ПОРА пропонує революцію на Банковій
Схоже, що заяви колишнього державного секретаря Олександра Зінченка та колишнього віце-прем'єра Миколи Томенка про неможливість достучатися до президента через керівника його кабінету таки справили враження на Віктора Ющенка.
Або це просто черговий популістський крок, щоби дещо зменшити напругу навколо близьких до Ющенка людей - свого кума Петра Порошенка та кума своєї дружини Олександра Третьякова.
Тож що сталося? За реформування секретаріату впритул взялася ПОРА. В четвер радник президента Владислав Каськів та керівник центру політико-правових реформ Ігор Коліушко (із значком ПОРИ) презентували проект реформування секретаріату президента.
Як підкреслив Каськів, з функцій цього органу пропонується виключити управління органами виконавчої влади. Запропонована ним реформа має ліквідувати паралельні структури секретаріату президента і кабінету президента, розширити канали інформування Ющенка та виокремити функції планування державної політики і виконавчі функції апарату глави держави.
Каськів стверджує, що завдяки такій реформі буде структурований процес вироблення політики президента за окремими напрямками, та гарантовано прозорість процесу ухвалення державних рішень на етапі їх розробки.
Завданням реформи Каськів вважає переведення діяльності секретаріату в конституційне поле, посилення якості формування політики президента.
Також, за словами радника Ющенка, в результаті реформи чисельність кількості працівників має бути скорочена на 35%, але при цьому буде створено ефективну систему моніторингу і контролю за виконанням рішень.
Каськів пропонує закріпити нову структуру секретаріату в законодавстві: в законі про президента або навіть в розділі Конституції.
Натисність для збільшення |
Це – "частина комунікативного поля президента", в основі якої знаходиться державний секретар.
Якщо реформу буде реалізовано, в секретаріаті з'являються нові люди - державні радники за певними напрямками, які напряму комунікують з президентом. Державні радники створюються на заміну керівників відповідних департаментів секретаріату. Але Каськів пропонує додати ще одну посаду - державного радника з політичних питань та зв’язків із громадськістю.
Відповідно до запропонованої структури апарату президента, державний секретар керує виконанням всіх робіт, дорученнями та розпорядженнями президента в межах компетенції і запропонованої структури.
Держсекретар має здійснювати загальне керівництво секретаріатом та має право видавати розпорядження держсекретаря. Його завданням є підготовка для президента аналітичних і інформаційних документів, матеріалів для доповідей та виступів.
Держсекретар має організовувати та контролювати виконання доручень президента та розподіляти обов’язки між першим заступником та заступниками держсекретаря. "По суті функції державного секретаря є необмеженими", - зазначив Каськів.
На рівні під пунктиром - це рівень державної служби. Функції заступників чітко відповідають завданням, які мають стояти перед секретаріатом – забезпечення функціонування президента. Тут важливим є те, що керівник кабінету президента стає підлеглим державного секретаря, що за словами Каськіва, має вирішити проблему протистояння між цими посадовцями.
Третій заступник держсекретаря має виконувати "виключно функції контролю та моніторингу за виконанням доручень, розпоряджень, указів президента" і здійснювати лише оцінку реалізації державної політики, що належить до компетенції президента.
Каськів не забув і про славетне Державне управління справами, яке за часів Кучми дискредитувало себе завдяки своєму керівнику Ігорю Бакаю.
В разі здійснення цієї реформи, ДУСя стане окремим органом державної влади, тобто його чекає виокремлення з структури секретаріату та об'єднання з аналогічними за функціями підрозділами в інших органах державної влади.
Натисність для збільшення |
Внутрішнє комунікаційне поле, за словами Каськіва, включає людей, які прямо підпорядковані президенту. Він зазначив, що в цій структурі вже враховані зміни за результатами конституційної реформи, тобто туди включені міністри, які після політреформи будуть підпорядковані безпосередньо президенту.
Каськів також пропонує створити так звані Вищі ради при президенті, які мають займатися конкретними напрямками. Ці ради мають формуватися з числа видатних державних і недержавних експертів, і складатися з 15 членів, які займаються виробленням концепцій, проектів рішень, рекомендацій щодо державної політики.
Ради працюватимуть у формі регулярних засідань та утворюватимуться виключно за поданням державного радника на основі визначених процедур.
Цікаво, але, за словами Коліушка, при опрацюванні плану реформи секретаріату за основу взяті матеріали, підготовлені рік тому під час виборів президента. А сам план реформ презентовано для того, щоб розпочати дискусію навколо переформатування секретаріату президента.
Щодо ролі РНБОУ, Коліушко пропонує зробити її "непомітною для суспільства" і залучати лише у випадку реальної загрози національній безпеці України, на кшталт війни чи надзвичайної ситуації.
Чи другий варіант - РНБО могла б стати такою собі "формою взаємодії президента з Кабміном у виробленні та реалізації поточної державної політики".
Планується, що загальна тривалість реформування секретаріату забере 3 місяці. Проте, Каськів не впевнений, що саме цей варіант буде остаточно підтриманий. На його думку, все залежатиме від політичної волі президента і державного секретаря.
При цьому Каськів запевнив, що президент "в принципі підтримує реформу". Такий варіант реформування схвалював ще екс-держсекретар Олександр Зінченко.
Новий держсекретар Рибачук "нормально сприйняв ідею презентації і просив артикулювати, що це не остаточна версія реформування і що підтримує ідею обговорення".
Каськів також зауважив, що Рибачук не мав багато часу для ознайомлення зі схемою, проте принципових зауважень від нього не було. Мабуть, той дійсно не надто уважно подивився на пропозиції, тому що сам раніше заявляв, що при реформування секретаріату скоротить кількість своїх заступників до двох.