Темник за 5 гривень. Автобусом або через провідницю
Середа, 19 травня 2004, 15:06
Скоро минає вже два роки як Віктор Медведчук очолив адміністрацію президента. Разом із ним у будинок на Банковій переїхало і сдпу(о)шне ноу-хау під назвою темник, яке відтоді стало невід'ємною частиною "творчого осмислення дійсності" не тільки трьох підконтрольних Медведчукам загально-національних каналів, але й решти державних, комунальних і приватних телекомпаній.
За цей час темник значно мутував як за формою, так і за змістом. Враховуючи, що темники час від часу перехоплюють і оприлюднюють, у циркулярах від твердих вимог перейшли до більш лояльних: "тема важлива й актуальна", "прохання широко коментувати"... Тобто хоч по змісту тиск, а по формі – просто рекомендація.
Не менше мутувала і форма передачі секретних директив: від відкритих на факс ньюс-руму, zip-файлів конкретній особі, причому з певними особливостями (щоб знати, хто зливає різним "асенізаторам") до телефонних вказівок на вухо телевізійним начальникам.
Втім, до цього знання зі сфери особливостей поширення "рекомендацій" Головного управління інформаційної політики адміністрації президента були дуже неповними.
Окрім цього, як виявилося, вони доставляли свій продукт поїздами та автобусами "Автолюкс".
У вівторок комітетом Верховної Ради з питань свободи слова було поширено декілька звернень, які адміністрація президента, за даними комітету, регулярно надсилає генеральним директорам Державної телекомпанії "Крим", обласних державних телерадіокомпаній.
На цей раз мова йде про відеокасети з матеріалами, які облдержтелерадіокомпаніям "пропонуються" для використання в регіональному телеефірі.
Про те, що ГУІП фільтрує не лише події, але й відеоряд до них було, відомо і раніше. Серед численних вимог темників часто можна було зустріти припис взяти той чи інший відеоряд у ТРК "Альтернатива", каналу "Інтер" абощо. Тому, коли, наприклад, Гавриш повідомив про оголошення єдиного кандидата Януковича, пильно дивлячись в одну камеру, то сумнівів про походження сюжету не виникало.
Але тепер стало відомо ще дещо з життя цих відеоматеріалів.
Як повідомив "Українській правді" голова комітету Микола Томенко, цей різновид темників йому передав представник управління преси та інформації однієї з облдержадміністрацій.
Нещодавно виявлений різновид темнику – це лист, надрукований на бланку адміністрації президента, в якому міститься повідомлення генеральним директорам Державної телекомпанії "Крим" та обласних державних телерадіокомпаній, що їм "буде направлено касету", що вміщує ряд матеріалів, зібраних за кілька днів.
Якого роду це матеріали, можуть свідчити теми сюжетів, "запропонованих", а фактично, за словами Томенка, "нав‘язані для розповсюдження" місцевим державним телеканалам. Це, зокрема:
- "Відеорепортаж про зустріч 24 грудня під час робочої поїздки до м. Керч Президента України з президентом Російської Федерації Володимиром Путіним" (документ Головного управління інформаційної політики Адміністрації Президента України від 26.12.03, №17-11/550).
Глядачам пропонувалося 3 хвилини подивитися, як Кучма "бєзвоздмєздно" здає Росії Керчинський канал.
- "Відеозапис програми "Саме той" за участю Георгія Крючкова, народного депутата України, яка вийшла в ефір 23 грудня (документ Головного управління інформаційної політики Адміністрації Президента України від 26.12.03, №17-11/550).
В цей день, як відомо, опозиція активно блокувала роботу парламенту аудіосиренами, протестуючи проти внесення змін до Конституції.
- "Відеозапис програми "Саме той" за участю за участю політолога Олександра Фінька, яка вийшла в ефір 24 грудня" (документ Головного управління інформаційної політики Адміністрації Президента України від 26.12.03, №17-11/550).
Очевидно, в цьому темнику вказано помилково ім'я політолога з центру Погребинського. Його звати Антон, і про міститься згада ще в темниках за 2002 рік разом з проханням розповідати, що "Центральная Рада была социал-демократической". Поруч стола приписка "уточнить у А.Финько!!!"
- "Відеорепортаж про підсумки семінару УЄФА з проблем розвитку професійного футболу, який проходив 17-18 грудня у медико-реабілітаційному комплексі Футбольного Клубу "Динамо-Київ" у Кончі-Заспі" (документ Головного управління інформаційної політики Адміністрації Президента України від 26.12.03, №17-11/550).
Дуже цінний сюжет тижневої давнини, зважаючи на дату відправки документа ГУІПу, вказану в дужках.
- "Відеозапис програми "Проте" телеканалу "1+1", яка вийшла в ефір 19 квітня. Тема: ситуація з виборами міського голови м. Мукачеве" (документ Головного управління інформаційної політики Адміністрації Президента України від 23.04.04, №17-11/178)
Там ішлося про те, що "Наша Україна" перебрала горілки, а Роман Безсмертний влаштував бійку з "беркутівцями".
- "Відеосюжет про необхідність внесення змін до Конституції України (за матеріалами газети "2000") програми "Вісті тижня" Першого Національного каналу, яка вийшла в ефір 16 лютого" (документ Головного управління інформаційної політики Адміністрації Президента України від 18.02.04, №17-11/52).
Матеріали "2000" особливих пояснень не вимагають.
- "Відеосюжет телеканалу "Інтер" від 23 березня про діяльність міжнародного фінансиста Джорджа Сороса" (документ Головного управління інформаційної політики Адміністрації Президента України від 26.03.04, №17-11/123).
Це там депутат Леонід Грач щиро розповідав, що приїзд Сороса несе загрозу повторення подій у Косові в Україні. Як особливий аргумент підступності Сороса згадувалося, що грузинські чиновники отримують від американського "фінансового спекулянта" доплату до зарплати.
- "Відеосюжет про зустріч 24 березня Президента України Леоніда Кучми з головою Координаційного комітету по боротьбі з корупцією й організованою злочинністю Тетяною Корняковою з питань контролю за виконанням доручень Президента України за результатами Всеукраїнської наради з питань боротьби з корупцією та організованою злочинністю" (документ Головного управління інформаційної політики Адміністрації Президента України від 26.03.04, №17-11/123).
Серед іншого, здається, в сюжеті звучав заклик президента не допустити появи нових Лазаренків.
- "Відеосюжет про зустріч 19 березня Президента України Леоніда Кучми з головою Державного комітету телебачення й радіомовлення Іваном Чижем, який проінформував Главу держави про підсумки роботи комітету у 2003 році" (документ Головного управління інформаційної політики Адміністрації Президента України від 26.03.04, №17-11/123).
Саме на ній Кучма назвав "політичним замовленням" заяви міжнародних організацій щодо утисків свободи слова і ЗМІ в Україні після закриття "Континенту" і відключення "Свободи" від FM-ефіру.
- Відеозапис програми "Саме той за участю Сергія Ківалова, Голови Центральної виборчої комісії, яка вийшла в ефір 24 березня" (документ Головного управління інформаційної політики Адміністрації Президента України від 26.03.04, №17-11/123).
Кожен такий лист закінчується приписом, що такого-то числа "вам необхідно зустріти відео касету, направлену з Києва вечірніми поїздами та автобусами Автолюкс. Просимо оперативно повідомити про отримання відеоматеріалу". Далі підпис – "керівник головного управління інформаційної політики АП Васильєв".
Касета, як правило, містить 4-8 матеріалів загальним хронометражем 30-80 хвилин.
Головний закид, який робить голова комітету зі свободи слова згаданим касетам, що таким чином журналістам місцевих державних телекомпаній, у разі розміщення цих матеріалів, "фізично не лишається місця для реалізації своїх наробок в ефірі інформаційних програм".
"Адже відеоматеріали, нав‘язані адміністрацією президента, заповнюють левову частку всього ефіру регіональних державних телекомпаній, відведеного для інформаційних програм", - зазначає Томенко.
"Таким чином, журналісти державних регіональних телекомпаній перетворюються на статистів на власних телекомпаніях, які замість висвітлення насущних проблем своїх регіонів спостерігають за формуванням незграбної, зате цілісної "єдиної інформаційної політики" адміністрації президента, яка насправді є не чим іншим, як здійсненням політичної цензури", - наголошує він.
Дізнатися, чи вважає керівник ГУІП розповсюджувані касети "політичною цензурою" чи гуманітарною допомогою нужденним і інформаційно голодним, "Українській правді" дізнатися не вдалося.
"УП" тричі зверталася до нього по коментар, однак секретарка повідомила, Васильєв з 16 до 19 був на зустрічі і відповісти на наші питання не зміг. Власне, як і останні півтора роки, коли ми запитували його точку зору.
Тому питання, чи дійсно розсилають касети, із якою метою, як добирають матеріали, чому розсилаються сюжети комерційних телеканалів, а також скільки вартує така доброчинність і за чий рахунок здійснюється, повисають у повітрі.
Так само як і те, чи повертають обласні телерадіокомпанії касети в адміністрацію президента, чи ж вони так і залишаються їм у дарунок. Якщо навіть такі касети відсилаються два рази на тиждень, то за місяць АП втрачає понад 200 касет.
Втрачені кошти можна приблизно підрахувати: трохи підвикористана касета "бетакам" коштує близько 10 доларів. То ж ми не можемо повірити, що лише на ці цілі адміністрація президента щомісяця витрачає понад 10 тисяч гривень. Очевидно, існує якийсь механізм поверення відеокасет.
Зате де гроші не повернути, так це при сплаті послуг за відправку відеокасет. Компанія "Автолюкс", послугами якої користується Банкова, цілодобово займається перевезенням вантажів у більшість обласних центрів Україною. І робить це, зрозуміло, небезкоштовно.
Доставка мінімального пакунку 12 на 23 см (в нього якраз вміститься пропонована АП відеокасета) на 500 км коштує 5 грн. + 1,5% (тобто 5,075 гривні). При доставці ж на відстань більше 500 км - за кожні 100 км відстані загальна вартість перевезення збільшується на 20%.
Приблизно такі ж тарифи треба сплатити провідниці, якщо касета відправляється залізницею.
Отже, наприклад, якщо два рази на тиждень відправляти касету лише в один Чернігів, знадобиться 530 гривень на рік. Помножимо це на 25 регіонів (бо витрачатися на київське міське і обласне телебачення не варто). Виходить щонайменше 13 175 гривень.
Звісно, це мізерна ціна за те, щоб країна всоте отримала дозу дезінформації про Ющенка чи Тимошенко або зайвий раз переконалась, що в країні "все спокойно". За це відповідає новостворена трійка в складі Кучми, Медведчука і Януковича.
За цей час темник значно мутував як за формою, так і за змістом. Враховуючи, що темники час від часу перехоплюють і оприлюднюють, у циркулярах від твердих вимог перейшли до більш лояльних: "тема важлива й актуальна", "прохання широко коментувати"... Тобто хоч по змісту тиск, а по формі – просто рекомендація.
Не менше мутувала і форма передачі секретних директив: від відкритих на факс ньюс-руму, zip-файлів конкретній особі, причому з певними особливостями (щоб знати, хто зливає різним "асенізаторам") до телефонних вказівок на вухо телевізійним начальникам.
Втім, до цього знання зі сфери особливостей поширення "рекомендацій" Головного управління інформаційної політики адміністрації президента були дуже неповними.
Окрім цього, як виявилося, вони доставляли свій продукт поїздами та автобусами "Автолюкс".
У вівторок комітетом Верховної Ради з питань свободи слова було поширено декілька звернень, які адміністрація президента, за даними комітету, регулярно надсилає генеральним директорам Державної телекомпанії "Крим", обласних державних телерадіокомпаній.
На цей раз мова йде про відеокасети з матеріалами, які облдержтелерадіокомпаніям "пропонуються" для використання в регіональному телеефірі.
Про те, що ГУІП фільтрує не лише події, але й відеоряд до них було, відомо і раніше. Серед численних вимог темників часто можна було зустріти припис взяти той чи інший відеоряд у ТРК "Альтернатива", каналу "Інтер" абощо. Тому, коли, наприклад, Гавриш повідомив про оголошення єдиного кандидата Януковича, пильно дивлячись в одну камеру, то сумнівів про походження сюжету не виникало.
Але тепер стало відомо ще дещо з життя цих відеоматеріалів.
Як повідомив "Українській правді" голова комітету Микола Томенко, цей різновид темників йому передав представник управління преси та інформації однієї з облдержадміністрацій.
Нещодавно виявлений різновид темнику – це лист, надрукований на бланку адміністрації президента, в якому міститься повідомлення генеральним директорам Державної телекомпанії "Крим" та обласних державних телерадіокомпаній, що їм "буде направлено касету", що вміщує ряд матеріалів, зібраних за кілька днів.
Якого роду це матеріали, можуть свідчити теми сюжетів, "запропонованих", а фактично, за словами Томенка, "нав‘язані для розповсюдження" місцевим державним телеканалам. Це, зокрема:
- "Відеорепортаж про зустріч 24 грудня під час робочої поїздки до м. Керч Президента України з президентом Російської Федерації Володимиром Путіним" (документ Головного управління інформаційної політики Адміністрації Президента України від 26.12.03, №17-11/550).
Глядачам пропонувалося 3 хвилини подивитися, як Кучма "бєзвоздмєздно" здає Росії Керчинський канал.
- "Відеозапис програми "Саме той" за участю Георгія Крючкова, народного депутата України, яка вийшла в ефір 23 грудня (документ Головного управління інформаційної політики Адміністрації Президента України від 26.12.03, №17-11/550).
В цей день, як відомо, опозиція активно блокувала роботу парламенту аудіосиренами, протестуючи проти внесення змін до Конституції.
- "Відеозапис програми "Саме той" за участю за участю політолога Олександра Фінька, яка вийшла в ефір 24 грудня" (документ Головного управління інформаційної політики Адміністрації Президента України від 26.12.03, №17-11/550).
Очевидно, в цьому темнику вказано помилково ім'я політолога з центру Погребинського. Його звати Антон, і про міститься згада ще в темниках за 2002 рік разом з проханням розповідати, що "Центральная Рада была социал-демократической". Поруч стола приписка "уточнить у А.Финько!!!"
- "Відеорепортаж про підсумки семінару УЄФА з проблем розвитку професійного футболу, який проходив 17-18 грудня у медико-реабілітаційному комплексі Футбольного Клубу "Динамо-Київ" у Кончі-Заспі" (документ Головного управління інформаційної політики Адміністрації Президента України від 26.12.03, №17-11/550).
Дуже цінний сюжет тижневої давнини, зважаючи на дату відправки документа ГУІПу, вказану в дужках.
- "Відеозапис програми "Проте" телеканалу "1+1", яка вийшла в ефір 19 квітня. Тема: ситуація з виборами міського голови м. Мукачеве" (документ Головного управління інформаційної політики Адміністрації Президента України від 23.04.04, №17-11/178)
Там ішлося про те, що "Наша Україна" перебрала горілки, а Роман Безсмертний влаштував бійку з "беркутівцями".
Матеріали "2000" особливих пояснень не вимагають.
- "Відеосюжет телеканалу "Інтер" від 23 березня про діяльність міжнародного фінансиста Джорджа Сороса" (документ Головного управління інформаційної політики Адміністрації Президента України від 26.03.04, №17-11/123).
Це там депутат Леонід Грач щиро розповідав, що приїзд Сороса несе загрозу повторення подій у Косові в Україні. Як особливий аргумент підступності Сороса згадувалося, що грузинські чиновники отримують від американського "фінансового спекулянта" доплату до зарплати.
- "Відеосюжет про зустріч 24 березня Президента України Леоніда Кучми з головою Координаційного комітету по боротьбі з корупцією й організованою злочинністю Тетяною Корняковою з питань контролю за виконанням доручень Президента України за результатами Всеукраїнської наради з питань боротьби з корупцією та організованою злочинністю" (документ Головного управління інформаційної політики Адміністрації Президента України від 26.03.04, №17-11/123).
Серед іншого, здається, в сюжеті звучав заклик президента не допустити появи нових Лазаренків.
- "Відеосюжет про зустріч 19 березня Президента України Леоніда Кучми з головою Державного комітету телебачення й радіомовлення Іваном Чижем, який проінформував Главу держави про підсумки роботи комітету у 2003 році" (документ Головного управління інформаційної політики Адміністрації Президента України від 26.03.04, №17-11/123).
Саме на ній Кучма назвав "політичним замовленням" заяви міжнародних організацій щодо утисків свободи слова і ЗМІ в Україні після закриття "Континенту" і відключення "Свободи" від FM-ефіру.
- Відеозапис програми "Саме той за участю Сергія Ківалова, Голови Центральної виборчої комісії, яка вийшла в ефір 24 березня" (документ Головного управління інформаційної політики Адміністрації Президента України від 26.03.04, №17-11/123).
Кожен такий лист закінчується приписом, що такого-то числа "вам необхідно зустріти відео касету, направлену з Києва вечірніми поїздами та автобусами Автолюкс. Просимо оперативно повідомити про отримання відеоматеріалу". Далі підпис – "керівник головного управління інформаційної політики АП Васильєв".
Касета, як правило, містить 4-8 матеріалів загальним хронометражем 30-80 хвилин.
Головний закид, який робить голова комітету зі свободи слова згаданим касетам, що таким чином журналістам місцевих державних телекомпаній, у разі розміщення цих матеріалів, "фізично не лишається місця для реалізації своїх наробок в ефірі інформаційних програм".
"Адже відеоматеріали, нав‘язані адміністрацією президента, заповнюють левову частку всього ефіру регіональних державних телекомпаній, відведеного для інформаційних програм", - зазначає Томенко.
"Таким чином, журналісти державних регіональних телекомпаній перетворюються на статистів на власних телекомпаніях, які замість висвітлення насущних проблем своїх регіонів спостерігають за формуванням незграбної, зате цілісної "єдиної інформаційної політики" адміністрації президента, яка насправді є не чим іншим, як здійсненням політичної цензури", - наголошує він.
Дізнатися, чи вважає керівник ГУІП розповсюджувані касети "політичною цензурою" чи гуманітарною допомогою нужденним і інформаційно голодним, "Українській правді" дізнатися не вдалося.
"УП" тричі зверталася до нього по коментар, однак секретарка повідомила, Васильєв з 16 до 19 був на зустрічі і відповісти на наші питання не зміг. Власне, як і останні півтора роки, коли ми запитували його точку зору.
Тому питання, чи дійсно розсилають касети, із якою метою, як добирають матеріали, чому розсилаються сюжети комерційних телеканалів, а також скільки вартує така доброчинність і за чий рахунок здійснюється, повисають у повітрі.
Так само як і те, чи повертають обласні телерадіокомпанії касети в адміністрацію президента, чи ж вони так і залишаються їм у дарунок. Якщо навіть такі касети відсилаються два рази на тиждень, то за місяць АП втрачає понад 200 касет.
Втрачені кошти можна приблизно підрахувати: трохи підвикористана касета "бетакам" коштує близько 10 доларів. То ж ми не можемо повірити, що лише на ці цілі адміністрація президента щомісяця витрачає понад 10 тисяч гривень. Очевидно, існує якийсь механізм поверення відеокасет.
Зате де гроші не повернути, так це при сплаті послуг за відправку відеокасет. Компанія "Автолюкс", послугами якої користується Банкова, цілодобово займається перевезенням вантажів у більшість обласних центрів Україною. І робить це, зрозуміло, небезкоштовно.
Доставка мінімального пакунку 12 на 23 см (в нього якраз вміститься пропонована АП відеокасета) на 500 км коштує 5 грн. + 1,5% (тобто 5,075 гривні). При доставці ж на відстань більше 500 км - за кожні 100 км відстані загальна вартість перевезення збільшується на 20%.
Приблизно такі ж тарифи треба сплатити провідниці, якщо касета відправляється залізницею.
Отже, наприклад, якщо два рази на тиждень відправляти касету лише в один Чернігів, знадобиться 530 гривень на рік. Помножимо це на 25 регіонів (бо витрачатися на київське міське і обласне телебачення не варто). Виходить щонайменше 13 175 гривень.
Звісно, це мізерна ціна за те, щоб країна всоте отримала дозу дезінформації про Ющенка чи Тимошенко або зайвий раз переконалась, що в країні "все спокойно". За це відповідає новостворена трійка в складі Кучми, Медведчука і Януковича.