Гасло "Так! Ющенко" дуже ефективне, більше нічого не треба говорити

Понеділок, 26 липня 2004, 21:18
Тільки "наш человек" може написати гарний слоган для наших людей. Ці, іноді геніальні або посередні словосполучення, грають вирішальну роль у створенні іміджу будь–якого кандидата. Гарне гасло – це обкладинка для передвиборчої програми. Багато піарщиків зараз б’ються над винаходом зброї, що влучатиме у маленьку мішень на аркуші паперу, де ставитимуть галочки виборці.

Рекламісти по різному оцінюють сьогоднішні передвиборчі слогани кандидатів у президенти. На одному з форумів для піарщиків ми відшукали цікаві характеристики кількох передвиборчих гасел. Деякі, наприклад, вважають слоган Віктора Януковича "Моє життя належить народу України" одним з найкращим для сприйняття.

"Найкращий із запропонованих з точки зору сприйняття. Розповідна форма. Зустрічний рух: слоган говорить про те, що "я іду до вас і з вами".

Однак, інші відзначають, що він достатньо громіздкий для запам’ятовування: "Великий, не звучить і дуже пафосний – розрахований на бабцю в селі! Мої ГРОШІ належать народу України! – ось це, б усякому разі, зацікавило би!"...

Слоган Віктора Ющенка "Вірю. Знаю. Можемо" рекламісти оцінили так : "Рублений стиль, дуже сильна та ефектна форма підбурю вального характеру. Класична для "триелементника" форма. Рух вперед разом із опорою на стартову точку. Добре запам’ятовується".

Проте, констатує коментатор, є порушення форми – два слова від першої особи однини, третє – від першої особи множини. Треба або всі три однотипні слова, або потрібно ввести третій тип. Інакше буде провал у сприйнятті. Інший експерт форуму рекламістів зазначає, що слоган вигадують для того, щоб відкоригувати "образ кандидата, що склався у потрібний бік".

"Наприклад, "триелементка" Ющенка покликана, щоб похитнути думку електорату про нього, як про нерішучого політика. Хоча слово "Можемо" нікуди не годиться, не додумали". Більшість рекламістів звертають увагу на слово "Можемо" зі слогану Віктора Ющенка. Вони переконані, що український народ сумнівається у тому, що взагалі щось може.

У розмові з кореспондентом ІМІ генеральний директор агенції "Інтерактив PR Груп" Денис Богуш розповів, що у будь якому слогані повинна бути фішка, яка б відображувала індивідуальність кандидата.

Є ключове повідомлення, яке хочуть донести народу. Наприклад, як у Ющенка: "не взявши копійки кредитів у Заходу й Росії Ющенко виплатив заборгованості по зарплатам і пенсіям за чотири роки". Це була основна фішка, а далі слідував набір аргументів, який розшифровував це ключове повідомлення. А це все грамотно висловлене у фразі "Не словом, а ділом", – розповів Денис Богуш.

– Що треба знати про кандидата та його виборців для того, щоб обрати правильний слоган?

– Для того, щоб скласти дієвий слоган, необхідно зробити декілька досліджень: маркетингових, соціологічних, дослідження фокус–груп.

Дуже важливо, щоб слоган максимально точно висловлював ідеї тієї партії чи кандидата під якого він робиться. Найефективнішим за усю історію України був слоган "Не словом, а ділом". Якщо порівнювати слогани "За ЄдУ" та "Нашої України" (минулі парламентські вибори 2002 року), то можна було поставити один біг–борд "Нашої України" і 10 "За ЄдУ" і перший би діяв, а інші – ні.

Які салогани з прийдешніх виборів запам’яталися найбільше?

– Був наприклад, такий: "Бандитам – тюрми!" пов’язаний з Рухом, В’ячеславом Чорноволом та кампанією 1996 року. Там була серія слоганів, але запам’ятався цей.

Якщо взяти кампанію 1999 року, то там було декілька слоганів, які увійшли у мою виставку. Молодіжний салоган був розроблений в штабі Кучми (пам’ятаєте Кучму у розстібнутій сорочці, з ірокезом, а внизу напис "Усё будет четко").

У "За ЄдУ" ("За єдину Україну") назва партії була сама по собі слоганом. Якщо б вони довели його до кінця... (мова йшла про те, що Україна повинна бути єдиною, її не можна ділити на захід та схід, а як ціль було об’єднання України). Але взята було найдурніша тема обігравання слова "еда" ("їжа"). У це вони загралися і довели до маразму. Мало того, сам штаб "Єдиної України" стимулював асоціацію з назвою "еда". Навіть сайт в них називався "За ЄдУ".

Ще одне безглуздя, яке увійшло у мою виставку чорного піару. На Хрещатику висів величезний плакат із написом: "Ваш голос сьогодні – наше майбутнє завтра" ("За ЄдУ"). Тут не робилося жодних соціологічних ні інших досліджень.

А щодо президентської кампанії 2004 року?

– Якщо говорити про кампанію 2004 року, треба зазначити, що за декілька місяців до виборів фаворити передвиборних перегонів не виробили кінцевий варіант. Донести ключове повідомлення можна і за місяць до виборів і воно буде впливати на кожного жителя.

Слоган Віктора Януковича "Моє життя належить народу України" викликає довіру?

– Слоган Віктора Януковича, який, напевне, буде у його кампанії, принаймні він був, коли Януковича висували на з’їзді "Партії регіонів" звучить "Моє життя належить Україні". Він задовгий. Ціль цього слогану приєднатися до народу України.

Віктор Янукович є представником влади, не народу. Владі в нас довіряють відсотків сім жителів України. Після десяти років – двох термінів Кучми, у людей до влади скептичне відношення. Не люблять владу. Тому Януковичу, як представнику влади, необхідно зробити хід, який би приєднував його до народу. У цьому слогані використано техніку NLP приєднання.

На мою думку, його ефективність не дуже велика. Коли людина говорить, що вона готова віддати за народ України життя – це досить серйозна заява. Я, наприклад, не вірю. Це занадто пафосно...

Можливо буде й ключове повідомлення є, але сама політика поки що не працює.

Чи є "зуби" у слогана Віктора Ющенка "Вірю. Знаю. Можемо"?

– Один з можливих слоганів Віктора Ющенка і він використовується вже протягом року. Це дискретний слоган, який позначає три етапи кампанії, або три рівні сприйняття. Вірю – це архетипічна тема. Ющенко єдиний з кандидатів, хто може сказати "Вірю". В нього такий імідж. Другу частину "Знаю" – говорить людина, яка була прем’єр–міністром і знає, як потрібно діяти. "Можемо", – думаю, це мотиваційна частина, пов’язана з тим, що частина народу симпатизує, але не вірить у перемогу Ющенка.

Вони будуть голосувати за нього, але не вірять, що влада допустить правдивих результатів голосування. Я думаю, буде ще один салоган. Хоча, на початку кампанії вже був один слоган "Так! Ющенко". Я вважаю, що це дуже ефективний слоган, оскільки більше нічого не треба говорити.

Слоган Петра Симоненка "З людьми і для людей" "червоний"?

– У слогані "З людьми і для людей" ми бачимо те саме приєднання (що й у Януковича), але без заяви про бажання віддати життя. Я його оцінюю, як слабенький. Нічого нового. Це не стосується конкретно Петра Симоненка, оскільки купа народу знає, що він співробітничає з владою. Він не виграє вибори, комуністи вже не можуть виграти вибори. Ефективність його дуже низька.

Якщо б він взяв на озброєння соціальний слоган... Наприклад, "Ми зробимо ціни нижчими". У цьому випадку є асоціація з тим, що комуністи хочуть зробити. Можна згадати, що ціни колись були нижчими. Це в 20 разів сильніше, ніж "З людьми і для людей". Можливо в його команди прихований якийсь інший слоган.

"Зараз проблема у тому, хто вийде у другий тур: Янукович чи Симоненко, – каже Денис Богуш. – Всі думають, що Янукович, але якщо грамотно "взятися" за Симоненка, він також може вийти у другий тур".

Зараз ми знаємо лише напівжартівливі слогани Олександра Мороза. Яким може бути справжній салоган кандидата від СПУ і коли?

– Щодо Мороза можна сказати, що у 1999 році у Олександра Мороза був найсильніший слоган: "Тільки Мороз може перемогти Кучму", який висловлював думку про те, що коли Мороз вийде у другий тур, він однозначно переможе. Саме тому його "втравили" у Канівську четвірку. Зробили з цієї Канівської четвірки повний маразм. Слоган був конкретним і переконливим і спонукав до вибору.

"Слоган повинен висловлювати ключову ідею, яка переможе на виборах. Він повинен, як ніж у масло входити у свідомість".

Хто пише слогани для українських політиків?

– Навіть російські піарщики не можуть підлаштуватися до нас і придумати що–небудь. Це пов’язано з психологією, мотивами українців, з національними особливостями. Українці тим і відрізняються, що вони дуже чутливий народ, повільно , але глибше сприймає інформацію і повільно відмовляються від своїх переконань.

У Росії все навпаки – будь–якого кандидата можна підняти за два місяці і так же швидко опустити. У них швидший процес інформаційного метаболізму. Тому й слогани в них інші. Наприклад, передвиборний слоган Сергія Кірієнка: "Ты что, самый умный? Да!". Це було написано на кожному тролейбусі.

Денис Богуш переконаний, що ні американці, ні будь хто інший не може допомогти українським політичним силам робити передвиборчі кампанії, оскільки салогани для українців можуть придумувати тільки українці. "Не словом, а делом" і "Вірю, знаю, можемо" для "Нашої України" розробив Ярослав Лисюк, який був раніше у Русі. Владі не вигідно їх рекламувати.