КС не дозволить надати російській мові статус офіційної
Понеділок, 17 травня 2004, 16:11
Конституційний суд України відмовив у відкритті конституційного провадження по наданню висновків щодо відповідності статтям 157 і 158 Конституції законопроекту змін до Конституції.
Як повідомила в понеділок прес-служба КС, суд розглянув питання про відкриття конституційного провадження в справі щодо відповідності Конституції законопроекту "Про внесення змін у статтю 38 Конституції України" (реєстраційний номер №2549), поданий у парламент 165 народними депутатами.
У відкритті конституційного провадження відмовлено у зв'язку з недотриманням народними депутатами вимог частини першої статті 156 Основного закону, відповідно до якої законопроект про внесення змін у розділ 1-й "Загальні засади" Конституції подається в парламент не менше ніж двома третинами від його конституційного складу (300 народних депутатів).
Ухвала КС є остаточною й оскарженню не підлягає.
Як відзначає прес-служба суду, у законопроекті передбачалося доповнити статтю 38 Конституції частиною третьою такого змісту: "Громадяни мають право в процесі управління державними справами й в органах місцевого самоврядування використовувати українську мову як державну і російську як офіційну".
Це положення, пояснюють у КС, є предметом регулювання статті 10 розділу 1-го "Основні засади" Конституції України, що встановлює статус державної мови України й інших мов.
Згідно із рішенням КС від 14 грудня 1999 року в справі про використання української мови, термін "державна мова" і "офіційна мова" означають (фіксують) те саме поняття. КС у цьому рішенні відзначив, що під державною (офіційною) мовою розуміється мова, якій державою надано статус обов'язкової як засобу спілкування в публічних сферах громадського життя. Конституцією України статус державної мови надано українській мові.
Поняття державної мови є складовою ширшого за змістом і обсягом конституційного поняття "конституційний лад". Право визначати і змінювати конституційний лад в Україні належить винятково народу. Положення розділу "Загальні засади" Конституції можуть бути зміненими тільки в порядку, передбаченому її статтею 156, шляхом прийняття закону, що затверджується всеукраїнським референдумом, відзначають у КС.
Оскільки в законопроекті предметом змін є надання російській мові статусу офіційної, що передбачає внесення змін у розділ "Загальні засади" Конституції, народні депутати не виконали вимоги частини першої статті 156 Конституції, відповідно до якої законопроект змін у цей розділ Основного закону подається в парламент не менш ніж двома третинами від її конституційного складу.
Тому КС не має права відкрити конституційне провадження по цій справі і надати висновок про його відповідність вимогам статей 157 і 158 Конституції, повідомляє Інтерфакс-Україна.
Як відомо, подання про надання російській мові статусу офіційної було внесено до КС депутатом-комуністом Леонідом Грачем.
Як повідомила в понеділок прес-служба КС, суд розглянув питання про відкриття конституційного провадження в справі щодо відповідності Конституції законопроекту "Про внесення змін у статтю 38 Конституції України" (реєстраційний номер №2549), поданий у парламент 165 народними депутатами.
У відкритті конституційного провадження відмовлено у зв'язку з недотриманням народними депутатами вимог частини першої статті 156 Основного закону, відповідно до якої законопроект про внесення змін у розділ 1-й "Загальні засади" Конституції подається в парламент не менше ніж двома третинами від його конституційного складу (300 народних депутатів).
Ухвала КС є остаточною й оскарженню не підлягає.
Як відзначає прес-служба суду, у законопроекті передбачалося доповнити статтю 38 Конституції частиною третьою такого змісту: "Громадяни мають право в процесі управління державними справами й в органах місцевого самоврядування використовувати українську мову як державну і російську як офіційну".
Це положення, пояснюють у КС, є предметом регулювання статті 10 розділу 1-го "Основні засади" Конституції України, що встановлює статус державної мови України й інших мов.
Згідно із рішенням КС від 14 грудня 1999 року в справі про використання української мови, термін "державна мова" і "офіційна мова" означають (фіксують) те саме поняття. КС у цьому рішенні відзначив, що під державною (офіційною) мовою розуміється мова, якій державою надано статус обов'язкової як засобу спілкування в публічних сферах громадського життя. Конституцією України статус державної мови надано українській мові.
Поняття державної мови є складовою ширшого за змістом і обсягом конституційного поняття "конституційний лад". Право визначати і змінювати конституційний лад в Україні належить винятково народу. Положення розділу "Загальні засади" Конституції можуть бути зміненими тільки в порядку, передбаченому її статтею 156, шляхом прийняття закону, що затверджується всеукраїнським референдумом, відзначають у КС.
Оскільки в законопроекті предметом змін є надання російській мові статусу офіційної, що передбачає внесення змін у розділ "Загальні засади" Конституції, народні депутати не виконали вимоги частини першої статті 156 Конституції, відповідно до якої законопроект змін у цей розділ Основного закону подається в парламент не менш ніж двома третинами від її конституційного складу.
Тому КС не має права відкрити конституційне провадження по цій справі і надати висновок про його відповідність вимогам статей 157 і 158 Конституції, повідомляє Інтерфакс-Україна.
Як відомо, подання про надання російській мові статусу офіційної було внесено до КС депутатом-комуністом Леонідом Грачем.