КВУ перед виборами констатує серйозні проблеми, не вирішені законом
Комітет виборців України констатує, що внесені 30 серпня зміни до закону про місцеві вибори зняли лише декілька суперечливих норм, але не вирішили низку серйозних проблем.
Про це йдеться у звіті КВУ щодо законодавства про місцеві вибори, підготовки політичних партій до виборів та процесу формування ТВК, поширеному в п'ятницю.
За висновком Комітету, ухвалений закон про вибори депутатів Верховної Ради Криму, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів "не відповідає загальноприйнятим міжнародним стандартам та традиції проведення виборчих процесів Україні".
"Змішана пропоційно-мажоритарна виборча система обмежила можливості місцевих лідерів та локальних груп активістів щодо їх впливу на перебіг місцевої виборчої кампанії. "Партизація" місцевих виборів є недемократичною практикою, тому що діяльність місцевого самоврядування на рівні міст та районів не носить політичного забарвлення", - заявляє КВУ.
"Домінування політичних партій залишило поза виборчим процесом значні соціальні та професійні групи населення, що негативно впливатиме на якість роботи місцевих органів влади", - констатують у Комітеті.
За його висновком, закон "встановлює нерівні умови для суб'єктів виборчого процесу в питаннях, які стосуються формування виборчих комісій для проведення місцевих виборів".
"Законом нівелюються принципи пропорційності представництва кандидатів та політичних партій у виборчих комісіях, вводяться суб'єктивні принципи відбору членів комісій та розподілу серед них керівних посад, порушуються засади колегіальності при прийняті виборчими комісіями своїх рішень", - зазначає КВУ.
Крім того, на думку комітету, закон наділяє Центрвиборчком "надмірними повноваженнями щодо здійснення територіальними комісіями своїх повноважень, що несе загрозу політизації їх роботи на місцевих виборах".
"Враховуючи досвід попередніх кампаній, виборчі спори мають вирішуватися через механізми правосуддя, а не підмінюватись регулюванням ЦВК", - наголошують у КВУ.
Крім того, на організацію місцевих виборів відводиться "дуже мало часу", що може негативно вплинути на якість підготовки і проведення виборів.
Також КВУ зазначає, що закон не забезпечує прозорість інформації про кандидатів на виборах, бо не зобов'язує кандидатів у депутати місцевих рад надавати до виборчкомів свої передвиборчі програми, - і це негативно вплине на інформованість виборців.
Крім того, цей закон "не використовує у повній мірі можливості Державного реєстру виборців, що створює можливості для маніпулювання зі списками виборців та порушень при внесені до них змін". "Робота зі списками виборців надалі здійснюється низкою органів, засади взаємодії між якими не визначені чітко", - пише КВУ.
Закриті партійні списки та відсутність самовисування на місцевих виборах не дозволило провести повноцінний відбір кандидатів на місцеві вибори, додає Комітет.
"Використання елементів системи "праймеріз", яке не було урегульовано законодавством, мало більше відношення до електоральних технологій, ніж до процесу визначення територіальними громадами свої лідерів", - вважає КВУ.
Водночас, законодавче регулювання участі громадських організацій у спостережені за виборчим процесом потребує удосконалення, адже громадські організації не наділені правом складати акти про порушення та отримувати копію протоколів про підрахунок голосів, і лише всеукраїнські організації наділені правом вести спостереження.