Закон про воєнний стан дозволяє обшукувати цивільних і підселяти військових
Необхідність введення воєнного стану має бути обґрунтована в указі президента, якщо він вирішить його підписати.
Про це йдеться у законі про правовий режим функціонування держави у разі запровадження воєнного стану, який Верховна Рада ухвалила 12 травня.
У законодавчій ініціативі прописано заходи, яких може вживати військове командування спільно з військовими адміністраціями для встановлення правового режиму воєнного стану.
Вони, зокрема, можуть встановлювати посилену охорону важливих об'єктів національної економіки та об'єктів, що забезпечують життєдіяльність населення, вводити особливий режим їхньої роботи;
запроваджувати трудову повинність для працездатних осіб;
використовувати потужності та трудові ресурси підприємств, установ і організацій усіх форм власності для потреб оборони, примусово відчужувати майно, що перебуває у приватній або комунальній власності, вилучати майно держпідприємств для потреб держави.
Крім того, військове командування та військові адміністрації можуть запроваджувати комендантську годину, а також "інтернувати" (примусово оселяти) громадян інших держав, які загрожують нападом або здійснюють агресію проти України.
Вони також можуть обмежувати свободу пересування громадян, перевіряти документи, а в разі потреби - здійснювати огляд приміщень, речей, вантажів, службових приміщень і житла громадян, забороняти проведення масових заходів (страйків, масових зібрань та акцій).
В умовах воєнного стану військове командування та адміністрації можуть регулювати роботу підприємств телекомунікацій, поліграфічних підприємств і видавництв, забороняти торгівлю зброєю, сильнодіючими хімічними речовинами, алкогольними напоями; встановлювати особливий режим у сфері виробництва та реалізації ліків, до складу яких входять наркотичні засоби.
Окрім цього, військове командування та адміністрації можуть вилучати у підприємств, установ та організацій навчальну і бойову техніку, вибухові, радіоактивні речовини і матеріали, сильнодіючі хімічні та отруйні речовини.
Також можуть встановлювати для фізичних і юридичних осіб військово-квартирну повинність із розквартирування військовослужбовців, окрім цього, на час залучення працюючої людини до виконання трудової повинності поза місцем її роботи за трудовим договором за нею після закінчення виконання таких робіт зберігається відповідне робоче місце (посада).
Йдеться, окрім іншого, і про право військового командування та адміністрацій розглядати питання діяльності політпартій, громадських об'єднань, якщо вона спрямована на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, пропаганду війни, насильства, посягання на права і свободи людини, здоров'я населення.
Парламентарі врахували поправку, згідно з якою в указі президента про введення воєнного стану має бути обґрунтовано необхідність його введення, зазначено межі територій, на яких його вводять, час введення і термін, на який його вводять.
Водночас, згідно з ухваленими комітетом правками, "до закінчення терміну, на який було введено воєнний стан, та за умови усунення загрози нападу чи небезпеки державної незалежності України, її територіальній цілісності президент України може прийняти указ про скасування воєнного стану на всій території України або в окремих її місцевостях, про що має бути негайно оголошено через засоби масової інформації".
В указі має бути зазначено завдання військового командування, військової адміністрації, органів місцевого самоврядування щодо здійснення заходів правового режиму воєнного стану.
Законом передбачається, що воєнний стан вводиться згідно з указом президента на всій території України або в окремих її регіонах, затверджених Верховною Радою, і припиняється після закінчення терміну, на який його було введено.