Юлию Тимошенко лишают "плана Б"
Останнє засідання Верховної Ради перед другим туром виборів президента принесло Юлії Тимошенко дві новини - погану і песимістичну.
Песимістична полягає в тому, що у фракції НУНС поки немає 37 голосів, які готові до союзу з Януковичем у разі його перемоги.
А погана новина в тому, що цих людей вже принаймні 29. І добрати вісім, яких не вистачає, для регіоналів є швидше питанням техніки та достатньої кількості готівки.
Після того, як Янукович назбирає 37, буде зруйновано запасний сценарій Тимошенко на випадок поразки на виборах президента, за яким вона планувала зачепитися за посаду прем'єр-міністра від нинішньої коаліції.
У середу парламент ухвалив зміни до закону про вибори у редакції керівника юридичного штабу Партії регіонів Олександра Лавриновича.
Серед інших за документ проголосували 29 нашоукраїнців. Це - чотири умовних групи всередині НУНС, якими керують Віктор Балога, В'ячеслав Кириленко, Юрій Костенко та Ігор Коломойський.
Результати цього знакового голосування серед депутатів НУНС виглядають так:
Ар'єв В.І - Відсутній
Аржевітін С.М - За
Білозір О.В - За
Бобильов О.Ф - Відсутній
Бондар О.М - Відсутній
Борисов В.Д - Відсутній
Бут Ю.А - За
Василенко С.В - Відсутній
В'язівський В.М - За
Герасим'юк О.В - Відсутній
Геращенко І.В - За
Григорович Л.С - За
Гримчак Ю.М - Відсутній
Гриценко А.С - Відсутній
Гуменюк О.І - За
Давиденко А.А - За
Джемілєв М. - Відсутній
Джоджик Я.І - За
Довгий С.О - За
Доній О.С - Відсутній
Жванія Д.В - Відсутній
Жебрівський П.І - Відсутній
Заєць І.О - Не голосував
Зварич Р.М - Відсутній
Зейналов Е.Д - Відсутній
Кармазін Ю.А - Проти
Карпук В.Г - Не голосував
Каськів В.В - За
Катеринчук М.Д - Не голосував
Кендзьор Я.М - За
Кириленко В.А - За
Клименко О.І - За
Ключковський Ю.Б - Відсутній
Князевич Р.П - Відсутній
Коваль В.С - Відсутній
Костенко Ю.І - За
Кріль І.І - За
Круць М.Ф - За
Куликов К.Б - Відсутній
Кульчинський М.Г - За
Лук'янова К.Є - Відсутній
Ляпіна К.М - За
Мартиненко М.В - Відсутній
Марущенко В.С - Відсутній
Матвієнко А.С - Відсутній
Мойсик В.Р - За
Москаль Г.Г - Відсутній
Новіков О.В - Відсутній
Омельченко О.О - Відсутній
Оробець Л.Ю - За
Палиця І.П - За
Парубій А.В - За
Петьовка В.В - Не голосував
Плющ І.С - Утримався
Полянчич М.М - Відсутній
Поляченко В.А - Відсутній
Слободян О.В - За
Стець Ю.Я - Відсутній
Стецьків Т.С - Відсутній
Стойко І.М - За
Стретович В.М - Відсутній
Тарасюк Б.І - Відсутній
Ткач Р.В - За
Тополов В.С - За
Третьяков О.Ю - Відсутній
Харовський С.Ю - Відсутній
Чорноволенко О.В - Відсутній
Шемчук В.В - Відсутній
Шкутяк З.В - За
Ющенко П.А - За
Яценюк А.П - Відсутній
Очевидно, що, у разі поразки Тимошенко, входження НУНС до коаліції з Януковичем майже неминуче. Насправді дефіцит складає не вісім голосів, а ще менше.
Наприклад, в числі 29 осіб, які проголосували за закон про вибори, не виявилося Івана Плюща і Юрія Ключковського, які орієнтуються на Ющенка, Юрія Поляченка, близького до Єханурова, або двоюрідного брата Балоги Василя Петьовки. Або хтось має сумніви, що підпис за коаліцію поставить Олександр Омельченко, який ходить під кримінальною справою за наїзд на пішохода?
Водночас і Тимошенко не сидить склавши руки та працює з депутатами від НУНС. Так, фактично група Балоги зменшилася на одного нардепа - Михайла Полянчича, який включився у кампанію Тимошенко та не проголосував за закон.
За іронією долі, неприйнятні для Тимошенко зміни підтримав Владислав Каськів, який має статус радника прем'єра. Самого його в залі не було, і непринципове питання, чи карткою нардепа скористалися з його санкції, чи без неї.
Тимошенко може стримати нашоукраїнців від дрейфу під Януковича, лише запропонувавши їм прохідні позиції в списку БЮТ на наступних виборах. Але це - також слабкий аргумент. Бо очевидно, що місця у прохідній частині не вистачає навіть нинішнім депутатам Тимошенко.
Після обрання Януковича президентом нашоукраїнці опиняться перед простим вибором - або іти в коаліцію та отримати ще два з половиною роки депутатства, або провокувати розпуск парламенту з ризиком втрати нажитих депутатських крісел.
Для безболісного входження нашоукраїнців в коаліцію, Янукович готовий зробити декілька символічних поступок. Так, останніми днями на телебаченні вже крутяться ролики, де він закамуфльовано обіцяє "накласти мораторій на всі питання, які розділяють Україну".
Адже, відмовившись від тез про російську мову як другу державну, Янукович дає привід нашоукраїнцям виправдатися перед виборцями, що цим об'єднанням з Партією регіонів вони зупинили "сценарій Кремля" та "деукраїнізацію".
Значно швидше вдасться акумулювати 37 НУНСівців за коаліцію з Януковичем, якщо паралельно ця група отримає право пропонувати свого прем'єр-міністра.
Якщо на цю посаду вони делегуватимуть Сергія Тігіпка з 13% стартового рейтингу, то таким чином пост-помаранчеві нардепи матимуть гарантії, що потраплять у новий парламент за списком глави уряду.
Власне, про готовність вступити у неформальну "групу Тігіпка" вже заявив Олександр Третьяков, який вступив у фазу конфлікту з Коломойським. Крім того, готовий домовлятися з Тігіпком нинішній керівник фракції НУНС Микола Мартиненко, знайомий з ним ще з часів комсомолу.
Тим часом Юлія Тимошенко, поставши перед фактом ухвалення змін до закону про вибори, вирішила вивернути ситуацію на свою користь. Вона використає цю подію як ознаку наближення масових фальсифікацій на користь Януковича.
Власне, скандальним законом було внесено три суттєві поправки.
1. Як відомо, у другому турі виборчі комісії формуються в пропорції 50:50 між двома кандидатами-фіналістами. Але засідання виборчкому вважається легітимним, якщо на ньому присутні дві третини від її членів. Таким чином, один з кандидатів, давши команду своїм представникам у виборчій комісії, фактично міг зірвати кворум.
Фобія регіоналів полягала в тому, що Тимошенко у день виборів накаже своїм членам не виходити на роботу в електоральному поясі Януковича. Таким чином він ризикував не дорахуватися основного масиву голосів.
Згідно з прийнятим законом, відтепер вилучено норму, що засідання виборчкомів є повноважним за наявності двох третин складу комісії.
Виглядає все, начебто, логічно. Але водночас у законі про вибори прописано, що виборча комісія приймає рішення більшістю від присутніх членів.
Таким чином, відсутність пункту про кворум дозволить приймати рішення виборчкому будь-якою кількістю голосів. Тобто ключова дія в процесі виборів - встановлення результатів голосування на дільниці - може бути здійснена лише двома голосами - голови виборчої комісії та її секретарем, які поставлять підписи і печатку.
Власне, про ці ризики йдеться у висновку Головного науково-експертного управління парламенту до законопроекту Лавриновича:
"Відсутність вимоги щодо мінімальної присутності членів виборчкомів може призвести до ще більш негативних наслідків ніж ті, на недопущення яких спрямовано проект. Адже у разі прийняття запропонованої новели, встановлення результатів голосування на виборчій дільниці та підписання протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців теоретично можливе будь-якою мінімальною кількістю членів ДВК".
2. Друга новація розрахована на випадки, якщо Тимошенко або Янукович не подали членів до окружних чи дільничних виборчих комісій. В такому разі люди на ці посади будуть призначатися в обхід квотного принципу просто за поданням голови відповідної обласної чи районної ради, або мера міста.
Таким чином Партія регіонів страхується від того, що комісії в їх електоральних резерваціях будуть недосформовані.
До цієї норми науково-експертне управління претензій не висловило.
Хоча БЮТівці вже вбачають простір для зловживань. Новий закон дозволятиме виключати зі складу комісій тих членів, хто не прийшов на її засідання у день голосування. "Один зі способів - призначають засідання на 14 годину, а потім переносять на 13:00 і наших представників не попереджають. І тут же за неявку їх виганяють з комісій", - описував сценарій БЮТівець Сергій Міщенко.
Після цього нові члени комісій подаються не кандидатом в межах своєї квоти, а відповідним мером або місцевою радою.
Таким чином, теоретично регіонали можуть "вичистити" людей БЮТ з комісій на Донбасі та через свої мерії та місцеві ради ввести у комісії потрібних людей.
З іншого боку, симетрично може діяти і Тимошенко в Західній Україні - вивести людей Януковича з комісій та завести через мерів та відповідні ради своїх представників.
3. Третя новація закону про вибори, прийнята спільними зусиллями регіоналів та нашоукраїців, стосується ситуацій, коли виборча комісія не може ухвалити рішення.
Тоді "у випадку бездіяльності виборчої комісії нижчого рівня" право приймати рішення по суті надається виборчим комісіям вищого рівня.
Зрозуміло, навіщо це було зроблено. Якщо Янукович або Тимошенко блокують рішення про визнання результатів на дільниці, то замість дільничної комісії це може зробити окружна або ЦВК.
За нині чинною редакцією закону це також можливо, але за поданням скарги до виборчої комісії вищого рівня на бездіяльність. Крім того, комісія вищого рівня має на своєму засіданні голосуванням визнати неправомірною поведінку колег.
У новій же редакції закону це необов'язково. На таку дірку і звертає увагу науково-експертне управління парламенту: "Тим самим, прийняття згаданої новели у запропонованому вигляді, на наш погляд, може створити передумови для необґрунтованого втручання комісій вищого рівня у діяльність виборчих комісій нижчого рівня".
У підсумку, науково-експертне управління рекомендувало взагалі відхилити цей закон Лавриновича. Депутати зробили навпаки.
Очевидно, що ухвалення змін до закону про вибори відбувалося у повному погодженні з Ющенком. Інакше картка його брата-депутата не голосувала би за ці норми.
Таким чином, уже найближчими днями під законом очікується поява підпису президента. І Тимошенко отримає ще один доказ для своєї теорії змови між Ющенком і Януковичем.