Кучму не посадять як мінімум до наступної осені
Четвер, 11 грудня 2003, 13:00
Президент України на час виконання повноважень не несе кримінальної відповідальності, проти нього не може бути порушена кримінальна справа.
Конституційна процедура розслідування і розгляду справи про відсторонення глави держави з посади в порядку імпічменту здійснюється без порушення проти нього кримінальної справи, вирішив Конституційний суд країни.
У четвер КС оприлюднив рішення в справі щодо конституційного подання 47 народних депутатів про офіційне тлумачення положень частини 1 статті 105, частини 1 статті 111 Конституції.
Автори подання відзначають, що в Конституції Україні не збігаються поняття недоторканості народних депутатів і президента України.
При цьому вони акцентують увагу на тому, що народним депутатам гарантується недоторканість, а президент тільки користується недоторканістю під час виконання повноважень.
Суб'єкти конституційного подання просили КС офіційно розтлумачити, хто й у якому порядку може порушити кримінальну справу проти особи, що здійснює повноваження президента України, і чи можливі поширення на главу держави вимог Кримінально-процесуального кодексу України і початок процедури імпічменту без порушення кримінальної справи.
У спрямованому по запиту КС листі президента України Леоніда Кучми говориться, що обмеження права недоторканості глави держави передбачено в Основному законі тільки у випадку розгляду парламентом питання про імпічмент, на відміну від обсягу гарантій депутатської недоторканості, що за згодою Верховної Ради допускають можливість притягнення народних депутатів до кримінальної відповідальності, затримання або арешт.
Голова Верховної Ради Володимир Литвин у листі з цього питання відзначає необхідність удосконалення нормативної бази, яка б розкривала зміст права недоторканості президента і спеціальної процедури - імпічменту - з метою створення належного конституційно-правового механізму їхнього застосування.
КС відзначає, що під поняттями "право недоторканості людини" і "право недоторканості президента України" розуміються різні конституційні інститути. Істотні властивості цього права президента надають йому ознаки посадового функціонального імунітету, що обумовлено публічно-правовим статусом президента, установленим винятково Конституцією.
Відповідно до Конституції, президент є главою держави, виступає від її імені, є гарантом державного суверенітету, територіальної цілісності України, дотримання Основного закону, прав і свобод громадян.
Виходячи з цього, президент потребує і належного рівня правового захисту. Такому захистові слугує, насамперед, положення частини 1 статті 105 Конституції про те, що президент користується правом недоторканості на час виконання повноважень.
Звання президента охороняється законом і зберігається довічно за особою, що займала цю посаду, а за замах на честь і гідність президента винні притягуються до відповідальності на підставі закону.
Право недоторканості президента, відзначає КС, необхідно розуміти як органічну складову його конституційного статусу для реалізації покладених на нього повноважень. Коректування змісту цього права неможливе без внесення відповідних змін у Конституцію.
У той же час КС підкреслює, що право недоторканості президента має обмеження в часі і діє тільки на час виконання повноважень.
КС відзначає, що встановлена Основним законом процедура імпічменту є єдиним способом притягнення президента України до конституційної відповідальності і за своєю правовою природою не аналогічна обвинуваченню особи відповідно до норм КПК.
Тому немає підстав вважати досудовим слідством проведення розслідування тимчасовою слідчою комісією, що створюється парламентом.
У випадку порушення кримінальної справи проти глави держави на нього поширювалася б юрисдикція уповноважених органів протягом усього періоду досудового слідства і розгляду справи в судах, що позбавило б його права недоторканості і можливості належним чином виконувати покладені на нього конституційні повноваження.
Таким чином, імпічмент у системі конституційних інститутів за своєю правовою природою є позасудовим конституційним процесом, по змісту якого парламент у випадку здійснення злочину президентом може достроково припинити його повноваження, відсторонивши від виконання повноважень.
Інтерфакс-Україна
Конституційна процедура розслідування і розгляду справи про відсторонення глави держави з посади в порядку імпічменту здійснюється без порушення проти нього кримінальної справи, вирішив Конституційний суд країни.
У четвер КС оприлюднив рішення в справі щодо конституційного подання 47 народних депутатів про офіційне тлумачення положень частини 1 статті 105, частини 1 статті 111 Конституції.
Автори подання відзначають, що в Конституції Україні не збігаються поняття недоторканості народних депутатів і президента України.
При цьому вони акцентують увагу на тому, що народним депутатам гарантується недоторканість, а президент тільки користується недоторканістю під час виконання повноважень.
Суб'єкти конституційного подання просили КС офіційно розтлумачити, хто й у якому порядку може порушити кримінальну справу проти особи, що здійснює повноваження президента України, і чи можливі поширення на главу держави вимог Кримінально-процесуального кодексу України і початок процедури імпічменту без порушення кримінальної справи.
У спрямованому по запиту КС листі президента України Леоніда Кучми говориться, що обмеження права недоторканості глави держави передбачено в Основному законі тільки у випадку розгляду парламентом питання про імпічмент, на відміну від обсягу гарантій депутатської недоторканості, що за згодою Верховної Ради допускають можливість притягнення народних депутатів до кримінальної відповідальності, затримання або арешт.
Голова Верховної Ради Володимир Литвин у листі з цього питання відзначає необхідність удосконалення нормативної бази, яка б розкривала зміст права недоторканості президента і спеціальної процедури - імпічменту - з метою створення належного конституційно-правового механізму їхнього застосування.
КС відзначає, що під поняттями "право недоторканості людини" і "право недоторканості президента України" розуміються різні конституційні інститути. Істотні властивості цього права президента надають йому ознаки посадового функціонального імунітету, що обумовлено публічно-правовим статусом президента, установленим винятково Конституцією.
Відповідно до Конституції, президент є главою держави, виступає від її імені, є гарантом державного суверенітету, територіальної цілісності України, дотримання Основного закону, прав і свобод громадян.
Виходячи з цього, президент потребує і належного рівня правового захисту. Такому захистові слугує, насамперед, положення частини 1 статті 105 Конституції про те, що президент користується правом недоторканості на час виконання повноважень.
Звання президента охороняється законом і зберігається довічно за особою, що займала цю посаду, а за замах на честь і гідність президента винні притягуються до відповідальності на підставі закону.
Право недоторканості президента, відзначає КС, необхідно розуміти як органічну складову його конституційного статусу для реалізації покладених на нього повноважень. Коректування змісту цього права неможливе без внесення відповідних змін у Конституцію.
У той же час КС підкреслює, що право недоторканості президента має обмеження в часі і діє тільки на час виконання повноважень.
КС відзначає, що встановлена Основним законом процедура імпічменту є єдиним способом притягнення президента України до конституційної відповідальності і за своєю правовою природою не аналогічна обвинуваченню особи відповідно до норм КПК.
Тому немає підстав вважати досудовим слідством проведення розслідування тимчасовою слідчою комісією, що створюється парламентом.
У випадку порушення кримінальної справи проти глави держави на нього поширювалася б юрисдикція уповноважених органів протягом усього періоду досудового слідства і розгляду справи в судах, що позбавило б його права недоторканості і можливості належним чином виконувати покладені на нього конституційні повноваження.
Таким чином, імпічмент у системі конституційних інститутів за своєю правовою природою є позасудовим конституційним процесом, по змісту якого парламент у випадку здійснення злочину президентом може достроково припинити його повноваження, відсторонивши від виконання повноважень.
Інтерфакс-Україна