Як об'Єгорюють президента, або Жахи українського контрабандного буття
Минуло трохи більше року з дня підписання постанови Кабміну "Про затвердження державної програми "Контрабанді – СТОП".
Мета програми визначена як "проведення державної політики, спрямованої на здійснення заходів із запобігання і боротьби з контрабандою, забезпечення системного підходу до захисту внутрішнього ринку від контрабандних товарів і підтримки вітчизняних товаровиробників, вирішення питань наповнення державного бюджету та створення сприятливих умов для розвитку економіки".
Та неодноразові публічні нарікання вітчизняних підприємців на прогалини саме в питаннях боротьби з контрабандою свідчать про безпорадність задекларованих принципів та методів – і програма, і контрабанда існують незалежно одна від одної.
Майже кожен пункт заходів програми передбачає безпосереднє залучення Державної митної служби до вирішення проблем незаконного ввезення на територію України. Власне, саме митниця має боротися із незаконним ввезенням товарів на митну територію України через прикордонні пункти пропуску.
Однак аналіз роботи митниці, в контексті боротьби з контрабандою, свідчить про спад ефективності за всіма напрямками роботи. Зокрема, вартість предметів правопорушення протягом трьох з половиною місяців 2006 року зменшилася майже вдвічі, на 130 мільйонів гривень. (В чиї кишені лягає ця різниця?)
Зменшення показників відбулося як на внутрішніх митницях, так і митницях, які мають найбільші вантажопотоки й розміщені на основних транспортних магістралях західного, російського та молдовського кордонів.
Ще під час своєї першої прес-конференції на посаді голови митного відомства Єгоров більше години пояснював присутнім журналістам різницю між сірою та чорною контрабандою та будував віртуальні плани боротьби із заниженням митної вартості. З чорною контрабандою, як він тоді наголошував, попередньому керівництву майже вдалося розібратися.
Але на сьогоднішній день сіру контрабанду не подолано, чорну відновлено. А митні органи взагалі усунулися від участі у виконанні державної програми по запобіганню контрабанди.
Наприклад, у західному регіоні у першому кварталі 2006 року не митниками, а іншими правоохоронними органами затримано товари, ввезені на територію України з незаконним звільненням від митного контролю.
Зокрема, спеціальним підрозділом Держприкордонслужби біля митного поста "Смільниця" Мостиської митниці затримано вантажний мікроавтобус з телевізорами на суму близько 60 тисяч гривень.
Працівниками СБУ у Львівській області за пунктом пропуску "Краковець" Яворівської митниці затримано дві вантажівки з шинами легкових автомобілів.
Митниця почала уникати участі в мобільних групах, створених для запобігання незаконному ввезенню товарів в Україну. Результати протиконтрабандної роботи підміняються поточними результатами роботи митних органів, а конкретні додаткові заходи щодо виконання Державної програми "Контрабанді – СТОП" взагалі не вживаються.
Як з'ясувалося, однією з причин неучасті, чи нехтування виконанням завдань щодо боротьби з контрабандою, стало масове скорочення штатної чисельності підрозділів по боротьбі з контрабандою та митної варти. Нині у цих підрозділах майже 70 вакансій.
Ще однією причиною такого стану речей є повна втрата митницею ініціативи щодо прийняття та реалізації заходів з виконання програми "Контрабанді – СТОП".
Боротися з контрабандистами доручено заступнику голови ДМСУ Рускову. Та пан Русков фактично усунувся від виконання покладених на нього обов'язків. Його підлеглі запевняють: на керівні посади у підрозділи по боротьбі з контрабандою призначаються люди незважаючи ні на моральні, ні на ділові, ні на професійні якості.
Про масштаби бездіяльності митників, покликаних боротися з контрабандою, можна судити по даним Єдиних аналітичних інформаційних систем, що абсорбує інформацію митних органів інших країн. Йдеться про порівняння в’їзду та виїзду транспортних засобів з пунктів пропуску. Так, приміром, поляки дають інформацію, яка докорінно відмінна від вітчизняної.
Дані з пунктів пропуску "Шегені" та "Краковець" по м'ясу та побутовій техніці за 50 календарних днів (з них 15 у січні місяці 2006 року, на які припадає найбільше вихідних та святкових днів.
Лише частковий аналіз даних з двох пунктів пропуску західного регіону за два відносно невеличкі проміжки часу показує, що в повітрі можуть легко розчинитися тонни побутової техніки та м'яса.
Загалом митниками не зафіксований на згаданих українських пунктах пропуску проїзд 136 транспортних засобів. Крім цього, 39 автомобілів було задекларовано під виглядом інших товарів, а ще 46 задекларовано не повністю, вагу вантажів було занижено в 5 разів.
Проста арифметика свідчить про шалені цифри фінансових потоків, які зникають у невідомому напрямку. З 27 листопада до 31 грудня 2005 року українська митниця не зафіксувала у своїй базі дані про понад 1,5 тисячі тонн вантажів з м'ясопродуктами та побутовою технікою, що слідували з території Польщі через два прикордонні пункти "Шегині-Медика" та "Краковець-Корчова".
Дані щодо відповідності двох "баз" (Польщі й України) за 50 календарних днів (з них 15 у січні місяці 2006 року, на які припадає найбільше вихідних та святкових днів)
З графіка видно, що Державна митна служба України не має інформації про митне оформлення майже 1400 тон побутової техніки та близько 150 тон м'ясопродуктів.
Факт відсутності в "базі" українських митників інформації про транспортні засоби, які в'їхали в українські пункти пропуску, є прямим доказом відновлення чорної контрабанди. Крім того, на вітчизняній митниці вдаються до звільнення від митного контролю. У згаданих пунктах пропуску виявлено майже 130 таких випадків.
За інформацією польської сторони, без проведення митного оформлення, наприклад, через пункт пропуску "Шегені" неподалік Львова, проходить до 80% вантажів, які слідують без застосування книжки Міжнародних дорожніх перевезень.
Без проведення митного оформлення пропускаються мобільні телефони, цифрові тюнери, засоби обчислювальної техніки та комплектуючі до них.
Якщо уявити, що щось подібне відбувається на двох пунктах пропуску у кожній з 50 митниць України, матимемо цікаві показники: 50 митниць помножених на 2 пункти пропуску і на 1,5 тисячі тонн контрабанди в місяць, дає 1050 тисяч тонн контрабанди лише м'яса та побутової техніки.
Тож піврічний термін керівництва команди Єгорова вартувало країні більше одного мільйона тонн контрабанди. Хто спробує порахувати хоча б приблизно весь обсяг – отримує суми з понад дев’ятьма нулями. А таким числам у школі навчають лише оглядово.
Цікаво виглядає і звітність про "правоохоронну діяльність митних органів". Традиційно кожного ранку голові митниці на стіл лягає оперативна інформація про стан боротьби з контрабандою та порушеннями митних правил.
Так було і 25 квітня. В інформації зазначалося, що за 4 місяці 2005 року було заведено понад 9 тисяч справ про порушення митних правил на суму майже 280 мільйонів гривень. З початку 2006 року таких справ заведено трохи більше 7 тисяч на суму більше 150 мільйонів гривень.
З початку 2006 року кримінальних справ порушено 93 на суму понад 55 мільйоні гривень проти 117 за 4 місяці минулого року на суму 157 мільйонів. Середня сума по одній кримінальній справі знизилась з 1,34 мільйони до 0,59 – майже в 2,5 рази.
Оперативна інформація про стан боротьби з контрабандою та порушеннями митних правил станом на 6 годину ранку 25 квітня 2006
Отже є підстави стверджувати, що, принаймні, останні 4 місяці в митних органах з боротьбою з контрабандою, м’яко кажучи, не все гаразд. І це мало б викликати величезний скандал із звільненнями та "розборами польотів". Натомість нічого подібного не відбувається. Чому?
Загалом, приведена вище інформація не є обов’язковою для офіційної реєстрації та оприлюднення. Але Держмитслужба за підписом її керівника кожного дня подає електронною поштою оперативну інформацію про свою фіскальну та правоохоронну діяльність до секретаріату президента. (Такі звіти подаються на виконання доручення першого заступника голови секретаріату Васюника № 03-02/4326 від 07.11.05).
Так було і 26 квітня 2006 року. Проте, в додатку до щоденної інформації Єгоров зазначив, що у 2005 році вартість предметів у справах про порушення митних правил становила 104,7 мільйонів гривень, а станом на 26 квітня 2006 року – 140,6. Та це відверта і цинічна брехня! Єгоров занизив показники по 2005 року на 175 мільйонів!
Графік про стан правоохоронної діяльності митних органів (вартість предметів у справах про порушення митних правил), який направлено електронною поштою в секретаріат президента 26 квітня 2006 року
Про результати щодо порушення кримінальних справ та їх вартість у звіті взагалі не сказано ані слова.
Прикро, але, напевно, заяви про корупційне "оточення" президента мають підґрунтя. Зважаючи на це, народно обраному президенту варто продивлятися не "адаптовані" моніторинги, що надаються працівниками секретаріату, а першоджерела. Щоб робити правильні висновки.
А до тих пір, шановні панове чесні бізнесмени, хоч лопніть, а працювати чесно вам ніхто не дасть. Тому що митниця вправно об'Єгорює не лише бізнес, а і всю Україну включно з її президентом. І поки що напрочуд успішно.
Утім, все таємне все одно стане явним…
P.S. Вищенаведена інформація – це скромна аналітична робота рядових митників, які попри все намагаються бодай якимось чином убезпечити широкий загал від справжніх жахів реального контрабандного українського буття. Навіть страшно подумати, що б накопали правоохоронні органи в разі справжньої, прозорої перевірки всієї митної системи…
Марина Горнівець, для УП