Бізнес-омбудсмен розповів про перші скарги підприємців
За перший тиждень роботи офісу бізнес-омбудсмена до нього надійшло 50 скарг від бізнесу, переважно - на Податкову службу.
Про це розповів бізнес-омбудсмен Альгірдас Шемета у інтерв’ю Deutsche Welle.
"Ми офіційно розпочали нашу діяльність 20 травня. Я дуже тішусь, що з першого ж дня бізнес почав до нас звертатись. Уже у перший же тиждень до нас надійшло 50 скарг від бізнесу", - зазначив він.
"Підприємці скаржаться на різні державні органи, але найчастіше на Податкову службу. Немало нарікають і на Державне агентство земельних ресурсів. Отримуємо скарги і на органи місцевого самоврядування", - додав Шемета.
За його словами, щодо Податкової багато людей скаржаться на "неповернення податку на додану вартість, на необ'єктивні перевірки або, у деяких випадках, навіть на неправомірне відкриття кримінальних справ".
"Скаржаться як на центральні податкові органи у Києві, так і на районні", - додав бізнес-омбудсмен.
"Перші дні нашої роботи засвідчили, що і на Податкову, і на Митну службу надходить багато скарг. У цих сферах потрібні зміни. Наведу приклад: у країнах ЄС митному догляду підлягають близько 2% вантажів. В Україні йдеться про 60%. Це, звісно, не сприяє швидкому проходженню процедур і сприяє корупції", - сказав Шемета.
Його офіс планує ретельно розглядати представлені у скаргах факти.
"Будемо спілкуватися з представниками органів, на які скаржаться, і після розслідування надавати держорганам рекомендації, що треба робити, щоб розв’язати проблему, на яку вказує бізнес. Після надання рекомендацій ретельно моніторитимемо, як ці рекомендації втілюються", - пояснив Шемета.
"Друга можливість допомогти бізнесу – систематизувати скарги, які надходять, і робити рекомендації щодо законодавчих змін, які могли би полегшити життя бізнесу", - додав він.
Бізнес-омбудсмен може починати вивчення нагальних проблем бізнесу і з власної ініціативи, зокрема, на підставі інформації, яку отримує зі ЗМІ.
"Якщо ми бачитимемо дуже гостру проблему, ми будемо відразу починати власне розслідування і надаватимемо системні рекомендації уряду та іншим державним органам, як поліпшити інвестиційний клімат в країні", - сказав Шемета.
Однак підприємець, перш ніж звернутися до бізнес-омбудсмена, має оскаржити дії державного органу до вищого органу. "Якщо, приміром, йдеться про дії податкових органів на місцях, то треба принаймні поскаржитись спершу у вищі інстанції цього органу, а потім, якщо не буде результату, до нас", - сказав Шемета.
Він додав, що бізнес-омбудсмен зазвичай користується "м'якими інструментами": "Ми не можемо вказувати органам виконавчої влади. Але міжнародна практика свідчить, що, якщо рекомендації омбудсмена ретельно підготовані, органи влади їх зазвичай виконують".
Шемета констатував, що бізнес-клімат в Україні досить несприятливий через корупцію.