янукович підписав 4 січня. Лише після цього його опублікували, і він набув сили закону. Відповідно, втратив свою чинність антикорупційний пакет. Антикорупційний закон 1995-го року вже не можна було повернути.
І Україна залишилася без антикорупційного закону. Взагалі.
Чи могло бути інакше? Та звісно. Янукович, як "послідовний борець з корупцією", міг скористатися своїм правом вето на "документ Лук'янова". І пояснення було б красиве: не можна залишати Україну без антикорупційного закону.
Антикорупційний пакет поганий? У гаранта Конституції знайшлася б відповідь депутатам: швидше ухвалюйте мій антикорупційний законопроект! Ні, на Банковій оприлюднили лише невеличке повідомлення: підписав...
Може хтось виступить на захист Януковича?
Він цього не прагнув, хотів як краще, це все чиновники з необмеженими повноваженнями? Тоді де відповідальність підлеглих президента за те, що взагалі залишили країну без антикорупційного закону? Може, ми пропустили якусь гучну відставку "захисника корупції"? Нібито ні. Усі продовжували працювати, отримувати зарплати та премії...
А тепер пропоную проаналізувати: а чи не встиг Янукович у перші дні 2011-го порушити чинний на той час антикорупційний закон, №1506-VI від 11 червня 2009 року?
Антикорупційна експертиза. Епізод 1
Візьмемо призначення Дмитра Саламатіна гендиректором Державного концерну "Укроборонпром". Цей концерн уряд створив 30 грудня 2010 року, а вже 4 січня президент призначив керівника.
Дивимося закон про засади запобігання та протидії корупції – чинний на момент проходження проекту указу про призначення Саламатіна кабінетами Банкової.
Стаття 9-та вимагала спеціальної перевірки щодо осіб, які претендують на зайняття посад, пов'язаних із виконанням функцій держави. Перевірка мала проходити за 4-ма пунктами, зокрема, щодо притягнення особи до кримінальної відповідальності, наявності в особи корпоративних прав, стан здоров'я, тощо.
Хтось вірить, що Саламатін пройшов відповідну спеціальну перевірку під час новорічних свят?
А ще є 10-та стаття закону: фінансовий контроль. Вона вимагала перед призначенням подати відомості про майно, доходи, зобов'язання фінансового характеру.
Чи подав Саламатін такі відомості? Якщо ні – то відповідно до закону він не міг бути призначений...
Епізод 2
Стаття 13-та: антикорупційна експертиза проектів нормативно-правових актів. Їй, зокрема, підлягали законопроекти. На той час "документ Лук'янова" ще не став законом України, тож мав би пройти антикорупційну експертизу.
А тепер просто замисліться: чи може отримати позитивний висновок антикорупційної експертизи документ, який скасовує чинний закон про засади запобігання та протидії корупції?
Як на мене, то відповідь однозначна – ні!
Епізод 3
Тим самим законом визначався такий термін, як конфлікт інтересів. Це "реальні або такі, що видаються реальними, протиріччя між приватними інтересами особи та її службовими повноваженнями, наявність яких може вплинути на об'єктивність або неупередженість прийняття рішень…"
А чи не мав Янукович конфлікту інтересів, підписуючи "документ Лук'янова"?
Для цього треба дати відповідь на інше запитання: яку вигоду особисто Янукович міг би отримати від підписання "документа Лук'янова" і, відповідно, від скасування антикорупційного пакету?
А от, наприклад, таку.
5-ю статтею закону вводилися обмеження щодо одержання подарунків. Зокрема, президенту заборонялося приймати особисті подарунки, вартість яких перевищувала б "розміру однієї податкової соціальної пільги" – це менше 1000 гривень.
Якби ця норма залишилася чинною, то Янукович не зміг би прийняти в подарунок двох племінних гуцульських коней Рогач і Лагуна під час державного візиту до Польщі. Це було б порушенням антикорупційного закону!
А так "документ Лук'янова" Янукович підписав, і все – отримуй будь які подарунки! Тобто, президент сам собі дозволив отримувати коштовні подарунки. Чим не особиста зацікавленість і не конфлікт інтересів?!
До речі, за чинним у перші чотири дні 2011 року антикорупційним законом президент був "зобов'язаний вжити заходів щодо недопущення будь-якої можливості виникнення конфлікту інтересів". Тобто не допустити виникнення конфлікту інтересів у себе самого при підписанні "документу Лук'янова".
Але на такі дрібниці "послідовний антикорупційний" Янукович уваги не звертає.
Натомість звернули увагу експерти GRECO у своєму звіті щодо України.
Ось, що про цей документ писало "Дзеркало тижня": "Цілий ряд надзвичайно важливих антикорупційних рішень, які вже були розроблені й затверджені, за останні півтора року виявилися заблокованими й навіть дезавуйованими".
Це є справжній вирок послідовності Януковича в боротьбі з корупцією.
Олексій Братущак, спеціально для УП