Імідж Януковича у США: Хіба ревуть воли як ясла повні?

Середа, 10 листопада 2004, 09:20
Частина перша: про наших героїв

Віктор Янукович вкотре спробував покращити свій імідж у столиці США. Восьмого листопада в американському Національному прес-клубі відбулася прес-конференція під інтригуючою назвою "Позиція України між Сходом і Заходом". Проводили прес-конференцію Едуард Прутник, радник прем'єр-міністра України Віктора Януковича і Алекс (Олексій) Кісєльов, економічний радник Віктора Януковича з питань міжнародних відносин й економічної інтеграції.

Для тих, хто не в курсі, Едуард Прутник – це колишній заступник Віктора Януковича на посаді голови Донецької облдержадміністрації, голова Донецької обласної організації Союзу молоді регіонів, депутат Донецької обласної ради з 1998 року, член наглядової ради "Укртелекому", "Ощадбанку", експортно-імпортного банку України.

Ми спеціально надаємо читачам розгорнуту інформацію про героїв прес-конференції, тому що, як стає зрозумілим із наведених нижче документів, саме Прутник і Кісєльов грають головну роль в організації й фінансуванні піар-кампанії Віктора Януковича у США.

Алекс Кісєльов, громадянин США й уроженець Одеси - економічний радник прем'єр-міністра Януковича у США. Він також є головною посередницькою ланкою між Віктором Януковичем і Прутником з одного боку й американськими піар-компаніями з іншого. Саме Кісєльов, який, начебто, працює для компанії "North Atlantic Securities" здійснював всі зареєстровані в Міністерстві юстиції США проплати для пропаганди позитивного іміджу Віктора Януковича у Вашингтоні. Але про все по порядку.

Частина друга: наші герої проводять прес-конференцію

Спочатку Едуард Прутник, який зовнішньо дуже нагадує Віктора Януковича, зробив вступ хвилин на п'ять російською мовою про те, яких успіхів досягла Україна за час перебування Віктора Януковича на посаді прем'єра, наскільки зріс ВВП, доходи населення й інфляція. Потім було кілька речень про збереження російського вектора і підтримання європейсько-американського, про те, що товарообіг між Україною й Росією та Україною й Європою майже зрівнявся.

Перекладав Прутника Алекс Кісєльов, який явно був незадоволений такою непримітною роллю. Коли публіка почала ставити запитання, Прутник дедалі частіше передавав слово для відповіді Кісєльову. Присутні в залі врешті-решт поцікавилися, у якій ролі Кісєльов виступає на прес-конференції: перекладача, радника прем'єр-міністра чи когось іншого. На що Кісєльов відповів, що він ніякої зацікавленості в процесі не має, що він є просто незалежним оглядачем, що, як стає очевидно з отриманих "УП" документів, є цілковитою неправдою.

Питання пану Прутнику ставилися про розв'язану в Україні кампанію антиамериканізму, про "козлів", про упередженість ЗМІ, про право українського народу на мирні заходи протесту, про численні порушення прав виборів з боку влади тощо. Відповіді у Едуарда Прутника на все були такі: це не провина влади, уряд до цього відношення не має, це хтось інший, ми про це не чули і т.д.

Причому, і Прутник, і Кісєльов постійно плуталися зі своїми посадами і функціями. Не зрозуміло, у якості кого Едуард Прутник, до речі, державний службовець України, приїхав до США: радника прем'єр-міністра України чи менеджера кампанії кандидата у президенти?!

На питання кореспондента "УП" чи правдою є те, що Віктор Янукович найняв вашингтонську піар-компанію DCS за 750 тися доларів США, Прутник тільки розвів руками і передав слово Кісєльову. Кісєльов сказав, що цифри є завищеними, що він про це знає, бо сам наймав цю компанію, і що якщо б дійсно йшлося про такі суми, йому б уже давно треба було міняти професію. Дякую, пане Кісєльов, за підказку. Тепер ми знаємо, через кого здійснювалися платежі.

Частина третя: наші герої наймають піар-компанії

Наведені нижче назви фірм і суми проплат взято із 104 сторінок документів, які "УП" роздрукувала безпосередньо у відділі FARA Міністерства юстиції США. Згідно із законом США про реєстрацію іноземних представників (Foreign Agents Registration Act of 1938), усі компанії, особи чи організації в США, які здійснюють лобіювання чи то піар-діяльність для іноземних урядів, підприємств, організацій чи осіб, повинні зареєструватися у відділі FARA Міністерства юстиції. Документи, отримані "УП", поки що недоступні в Інтернеті.

Але їх можна взяти за адресою: FARA Registration Unit, 1400 New York Ave., 14th Street, Washington, DC, USA.

Отже, спочатку перелік компаній, які працювали для Януковича у США у 2003 і 2004 роках:
- Venable, LLP, реєстраційний номер 5435;
- Potomac Communications Strategies, Inс, реєстраційний номер 5588;
- Creative Response Concepts, файл не подавали;
- DB Communications, LLC, реєстраційний номер 5634;
- JWI, LLC, реєстраційний номер 4990;
- Aleksei Kiselev, реєстраційний номер 5572.

У кінці квітня - травні 2003 року прем'єр-міністр України Віктор Янукович планує відвідати США. Для цього 7 березня 2003 року Алекс Кісєльов підписує угоду з фірмою Venable, LLP про піар-послуги для Віктора Януковича на суму 100 тисяч доларів США.

Ім'я Едуарда Прутника зареєстровано в пункті "6b": ім'я і посада службовця, з яким компанія, що реєструться, має справу (Name and title of official with whom registrant deals). Завданням Venable, LLP, є підняття іміджу не України як держави, а особисто Віктора Януковича.

Додаткові суми, а саме:
- 20 тисяч доларів мали бути витрачені на організацію прийому на державному рівні у Державному департаменті США;
- 20 тисяч доларів за організацію зустрічі Януковича і Буша із додатковою проплатою у 60 тисяч доларів, якщо така зустріч відбудеться.

Віктор Янукович весною 2003 року до Вашингтону не прибув, тому за банкет в Держдепі і зустріч у Білому домі проплачено не було, про що свідчить доповнення до контракту. Поза тим, згідно зі звітом Міністерства юстиції США, за друге півріччя 2003 року (датоване 30 листопада 2003 року) Алекс Кісєльов заплатив компанії Venable 341 тисячу 396 доларів і 50 центів за піар-послуги для Віктора Януковича.

За ці гроші компанія провела "дискусії, розмови та/або зустрічі" з різноманітними представниками американських федеральних агентств, комітетів Сенату і Палати представників тощо. Повний список "ощасливлених" розмовами про Януковича американських сенаторів також є в "УП".

Візит Віктора Януковича до США переноситься на жовтень 2003 року, у зв'язку з чим дія контракту з компанією Venable подовжується до жовтня. За цей час з'являються нові піар-гравці. Venable запрошує до участі у проекті компанію Potomac Communications Strategies, яка нібито "відповідає за появу в американській газеті так званої "op-ed piece", тобто статті на шпальті, протилежній до редакторської сторінки газети, де часто висловлюються протилежні точки зору.

За це компанія Potomac Communications Strategies отримує від "незалежного оглядача" Алекса Кісєльова 40 тисяч доларів США. Головними реципієнтами піар-допомоги і тут залишаються прем'єр-міністр України Віктор Янукович і його радник Едуард Прутник. Тут також йдеться про імідж особисто пана Януковича, а не держави України.

Компанія Potomac Communications Strategies у свою чергу за 10 тисяч доларів наймає субпідрядником для покращення іміджу Януковича компанію Creative Response Concepts, завданням якої є організація сніданку із пресою прем'єр-міністра України в Національному прес-клубі у Вашингтоні. Це був той самий скандальний сніданок, куди головного редактора і кореспондента "УП" кинувся власним тілом не пускати такий собі Пітер Роббіо, проплачений найманець Януковича і співробітник вашингтонської PR-компанії Creative Response Concepts, під тим приводом, що сніданок "тільки для американської преси".

Незважаючи на те, що зустріч Януковича і Буша так ніколи і не відбулася, контракт між "добровільним радником" Алексом Кісєльовим і фірмою Venable подовжується ще на рік, до 31 жовтня 2004 року, тобто до дня першого туру українських президентських виборів. Компанія Venable погоджується доглядати за іміджем Януковича за скромну суму "лише" в 40 тисяч доларів на місяць, тобто за 480 тисяч доларів на рік.

Згідно із інформацією Міністерста юстиції США, Алекс Кісєльов з грудня 2003 до грудня 2004 року вже проплатив компанії Venable для пропаганди іміджу Віктора Януковича у США 240 тисяч доларів США. Звіт за другу половину 2004 року має з'явитися у грудні. Очевидно, там ми побачимо другу половину грошей із загальної суми у 480 тисяч.

Бажання Алекса Кісєльова покращити імідж Віктора Януковича настільки велике, що він не зупиняється на вищеназваних фірмах і залучає нові. У березні 2004 року він наймає компанію DB Communications, LLC t/a DBC Public Relations Experts. Контракт підписується на період між 17 травня та 31 жовтня 2004 року. У цьому контракті вже відкрито йдеться про Віктора Януковича як кандидата у президенти. Сума контракту: 100 тисяч долав США. На 28 травня 2004 року Алексом Кісєльовим було проплачено DBC 40 тисяч доларів США.

Цікавим моментом у стосунках DBC і Кісєльова є додаток 1 до угоди, де компанія вимагає від клієнта додаткової плати за організацію заходів безпеки для свого персоналу, консультантів, устаткування та комп'ютерних систем від супротивників Віктора Януковича, що нібито можуть вчинити проти них шкоду.

19 серпня 2004 року Кісєльов підписує контракт ще з однією компанією JWI (Jefferson Waterman International) LLC на суму 120 тисяч доларів США. Одним з радників цієї компанії є Кемптон Дженкінс, про якого "УП" писала у зв'язку з Віктором Медведчуком і Григорієм Суркісом.

Цього разу клієнтом Кісєльова є Едуард Прутник. Чому у Вашингтоні потрібно підвищувати імідж Едуарда Прутника, якого до цього моменту тут ніхто не знав, не відомо, тому висловлюємо припущення, що ці гроші витрачатимуться на теперішній візит Прутника до США, де він розказує про мудрого і великого прем'єр-міністра України Віктора Януковича.

Цікаво, скільки тисяч коштувало проведення прес-конференції 8 листопада, де для Прутника не було забезпечено навіть професійного перекладача?

Частина четверта, де йдеться про стратегію наших героїв

Стратегію піар-кампанії Віктора Януковича у Вашингтоні можна окреслити трьома основними пунктами:
- висвітлення образу Віктора Януковича як ліберала і представника "нової" України;
- висвітлення Віктора Ющенка як антисеміта;
- представлення виборчої кампанії в Україні як чесної і прозорої, тобто попередня легітімізація можливого обрання Януковича в очах американської громадськості.

Першим пунктом програми займаються найняті Кісєльовим піар-компанії. Перелік заходів відомий: телефонні дзвінки, зустрічі, бесіди, сніданки тощо з провідними (або тими, хто погодився) представниками вашингтонської еліти. Теза про представника "нової" України Януковича – не вигадка автора, а цитата із угоди між компанією Venable і Кісєльовим від 7 березня 2003 року.

Другим пунктом займається сам Алекс Кісєльов, притягуючи за вуха брехливу ідею про антисемітизм Ющенка та української діаспори в США. Ось що він і про нього пишуть в газеті "Washington Jewish Week": "Кісєльов говорить, що підтримує прем'єр-міністра в декількох напрямках. "Я думаю, що він буде сильним президентом", - стверджує він, зауважуючи, що Ющенко має заплямовану репутацію відносно прав національних меншин". Кісєльов також стурбований тим, що Янукович не має можливості бути почутим у Сполучених Штатах і нарікає на те, що групи української діаспори, що в цій країні лобіюють і підтримують Ющенка, приїхали після Другої Світової війни й мешкали у тих регіонах України, де населення співпрацювало з фашистами".

Третій пункт програми має виконати група колишніх членів Конгресу США, які побувавши на виборах в Україні 31 жовтня прийшли до висновку, що вибори проходили "чесно і прозоро".

Трохи передісторії. У США є асоціація колишініх членів конгресу. Стурбовані тим, що відбувається в Україні, члени асоціації разом з Фундацією Україна-США організували чотири поїздки до північних, центральних, південних областей України й міста Києва. Делегації були двопартійними, всі витрати покривало Агентство з міжнародного розвитку США. Члени делегацій прийшли до висновку про значні порушення в ході президентської кампанії в Україні.

Тепер про альтернативну делегацію, очолювану колишнім конгресменом з Мічігану Бобом Карром. На прес-конференції в Києві делегація із семи колишніх конгресменів заявила (говорив все більше один пан Карр, всі інші відмовчувалися), що вибори були "чесними і справедливими", і що "ніяких порушень виявлено не було". На питання "5 каналу", як вони прийшли до такого висновку, відповіді від цих конгресменів не було.

Колишні конгресмени прийшли на конференцію з людиною, яка, за свідченням присутніх, діяла як організатор, керівник групи і перекладач. Здогадуємося, що цією людиною був Алекс Кісєльов, про що опосередковано підтведжує та сама цитована вище газета "Washington Jewish Week": "Емігрант з України, який зараз проживає в Алекcандрії, їде до себе на батьківщину на чолі делегації спостерігачів за президентськимим виборами, що відбудуться цієї неділі... У складі делегації Кісєльова колишні члени конгресу Боб Карр (Дем.-Мічіган), Рональд Колман (Техас), Пітер Барка (Вісконсин), всі – члени Демократичної партії."

Ймовірно припустити, що ці колишні конгресмени США спочатку навіть і не здогадувалися, яку роль їм було відведено темниками в Україні. Згідно з розповідями очевидців, шість американських конгресменів, присутніх на прес-конференції в Києві, відчувши неадекватність ситуації "у сірка очі позичали" і воліли закінчити прес-конференцію якомога швидше. Коротше кажучи, як казав Сталін про таких людей - "корисні ідіоти" .

Частина п'ята, де ми ставимо запитання

Питання перше. З яких джерел Віктор Янукович, який, як стверджує його декларація про доходи, не має навіть власного авто, платить вашингтонським піар-компаніям сотні тисяч доларів?

Питання друге. Як гроші потрапляють до Кісєльова? Безпосередньо піар-компаніям платить він, і "УП" поки ще не має інформації, який складний шлях проходять гроші, що потрапляють з рук українського прем'єра на рахунки Кісєльова. Це тема для наступного дослідження.

Але те, що Алекс Кісєльов є підставною фігурою в багатосоттисячних оборудках, сумніватися немає підстав. Хоча б з огляду на декларацію, яку він особисто заповнив в Міністерстві юстиції США. Там сказано, що пан Алекс Кісєльов є добровільним помічником пана Януковича, який не отримує ЖОДНИХ доходів за свою діяльність.

Це разом з тим, що починаючи з березня 2003 року, він проплатив вашингтонським піар-компаніям один мільйон 41 тисячу 396 доларів і 50 центів за піар для Віктора Януковича?! Виходить, що це була безкорисна пожертва з власної кишені?

Питання третє. За які гроші приїхав до США Едуард Прутник? Якщо за державні, то що він тут робить? Сприяє іміджу прем'єр-міністра в США? Хіба на це було виділено гроші з державного бюджету України? Якщо ж він приїхав на приватні гроші, то чому він представляється скрізь як радник прем'єр-міністра?

Питання п'яте. На які гроші в Україну їздила делегація колишніх членів Конгресу США з Бобом Карром, очолювана Алексом Кісєльовим?

От така виходить історія з географією, як каже мій свекор. Якщо Віктор Янукович справді такий "білий і пухнастий", як його намагається представити Едуард Прутник і Алекс Кісєльов, тоді чому потрібно платити такі величезні суми грошей, щоб створювати його імідж?

Або як запитував Панас Мирний: хіба ревуть воли як ясла повні?

Оскільки перебування Едуарда Прутника у Вашінгтоні та місія Алекса Кісєльова ще не вичерпалися, "УП" уважно відслідковуватиме подальший розвиток подій.

Читайте інші статті на цю ж тему

Американська цензура на службі у Януковича

Український PR в Америці: мертві бджоли не гудуть

Медведчук цілив на президента?

Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування