Рябець: Я з великим задоволенням спостерігаю, що Янукович робить все, щоб вибори були прозорими, справедливими
П'ятниця, 16 липня 2004, 17:52
Підтримуючи "Громадське радіо" в боротьбі за існування, "Українська правда" розміщує на своєму cайті розшифровки його ефірів. Слухайте також аудіо
Кость Бондаренко: Добрий вечір! В ефірі програма "Тема дня" - проект "Громадського радіо" Як завжди по четвергах у студії з вами Кость Бондаренко. І ми знову будемо говорити про теми, які хвилюють загал, які змушують дискутувати, думати, сперечатися. Розпочалася виборча кампанія, розпочалися президентські перегони, президентський марафон, як його називають у нас в державі.
Визначилися фаворити кампанії на старті, визначилися люди, які будуть брати участь у кампанії чи хочуть взяти участь у кампанії. Зроблено перші кроки, розпочалася та частина виборчої кампанії, яку прийнято називати технічною. Оприлюднюються програми кандидатів, вносяться застави, проводиться реєстрація, висунення та інші моменти, які відносяться до технічної сторони питання.
І у той же час продовжує нагнітатися ситуація довкола виборів, чимало людей вважає, що ці вибори не будуть чесними, не будуть прозорими, побоюються, принаймні, цього. Побоюється цього навіть сам Президент України Леонід Кучма, який сказав, що ці вибори –2004 року – можуть стати найбільш брудними в історії виборчих кампаній в Україні. І сьогодні про різноманітні нюанси виборчої кампанії, про те, як може відбуватися виборча кампанія про різноманітні проблеми, які можуть спіткати чи очікувати кандидатів, ми поговоримо із гостем нашої студії. Це - радник прем’єр міністра України, голова Центральної виборчої комісії у 1997 і до до лютого 2004 року, керівник Всеукраїнської громадської організації "Фонд сприяння демократичним виборам" пан Михайло Рябець. Добрий вечір!
Михайло Рябець: Добрий вечір!
Кость Бондаренко: Пане Михайле, ви після того, як пішли з посади голови Центральної виборчої комісії очолили "Фонд сприяння демократичним виборам". Це - громадська організація, яка, очевидно, буде відстежувати ситуацію на виборах, яка буде слідкувати за тим, щоби дотримувалася законність на виборах і буде інформувати загал про те, що відбувається, якісь порушення, наскільки я розумію, і буде давати рекомендації, як уникати цих порушень. Чи бачите ви вже зараз якесь поле для великих порушень, для фальсифікації виборів, якщо десь так відштовхуватись від закону "Про вибори Президента", нині діючого закону?
Михайло Рябець: Ви знаєте, ви сьогодні маєте сказати про те відверто і щиро, що чинна редакція закону України "Про вибори президента України" є чи не найкращою з усіх виборчих законів, які нам доводилося реалізовувати, застосовувати у ході виборчих кампаній за роки незалежності. Таким чином, у кожному виборчому законі ураховуються помилки, проблеми, які доводилося усувати, вирішувати у ході попередньої виборчої кампанії. І таким чином, якщо сьогодні порівнювати нормативно-правову базу, яка регламентує порядок організації підготовки та проведення виборів президента України із тією нормативно-правовою базою, яку ми застосовували у 99-му році, то сьогодні ця нормативно-правова база на кілька порядків вища за якістю, ніж той закон, який ми застосовували у 99-му році на виборах Президента України. І таким чином, ось уже досконалі положення виборчого закону дають можливість проведення в Україні, як ми часто вже про це говоримо, чесних, прозорих і справедливих виборів.
Але який би не був досконалий виборчий закон, сам закон не створить умови для проведення чесних, прозорих і справедливих виборів, цього повинні прагнути всі, хто організовує реалізацію цього закону, хто його застосовує на практиці у боротьбі за найвищу посаду у нашій державі. Тому треба сьогодні мати на увазі, що з одного боку ми маємо непогане чинне законодавство про вибори Президента, з іншого – ми повинні прагнути забезпечити все необхідне для того, щоб ті, хто сьогодні організовує, бере участь у цих виборах, суворо дотримувались положень цього закону. Це дасть можливість провести в Україні чесні, прозорі, справедливі вибори.
Кость Бондаренко: Ряд кандидатів у Президенти вже задекларували своє бажання поставити підписи під декларацією про чесні вибори. Як ви вважаєте, чи щось дасть ця декларація, чи може вона залишиться декларацією?
Михайло Рябець: Уже в самій назві цього пропонованого документу "декларація" зазначено, що документ, який нікого ні до чого не зобов’язує, це, скажімо так, морально-етичний документ. Але, ви знаєте, по-перше, його укладення не випливає з положень виборчого закону, з іншого боку варто почитати зміст пропонованого документу для того, щоб дати йому оцінку.
Але я сьогодні однозначно можу сказати, що може бути підписано десятки декларацій, вони не вплинуть на чесність, прозорість президентських виборів, якщо, з одного боку, буде лежати декларація, з іншого боку кандидати, особи, які підпишуть цю декларацію, будуть діяти у спосіб, який будуть вважати за потрібний.
Кость Бондаренко: Центральна виборча комісія є тим інститутом, який мав би забезпечувати чесність, прозорість виборів. З одного боку це мав би…
Михайло Рябець: Не з одного боку, а з усіх боків. Центральна виборча комісія - це спеціальний державний орган, який відповідає в нашій країні за організацію підготовки та проведення виборів Президента, народних депутатів, проведення всеукраїнських референдумів і це єдиний орган, який на час виборчого процесу наділений величезними повноваженнями. Він приймає сьогодні обов’язкові для виконання на території України рішення, які є обов’язковими для виконання всіма посадовими особами, починаючи від повного складу Уряду, Прем’єр-міністра, членів Уряду, закінчуючи рядовими чиновниками в органах місцевої виконавчої влади, в органах місцевого самоврядування.
Кость Бондаренко: Але багато хто побоюється, що на певному етапі Центральна виборча комісія може піддатися спокусі політизації і стане тією інституцією, яка буде фактично відпрацьовувати замовлення окремих політичних кіл. Чи є якийсь механізм для дієвого контролю на Центральну виборчу комісію?
Михайло Рябець: Звичайно, що є. І я, знаєте, як один із фундаторів Центральної виборчої комісії, яка була утворена після прийняття в Україні нової Конституції, хотів би висловити жаль і занепокоєння, навіть такі думки можуть мати місце. Оскільки це - висока державна інституція, яка не може жодним чином дати якісь підстави думати так, що на якомусь етапі цей орган може обслуговувати інтереси якоїсь конкретної політичної сили чи, в даному випадку, якогось конкретного кандидата.
Окрім того, сьогодні, ви знаєте, згідно з вимогами закону, кожен кандидат у Президенти України має право мати у Центральній виборчій комісії свого представника з правом дорадчого голосу. Тобто це майже член Центральної виборчої комісії (ЦВК), який може брати вільну участь у обговоренні питань, які розглядаються ЦВК. Єдине, в чому він обмежений, так це в голосуванні, але він в праві пропонувати прийняття тих, чи інших рішень в межах виборчого законодавства, в межах виборчої кампанії.
Кость Бондаренко: Доводилося чути таку думку, що от Центральна виборча комісія візьме і зніме в ході виборчої кампанії, на приклад, когось одного, другого там кандидата в Президенти, скажімо Ющенка, Януковича, і тим самим змінить ситуацію в ході виборів, знайде якісь зачіпки, знайде якісь підстави…
Михайло Рябець: Ні Костя, ви знаєте, вся справа в тім, що не можна так думати, оскільки люди, які поширюють такі думки не знають положень виборчого закону. Оскільки згідно з чинним виборчим законом "Про вибори Президента України", Центральна виборча комісія не має права скасувати своє рішення щодо реєстрації того чи іншого кандидата на пост Президента України без відповідного рішення суду, тобто в даному випадку з власної ініціативи, без рішення Верховного суду Центральна виборча комісія не може розв’язати це питання.
Таким чином для того, щоб сьогодні з виборчих перегонів зняти когось із кандидатів необхідне рішення не лише ЦВК, а й Верховного суду України.
Кость Бондаренко: Ваш "Фонд сприяння демократичним виборам" є громадською організацією. Чи буде ця громадська організація співдіяти з іншими громадськими організаціями, наприклад, з "Комітетом виборців України" та іншими?
Михайло Рябець: Ми будемо співпрацювати не лише під час цієї виборчої кампанії. Хотів би в двох словах визначити мету створення нашого фонду. Це перш за все надання допомоги тим, хто бере участь у виборах, кандидатам на пост Президента України, кандидатам у народні депутати України, кандидатам на пост сільського, селищного, міського голови та тим особам, які борються за депутатські мандати до органів місцевого самоврядування, ми повинні надавати їм допомогу на всіх етапах виборчого процесу, в організації їх участі у цьому процесі та навчати людей, які повинні представляти їх інтереси, з одного боку, у складі виборчих комісій, з іншого боку – в здійсненні спостереження за ходом виборчого процесу, навчати довірених осіб кандидатів на пост Президента, розпорядників виборчого фонду кандидата на пост Президента, якщо ось ми говоримо про виборчий процес зараз.
Це не повний перелік тих проблем, якими ми будемо опікуватись, але на реалізацію своїх повноважень ми будемо робити все для того, щоб співпрацювати у напрямку забезпечення проведення в Україні справедливих, чесних виборів всеукраїнськими іншими громадськими організаціями, особливо, яку ви назвали, "Комітет виборців України". Я особисто з великою повагою ставлюся до діяльності цієї громадської організації в Україні і, перебуваючи на посаді голови ЦВК, ми тісно співпрацювали з Комітетом виборців України.
Окрім того, ми маємо намір налагодити тісну співпрацю з ЦВК, адже мета, завдання, які поставив перед собою "Фонд сприяння демократичним виборам" співпадає з тими завданнями, які сьогодні визначені цією високою державною інституцією, якою є ЦВК. Таким чином ми будемо співпрацювати з нашій державі з усіма, хто проводитиме роботу, спрямовану на забезпечення проведення в Україні справедливих, чесних виборів.
Кость Бондаренко: Протягом останнього час підвищився інтерес світової спільноти до України, до українських виборів. Скажіть, чи спілкуєтесь ви із представниками світових організацій, які прибувають до України, які проводять моніторинги, які здійснюють нагляд за дотриманням демократичних принципів на виборах?
Михайло Рябець: Оскільки ми зареєстровані Міністерством юстицій 6 липня цього року, не так давно, за цей час мені не доводилось зустрічатись із представниками міжнародних організацій чи представниками іноземних держав, які виявили бажання здійснювати спостереження за перебігом виборчого процесу в Україні.
Але хочу підкреслити одночасно, що у ході можливих таких зустрічей (а я думаю, що вони будуть обопільно цікавими і конструктивними для обох сторін: з одного боку для фонду, з іншого боку для цих представників міжнародних організацій) ми будемо прагнути дійсно здійснювати спостереження за перебігом виборчого процесу, прагнути об’єктивних оцінок, але я проти того, щоб будь-хто в нашій країні втручався у виборчий процес поза рамками виборчого закону, щоб декларації про бажання спостерігати за виборчим процесом в Україні не перетворювалися у вказівки з боку ти х чи інших міжнародних організацій, у якій спосіб повинні відбуватися вибори у нашій державі.
До речі, такої ж позиції я дотримувався протягом останніх 6 років, перебуваючи на посаді голови ЦВК. Я за спостереження, я за моніторинг, я за те, щоб всіма доступними засобами ми забезпечували вплив на тих, хто допускає порушення виборчого законодавства, але я проти того, щоб поза рамками виборчого закону втручатися в виборчий процес.
Кость Бондаренко: Після президентських виборів нас очікують вибори парламентські, і вже є чимало нарікань на новий закон про вибори народних депутатів. Скажімо, там не передбачені представники від громадськості під час виборів у якості спостерігачів. Скажіть чи не будете ви виступати з ініціативою внесення змін до прийнятого законодавства?
Михайло Рябець: Такий недолік містить не лише закон про вибори народних депутатів України громадські організації, на превеликий жаль, не допущені у якості офіційних спостерігачів і на президентських виборах. І це неправильно. І з огляду на це, відразу як розпочне свою роботу Верховна Рада України восени цього року, ми звернемось до неї з проханням переглянути положення і чинного закону про вибори Президента України і про вибори народних депутатів України, з том, щоб дати можливість громадським організаціям здійснювати спостереження за виборчим процесом в Україні.
Я такої точки зору дотримувався і, працюючи на посаді голови ЦВК, я завжди підтримував прагнення громадських організацій брати участь у якісному, ефективному спостереженні за перебігом виборчого процесу в Україні як на президентських виборах, так і на парламентських виборах чи навіть на виборах до органів місцевого самоврядування. Тому, я вважаю, що той факт, що громадські організації сьогодні поза межами виборчого закону, позбавлені права спостерігати за виборчим процесом – це великий недолік виборчого законодавства України.
Кость Бондаренко: Леонід Кучма вже сказав, що на цих виборах буде не більше, мабуть, за всю історію української незалежності кількість спостерігачів. Якщо не буде допущено громадськість до спостереження, то звідки будуть вербуватися ці спостерігачі?
Михайло Рябець: Давайте проаналізуємо наш закон про вибори Президента і побачимо, що кожен кандидат, який балотується на президентських виборах має право в день голосування та під час встановлення підсумків голосування мати на кожній виборчій дільниці до 2-х офіційних спостерігачів. Таким чином, якщо у нас візьме участь у перегонах 15 кандидатів у Президенти України, а ми маємо майже 33 тисячі виборчих дільниць на терені України, які будуть утворені для підготовки та проведення виборів, уявімо собі, яка кількість наших співвітчизників мають можливість від імені кандидатів самовисуванців і від імені політичних партій, які висунули кандидата, брати участь у спостереженні за перебігом виборчого процесу.
В інтересах кожного кандидата треба залучити до офіційного спостереження майже 66 тисяч осіб. Таким чином, сьогодні, до прикладу, Віктор Андрійович Ющенко має можливість залучити у якості офіційних спостерігачів, як кандидат-самвисуванець величезну армію людей, а це можуть бути і представники громадськості, це можуть бути громадяни поза всякою політикою, у тому числі, які не підтримують ні політичні партії, ні діяльність громадських організацій в Україні. Поле для можливості залучення громадських організацій наш законодавець все-таки надав. Інша справа - сьогодні проблема полягає у тому, як правильно скористатися положеннями закону для того, щоб забезпечити таке спостереження за результатами виборів.
Кость Бондаренко: Є ще ряд побоювань щодо результатів виборів: одні говорять про те, що можуть бути створені такі умови, що через суд вибори будуть не дійсними, можуть бути створені такі умови, коли захід не визнає виборів. Як ви вважаєте, чи можуть справдитися такі побоювання?
Михайло Рябець: В самому запитанні ви порушили дві проблеми: правову і морально-політичну. З одного боку ви кажете, що судові інституції можуть скасувати результати виборів. Я глибоко переконаний в тому, що не буде підстав для прийняття судовими інстанціями такого рішення і таке рішення не буде прийнято ЦВК. Стосовно того, як оцінить результати президентських виборів світова спільнота, для нас це дуже важливо і тому я з великим задоволенням спостерігаю, що сьогодні, до прикладу, кандидат на пост президента України, чинний Прем’єр-міністр України робить принаймні все для того, щоб вибори в Україні були чесними прозорими, справедливими.
І я думаю, усі ті, хто залучений сьогодні до роботи у якості помічників організації його виборчої кампанії, прагнуть того ж. Тому що для нинішнього Прем’єр-міністра, кандидата на пост Президента, чесні, прозорі вибори потрібні як не найбільше, як, можливо, майбутнього Президента України.
Кость Бондаренко: Не так давно відбувсь з’їзд Соціал-демократичної партій України (об’єднаної), на якому розглядалось питання, зокрема, виборів у Мукачево. Сумнозвісні вибори, довкола яких було зламано чимало списів, які практично завершилися нічим - ми пам’ятаємо, що мер через місяць подав у відставку. Але під час з’їзду було вирішено, було прийнято резолюцію, що досвіт Мукачевого є позитивним, його треба поширювати на всю територію України. Як ви ставитесь до цього?
Михайло Рябець: Ви знаєте, по-перше, я не мав можливості спостерігати за перебігом виборчого процесу по виборам мукачівського міського голови. А про те, про що ви сказали, я вперше чую від вас – про якісь резолюції, оцінки чи пропозиції і щодо поширення такого досвіду. Мені важко коментувати те, про що я мало знаю.
Кость Бондаренко: Можливо, не етично давати оцінки своїм колегам, але вже більше ніж півроку минуло з того часу, як ЦВК очолив пан Ківалов. Як ви вважаєте, чи відбувся у нього за цей час становлення як професіонала, чи відбулося його становлення як голови ЦВК, і чи дійсно він вже прижився до свого місця?
Михайло Рябець: По-перше, я хотів би вам сказати про те, що із шановним Сергієм Васильовичем, якого я глибоко поважаю, мені доводиться дуже мало зустрічатись. Практично після обрання його на посаду голови ЦВК, я мав з ним одну телефонну розмову, не пов’язану з виконанням ним обов’язків голови Центральної виборчої комісії. Щодо оцінки його становлення, було б неетично, якщо я навіть мав би можливість давати оцінку.
Але з іншого боку, я хочу вам сказати, що можна буде дати оцінку діяльності органу тієї чи іншої особи, яка працює а органі, коли ми побачимо діяльність людини в конкретній справі, тобто після закінчення перебігу виборчого процесу. Я можу вам дати оцінки як незаангажована людина. Сьогодні говорити про новий склад ЦВК, про її керівництво, давати оцінки її діяльності, з одного боку неетично, з іншого боку немає підстав, оскільки цей орган після його сформування у лютому місяці ще не зміг себе проявити, особливо у негативному сенсі.
Кость Бондаренко:Чи повинен голова ЦВК були повністю аполітичною людиною?
Михайло Рябець: Якщо цього не буде в діяльності і чинного голови ЦВК, і наступних голів ЦВК, то від цього страждатиме не лише ця сама людина, не лише державна інституція, яку очолює ця людина - від цього страждатиме та справа, якою займається ЦВК та й вся держава. Тому не лише голова ЦВК, усі, без винятку, члени ЦВК, не залежно від того, які, можливо, політичні сили їх рекомендували до складу ЦВК, повинні на порозі, при вході до приміщення для участі і першому засіданні забути свою партійну приналежність і бути абсолютно об’єктивними, незаангажованими, незалежними суддями у боротьбі політичних сил чи окремих політиків за владу в нашій державі. Якщо таких принципів, таких підходів з боку членів ЦВК і керівництва не буде досягнуто, то, повірте мені, що від цього програють усі.
Кость Бондаренко: Цього року будуть відбуватися вибори не тільки в Україні, відбуваються вибори і в інших державах, зокрема в США. Чи будуть представники вашого фонду присутні, скажімо, як спостерігачі, чи я к асистенти за кордоном?
Михайло Рябець: Ви знаєте, ми будемо вести розмову і роботу з міжнародними організаціями, з тим, щоб представників, експертів нашого фонду широко залучали до спостереженням за перебігом виборчих процесів як на терені Європи, так і в США. Від цього виграють всі: і наші експерти, працівники фонду, з іншого боку - міжнародна спільнота. Чим більше наших фахівців, наших громадян буде бачити з каналів, телеканалів чи з радіопередач справжню суть демократії у європейських чи США, тим більше це відіграє свою позитивну роль в організації нашої діяльності з проведення чесних прозорих чи то президентських, чи то парламентських виборів України.
Кость Бондаренко: Ваше недавнє призначення на посаду радника Прем’єр-міністра України було багатьма людьми зустрінуте по-різному. Доводилося чути навіть такі думки, що от Михайло Рябець порадить Віктору Януковича, як краще, з якого боку краще зайти у ЦВК, він знає там усі входи-виходи, знає хто чим дихає. Ви можете спростувати або підтвердити?
Михайло Рябець: Ви знаєте, я ніколи не спростовував пліток, але хочу вам сказати, коли я мав зустріч із Прем’єр-міністром з приводу можливої співпраці, то мене якраз приємно здивувало бажання Прем’єр-міністра використати мій досвід професійний, життєвий, набутий під час останніх 6-ти років на посаді голови ЦВК, для надання допомоги його команді в організації чесних, прозорих, справедливих виборів. І я особисто зроблю все для того, щоб не було жодних підстав у опонентів Віктора Федоровича, підстав для звинувачень його у використанні якихось брудних технологій під час організації та проведення його виборчого процесу.
Сьогодні активно ведеться робота по вивченню закону тими кандидатами, які працюватимуть від імені кандидата на пост президента територіальних виборчих комісій, дільничних виборчих комісій у якості довірених осіб кандидата, офіційних спостерігачів на виборах, розпорядників поточних рахунків виборчого фонду кандидата. Ось це величезне поле, яке нам сьогодні необхідно обробити, тобто навчити людей основним положенням закону. Я нагадаю вам, що для участі у виборчому процесі одного кандидата необхідно залучити у якості членів територіальних виборчих комісій від кандидата, дільничних виборчих комісій, офіційних спостерігачів, цивільних осіб - понад 130 тисяч осіб від одного кандидата. Таким чином роботи більше, ніж достатньо.
Кость Бондаренко: Свого часу ви були головою ЦВК і на вашу адресу було багато нарікань з боку політиків. Воно і зрозуміло - хтось виграє вибори, хтось програє, і завжди відбувається пошук крайнього. Чи, скажімо, ті політики, які ображалися на вас свого часу, звинувачували вас у якихось там перегинах, чи зараз вони переглянули свою думку щодо вас, чи зараз у вас зменшилося коло недоброзичливців серед політиків.
Михайло Рябець: По-перше така ситуація, про яку ви сказали, очікує будь-якого голову ЦВК, тому що саме він знаходиться на вістрі тих подій, які відбуваються під час виборчої кампанії і, звичайно, що діяльність голови ЦВК ніколи не буде прийнятною для всіх, хто бере участь у перегонах. Але дивне інше питання про яке я можу сьогодні сказати, що ось мені часто доводилося перебувати в стінах Верховної Ради, чути із парламентської трибуни на свою адресу брудні, нічим не обґрунтовані звинувачення з боку окремих лідерів політичних партій і через 5 хвилин після зустрічі зі мною в кулуарах, ми обнімалися, начебто ми вічні друзі, яких ніколи нічого не роз’єднувало і взагалі, без будь яких претензій один до одного. І таким чином я б сказав би з боку людей таке нещире ставлення до свого колеги чи навіть до свого опонента для мене є не до кінця зрозумілим.
Кость Бондаренко: Від виборів до виборів постійно змінюється виборче законодавство. Наближаються вибори до Верховної ради – у нас приймається новий закон…
Михайло Рябець: Кожна виборча кампанія в Україні за роки незалежності проводилася за новим законом. Це - наша традиція.
Кость Бондаренко: Так, це традиція. А чи нормально це? Чи не варто було би у нас створити виборчий кодекс, який був би непорушним, тільки до нього видавати якісь підзаконні акти, які б регулювали певні сфери виборчого процесу?
Михайло Рябець: Ви порушили дуже цікаве питання. Впродовж багатьох років роботи на посаді голови ЦВК я неодноразово пропонував створити в Україні робочу групу з фахівців ЦВК, з представників Верховної Ради, залучивши до цієї роботи науковців, з метою створення та прийняття виборчого кодексу. Ці пропозиції, ці ідеї ще є віртуальними. Але я Вам скажу, що "нет худа без добра", як кажуть російською мовою. Напевно, нам необхідно поки відшліфувати виборчий закон про вибори Президента, про вибори народних депутатів, про вибори депутатів місцевих рад, селищних, міських голів. І вже на базі вдосконалення окремих виборчих законів можна буде скомпонувати цікавий змістовний конструктивний уніфікований виборчий кодекс. Так що, можливо, ось уже наступив той час, після прийняття останніх законів про вибори на всіх рівнях, перейти над конструктивної роботи над виборчим кодексом.
Кость Бондаренко: І ще одне питання - чи не вважаєте Ви, що існує така доцільність створити при ЦВК якусь громадську раду, яка мала би функціонувати, мати дорадчі наглядові функції за діяльністю ЦВК, до якої мали би ввійти колишні голови Центральної виборчої комісії, представники громадських організацій, які спеціалізуються на виборчих кампаніях?
Михайло Рябець: З одного боку ваша ідея є дуже привабливою. З іншого боку я категорично проти, щоб при ЦВК створювати якісь громадські ради для спостереження за перебігом виборчого процесу. По-перше, це не передбачено чинним законодавством. А з іншого боку, ви ж розумієте положення закону про ЦВК, де чітко зазначено, що ніхто не може втручатися в діяльність ЦВК. А я б сказав би, що якісь рекомендаційного характеру рішення таких громадських рад я б вже розглядав, як втручання в діяльність ЦВК або, принаймні, на мою думку, ці рішення могли б перешкоджати нормальній організації роботи цього органу по забезпеченню нормальної роботи по організації та проведенню виборів, у даному випадку Президента України.
Кость Бондаренко: Отже, це була думка Михайла Рябця, який очолював протягом 97-2004 років Центральну виборчу комісію України і, за часів якого відбулося чимало виборчих кампаній в нашій Україні.
Михайло Рябець: ...позитивних змін, спрямованих на вдосконалення виборчого законодавства в Україні…
Кость Бондаренко: Нині він є радником Прем’єр-міністра України, голова Всеукраїнської громадської організації "Фонд сприяння демократичним виборам". Поговоривши із ним в цій студії, а ще раз пересвідчився, що він є фахівцем юристом і йому не байдужа доля ні України, ні доля демократичних виборів в Україні. Я дякую вам, пане Михайло за участь в програмі, сподіваюся, що вибудете неодноразово погоджуватись на участь у наших програмах. І будемо сподіватись, що Україну будуть очікувати все більш демократичні, демократичні вибори.
Михайло Рябець: Я вам щиро вдячний за запрошення взяти участь у вашій передачі, і обіцяю вам бути частим гостем на ваше запрошення у цій студії.
Кость Бондаренко: А я нагадую, що це була програма "Тема дня", гостем нашої студії був Михайло Рябець. Вів програму Кость Бондаренко. Зустрінемося з вами за тиждень, в цей же час, у четвер. До побачення.
Кость Бондаренко: Добрий вечір! В ефірі програма "Тема дня" - проект "Громадського радіо" Як завжди по четвергах у студії з вами Кость Бондаренко. І ми знову будемо говорити про теми, які хвилюють загал, які змушують дискутувати, думати, сперечатися. Розпочалася виборча кампанія, розпочалися президентські перегони, президентський марафон, як його називають у нас в державі.
Визначилися фаворити кампанії на старті, визначилися люди, які будуть брати участь у кампанії чи хочуть взяти участь у кампанії. Зроблено перші кроки, розпочалася та частина виборчої кампанії, яку прийнято називати технічною. Оприлюднюються програми кандидатів, вносяться застави, проводиться реєстрація, висунення та інші моменти, які відносяться до технічної сторони питання.
І у той же час продовжує нагнітатися ситуація довкола виборів, чимало людей вважає, що ці вибори не будуть чесними, не будуть прозорими, побоюються, принаймні, цього. Побоюється цього навіть сам Президент України Леонід Кучма, який сказав, що ці вибори –2004 року – можуть стати найбільш брудними в історії виборчих кампаній в Україні. І сьогодні про різноманітні нюанси виборчої кампанії, про те, як може відбуватися виборча кампанія про різноманітні проблеми, які можуть спіткати чи очікувати кандидатів, ми поговоримо із гостем нашої студії. Це - радник прем’єр міністра України, голова Центральної виборчої комісії у 1997 і до до лютого 2004 року, керівник Всеукраїнської громадської організації "Фонд сприяння демократичним виборам" пан Михайло Рябець. Добрий вечір!
Михайло Рябець: Добрий вечір!
Кость Бондаренко: Пане Михайле, ви після того, як пішли з посади голови Центральної виборчої комісії очолили "Фонд сприяння демократичним виборам". Це - громадська організація, яка, очевидно, буде відстежувати ситуацію на виборах, яка буде слідкувати за тим, щоби дотримувалася законність на виборах і буде інформувати загал про те, що відбувається, якісь порушення, наскільки я розумію, і буде давати рекомендації, як уникати цих порушень. Чи бачите ви вже зараз якесь поле для великих порушень, для фальсифікації виборів, якщо десь так відштовхуватись від закону "Про вибори Президента", нині діючого закону?
Михайло Рябець: Ви знаєте, ви сьогодні маєте сказати про те відверто і щиро, що чинна редакція закону України "Про вибори президента України" є чи не найкращою з усіх виборчих законів, які нам доводилося реалізовувати, застосовувати у ході виборчих кампаній за роки незалежності. Таким чином, у кожному виборчому законі ураховуються помилки, проблеми, які доводилося усувати, вирішувати у ході попередньої виборчої кампанії. І таким чином, якщо сьогодні порівнювати нормативно-правову базу, яка регламентує порядок організації підготовки та проведення виборів президента України із тією нормативно-правовою базою, яку ми застосовували у 99-му році, то сьогодні ця нормативно-правова база на кілька порядків вища за якістю, ніж той закон, який ми застосовували у 99-му році на виборах Президента України. І таким чином, ось уже досконалі положення виборчого закону дають можливість проведення в Україні, як ми часто вже про це говоримо, чесних, прозорих і справедливих виборів.
Але який би не був досконалий виборчий закон, сам закон не створить умови для проведення чесних, прозорих і справедливих виборів, цього повинні прагнути всі, хто організовує реалізацію цього закону, хто його застосовує на практиці у боротьбі за найвищу посаду у нашій державі. Тому треба сьогодні мати на увазі, що з одного боку ми маємо непогане чинне законодавство про вибори Президента, з іншого – ми повинні прагнути забезпечити все необхідне для того, щоб ті, хто сьогодні організовує, бере участь у цих виборах, суворо дотримувались положень цього закону. Це дасть можливість провести в Україні чесні, прозорі, справедливі вибори.
Кость Бондаренко: Ряд кандидатів у Президенти вже задекларували своє бажання поставити підписи під декларацією про чесні вибори. Як ви вважаєте, чи щось дасть ця декларація, чи може вона залишиться декларацією?
Михайло Рябець: Уже в самій назві цього пропонованого документу "декларація" зазначено, що документ, який нікого ні до чого не зобов’язує, це, скажімо так, морально-етичний документ. Але, ви знаєте, по-перше, його укладення не випливає з положень виборчого закону, з іншого боку варто почитати зміст пропонованого документу для того, щоб дати йому оцінку.
Але я сьогодні однозначно можу сказати, що може бути підписано десятки декларацій, вони не вплинуть на чесність, прозорість президентських виборів, якщо, з одного боку, буде лежати декларація, з іншого боку кандидати, особи, які підпишуть цю декларацію, будуть діяти у спосіб, який будуть вважати за потрібний.
Кость Бондаренко: Центральна виборча комісія є тим інститутом, який мав би забезпечувати чесність, прозорість виборів. З одного боку це мав би…
Михайло Рябець: Не з одного боку, а з усіх боків. Центральна виборча комісія - це спеціальний державний орган, який відповідає в нашій країні за організацію підготовки та проведення виборів Президента, народних депутатів, проведення всеукраїнських референдумів і це єдиний орган, який на час виборчого процесу наділений величезними повноваженнями. Він приймає сьогодні обов’язкові для виконання на території України рішення, які є обов’язковими для виконання всіма посадовими особами, починаючи від повного складу Уряду, Прем’єр-міністра, членів Уряду, закінчуючи рядовими чиновниками в органах місцевої виконавчої влади, в органах місцевого самоврядування.
Кость Бондаренко: Але багато хто побоюється, що на певному етапі Центральна виборча комісія може піддатися спокусі політизації і стане тією інституцією, яка буде фактично відпрацьовувати замовлення окремих політичних кіл. Чи є якийсь механізм для дієвого контролю на Центральну виборчу комісію?
Михайло Рябець: Звичайно, що є. І я, знаєте, як один із фундаторів Центральної виборчої комісії, яка була утворена після прийняття в Україні нової Конституції, хотів би висловити жаль і занепокоєння, навіть такі думки можуть мати місце. Оскільки це - висока державна інституція, яка не може жодним чином дати якісь підстави думати так, що на якомусь етапі цей орган може обслуговувати інтереси якоїсь конкретної політичної сили чи, в даному випадку, якогось конкретного кандидата.
Окрім того, сьогодні, ви знаєте, згідно з вимогами закону, кожен кандидат у Президенти України має право мати у Центральній виборчій комісії свого представника з правом дорадчого голосу. Тобто це майже член Центральної виборчої комісії (ЦВК), який може брати вільну участь у обговоренні питань, які розглядаються ЦВК. Єдине, в чому він обмежений, так це в голосуванні, але він в праві пропонувати прийняття тих, чи інших рішень в межах виборчого законодавства, в межах виборчої кампанії.
Кость Бондаренко: Доводилося чути таку думку, що от Центральна виборча комісія візьме і зніме в ході виборчої кампанії, на приклад, когось одного, другого там кандидата в Президенти, скажімо Ющенка, Януковича, і тим самим змінить ситуацію в ході виборів, знайде якісь зачіпки, знайде якісь підстави…
Михайло Рябець: Ні Костя, ви знаєте, вся справа в тім, що не можна так думати, оскільки люди, які поширюють такі думки не знають положень виборчого закону. Оскільки згідно з чинним виборчим законом "Про вибори Президента України", Центральна виборча комісія не має права скасувати своє рішення щодо реєстрації того чи іншого кандидата на пост Президента України без відповідного рішення суду, тобто в даному випадку з власної ініціативи, без рішення Верховного суду Центральна виборча комісія не може розв’язати це питання.
Таким чином для того, щоб сьогодні з виборчих перегонів зняти когось із кандидатів необхідне рішення не лише ЦВК, а й Верховного суду України.
Кость Бондаренко: Ваш "Фонд сприяння демократичним виборам" є громадською організацією. Чи буде ця громадська організація співдіяти з іншими громадськими організаціями, наприклад, з "Комітетом виборців України" та іншими?
Михайло Рябець: Ми будемо співпрацювати не лише під час цієї виборчої кампанії. Хотів би в двох словах визначити мету створення нашого фонду. Це перш за все надання допомоги тим, хто бере участь у виборах, кандидатам на пост Президента України, кандидатам у народні депутати України, кандидатам на пост сільського, селищного, міського голови та тим особам, які борються за депутатські мандати до органів місцевого самоврядування, ми повинні надавати їм допомогу на всіх етапах виборчого процесу, в організації їх участі у цьому процесі та навчати людей, які повинні представляти їх інтереси, з одного боку, у складі виборчих комісій, з іншого боку – в здійсненні спостереження за ходом виборчого процесу, навчати довірених осіб кандидатів на пост Президента, розпорядників виборчого фонду кандидата на пост Президента, якщо ось ми говоримо про виборчий процес зараз.
Це не повний перелік тих проблем, якими ми будемо опікуватись, але на реалізацію своїх повноважень ми будемо робити все для того, щоб співпрацювати у напрямку забезпечення проведення в Україні справедливих, чесних виборів всеукраїнськими іншими громадськими організаціями, особливо, яку ви назвали, "Комітет виборців України". Я особисто з великою повагою ставлюся до діяльності цієї громадської організації в Україні і, перебуваючи на посаді голови ЦВК, ми тісно співпрацювали з Комітетом виборців України.
Окрім того, ми маємо намір налагодити тісну співпрацю з ЦВК, адже мета, завдання, які поставив перед собою "Фонд сприяння демократичним виборам" співпадає з тими завданнями, які сьогодні визначені цією високою державною інституцією, якою є ЦВК. Таким чином ми будемо співпрацювати з нашій державі з усіма, хто проводитиме роботу, спрямовану на забезпечення проведення в Україні справедливих, чесних виборів.
Кость Бондаренко: Протягом останнього час підвищився інтерес світової спільноти до України, до українських виборів. Скажіть, чи спілкуєтесь ви із представниками світових організацій, які прибувають до України, які проводять моніторинги, які здійснюють нагляд за дотриманням демократичних принципів на виборах?
Михайло Рябець: Оскільки ми зареєстровані Міністерством юстицій 6 липня цього року, не так давно, за цей час мені не доводилось зустрічатись із представниками міжнародних організацій чи представниками іноземних держав, які виявили бажання здійснювати спостереження за перебігом виборчого процесу в Україні.
Але хочу підкреслити одночасно, що у ході можливих таких зустрічей (а я думаю, що вони будуть обопільно цікавими і конструктивними для обох сторін: з одного боку для фонду, з іншого боку для цих представників міжнародних організацій) ми будемо прагнути дійсно здійснювати спостереження за перебігом виборчого процесу, прагнути об’єктивних оцінок, але я проти того, щоб будь-хто в нашій країні втручався у виборчий процес поза рамками виборчого закону, щоб декларації про бажання спостерігати за виборчим процесом в Україні не перетворювалися у вказівки з боку ти х чи інших міжнародних організацій, у якій спосіб повинні відбуватися вибори у нашій державі.
До речі, такої ж позиції я дотримувався протягом останніх 6 років, перебуваючи на посаді голови ЦВК. Я за спостереження, я за моніторинг, я за те, щоб всіма доступними засобами ми забезпечували вплив на тих, хто допускає порушення виборчого законодавства, але я проти того, щоб поза рамками виборчого закону втручатися в виборчий процес.
Кость Бондаренко: Після президентських виборів нас очікують вибори парламентські, і вже є чимало нарікань на новий закон про вибори народних депутатів. Скажімо, там не передбачені представники від громадськості під час виборів у якості спостерігачів. Скажіть чи не будете ви виступати з ініціативою внесення змін до прийнятого законодавства?
Михайло Рябець: Такий недолік містить не лише закон про вибори народних депутатів України громадські організації, на превеликий жаль, не допущені у якості офіційних спостерігачів і на президентських виборах. І це неправильно. І з огляду на це, відразу як розпочне свою роботу Верховна Рада України восени цього року, ми звернемось до неї з проханням переглянути положення і чинного закону про вибори Президента України і про вибори народних депутатів України, з том, щоб дати можливість громадським організаціям здійснювати спостереження за виборчим процесом в Україні.
Я такої точки зору дотримувався і, працюючи на посаді голови ЦВК, я завжди підтримував прагнення громадських організацій брати участь у якісному, ефективному спостереженні за перебігом виборчого процесу в Україні як на президентських виборах, так і на парламентських виборах чи навіть на виборах до органів місцевого самоврядування. Тому, я вважаю, що той факт, що громадські організації сьогодні поза межами виборчого закону, позбавлені права спостерігати за виборчим процесом – це великий недолік виборчого законодавства України.
Кость Бондаренко: Леонід Кучма вже сказав, що на цих виборах буде не більше, мабуть, за всю історію української незалежності кількість спостерігачів. Якщо не буде допущено громадськість до спостереження, то звідки будуть вербуватися ці спостерігачі?
Михайло Рябець: Давайте проаналізуємо наш закон про вибори Президента і побачимо, що кожен кандидат, який балотується на президентських виборах має право в день голосування та під час встановлення підсумків голосування мати на кожній виборчій дільниці до 2-х офіційних спостерігачів. Таким чином, якщо у нас візьме участь у перегонах 15 кандидатів у Президенти України, а ми маємо майже 33 тисячі виборчих дільниць на терені України, які будуть утворені для підготовки та проведення виборів, уявімо собі, яка кількість наших співвітчизників мають можливість від імені кандидатів самовисуванців і від імені політичних партій, які висунули кандидата, брати участь у спостереженні за перебігом виборчого процесу.
В інтересах кожного кандидата треба залучити до офіційного спостереження майже 66 тисяч осіб. Таким чином, сьогодні, до прикладу, Віктор Андрійович Ющенко має можливість залучити у якості офіційних спостерігачів, як кандидат-самвисуванець величезну армію людей, а це можуть бути і представники громадськості, це можуть бути громадяни поза всякою політикою, у тому числі, які не підтримують ні політичні партії, ні діяльність громадських організацій в Україні. Поле для можливості залучення громадських організацій наш законодавець все-таки надав. Інша справа - сьогодні проблема полягає у тому, як правильно скористатися положеннями закону для того, щоб забезпечити таке спостереження за результатами виборів.
Кость Бондаренко: Є ще ряд побоювань щодо результатів виборів: одні говорять про те, що можуть бути створені такі умови, що через суд вибори будуть не дійсними, можуть бути створені такі умови, коли захід не визнає виборів. Як ви вважаєте, чи можуть справдитися такі побоювання?
Михайло Рябець: В самому запитанні ви порушили дві проблеми: правову і морально-політичну. З одного боку ви кажете, що судові інституції можуть скасувати результати виборів. Я глибоко переконаний в тому, що не буде підстав для прийняття судовими інстанціями такого рішення і таке рішення не буде прийнято ЦВК. Стосовно того, як оцінить результати президентських виборів світова спільнота, для нас це дуже важливо і тому я з великим задоволенням спостерігаю, що сьогодні, до прикладу, кандидат на пост президента України, чинний Прем’єр-міністр України робить принаймні все для того, щоб вибори в Україні були чесними прозорими, справедливими.
І я думаю, усі ті, хто залучений сьогодні до роботи у якості помічників організації його виборчої кампанії, прагнуть того ж. Тому що для нинішнього Прем’єр-міністра, кандидата на пост Президента, чесні, прозорі вибори потрібні як не найбільше, як, можливо, майбутнього Президента України.
Кость Бондаренко: Не так давно відбувсь з’їзд Соціал-демократичної партій України (об’єднаної), на якому розглядалось питання, зокрема, виборів у Мукачево. Сумнозвісні вибори, довкола яких було зламано чимало списів, які практично завершилися нічим - ми пам’ятаємо, що мер через місяць подав у відставку. Але під час з’їзду було вирішено, було прийнято резолюцію, що досвіт Мукачевого є позитивним, його треба поширювати на всю територію України. Як ви ставитесь до цього?
Михайло Рябець: Ви знаєте, по-перше, я не мав можливості спостерігати за перебігом виборчого процесу по виборам мукачівського міського голови. А про те, про що ви сказали, я вперше чую від вас – про якісь резолюції, оцінки чи пропозиції і щодо поширення такого досвіду. Мені важко коментувати те, про що я мало знаю.
Кость Бондаренко: Можливо, не етично давати оцінки своїм колегам, але вже більше ніж півроку минуло з того часу, як ЦВК очолив пан Ківалов. Як ви вважаєте, чи відбувся у нього за цей час становлення як професіонала, чи відбулося його становлення як голови ЦВК, і чи дійсно він вже прижився до свого місця?
Михайло Рябець: По-перше, я хотів би вам сказати про те, що із шановним Сергієм Васильовичем, якого я глибоко поважаю, мені доводиться дуже мало зустрічатись. Практично після обрання його на посаду голови ЦВК, я мав з ним одну телефонну розмову, не пов’язану з виконанням ним обов’язків голови Центральної виборчої комісії. Щодо оцінки його становлення, було б неетично, якщо я навіть мав би можливість давати оцінку.
Але з іншого боку, я хочу вам сказати, що можна буде дати оцінку діяльності органу тієї чи іншої особи, яка працює а органі, коли ми побачимо діяльність людини в конкретній справі, тобто після закінчення перебігу виборчого процесу. Я можу вам дати оцінки як незаангажована людина. Сьогодні говорити про новий склад ЦВК, про її керівництво, давати оцінки її діяльності, з одного боку неетично, з іншого боку немає підстав, оскільки цей орган після його сформування у лютому місяці ще не зміг себе проявити, особливо у негативному сенсі.
Кость Бондаренко:Чи повинен голова ЦВК були повністю аполітичною людиною?
Михайло Рябець: Якщо цього не буде в діяльності і чинного голови ЦВК, і наступних голів ЦВК, то від цього страждатиме не лише ця сама людина, не лише державна інституція, яку очолює ця людина - від цього страждатиме та справа, якою займається ЦВК та й вся держава. Тому не лише голова ЦВК, усі, без винятку, члени ЦВК, не залежно від того, які, можливо, політичні сили їх рекомендували до складу ЦВК, повинні на порозі, при вході до приміщення для участі і першому засіданні забути свою партійну приналежність і бути абсолютно об’єктивними, незаангажованими, незалежними суддями у боротьбі політичних сил чи окремих політиків за владу в нашій державі. Якщо таких принципів, таких підходів з боку членів ЦВК і керівництва не буде досягнуто, то, повірте мені, що від цього програють усі.
Кость Бондаренко: Цього року будуть відбуватися вибори не тільки в Україні, відбуваються вибори і в інших державах, зокрема в США. Чи будуть представники вашого фонду присутні, скажімо, як спостерігачі, чи я к асистенти за кордоном?
Михайло Рябець: Ви знаєте, ми будемо вести розмову і роботу з міжнародними організаціями, з тим, щоб представників, експертів нашого фонду широко залучали до спостереженням за перебігом виборчих процесів як на терені Європи, так і в США. Від цього виграють всі: і наші експерти, працівники фонду, з іншого боку - міжнародна спільнота. Чим більше наших фахівців, наших громадян буде бачити з каналів, телеканалів чи з радіопередач справжню суть демократії у європейських чи США, тим більше це відіграє свою позитивну роль в організації нашої діяльності з проведення чесних прозорих чи то президентських, чи то парламентських виборів України.
Кость Бондаренко: Ваше недавнє призначення на посаду радника Прем’єр-міністра України було багатьма людьми зустрінуте по-різному. Доводилося чути навіть такі думки, що от Михайло Рябець порадить Віктору Януковича, як краще, з якого боку краще зайти у ЦВК, він знає там усі входи-виходи, знає хто чим дихає. Ви можете спростувати або підтвердити?
Михайло Рябець: Ви знаєте, я ніколи не спростовував пліток, але хочу вам сказати, коли я мав зустріч із Прем’єр-міністром з приводу можливої співпраці, то мене якраз приємно здивувало бажання Прем’єр-міністра використати мій досвід професійний, життєвий, набутий під час останніх 6-ти років на посаді голови ЦВК, для надання допомоги його команді в організації чесних, прозорих, справедливих виборів. І я особисто зроблю все для того, щоб не було жодних підстав у опонентів Віктора Федоровича, підстав для звинувачень його у використанні якихось брудних технологій під час організації та проведення його виборчого процесу.
Сьогодні активно ведеться робота по вивченню закону тими кандидатами, які працюватимуть від імені кандидата на пост президента територіальних виборчих комісій, дільничних виборчих комісій у якості довірених осіб кандидата, офіційних спостерігачів на виборах, розпорядників поточних рахунків виборчого фонду кандидата. Ось це величезне поле, яке нам сьогодні необхідно обробити, тобто навчити людей основним положенням закону. Я нагадаю вам, що для участі у виборчому процесі одного кандидата необхідно залучити у якості членів територіальних виборчих комісій від кандидата, дільничних виборчих комісій, офіційних спостерігачів, цивільних осіб - понад 130 тисяч осіб від одного кандидата. Таким чином роботи більше, ніж достатньо.
Кость Бондаренко: Свого часу ви були головою ЦВК і на вашу адресу було багато нарікань з боку політиків. Воно і зрозуміло - хтось виграє вибори, хтось програє, і завжди відбувається пошук крайнього. Чи, скажімо, ті політики, які ображалися на вас свого часу, звинувачували вас у якихось там перегинах, чи зараз вони переглянули свою думку щодо вас, чи зараз у вас зменшилося коло недоброзичливців серед політиків.
Михайло Рябець: По-перше така ситуація, про яку ви сказали, очікує будь-якого голову ЦВК, тому що саме він знаходиться на вістрі тих подій, які відбуваються під час виборчої кампанії і, звичайно, що діяльність голови ЦВК ніколи не буде прийнятною для всіх, хто бере участь у перегонах. Але дивне інше питання про яке я можу сьогодні сказати, що ось мені часто доводилося перебувати в стінах Верховної Ради, чути із парламентської трибуни на свою адресу брудні, нічим не обґрунтовані звинувачення з боку окремих лідерів політичних партій і через 5 хвилин після зустрічі зі мною в кулуарах, ми обнімалися, начебто ми вічні друзі, яких ніколи нічого не роз’єднувало і взагалі, без будь яких претензій один до одного. І таким чином я б сказав би з боку людей таке нещире ставлення до свого колеги чи навіть до свого опонента для мене є не до кінця зрозумілим.
Кость Бондаренко: Від виборів до виборів постійно змінюється виборче законодавство. Наближаються вибори до Верховної ради – у нас приймається новий закон…
Михайло Рябець: Кожна виборча кампанія в Україні за роки незалежності проводилася за новим законом. Це - наша традиція.
Кость Бондаренко: Так, це традиція. А чи нормально це? Чи не варто було би у нас створити виборчий кодекс, який був би непорушним, тільки до нього видавати якісь підзаконні акти, які б регулювали певні сфери виборчого процесу?
Михайло Рябець: Ви порушили дуже цікаве питання. Впродовж багатьох років роботи на посаді голови ЦВК я неодноразово пропонував створити в Україні робочу групу з фахівців ЦВК, з представників Верховної Ради, залучивши до цієї роботи науковців, з метою створення та прийняття виборчого кодексу. Ці пропозиції, ці ідеї ще є віртуальними. Але я Вам скажу, що "нет худа без добра", як кажуть російською мовою. Напевно, нам необхідно поки відшліфувати виборчий закон про вибори Президента, про вибори народних депутатів, про вибори депутатів місцевих рад, селищних, міських голів. І вже на базі вдосконалення окремих виборчих законів можна буде скомпонувати цікавий змістовний конструктивний уніфікований виборчий кодекс. Так що, можливо, ось уже наступив той час, після прийняття останніх законів про вибори на всіх рівнях, перейти над конструктивної роботи над виборчим кодексом.
Кость Бондаренко: І ще одне питання - чи не вважаєте Ви, що існує така доцільність створити при ЦВК якусь громадську раду, яка мала би функціонувати, мати дорадчі наглядові функції за діяльністю ЦВК, до якої мали би ввійти колишні голови Центральної виборчої комісії, представники громадських організацій, які спеціалізуються на виборчих кампаніях?
Михайло Рябець: З одного боку ваша ідея є дуже привабливою. З іншого боку я категорично проти, щоб при ЦВК створювати якісь громадські ради для спостереження за перебігом виборчого процесу. По-перше, це не передбачено чинним законодавством. А з іншого боку, ви ж розумієте положення закону про ЦВК, де чітко зазначено, що ніхто не може втручатися в діяльність ЦВК. А я б сказав би, що якісь рекомендаційного характеру рішення таких громадських рад я б вже розглядав, як втручання в діяльність ЦВК або, принаймні, на мою думку, ці рішення могли б перешкоджати нормальній організації роботи цього органу по забезпеченню нормальної роботи по організації та проведенню виборів, у даному випадку Президента України.
Кость Бондаренко: Отже, це була думка Михайла Рябця, який очолював протягом 97-2004 років Центральну виборчу комісію України і, за часів якого відбулося чимало виборчих кампаній в нашій Україні.
Михайло Рябець: ...позитивних змін, спрямованих на вдосконалення виборчого законодавства в Україні…
Кость Бондаренко: Нині він є радником Прем’єр-міністра України, голова Всеукраїнської громадської організації "Фонд сприяння демократичним виборам". Поговоривши із ним в цій студії, а ще раз пересвідчився, що він є фахівцем юристом і йому не байдужа доля ні України, ні доля демократичних виборів в Україні. Я дякую вам, пане Михайло за участь в програмі, сподіваюся, що вибудете неодноразово погоджуватись на участь у наших програмах. І будемо сподіватись, що Україну будуть очікувати все більш демократичні, демократичні вибори.
Михайло Рябець: Я вам щиро вдячний за запрошення взяти участь у вашій передачі, і обіцяю вам бути частим гостем на ваше запрошення у цій студії.
Кость Бондаренко: А я нагадую, що це була програма "Тема дня", гостем нашої студії був Михайло Рябець. Вів програму Кость Бондаренко. Зустрінемося з вами за тиждень, в цей же час, у четвер. До побачення.