У Турчинова заперечують його причетність до проблем із e-декларуванням
Апарат Ради національної безпеки й оборони заперечує причетність РНБО до зриву запуску повноцінної системи електронного декларування в Україні.
Про це йдеться в заяві прес-служби Радбезу, оприлюдненій 16 серпня.
Раніше у статті "Європейської правди" йшлося про те, що Державна служба спеціального зв’язку та захисту інформації навмисне зірвала запуск системи e-декларування, а главу цього відомства Леоніда Євдоченка пов’язують із секретарем РНБО Олександром Турчиновим, та й Держспецзв’язок неофіційно входить до сфери впливу апарату Радбезу.
"До повноважень РНБО, її апарату, а також секретаря РНБО не входить впровадження системи е-декларування. За її запровадження і функціонування системи відповідає Національне агентство із запобігання корупції (НАЗК) – незалежний орган, який обирався на конкурсних засадах відкрито та прозоро", – заявляє відомство Турчинова.
"Ні президент, ні Кабінет міністрів, ні, тим більше, РНБО України не мають жодного впливу на НАЗК. Розповіді про будь-які політичні квоти в НАЗК є цинічною брехнею і провокацією", – наголошують у Радбезі.
Там заявляють також, що Держспецзв'язок не підпорядкований РНБО "ні безпосередньо, ні опосередковано", Радбез не впливає на призначення керівника цього відомства, а "Леонід Євдоченко є професіоналом високого рівня, який працює чесно та неупереджено".
Борців із корупцією звинувачують у тиску на керівництво Держспецзв'язку і "цькуванні" державних експертів із вимогою видати Атестат відповідності комплексній системі захисту інформації (КСЗІ) програмного забезпечення системи е-декларування.
У РНБО не згодні, що видача атестату відповідності КСЗІ системи е-декларування – не юридичне, а політичне питання.
"Це питання дійсно не юридичне, але аж ніяк не політичне. Політичні заяви та замовні статті не можуть підмінити необхідності надійного захисту державних баз даних. Тому ця проблема лежить винятково в технічній та технологічній площинах", – йдеться в заяві.
У свою чергу, в РНБО цікавляться, чому розробку програмного продукту, від якого залежить функціонування системи е-декларування, доручили маловідомій приватній фірмі.
Також у Радбезі зауважують, що 5 модулів програми мали здати до 30 червня, а на експертизу до Держспецзв'язку передали лише 3 модулі програмного забезпечення – і навіть вони "не відповідають вимогам КСЗІ"
"У випадку своєчасного виконання угоди (до 30.06.16) можна було б провести попередню експертизу, спокійно виправити недоліки, отримати Атестат відповідності та запустити систему навіть не 15, а 1 серпня", – йдеться в заяві.
Також за твердженням РНБО, розробники та замовники програмного забезпечення "все зробили, щоб заблокувати державну експертизу".
"Відомо про залучення приватних "експертів", які проходять по кримінальних справах за фінансові махінації. Необхідні для експертизи матеріали було надано лише 10-11 серпня, тобто за одну-дві доби до планового завершення експертизи. Замість прозорої співпраці з державними експертами, яка мала розпочатися ще до завершення експертизи, було організовано їх публічне цькування та приниження", – обурюються в Радбезі.
"І останнє питання: а де, власне, система електронного декларування? Це складний програмно-апаратний комплекс, який крім програмного забезпечення повинен мати потужні сервери, систему управління, захищений зв'язок тощо", – зауважують у Турчинова.
"За наявною інформацією, вся "система" складається з кількох орендованих приватною структурою серверів, на які завантажили "шматок" несертифікованого програмного продукту і до яких НАЗК не має жодного відношення", – заявляє РНБО.
На думку його працівників, реальні винні у зриві запуску e-декларування "організували брудну кампанію цькування" експертів, аби ті поспіхом видали атестат відповідності.
При цьому в РНБО радять у разі провалу e-декларування звернутися до секретаря РНБО – мовляв, він "у вільний від основної роботи час зможе організувати побудову системи е-декларування якісно і в стислі терміни".
Як відомо, 13 серпня Державна служба спеціального зв'язку й захисту інформації передала Нацагентству із запобігання корупції текст технічних зауважень до системи електронного декларування.
Попри відсутність атестації від цієї структури, 15 серпня система електронного декларування офіційно запрацювала в Україні.
Початок повноцінної роботи НАЗК, включно із системою електронного декларування, – ключова вимога для запровадження безвізового режиму з ЄС і отримання Україною траншу МВФ.