Україну можуть не пустити до НАТО та ЄС через "безвідповідальну" торгівлю зброєю?
Четвер, 12 лютого 2004, 12:01
Правозахисна організація "Г’юман Райтс Воч" вимагає від ЄС і союзу НАТО, щоби "відповідальна" практика торгівлі зброєю стала критерієм для членства і мінімальним стандартом, очікуваним від майбутніх членів ЄС і НАТО – яким прагне стати й Україна.
Як повідомляє Радіо Свобода, міжнародні правозахисники нагадують, що українці вже не раз брали участь у заплутаних оборудках зі зброєю, що відбувалися коли на межі законності, а коли й поза нею.
"Г’юман Райтс Воч" оприлюднила у вівторок своє нове дослідження стосовно Словаччини, де чималу частину присвячено одній українській справі.
"Це сталося в вересні 2001-го, через кілька тижнів після нападів у США 11 вересня. Завдяки одержаній інформації в аеропорту Братислави було затримано боєприпаси", - нагадує обставини справи Лайза Майсол, фахівець із торгівлі зброєю в "Г’юман Райтс Воч
"Цю зброю, що її розвантажив іранський літак у братиславському аеропорту, мав завантажити собі український літак – ідеться про кількасот гранат для реактивних гранатометів. Словацька влада затримала їх, бо вони були неправильно задекларовані", – зазначає експерт.
За словами Лайзи Майсол, переправники вдалися до складної схеми, щоби "заплутати сліди".
"Зброю мали завантажити в (український) літак, поєднавши її з іншим вантажем на його борту, включно з військовим – запчастинами до літаків – із України, і до цього додавався ще деякий вантаж зі Словаччини. Так що, по суті, було поєднано разом кілька різних партій вантажу", - зазначила експерт.
Згідно з документами з Ірану, про які довідалися правозахисники, іранський літак ( з українськими пілотами) мав доставити до столиці Словаччини реактивні гранати для гранатометів РПГ-7, призначені для уряду Анголи.
Як зазначає Майсол, "у принципі, нічого незаконного в цьому не було – але Іран дехто на Заході вважає за терористичну державу, а Ангола теж вирізнялася громадянською війною й нестабільністю, і в обох країнах порушувалися права людини – і організатори оборудки, вочевидь, вирішили її приховати, як могли".
"Для цього влаштували й перевантаження на український літак у Словаччині, і дальшу посадку на військовому аеродромі в Ізраїлі, і підміну документів – гранати у Братиславі перетворилися на папері у "вироби загальновійськового призначення"; так можна позначити, скажімо, однострої, але аж ніяк не боєприпаси", - додала вона.
За даними експертів, український літак належав "Українській авіаційній транспортній компанії" – державному підприємству міністерства оборони України, авіакомпанії, літак якої загубив минулого року у повітрі пасажирів у Демократичній Республіці Конго, коли в польоті в літака відпав вантажний люк.
Але, як наголошує Лайза Майсол, і в цьому, і в минулорічному випадку, компанія та українська влада не визнають за собою вини.
"Із погляду української влади, сказали вони нам, вони не вважають, що було зроблено щось погане – бо ж зброю, мовляв, врешті-решт так і не навантажили на літак (бо словацька влада не дала цього зробити). І українська влада, і авіакомпанія, що мала підібрати вантаж, кажуть, що нічого поганого не сталося, отож вони не збираються більше займатися цією справою", - зазначила експерт.
"Г’юман Райтс Воч" вважає, що жодна країна не може нехтувати правозахисними аспектами торгівлі зброєю. А для цього потрібно, наприклад, і ухвалити жорсткі критерії для експорту зброї, що ґрунтувалися б на дотриманні прав людини прикінцевим отримувачем, і боротися з корупцією в органах влади, відповідальних за контроль за продажем зброї, і посилити прозорість такого продажу й парламентський нагляд за ним.
Читайте також:
Американці не вірять, що "Аль Каїда " купувала ядерну зброю в України
НОВА СТАТТЯ В "АЛЬ ХАЯТ": США ЗНАЛИ, ЩО "АЛЬ КАЇДА" КУПИЛА УКРАЇНСЬКУ ЯДЕРНУ ЗБРОЮ
Україна не продавала бомби "Аль Каїді", а стала жертвою чужого PR?
МЗС заперечує, що Україна продавала ядерну зброю "Аль Каїді"
Як повідомляє Радіо Свобода, міжнародні правозахисники нагадують, що українці вже не раз брали участь у заплутаних оборудках зі зброєю, що відбувалися коли на межі законності, а коли й поза нею.
"Г’юман Райтс Воч" оприлюднила у вівторок своє нове дослідження стосовно Словаччини, де чималу частину присвячено одній українській справі.
"Це сталося в вересні 2001-го, через кілька тижнів після нападів у США 11 вересня. Завдяки одержаній інформації в аеропорту Братислави було затримано боєприпаси", - нагадує обставини справи Лайза Майсол, фахівець із торгівлі зброєю в "Г’юман Райтс Воч
"Цю зброю, що її розвантажив іранський літак у братиславському аеропорту, мав завантажити собі український літак – ідеться про кількасот гранат для реактивних гранатометів. Словацька влада затримала їх, бо вони були неправильно задекларовані", – зазначає експерт.
За словами Лайзи Майсол, переправники вдалися до складної схеми, щоби "заплутати сліди".
"Зброю мали завантажити в (український) літак, поєднавши її з іншим вантажем на його борту, включно з військовим – запчастинами до літаків – із України, і до цього додавався ще деякий вантаж зі Словаччини. Так що, по суті, було поєднано разом кілька різних партій вантажу", - зазначила експерт.
Згідно з документами з Ірану, про які довідалися правозахисники, іранський літак ( з українськими пілотами) мав доставити до столиці Словаччини реактивні гранати для гранатометів РПГ-7, призначені для уряду Анголи.
Як зазначає Майсол, "у принципі, нічого незаконного в цьому не було – але Іран дехто на Заході вважає за терористичну державу, а Ангола теж вирізнялася громадянською війною й нестабільністю, і в обох країнах порушувалися права людини – і організатори оборудки, вочевидь, вирішили її приховати, як могли".
"Для цього влаштували й перевантаження на український літак у Словаччині, і дальшу посадку на військовому аеродромі в Ізраїлі, і підміну документів – гранати у Братиславі перетворилися на папері у "вироби загальновійськового призначення"; так можна позначити, скажімо, однострої, але аж ніяк не боєприпаси", - додала вона.
За даними експертів, український літак належав "Українській авіаційній транспортній компанії" – державному підприємству міністерства оборони України, авіакомпанії, літак якої загубив минулого року у повітрі пасажирів у Демократичній Республіці Конго, коли в польоті в літака відпав вантажний люк.
Але, як наголошує Лайза Майсол, і в цьому, і в минулорічному випадку, компанія та українська влада не визнають за собою вини.
"Із погляду української влади, сказали вони нам, вони не вважають, що було зроблено щось погане – бо ж зброю, мовляв, врешті-решт так і не навантажили на літак (бо словацька влада не дала цього зробити). І українська влада, і авіакомпанія, що мала підібрати вантаж, кажуть, що нічого поганого не сталося, отож вони не збираються більше займатися цією справою", - зазначила експерт.
"Г’юман Райтс Воч" вважає, що жодна країна не може нехтувати правозахисними аспектами торгівлі зброєю. А для цього потрібно, наприклад, і ухвалити жорсткі критерії для експорту зброї, що ґрунтувалися б на дотриманні прав людини прикінцевим отримувачем, і боротися з корупцією в органах влади, відповідальних за контроль за продажем зброї, і посилити прозорість такого продажу й парламентський нагляд за ним.
Читайте також:
Американці не вірять, що "Аль Каїда " купувала ядерну зброю в України
НОВА СТАТТЯ В "АЛЬ ХАЯТ": США ЗНАЛИ, ЩО "АЛЬ КАЇДА" КУПИЛА УКРАЇНСЬКУ ЯДЕРНУ ЗБРОЮ
Україна не продавала бомби "Аль Каїді", а стала жертвою чужого PR?
МЗС заперечує, що Україна продавала ядерну зброю "Аль Каїді"