ЗМІ проаналізували, як пропаганда привчила росіян до війни і ненависті до України
Механізми російської пропаганди, які сприяли тому, щоб переконати росіян у необхідності війни проти України, або принаймні в її неминучості, дослідило видання "Новая газета Европа".
Джерело: дослідження "Новая газета Европа" і Süddeutsche Zeitung
Дослівно: Для багатьох війна почалася зі звернення Путіна рано вранці 24 лютого… З цього моменту на "РИА Новости" щодня виходять десятки і сотні новин про "спеціальну військову операцію" або "ситуацію на Донбасі" - два евфемізми, якими російська пропаганда називає війну. І в багатьох із них містяться одні й ті самі речення. У різних комбінаціях. День за днем. Місяць за місяцем".
Деталі: Видання проаналізувало, що не важливо, про що розповідає "РИА Новости", щоразу читачі стикаються з одним і тим самим текстом. Більш ніж 10 000 разів.
Повідомляється, що для будь-якої події, прямо або побічно пов'язаної з війною, готове ідеологічно навантажене пояснення. "Повторене тисячі разів, воно створює так званий "ефект ілюзії правди" - по суті, когнітивне спотворення, коли ми починаємо вірити у щось після того, як прочитали одне й те саме багато разів", - говориться у дослідженні.
У випадку з "РИА Новости" переважна більшість речень, що повторюються, стосується України. Багато з них не просто пояснюють контекст новин, а формують абсолютно певне бачення того, що відбувається, яке підготувало росіян до війни проти України.
Також в дослідженні стверджується, що росіяни після початку війни, щоб включити її у свою картину світу та раціональні підстави для того, що сталося, шукали відповіді в офіційних джерелах інформації, таких як "РИА Новости". При цьому, говорячи про війну, росіяни, як правило, очікувано відтворюють наративи пропаганди.
Речення про те, що Росія почала саме "спецоперацію", у різних формах повторюються в текстах "РИА Новости" щонайменше 18 031 разів. Також раз по раз підкреслюється також, що Росія завдає ударів виключно по військовій інфраструктурі, а цивільному населенню нічого не загрожує.
Наприкінці березня російська армія відступає з-під Києва і Харкова, і стає зрозуміло, що війна обмежується південно-східним фронтом. У цей час "РИА Новости" скоригувало мету: тепер основне завдання спецоперації - "звільнення Донбасу". Пізніше до цього додалися "гарантії безпеки самої Росії".
Наприкінці березня, вочевидь, почали кардинально переглядатися принципи висвітлення війни. У кривому дзеркалі пропаганди відбувається успішне завершення "першого етапу спецоперації". Успіх вимірюється в "значному зниженні військового потенціалу України".
Водночас війна в зображенні "РИА Новости" поступово стає "оборонною". Але не проти України, а проти НАТО.
У дослідженні стверджується, що "РИА Новости" неодноразово доводиться підлаштовуватися не тільки під зміни на фронті, а й під рішення політичного керівництва країни. Найяскравішим прикладом стала зміна позиції Путіна щодо долі окупованих територій. З лютого 2022 року "РИА Новости" активно вдавалося до фрази про те, що "про окупацію України не йдеться". Усі ці фрази зникають до серпня. А через місяць, практично одночасно, з'являється група пропозицій про входження "нових регіонів" до складу Росії.
Надалі пропаганді ще не раз доведеться підлаштовуватися під мінливу реальність. І щоразу з однією і тією ж метою - створити переконливу версію того, що відбувається, яка має допомогти читачам подолати моральний конфлікт. Або ж узагалі зняти його.
"Зізнатися собі в тому, що твоя країна вбиває опозиціонерів, веде агресивні війни, анексує території і причетна до вбивства сотень і тисяч мирних жителів, - складно і боляче. Набагато легше повірити у протилежне, що це роблять інші країни, а ми - на боці правди і добра. Саме про це говорить пропаганда.", - говориться у дослідженні.