"Україна для бидла"
Рік перебування Віктора Януковича при владі значна частина киян простояла у пробках.
Хвилини приниження на перекритих вулицях стало звичною процедурою для мешканців столиці. Оскільки маршрут з Банкової до "Межигір'я" лежить через спальні райони, заходи безпеки для президентського кортежу набули рис стихійного лиха.
Роль коментатора цього ганебного як для європейської держави явища взяла на себе речник президента Ганна Герман, яка за відсутності прес-секретаря виконує ці функції.
Першу заяву на тему перекриття вулиць Герман зробила 16 березня 2010 року, менше ніж через місяць після інавгурації Януковича.
"Якщо президент буде стояти у заторах, то стояти буде вся країна", - пояснила вона необхідність створювати для Януковича режим максимального сприяння.
21 квітня гіпертрофований президентський страх за своє життя призвів до смерті таксиста, який опинився на шляху кортежу, що віз Януковича до "Борисполя". Винним у загибелі був визнаний водій швидкої допомоги, який працював на підприємстві Державного управління справами.
27 серпня в інтерв'ю газеті "Сегодня" Герман знову повернулася до питання перекриття вулиць. Вона вирішила послатися на передовий західний досвід.
"Усі президенти світу мають дуже потужну й сувору охорону. У тому числі й президент Обама - у нього теж дуже сувора охорона. В охорони є свої інструкції, правила безпеки, і президент не може отут диктувати свої умови. Це стосується й кортежу, і охорони. Повірте, це важко постійно жити з охороною, але є речі, яким потрібно підкоритися", - пояснила Герман.
Кортежі Януковича... |
...на порожніх вулицях |
Оскільки протягом року президентства Януковича жодних зрушень в питанні перекриття доріг не відбулося, "Українська правда" вирішила звернутися із запитом до кількох європейських посольств - щоб з'ясувати, як же насправді відбувається в Європі.
У наших листах до дипломатичних установ ми поставили тільки одне запитання - чи відбувається у вашій країні перекриття вулиць, коли керівництво вашої держави пересувається містом у робочому режимі.
По-перше, ми звернулися до Посольства Чехії в Україні. Хоча сьогодні згадка про Чеську республіку викликає в Януковича алергію в зв'язку з наданням притулку Данилишину, колись він дуже любив тут бувати - зокрема, на відпочинку. Достатньо згадати, що тривалий час після помаранчевої революції Янукович провів у Карлових Варах.
Посольство Чехії зруйнувало аргументацію Ганни Герман:
"При звичайному пересуванні автомобіля президента або прем’єр-міністра Чеської Республіки та автомобіля охорони, який, як правило, супроводжує цих осіб, вулиці у Празі не перекриваються. Автомобілі вищих осіб держави рухаються в нормальному дорожньому потоці, і якщо необхідно швидко дістатися на певне місце, застосовують звукові та візуальні сигнали...".
Наступний наш запит був адресований до посольства Великої Британії - також непересічної країни в житті Януковича. Всі пам'ятають заяву президента, що він вчить мову Шекспіра і Байрона.
Крім того, Янукович всіляко намагався здійснити робочий візит до Лондона в перший рік свого президентства, і коли це не вдалося, дуже радів можливості потиснути руку британському прем'єру Девіду Кемерону в кулуарах Давоського економічного форуму.
Окрім того, з огляду на терористичні атаки у Великобританії та враховуючи, що їхній контингент присутній в Іраку, в цій державі знаються на заходах безпеки. Але відповідь, надана посольством Британії, також не містила підтвердження словам Ганни Герман.
"За попередньою інформацією пана посла, такої практики як перекриття руху транспорту в Лондоні для здійснення пересування кортежу прем'єр-міністра в звичайному робочому режимі, не існує", - повідомили в посольстві Великої Британії.
По-третє, ми направили запит до посольства Королівства Швеція в Україні.
Ця країна також на особливому рахунку в регіоналів, оскільки головний дипломат партії Леонід Кожара працював послом у цій державі, а Янукович в статусі опозиціонера відвідував Стокгольм, де зустрічався з депутатами парламенту і навіть встиг зіграти партію в теніс.
Відповідь посольства Швеції також суперечила твердженням адміністрації президента про те, що перекриття вулиць для лідерів держави є поширеним явищем в цивілізованому світі.
"Я маю честь повідомити, що в Стокгольмі не здійснюється перекриття вулиць при пересуваннях в робочому режимі прем'єр-міністра або його величності Короля Швеції", - ідеться у листі за підписом заступника посла Мортена Енберга.
По-четверте, ми написали запит до посольства Франції в Україні. Минулої осені Янукович побував у Парижі та розсипався у компліментах на адресу Ніколя Саркозі.
Але у посольстві Франції повідомили, що замість практики суцільного перекриття вулиць поліція вживає заходів "відповідно до її оцінки рівня загрози та обраного маршруту".
І, нарешті, п'яте посольство, до якого ми звернулися - дипломатична місія Німеччини в Україні. Ця держава - взірець для Януковича, у чому він зізнався під час перебування у Берліні. Більше того, саме громадяни Німеччини займалися облаштуванням резиденції Януковича у "Межигір'ї".
"Українська правда" у вересні писала про умови проживання федерального канцлера, яка винаймає квартиру в звичайному будинку. Тепер ми поцікавилися, як Ангела Меркель їздить на роботу.
Однак відповідь з посольства ФРН також суперечила запевненням Банкової про використання ними європейського досвіду у блокуванні руху.
"Повідомляємо, що перекриття вулиць у Німеччині для пересування політиків здійснюється виключно у випадках пересування колон авто з іноземними державними гостями високого рівня", - ідеться у листі посольства ФРН в Україні за підписом першого секретаря Тані Байєр.
Тобто жодне з опитаних "Українською правдою" посольств не повідомило, що заради пересування керівників їхніх держав перекривають дороги. Іншими словами, знайти підтвердження словам Ганни Герман не вдалося.
Зараз, коли блокування автошляхів почало перетворюватися на репутаційну загрозу для Януковича, на Банковій знайшли вихід.
Замість того, щоб відмовитися від цієї звички, для обслуговування Януковича за 7,5 мільйонів орендували вертоліт - у своєї ж фірми, а біля Маріїнського палацу почали зводити міні-аеродром.
Нічого дивного в цьому немає. Громадяни, які стерпіли приниження від стояння в пробках, мовчки проковтнуть і комфортне життя президента - за їхній же кошт.