В Україні вже півтора роки не працює державний моніторинг тендерів
Норма Закону "Про публічні закупівлі" щодо організації моніторингу тендерів фактично не працює з вересня 2015 року. Така ситуація стала можливою через неузгоджені дії уряду при перегляді повноважень власних структур.
Про це пише у своїй статті для "УП" Гліб Канєвський, експерт Центру "Ейдос".
За його словами, з вересня 2015 року здійснення моніторингу закупівель для попередження порушень покладено на Державну аудиторську службу. Однак, порядок моніторингу не визначено і офіційно не закріплено в жодному нормативно-правовому акті.
Діючий закон про закупівлі передбачає, що порядок моніторингу має розробити та затвердити Міністерство фінансів України, якому довгий час підпорядковувалася Держаудитслужба.
Проте, в лютому 2016 року Кабінет Міністрів України перепорядкував аудиторську службу собі. Таким чином, Міністерство фінансів більше не уповноважене на розробку порядку.
Через відсутність порядку моніторингу аудитори не можуть ефективно реагувати на повідомлення громадян про корупцію на тендерах. А ті вимоги по усуненню недоліків, які все ж направляються замовникам торгів, фактично мають силу рекомендацій і в більшості випадків ігноруються тендерними комітетами.
Це підтверджується статистикою. Упродовж 2016 року Держаудитслужба встановила на закупівлях порушень на суму 19,2 млрд гривень – однак, попереджено підозрілих торгів всього на 4,7 млрд гривень. Тобто, замовники торгів реагували лише на кожен четвертий сигнал від аудиторів.
Вихід із патової ситуації в уряді знайшли за допомогою депутатів профільного парламентського комітету з питань економічної політики. На базі комітету робоча група, до складу якої увійшли аудитори, представники міністерств, депутати та громадськість, підготували законопроект №4738, який зареєстрований в травні 2016 року.
Документ покликаний затвердити порядок моніторингу закупівель.
Зокрема, розроблений порядок чітко визначає підстави для проведення моніторингу, серед яких зазначені автоматичні індикатори ризиків – критерії, використання яких дає можливість автоматично здійснювати вибір процедур закупівель, що містять ознаки порушень законодавства на закупівлях. Також підставою для проведення моніторингу є повідомлення про тендерні порушення у ЗМІ.
Весь процес моніторингу по конкретним торгам триватиме онлайн протягом 30 днів.
Усі етапи моніторингу будуть зафіксовані на порталі Prozorro. Будь-хто з ними зможе ознайомитися. Коли ж паралельно за скаргами учасників торгів розпочне перевірку Антимонопольний комітет, то Держаудитслужба скасовує власний моніторинг тих самих питань, аби не дублювати діяльність.
За результатами моніторингу складається довідка, яка також оприлюднюється на порталі Prozorro.
Протягом п'яти робочих днів після оприлюднення довідки, організатор торгів має оприлюднити інформацію, яка скасовує або спростовує порушення. Якщо порушення не припинено, аудитори отримують право на проведення повної перевірки. Тим самим усувається ігнорування вимог аудитслужби, про які йшлося вище.
Останній розгляд законопроекту про моніторинг на базі парламентського комітету з питань економічної політики запланований в цю середу, 22 лютого. Після чого, документ буде направлений для голосування народних депутатів.