Чи порушує Янукович закон під час агітації?

П'ятниця, 13 серпня 2004, 16:58
Розмови про "брудні технології" у президентській кампаній перетворилися на реальність. На жаль, незважаючи на запевнення влади про чесні вибори, саме вона стал лідером за кількістю подібних порушень.

Як юриста мене цікавить, перш за все, політико–юридичні аспекти таких технологій, які краще визначити як законодавчі порушення. Серед найтиповіших і найвідвертіших – розповсюдження у ЗМІ під виглядом офіційних повідомлень агітаційних матеріалів, телесюжетів та радіоповідомлень про кандидата. Зокрема,

– поширення друкованими ЗМІ офіційних повідомлень із коментарями агітаційного характеру, що не сумісно з законом про вибори (стаття 58: "До передвиборної агітації не відносяться офіційні повідомлення в період виборчого процесу без коментарів, які можуть мати агітаційний характер...");

– поширення друкованими ЗМІ офіційних повідомлень із фотоілюстраціями кандидата. Але ж до передвиборної агітації не відносять лише "офіційні повідомлення в період виборчого процесу без... фотоілюстрацій...";

– поширення аудіовізуальними ЗМІ офіційних повідомлень із відеозаписом. Хоча за законом "До передвиборної агітації не відносяться офіційні повідомлення в період виборчого процесу без ... відео–, аудіозаписів, кінозйомок...";

– поширення друкованими та аудіовізуальними ЗМІ передвиборної агітації про кандидата без відповідної угоди між розпорядником поточного рахунку виборчого фонду кандидата в президенти та редакцією ЗМІ.

Адже за законом "Без укладення угоди та надходження коштів на рахунок редакції друкованого засобу масової інформації … чи... рахунок телерадіоорганізації… публікація цих матеріалів… чи… надання ефірного часу забороняється";

Проте телеканали постійно передають офіційні повідомлення із зображенням кандидата на пост президента України – прем’єр–міністра, який дає інтерв’ю, виступає з промовами, здійснює поїздки по країні, які супроводжуються відеоматеріалами в ЗМІ.

Його політичні, ділові та особисті якості (що є формою передвиборчої агітації, передбаченої законами), обговорюють різні "державно–виконавчі" та "комунальні" діячі і це поширюється через держані та недержавні ЗМІ.

Однією з прикмет цієї кампанії стало помітне розміщення в багатьох містах України зображення кандидата в президенти, прем'єр–міністра – на бігбордах. Однак і це зроблено з порушеннями закону, який наголошує (стаття 59) що "Друковані матеріали передвиборної агітації повинні містити відомості про установу, що здійснила друк, або вказівку, що друк здійснено з використанням майна відповідно кандидата на пост Президента України або партії, їх тираж, інформацію про осіб, відповідальних за випуск".

На більшості бігбордів кандидата в президенти Віктора Януковича ви таких відомостей не знайдете.

Ми неодноразово звертали увагу на такі порушення ЦВК. Були подані десятки скарг про вищевикладені порушення виборчого закону. Всі ці скарги базувалися на реальних фактах та цілком обґрунтованих претензіях до кандидата, який порушує законодавчі вимоги.

Ще одне відкриття нинішньої кампанії – кандидату від влади забороняється брати участь у передвиборній агітації (стаття 64 закону про вибори).

Законом забороняється участь в агітації органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування та їх посадових і службових осіб.

Це означає, що поки кандидат обіймає одночасно посаду прем’єр–міністра України та є кандидатом на пост президента України, доти він не може законно використовувати кошти виборчого фонду.

Заборона брати участь у передвиборній агітації юридично обґрунтована у всіх 54 скаргах, які були подані мною як уповноваженим Віктора Ющенка до ЦВК.

Центральна виборча комісія протягом п’яти днів повинна відповісти на поставлені питання у цих скаргах, дати оцінку дій кандидата на пост Президента України, який суміщає посаду прем’єр–міністра України.

ЦВК повинна дати зрозумілу відповідь на ключове на сьогодні питання – чи може кандидат в президенти Янукович взагалі здійснювати передвиборну агітацію, зокрема, у формі друкованих матеріалів (бігборди), якщо він є одночасно посадовою особою – прем'єр–міністром України.

Чи можуть взагалі такі матеріали розміщуватися на бігбордах без зазначення даних, встановлених законом, а саме – про установу, що здійснила друк, тираж, осіб, відповідальних за випуск.

Є питання використання адмінресурсу у передвиборчій кампанії. Адмінресурс щодо прем’єр–міністра України полягає в тому, що він, не витрачаючи коштів виборчого фонду, продовжує світиться на телеекранах та газетах, видаючи це за офіційні повідомлення, які не є, на його думку, передвиборною агітацією.

Закон же чітко визначає формат офіційних повідомлень. Офіційна інформація подається без коментарів, що можуть мати агітаційний характер, та без фото та відео (стаття 58 закону про вибори).

Але офіційні повідомлення, які супроводжуються коментарями агітаційного характеру та фото й відео – є "чистої води" передвиборною агітацією. Про це ясно говорить закон "Про вибори Президента України".

Більш того, за поширення такої інформації ніхто не платить, принаймні, із виборчого фонду цього кандидата. Але такі офіційні повідомлення оплачуються прямо з державного бюджету згідно закону України "Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації".

Єдиним шляхом для забезпечення чесних виборів і рівних можливостей для всіх кандидатів залишається правове оскарження дій кандидата від влади.

Якщо такі скарги не будуть задоволені ЦВК – вони будуть подані до Верховного Суду України. Сподіваємося, що він, керуючись буквою та духом закону, зможе вплинути на суб’єктів виборчого процесу та встановить об’єктивні та рівні правила гри у виборчій кампанії.

Інакше в Україні не буде ані чесних та відкритих виборів, ані чесної конкуренції кандидатів, ані реальних механізмів забезпечення демократичного виборчого процесу.

Автор: Микола Катеринчук, довірена особа кандидата в президенти Віктора Ющенка по загальнодержавному виборчому округу, народний депутат України

P.S. "Українська правда" звернулася за коментарями до представника Віктора Януковича в Центвиборчкомі Степана Гавриша. Він назвав претензії Катеринчука, викладені в його зверненнях до ЦВК, "клонованими, беззмістовними і повторенням одного типу скарги".

"Ці скарги є не реальним юридичним документом, а політтехнологіями", – заявив Степан Гавриш. Пояснюючи свою позицію, він окремо зупинився на проблемі бігбордів.

За даними представника Януковича в ЦВК, зразки бігбордів із зображенням прем'єра були затверджені Центвиборчкомом, куди були надані також дані про тираж, друкарню, що їх буде друкувати, та інша інформація, відповідно до законодавства.

Тільки після цього, підкреслив Гавриш, були видрукувані рекламні щити із зображенням прем'єра (відомі українцям за фразою "Тому що").

Він також повідомив, що представники ЦВК "на місці" перевіряли "агітаційні продукти" і не знайшли жодних порушень.

Стосуючись теми використання кандидатом передвиборчого фонду, Гавриш звернув увагу на таку перевагу кандидата–Януковича – його висунула партія.

А це значить, що партія може вести агітацію за свого висуванця за рахунок власних коштів. Це, природно, надає більш широкі можливості, яких немає в кандидата–самовисуванця.

Коментуючи думку Катеринчука про неможливість поєднання агітації й перебування прем'єра на своїй посаді, Гавриш сказав, що "ця вимога є наслідком недостатньо зрілого аналізу ситуації і є провокаційною".

За його словами, скарги Катеринчука з приводу поєднання посади прем'єра і кандидатства, є "спробою зруйнувати верховенство положення закону про рівність усіх кандидатів", передбачене депутатами–авторами виборчого законодавства.

Представник прем'єра переконаний, що закон про вибори президента надає Януковичу право одночасно балотуватися й займати посаду глави виконавчої влади.

"Таких обмежень у законі нема", заявив він. "Більш того, щоб не робив Янукович, його образ прем'єра завжди буде поєднуватися з його кандидатством. Навіть його мовчазна поява може сприйматися як агітація", – додав Гавриш.

Тим часом Гавриш повідомив, що штаб Януковича також володіє "величезним архівом порушень" закону про вибори з боку інших кандидатів.

Однак, відзначив він, у штабі Януковича вважають, що "масове оскарження в суді і ЦВК зараз може призвести до дестабілізації кампанії й руйнування толерантності в суспільстві".

Представник Януковича уточнив, що про те, чи будуть використовуватися зібрані матеріали про правопорушення інших кандидатів у майбутньому, "буде ухвалюватися політичне рішення".

"Моя позиція – винести на Верховний Суд і ЦВК грубі порушення законодавства. Але при цьому ми будемо дотримуватися максимально толерантної позиції, і не хочемо, щоб це (дані про порушення) стало арсеналом боротьби проти виборів".

На думку Гавриша, саме цього хочуть штабісти "Нашої України", що мають намір подати в ході виборів якнайбільше скарг, а потім мати можливість апелювати до міжнародних інституцій на користь скасування результату виборів, якщо їхній кандидат програє.

У відповідь на питання "Української правди" представник Януковича повідомив, що в їхньому штабі, зокрема, є "у достатній кількості" скарги і проти їхнього основного опонента – Віктора Ющенка.

"Там більш ніж досить фактажу, зокрема й звернення з регіонів і документальні підтвердження порушень".

Гавриш додав, що "буквально сьогодні в штаб надійшли кілька останніх скарг" на ведення передвиборчої кампанії з боку Ющенка. Однак він не став розкривати зміст цих документів.



Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування