Тимошенко пропонує статтю про незаконне збагачення без реального покарання – ЦПК

П'ятниця, 1 березня 2019, 09:04
Тимошенко пропонує статтю про незаконне збагачення без реального покарання – ЦПК

У громадській організації Центр протидії корупції заявили, що редакція статті про незаконне збагачення, яку пропонує кандидат у президенти Юлія Тимошенко, практично унеможливлює притягнення до кримінальної відповідальності.

Про це йдеться у публікації ЦПК.

У законопроекті, запропонованому Тимошенко, зазначається: "Набуття особою, уповноваженою на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, у власність активів у значному розмірі, незаконність підстав набуття яких визнано у судовому порядку, а так само передача нею таких активів будь-якій іншій особі".

Активісти наголошують, що таке формулювання практично унеможливлює притягнення до кримінальної відповідальності за незаконне збагачення, оскільки пропонується два етапи визнання збагачення незаконним.

"Спочатку суд має визнати незаконність підстав набуття активів, а потім по другому колу, керуючись судовим рішенням, знов розслідується те саме діяння", - йдеться у публікації.

"Тобто, щоб пред’явити комусь підозру у незаконному збагаченні детективам та прокурорам доведеться в окремих провадженнях отримати рішення судів про встановлення фактів незаконності підстав набуття чиновником тих чи інших активів", - пояснюють у ЦПК.

В організації додали, що окрім цього рішення мають набрати законної сили, тобто пройти стадію апеляційного оскарження, що може забрати багато років.

Активісти впевнені, що таким чином, для реальних корупціонерів ризик мінімальний.

"Однак наразі взагалі важко уявити, як це все виконати на практиці через розмите формулювання "незаконності підстав набуття". Воно включає, зокрема, недійсність правочинів, що тягне за собою, в основному, цивільну відповідальність", - сказано у аналізі законопроекту.

"Тобто, якщо, наприклад, у вас не було дотримано нотаріальної форми договору купівлі-продажу будинку, то це лише підстава повернути вам гроші, а майно — продавцю. Це не робить вас фігурантом справи про незаконне збагачення. Однак у формулюванні Тимошенко – зробить", - наголошують активісти.

Вони зазначають, що своїм законопроектом, Тимошенко ймовірно хоче, щоб в суді доказали, що за кошти, отримані у якості хабара, було придбано, наприклад, конкретний автомобіль чи нерухомість, але оскільки суди керуються виключно нормами права і не можуть виходити за їх межі, тому, можуть, наприклад, покарати за хабарництво, але не мають повноважень встановлювати, безпосередньо на що сам хабар був витрачений.

У ЦПК додали, що у редакції статті про незаконне збагачення, яку Конституційний суд визнав неконституційною зазначалося, що значне перевищення статків над усіма джерелами доходу чиновника та членів його родини і є незаконним збагаченням, безвідносно до того, як набуті ці активи.

Натомість, у законопроекті, зареєстрованому Тимошенко, звужується саме поняття "незаконне збагачення" до активів набутих виключно з незаконних підстав. Це означає, що якщо у чиновника немає коштів на будинок, який у нього у власності, – це не буде незаконним збагаченням у розумінні запропонованої статті.

Читайте також: Закриття 65 справ НАБУ і втрата траншу МВФ: наслідки рішення Конституційного суду

Більше про Конституційний суд читайте: Хто намагається встановити контроль над Конституцією

Нагадаємо:

  • 26 лютого Конституційний суд визнав неконституційною статтю 368-2 Кримінального кодексу, яка передбачає покарання для чиновників за незаконне збагачення.
  • Суд вирішив, що положення статті не відповідають принципам верховенства права та презумпції невинуватості. Зокрема, стаття про незаконне збагачення нібито зобов’язує самого підозрюваного довести законність його статків.
  • За словами голови САП Назара Холодницького, тепер кримінальні справи за статтею про незаконне збагачення мають бути закриті постановою суду чи прокурора.
  • Кримінальну відповідальність за незаконне збагачення запровадили у 2015 році. Це було однією з вимог ЄС на виконання Плану дій з візової лібералізації, а також одним із зобов’язань України перед МВФ, закріпленим меморандумом.
  • Підозри за цією статтею повідомили екс-виконувачу обов'язків голови Державної фіскальної служби Мирославу Продану, міністру інфраструктури Володимиру Омеляну, екс-чиновнику Генпрокуратури Дмитру Сусу, екс-військовому прокурору сил АТО Костянтину Кулику.
  • Крім того, справи про можливе незаконне збагачення відкриті стосовно лідера Радикальної партії Олега Ляшка, заступника голови СБУ Павла Демчини.
  • Пізніше Порошенко подав новий законопроект про покарання за незаконне збагачення
  • За аналізом активістів ЦПК, законопроект Петра Порошенка про незаконне збагачення гірший, ніж норма, запроваджена 2011 року за часів Віктора Януковича.

Українська правда
Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування
Усі новини...
Реклама: