Конституційний суд став кишеньковим судом Кучми
Вівторок, 30 грудня 2003, 16:08
Якщо рішення Конституційного суду щодо змін до Конституції викликало в суспільстві серйозні сумніви в компетентності та незаангажованості його суддів, то рішення про можливість обрання президента Леоніда Кучми на третій термін поставило хрест на Конституційному суді як на авторитетному державному органі України.
Хочу нагадати, що відповідно до всіх конституційних документів, які діяли в Україні – Конституції УРСР 1978 року, Конституційного договору 1995 року, Конституції України 1996 року – одна особа не може займати посаду президента більше двох разів підряд. У статті 103 нині чинної Конституції України від 28 червня 1996 року чітко зазначено, що "одна й та сама особа не може бути президентом України більше ніж два строки підряд".
Також, що дуже важливо, у статті 114-2 Конституції 1978 року, чинній з поправками на момент першого обрання Леоніда Кучми на посаду президента у 1994 році аж до 8 червня 1995 року, так само чітко визначено неможливість третього терміну президентства: "Одна й та ж особа не може бути президентом України більше двох строків підряд".
Поправка до Конституції, що стосувалася положення про неможливість двох термінів президентства, була внесена згідно з законом про заснування поста президента і внесення змін та доповнень до Конституції від 05.07.1991.
Ця поправка діяла на час першого обрання президента України у 1994 році аж до вступу в дію Конституційного договору між президентом і Верховною Радою, який, у свою чергу, діяв з 8 червня 1995 року по 28 червня 1996 року.
Слід зауважити, що й відповідно до Конституційного договору між президентом і Верховною Радою "одна і та ж особа не може бути президентом України більше двох строків підряд" (стаття 21 Конституційного договору).
Таким чином, усі конституційні документи, які діяли протягом усього часу президентства Леоніда Кучми, причому з цих документів – дві Конституції, передбачали неможливість обрання президента більше ніж на два терміни.
Коли 1999 року Центральна виборча Комісія реєструвала кандидата в президенти Леоніда Кучму, була вказана його чинна посада — президент України.
Конституційний суд своїм рішенням знехтував не лише буквою, але й духом закону. Конституційна норма про неприпустимість більш ніж двох термінів президентства запроваджувалася задля того, щоб будь-яка особа не могла затримуватися на посаді президента небезпечно довго для суспільства.
Конституційний суд вжив усіх заходів – безуспішно – щоб скільки-небудь легітимно обійти цю норму, тоді як зобов'язаний був її виконувати.
Нинішнє рішення Конституційного суду провокує переписування Конституції кожного разу, коли якась особа забажає продовжити свої повноваження.
Рішення Конституційного суду щодо можливості третього терміну президентства Леоніда Кучми стало досить чітким і дієвим тестом на порядність і професіоналізм суддів Конституційного суду.
Таким чином, це рішення Конституційного суду зафіксувало, що цей орган своєю головною метою бачить не захист Конституції і законних прав українського народу, а захист президента Леоніда Кучми.
Це означає, що вже в наступному році, коли, ймовірно, виникне чимало правових колізій у зв'язку з черговими президентськими виборами, Конституційний суд буде нездатний виконувати свої обов'язки відповідно до свого призначення – захищати Конституцію і права громадян України.
Цим рішенням Конституційного суду завдано удару і по юридичній науці України.
Мені відомо, що в деяких з чотирьох юридичних установ, висновки яких підтримали можливість обрання Леоніда Кучми втретє на посаду президента, зокрема у Харківській юридичній академії ім. Ярослава Мудрого, висновки вчених-правознавців, які вони готували для Конституційного суду, повністю суперечили тим висновкам, які були направлені керівництвом цих навчальних закладів до Конституційного суду.
Слід наголосити, що рішення Конституційного суду про законність третього терміну президентства Леоніда Кучми було ухвалено паралельно з рішенням про законність перебування обраного населенням Києва мера Олександра Омельченка на посаді голови Київської міськдержадміністрації.
Обидва ці рішення фактично ухвалені "в пакеті", причому рішення по мерові Києва явно покликане загладити негативний суспільний резонанс від незаконного рішення щодо третього терміну президентства Леоніда Кучми.
Якщо "голосування" руками у Верховній Раді було відвертим і очевидним для всіх фарсом, то рішення Конституційного суду може мати трагічні наслідки для перспектив політичного процесу в Україні.
Адже саме рішеннями Конституційного суду може бути зроблена спроба легітимізувати фарс в якості закону.
Упевнений, що опозиція готова до такого розвитку подій. Вона діятиме адекватно, маючи своїм головним союзником народ. Ніякі рішення Конституційного суду та інших дискредитованих органів державної влади, зрештою, не зможуть встояти проти простого і зрозумілого населенню положення про те, що джерелом усієї влади в Україні є саме народ.
Автор: Микола Томенко, голова Комітету Верховної Ради з питань свободи слова та інформації, фракція "Наша Україна"
Читайте також:
"Тепер до Кучми прийде Коляда і вмовлятиме балотуватися втретє..."
Кучма може балотуватися у 2004. Тлумачення Конституційного суду
Хочу нагадати, що відповідно до всіх конституційних документів, які діяли в Україні – Конституції УРСР 1978 року, Конституційного договору 1995 року, Конституції України 1996 року – одна особа не може займати посаду президента більше двох разів підряд. У статті 103 нині чинної Конституції України від 28 червня 1996 року чітко зазначено, що "одна й та сама особа не може бути президентом України більше ніж два строки підряд".
Також, що дуже важливо, у статті 114-2 Конституції 1978 року, чинній з поправками на момент першого обрання Леоніда Кучми на посаду президента у 1994 році аж до 8 червня 1995 року, так само чітко визначено неможливість третього терміну президентства: "Одна й та ж особа не може бути президентом України більше двох строків підряд".
Поправка до Конституції, що стосувалася положення про неможливість двох термінів президентства, була внесена згідно з законом про заснування поста президента і внесення змін та доповнень до Конституції від 05.07.1991.
Ця поправка діяла на час першого обрання президента України у 1994 році аж до вступу в дію Конституційного договору між президентом і Верховною Радою, який, у свою чергу, діяв з 8 червня 1995 року по 28 червня 1996 року.
Слід зауважити, що й відповідно до Конституційного договору між президентом і Верховною Радою "одна і та ж особа не може бути президентом України більше двох строків підряд" (стаття 21 Конституційного договору).
Таким чином, усі конституційні документи, які діяли протягом усього часу президентства Леоніда Кучми, причому з цих документів – дві Конституції, передбачали неможливість обрання президента більше ніж на два терміни.
Коли 1999 року Центральна виборча Комісія реєструвала кандидата в президенти Леоніда Кучму, була вказана його чинна посада — президент України.
Конституційний суд своїм рішенням знехтував не лише буквою, але й духом закону. Конституційна норма про неприпустимість більш ніж двох термінів президентства запроваджувалася задля того, щоб будь-яка особа не могла затримуватися на посаді президента небезпечно довго для суспільства.
Конституційний суд вжив усіх заходів – безуспішно – щоб скільки-небудь легітимно обійти цю норму, тоді як зобов'язаний був її виконувати.
Нинішнє рішення Конституційного суду провокує переписування Конституції кожного разу, коли якась особа забажає продовжити свої повноваження.
Рішення Конституційного суду щодо можливості третього терміну президентства Леоніда Кучми стало досить чітким і дієвим тестом на порядність і професіоналізм суддів Конституційного суду.
Таким чином, це рішення Конституційного суду зафіксувало, що цей орган своєю головною метою бачить не захист Конституції і законних прав українського народу, а захист президента Леоніда Кучми.
Це означає, що вже в наступному році, коли, ймовірно, виникне чимало правових колізій у зв'язку з черговими президентськими виборами, Конституційний суд буде нездатний виконувати свої обов'язки відповідно до свого призначення – захищати Конституцію і права громадян України.
Цим рішенням Конституційного суду завдано удару і по юридичній науці України.
Мені відомо, що в деяких з чотирьох юридичних установ, висновки яких підтримали можливість обрання Леоніда Кучми втретє на посаду президента, зокрема у Харківській юридичній академії ім. Ярослава Мудрого, висновки вчених-правознавців, які вони готували для Конституційного суду, повністю суперечили тим висновкам, які були направлені керівництвом цих навчальних закладів до Конституційного суду.
Слід наголосити, що рішення Конституційного суду про законність третього терміну президентства Леоніда Кучми було ухвалено паралельно з рішенням про законність перебування обраного населенням Києва мера Олександра Омельченка на посаді голови Київської міськдержадміністрації.
Обидва ці рішення фактично ухвалені "в пакеті", причому рішення по мерові Києва явно покликане загладити негативний суспільний резонанс від незаконного рішення щодо третього терміну президентства Леоніда Кучми.
Якщо "голосування" руками у Верховній Раді було відвертим і очевидним для всіх фарсом, то рішення Конституційного суду може мати трагічні наслідки для перспектив політичного процесу в Україні.
Адже саме рішеннями Конституційного суду може бути зроблена спроба легітимізувати фарс в якості закону.
Упевнений, що опозиція готова до такого розвитку подій. Вона діятиме адекватно, маючи своїм головним союзником народ. Ніякі рішення Конституційного суду та інших дискредитованих органів державної влади, зрештою, не зможуть встояти проти простого і зрозумілого населенню положення про те, що джерелом усієї влади в Україні є саме народ.
Автор: Микола Томенко, голова Комітету Верховної Ради з питань свободи слова та інформації, фракція "Наша Україна"
Читайте також:
"Тепер до Кучми прийде Коляда і вмовлятиме балотуватися втретє..."
Кучма може балотуватися у 2004. Тлумачення Конституційного суду