"ОПОРА" про зміни у Виборчому кодексі: Мажоритарка пішла у небуття
Громадська мережа "ОПОРА" підтримала зусилля Верховної Ради щодо роботи над Виборчим кодексом, але має кілька зауважень до окремих його положень.
Джерело: заява "ОПОРИ", Facebook-сторінка Айвазовської
Пряма мова голови правління "ОПОРИ" Ольги Айвазовської: "Сьогодні голосування 330 голосами в пленарній залі продемонструвало, що немає нічого аж такого не можливого. І мажоритарка пішла в небуття з 1 січня 2020 року".
Дослівно "ОПОРА": Громадянська мережа ОПОРА вітає зусилля Верховної Ради із побудови діалогу та знаходження компромісного рішення з питань Виборчого кодексу".
Деталі: У громадській мережі відзначають, що Виборчий кодекс має як прогресивні, так і неефективні положення.
Найбільшим викликом у "Опорі" називають "рішення парламенту обмежити відкритість виборчих списків на парламентських та місцевих виборах".
Дискусійним також вважають виключення положень про ЦВК і Державний реєстр виборців з Виборчого кодексу і збереження чинності спеціальними законами.
На думку ОПОРИ, перелік доступних виборчих даних є незначним і вже в лютому парламенту доцільно суттєво розширити можливості громадян доступу до інформації про вибори.
Кодексом передбачається застосування пропорційної виборчої системи із відкритими списками. Виборець отримає можливість проголосувати не лише за партію, а й за її конкретного кандидата.
Водночас, в ОПОРІ відзначили, посилаючись на остаточну версію кодексу, що депутати вирішили відмовитись від пропозиції президента Володимира Зеленського запровадити пропорційну виборчу систему із повністю відкритими виборчими списками.
На думку громадського руху, вимога набрати 25% від виборчої квоти (не менше 7 тис. при моделюванні результатів виборів 2019 р.) для просування кандидата, а також закріплення 9-ти гарантованих мандатів за кожною партією, що подолала виборчий бар’єр сприяє закритості виборчого списку насамперед на користь "малих" партій, оскільки непропорційно велика кількість кандидатів від них отримають мандати за партійною черговістю.
Нова форма виборчого бюлетеня не сприяє персоніфікованому голосуванню виборців за конкретних кандидатів. Виборець підтримує весь список партії і факультативно може проставити порядковий номер кандидата від цієї партії наприкінці тексту всього бюлетеня.
Кількість депутатських мандатів у кожному з регіонів залежить від активності виборців. Чим більша явка, тим більше представництво виборчого округу в парламенті.
В ОПОРІ такий підхід не підтримують. Зазначається, що тимчасові безпекові ускладнення або просто погодні умови можуть знизити активність виборців, внаслідок чого регіон буде недопредставлений у парламенті протягом 5 років.
Мережа рекомендує ЦВК, Мін’юсту, іншим органам влади із залученням ЗМІ та громадськості розробити план інформаційно-просвітницьких кампаній для виборців.
Із метою належної імплементації нових виборчих систем та Виборчого кодексу в цілому, Кабінету Міністрів України доцільно внести до парламенту, а Верховній Раді України підтримати законопроєкт про забезпечення невідворотності покарання за виборчі злочини.
Таким чином, в ОПОРІ вважають, що набуття чинності Виборчого кодексу одночасно із посиленням гарантій законності виборів дозволить уникнути зловживань новими процедурами та виборчими системами.
Довідково: Якщо при "закритих списках" виборці ніяк не впливають на позицію кандидатів у них, при "відкритих списках" виборці можуть впливати на місце кандидата у списку партії, за яку голосують. Тобто партійний список відкритий до впливу з боку виборців – і конфігурація списку партії може кардинально змінитися на фініші голосування.
Нагадаємо:
- 19 грудня 2019 року Верховна Рада України ухвалила Виборчий кодекс за результатами його повторного розгляду.
- Кодекс був прийнятий у липні парламентом попереднього скликання і ветований президентом України Володимиром Зеленським.