Опорні школи і реформу старшої школи пропонують у Міносвіти
Міністерство освіти й науки пропонує створити в Україні опорні школи, яким будуть підпорядковані менші школи на території відповідної громади чи району.
Концепцію реформування середньої школи презентував на засіданні Кабінету міністрів заступник міністра освіти й науки Павло Хобзей.
Створення опорних шкіл або "hub-schools" прем’єр-міністр Арсеній Яценюк назвав "програмним завданням" на 2016 рік.
Він запропонував уряду ухвалити рамкову постанову про створення опорних шкіл, які визначатимуть громади, та якнайшвидше оголосити в областях тендери на закупівлю автобусів, які мають довозити дітей до базових шкіл.
Павло Хобзей пояснив, що опорні школи мають забезпечити якість освіти і її доступність, а також підвищити ефективність використання ресурсів.
Він наголосив, що не йдеться про закриття початкових шкіл, бо вони мають бути наближені до місця проживання дитини. Йдеться про те, щоб оптимізувати процес і закрити школи з малою кількістю учнів. За даними Хобзея, зараз діє 612 шкіл, де навчається близько 20 учнів.
Відповідно до концепції діти, які навчаються у 5-9-х класах, повинні перейти в опорну школу.
Менші школи втратять статус і стануть "філіями". Директор опорної школи відповідатиме за кадрову політику опорної школи і філій на відповідній території. Ресурсами розпоряджатиметься опорна школа. "Ми будуємо вертикаль, ви будуйте горизонталь", - пояснив Хобзей позицію для місцевої влади.
За його словами, найкраще, якщо конкурс на обрання опорних шкіл в області проводитиме громада і якщо на місцях обиратимуть "доброго директора", якому дадуть "автономію".
Торік було виділено 200 млн грн. для проведення конкурсу на найкращу опорну школу. Однак не всі області використали цю субвенцію за призначенням.
За підрахунками чиновників, потрібно буде 1000 автобусів для довезення учнів до шкіл.
Міністр інфраструктури Андрій Пивоварський сказав, що вже зараз треба почати закуповувати матеріали, "щоб хоча б восени були перші автобуси".
На шкільні автобуси минулого року було виділено 600 млн грн. субвенції. Крім того, 42 млн дали без співфінансування з місцевими бюджетами. Але у місцевих бюджетів є труднощі зі співфінансуванням – і це обмежувальний фактор, зазначив Хобзей .
Опорні школи також мають брати участь у складанні карти доріг, які слід відремонтувати.
Очікується, що буде переатестовано вчителів і зменшиться кількість ставок. Постане питання зарплат. Зараз формула оплати прив’язана до кількості учнів у класі.
Хобзей також сказав, що серйозних змін зазнає старша школа: передбачається профільна (професійна чи "академічна") освіта. Але мережу академічних (професійних) ліцеїв є резон створювати, коли в 10 класі буде не менше 100 учнів на паралелі, наголосив він.
Олена Рощенко, УП