Реверс Одеса-Броди стане постійним?

Понеділок, 19 липня 2004, 19:41
Міжнародне рейтингове агентство Fitch Ratings вважає, що рішення уряду України про тимчасове реверсне використання нафтопроводу Одеса- Броди (з півночі на південь) для транспортування російської нафти може стати постійним, що буде позитивно для російських нафтових компаній.

Як говориться в прес-релізі агентства, Fitch з обережністю підходить до заяви уряду України про те, що використання нафтопроводу в реверсному режимі протриває тільки три роки, поки йде будівництво додаткової гілки нафтопроводу з міста Броди до польського міста Плоцьк.

"Якщо це дійсно так, то реверс нафтопроводу Одеса- Броди є позитивним чинником для російських нафтових компаній, тому що вони, імовірно, більше не будуть зіштовхуватися з конкуренцією з боку каспійських нафтових компаній на південній гілці нафтогону Дружба", - відзначає агентство.

Агентство відзначає, що відповідно до плану уряду України, схваленого в лютому 2004 року, по напрямку з Одеси в Броди передбачалося транспортувати тільки каспійську нафту, що потім планувалося направляти південною гілкою нафтогону "Дружба" через Словаччину й Угорщину, до завершення будівництва нафтопроводу Броди-Плоцьк (Польща).

"Однак позитивний вплив реверсного режиму обмежено реаліями логістики в турецьких протоках. Рішення про реверс і фактичне збільшення транзиту через турецькі протоки спричинило за собою побоювання з боку Єврокомісії про можливу екологічну загрозу для Чорного моря й протоки Босфор", - говориться в прес-релізі.

Fitch думає, що втрата потужності не обов'язково є негативним чинником для каспійських нафтових компаній і навряд чи буде мати тривалий вплив. Деякою мірою відсутність зацікавленості в транспортуванні каспійської сирої нафти через Одеса-Броди є однією з причин, з якої нафтопровід не експлуатувався після завершення його будівництва в 2001 р.

Зважаючи на все, каспійські нафтові компанії проводять адекватне планування експортних потужностей. Наприклад, Іран продовжує утілювати свою swap- програму, за якою казахстанська нафта транспортується в порти Ірану на Каспії для іранських споживачів, а нафта з південних районів Ірану продається на світових ринках. Казахстан також просуває плани по збільшенню можливостей експорту в Китай.

Крім того, вказує агентство, зберігається неясність із приводу готовності Польщі продовжити будівництво гілки нафтопроводу Броди- Плоцьк, з огляду на вартість проекту і неможливості гарантувати постачання нафти з Каспію, які необхідні для того, щоб цей проект став економічно обґрунтованим і прибутковим.

Недавні перегляди прийнятих рішень ще сильніше підірвали репутацію української сторони, через що плани по створенню спільного підприємства з польською компанією Przyjazn можуть залишитися нездійсненими. Fitch розглядає це як ще один позитивний фактор для російських нафтових компаній.

Як повідомлялося раніше, ВАТ "Укртранснафта" має намір створити з Przedsiebiorstwo Eksploatacji Rurociagow Naftowych "Przyjazn" S.A. (PERN) СП ТОВ "Міжнародне трубопровідне підприємство "Сарматія", що займеться пошуком інвесторів і будівництвом ділянки нафтопроводу Броди-Плоцьк.

У лютому 2004 р. уряд України схвалив експлуатацію нафтопроводу Одеса-Броди вартістю $500 млн., побудованого в 2001 р., для транспортування нафти з Казахстану й Азербайджану на ринки Західної Європи. Однак у цьому місяці уряд України переглянув дане рішення й оголосив, що спочатку по нафтопроводу маршрутом Броди-Одеса будуть транспортовані 9 млн. тонн російської сирої нафти.

Інтерфакс-Україна


Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування