Валерій Хорошковський: "Я вважаю себе заможною людиною, скільки я витрачаю не рахую"
Четвер, 2 жовтня 2003, 10:48
Дмитро Крикун: Це програма "Тема дня", "Громадського радіо", спільний проект з радіо "Континент". У нас в гостях Валерій Хорошковський, міністр економіки та з питань європейської інтеграції.
Пане Валерію, Ви вражаєте журналістів своєю гарною спортивною формою. Розкажіть про Вашу систему фітнесу.
Валерій Хорошковський: Це вже достатньо, скажемо так, в періоді з бородою, тому що я намагаюся спортом займатися постійно, і в мене є якісь там перехідні періоди переходу з одного виду спорту на інший, але це почалося ще з дитинства. Тому я завжди собою не задоволений, але стараюся навіть на міністерській посаді не забувати про спорт і займаюся як мінімум чотири рази на тиждень.
Дмитро Крикун: Тоді до політики. Чи існує зараз таке об"єднання, як команда "Озимого покоління"?
Валерій Хорошковський: Все ж таки треба згадати, що це був виборчий блок і виборчий проект. З точки зору ідеології, я думаю, що така команда існує і буде існувати завжди, тому що ми пропонували ліберальну ідеологію, і, на мій погляд, вона є найбільш доречною, тому що вона є найбільш правдивою. І звичайно можна говорити про те, що є певні застереження, що є соціальна спрямованість. І, до речі, якщо згадати, то ми це не перекреслюємо, ми лише говорили, що проблеми треба називати і рухатися певними кроками до їх вирішення. Розсудіть самі, є у нас імена, і якщо говорити про виборчий блок, то звичайно він закінчується з виборчою кампанією.
Дмитро Крикун: А чи може він відродитися на наступнім парламенті?
Валерій Хорошковський: В такому вигляді, я впевнений, що ні, можливо, може будуть якісь інші речі, але в такому вигляді точно ні.
Дмитро Крикун: А для себе особисто, чи бачите Ви якісь перспективи? Якщо бачите, то які, і в парламентських 2006 року, і в президентських в наступному?
Валерій Хорошковський: Я хочу сказати, що я зараз так далеко не залітаю, я стараюсь відпрацьовувати свою посаду, тобто посаду міністра економіки у справах європейської інтеграції. Я впевнений, що для мене це є сьогодні головне визнання, і, до речі, виходячи з якості його виконання, ми будемо можливо говорити про подальші перспективи.
Дмитро Крикун: Тоді питання до Вас як до виборця. Найбільший потенціал на президентський електорат – 36% людей, які впевнені або можуть проголосувати, має сьогодні Віктор Ющенко, на другому місці стоїть інший Віктор Янукович, за нього готові віддати голоси 24%. За комуніста Симоненка – 21%.
Такі дані сьогодні оприлюднив голова правління Українського інституту соціальних досліджень Олександр Яременко. Питання до Вас. Якщо до другого туру виборів вийдуть представник від влади і Ющенко, або представник влади і Симоненко, або Симоненко і Ющенко. Скажіть будь ласка, як Ви будете голосувати в кожному з цих випадків?
Валерій Хорошковський: Знаєте, мабуть, все ж таки не можна до міністра відноситись як до простого виборця. Певно, всі ці питання треба поставити трошки пізніше, а не зараз. І власне ще сьогодні немає жодного з кандидатів. Ми також дочекаємось того часу, коли вони будуть зареєстровані, а потім оцінимо перспективи. А я вже тоді, звичайно, як простий виборець, буду визначатися, за кого віддати свій особистий голос.
Дмитро Крикун: А якщо президентом буде Віктор Ющенко, все ж таки він зараз лідер і таке інше. Яке місце Ви для себе бачите тоді в політиці? Ви уже сказали, що Ви – політик.
Валерій Хорошковський: Я був і лишаюсь громадянином України і маю певний професійний досвід, і маю своє бачення світу і своє бачення розвитку України. Тому можу сказати, що мабуть знову все буде залежати від того, наскільки я професійно буду виконувати свої сьогоднішні зобов"язання.
Дмитро Крикун: Чи почалася вже зараз президентська кампанія?
Валерій Хорошковський: Безперечно. Я думаю, що вона почалася набагато раніше.
Дмитро Крикун: Які в неї зараз головні риси? Що робиться?
Валерій Хорошковський: Головні риси? На мій погляд, політичні сили стараються нащупати, якщо так можна сказати, свій шлях, відчути ті струни, які чутливі для електорату, використовувати їх, іноді не завжди чесно, іноді не завжди коректно, але це вже відбувається.
Дмитро Крикун: Яка роль, на Вашу думку, може бути за рік у Віктора Януковича в президентському сенсі, сенсі електоральному?
Валерій Хорошковський: Я б не підштовхував зараз саме якихось кандидатів або якихось кандидатур до якихось скоропальних заяв. Все ж таки, це питання має бути виважене. Є надія, що представники політичних сил, які сьогодні формують більшість, все ж таки будуть мати єдиного обумовленого кандидата.
Дмитро Крикун: Це не може бути.
Валерій Хорошковський: Є спектр кандидатур, але це вирішать тільки спільні політичні сили.
Дмитро Крикун: Хто і як може ці угоди хоча б розпочинати? От, який ґрунт для домовленостей? Це буде розподіл? Я буду президентом, хтось буде прем"єром, чи як?
Валерій Хорошковський: Ви знаєте, я не беру в цьому участь, скажу Вам відверто. Тому мені навіть важко про це говорити з точки зору якоїсь конкретики. Це все ж таки парламентська практика. Є лідери парламентських фракцій, це їхня стезя. У мене сьогодні достатньо багато практичних питань.
Дмитро Крикун: Пане Валерію, як Ви оцінюєте роботу першого офіційно задекларованого коаліційного уряду. Рік минув.
Валерій Хорошковський: Рік ще не минув. Ми прожили, наскільки я пам"ятаю, прем"єр-міністр сказав, що 310 днів. Це було на передостанньому засіданні уряду. Ми прожили 310 днів, можна сказати, що це не просто, випробування були не прості. Але в цілому можна зазначити, що ми домоглися того, що ставили собі на меті на початку.
Тобто, ми домоглися достатньо хороших позитивних макроекономічних показників, достатньо хорошого економічного зростання, ми домоглися хоча б розпочати податкову реформу, якщо її не закінчити, то хоча б розпочати. І при цьому можна сказати, що все це відбувається на тлі якраз не дуже хорошого періоду часу з точки зору таких важливих соціальних і економічних перетворень. Тому, в принципі, можна сказати що даний приклад по співпраці парламенту і уряду на 50 відсотків усього я використав.
Дмитро Крикун: Чому на 50 відсотків?
Валерій Хорошковський: Ну мабуть все ж таки така структура як уряд, вона перш за все має формуватися за принципом "єдиної дороги". І якщо ми говоримо про коаліцію, то це має все ж таки бути коаліція як би єдиного розуміння просування. І я просто маю зазначити, що звичайно все, що відбувається в парламенті, певним чином відбувається і в уряді. При цьому просто можна згадати ті кризові ситуації, які були, наприклад, на ринку зерна або на ринку нафти, і процес обговорення, прийняття рішень, підтримки політичних сил тих чи інших рішень – це все якраз висвітлює ту проблематику, яка закладена. Але я хочу сказати, що все ж таки це перший коаліційний уряд.
Дмитро Крикун: Коли Ви говорите про труднощі, які виникали під час цих криз, це ніяк не пов"язано, що в тій кризі чи іншій в той чи інший спосіб звинувачували Міністерство економіки в ваших ЗМІ.
Валерій Хорошковський: Абсолютно не пов"язано, навпаки, не проблема звинувачувати. Проблема, наскільки ефективно ми можемо не допускати цих речей і наскільки ефективно ми можемо виходити з них. І власне, наше головне завдання – це формувати інститути, які не будуть залежати від особистостей, а просто самі по собі зможуть гарантувати суспільство від таких економічних потрясінь.
Дмитро Крикун: Ми маємо слухача. Говоріть, будь ласка.
Слухач: Ало. Це Михайло з Києва. Пане Валерій, скажіть, будь ласка, чи не є піаром можливого кандидата в президенти від пропрезидентських сил якраз отака заява про непідтримку ЄЕП?
Валерій Хорошковський: Дякую, я там трошки не зрозумів останніх два слова, але чи є піаром жити? Просто жити. Для мене, наприклад, є такі речі, які я не називаю піаром. Я просто маю власну позицію, я її захищаю, при чому ця позиція не сформована на якійсь особливій думці. Я хотів перевести все це в професійну площину, тому що така ситуація, яка виникла з Єдиним економічним простором, вона не є простою. І, умовно кажучи, запитати громадянина просто розшифрувати ЄЕП, то, як мені сьогодні сказали, майже 60% киян не змогли цього зробити.
Дмитро Крикун: 70% погоджуються.
Валерій Хорошковський: Тому що асоціація ЄЕП – це асоціація економічної співпраці з Росією. Тоді задайте питання, хто проти цієї економічної співпраці з Росією, і ви отримаєте навіть більше ніж 70% що всі за, тому що всі розуміють, що це один з основних економічних партнерів. Всі розуміють, що це основний постачальник енергоресурсів і втрачати ці відносини, або не розвивати їх ...
Дмитро Крикун: Отже позиція по ЄЕП - це принципова позиція політика і міністра Хорошковського – не піар майбутнього кандидата в президенти.
Валерій Хорошковський: Звичайно і час нас розсудить.
Дмитро Крикун: Тоді, ще про економіку? Сьогодні були в парламенті слухання щодо проекту бюджету. Ваше ставлення до цього законопроекту? Чи подобається він Вам як міністру?
Валерій Хорошковський: Якщо він уже схвалений Кабінетом міністрів, то звичайно попри всі зауваження, особисті неприязності, ми звичайно схвалюємо такий законопроект і такий бюджет. Він не є простий. Він звичайно є складний і можна погодитись, що в ньому є дуже багато недоліків. Єдине, що я Вам зазначу, я колись це говорив, ще будучи заступником голови бюджетного комітету, що бюджет не можна формувати або змінювати політику під час розпочатого бюджетного процесу.
Тобто сьогодні ми можемо лише говорити про зміни бюджету 2005 року, а не бюджету 2004 року. Тобто складати якусь нову ідеологію під час формування бюджетного процесу – це просто неможливо, я Вам гарантую. Тому, на жаль, ми знову вийшли, не на якусь нову якість бюджету, а просто заклали умовно кажучи якісь нові тенденції, які набували протягом року.
Дмитро Крикун: Але як тоді бути з революційними змінами податкового законодавства, і міська влада просто криком кричала про дірку в бюджеті, яка в них виникає від податкового.
Валерій Хорошковський: Це не революційні зміни, це необхідні зміни для розвитку свободи підприємництва. Ми дійсно вбачаємо, що місцеві бюджети будуть мати певні втрати, якщо користуватися принципами формальної логіки, тобто брати математику. Але знаєте, такі речі, як податкова реформа. Вона має відбуватися на тлі довіри між суспільством і урядом. І всі дії уряду мають перш за все гармонізувати всі економічні і соціально-економічні процеси, які відбуваються в суспільстві перш за все.
І коли ми говоримо про те, що знижуємо ставку, коли ми говоримо про те, що мають вийти доходи, які сьогодні до сьогоднішнього дня взагалі не були в системі послуг. Можна зазначити, по-перше я знаю, що вони вийдуть. Єдине, що їх кількість, тобто відсоток – це є звичайно питання, яке лише час перевірить і покаже нам головне, що має відбутися. Але сьогодні все ж таки ми пропонуємо певні компенсаційні механізми, хоч я можу погоджуватися.
В тому числі це бюджетний перерозподіл, який сьогодні запропонований. Це бюджетний поділ, це формула перерозподілу і таке інше. Головне, на наш погляд, це звичайно мати бюджетні забезпечення на ті функції, які належать перш за все місцевим бюджетам.
Дмитро Крикун: Це бюджет наступного року, але вже кажуть, що з бюджетом цього року існують проблеми. Чи справді почався секвестр, тобто скорочення податкової частини бюджету?
Валерій Хорошковський: Скажу відверто, я про це нічого не знаю.
Дмитро Крикун: Тоді ще про гроші. Скільки грошей у день Ви особисто витрачаєте? Ви багата людина?
Валерій Хорошковський: Так, я вважаю себе достатньо заможною людиною, скільки я витрачаю, Ви знаєте, відверто не рахую. Знаєте, бувають різні дні, і не має якоїсь систематики. Єдине, що хочу сказати, якщо мабуть всі люди такого характеру як я, які займалися бізнесом і мають легальні доходи, то, мабуть, треба говорити про річні витрати. Вони якимось чином будуть об"єктивні. Тому що, наприклад, запитати, скільки я сьогодні витратив – нуль.
Дмитро Крикун: Але ми можемо порахувати, скільки Ви витратили за минулий рік.
Валерій Хорошковський: Так, я можу просто показати декларацію.
Дмитро Крикун: Скажіть, будь ласка, чи Ви маєте уявлення, як живуть середньостатистичні українці.
Валерій Хорошковський: Звичайно маю, тому що до таких відносяться моя мама і моя бабуся, багато моїх родичів, родичі моєї дружини, і не тільки середньостатистичні, але й не дуже заможні, або навіть бідні, тому що, слава Богу, родина у нас достатньо велика, розкидана по всій Україні, я можу судити про це.
Дмитро Крикун: Пане Валерію, до Єдиного економічного простору коли президент підписав рамкову угоду щодо ЄЕП в Ялті, скажіть будь ласка, чи приходили з Кабміну або з міністерства економіки, якісь листи від трудящих, привітання або співчуття.
Валерій Хорошковський: До мене таких листів не надходило.
Дмитро Крикун: Певний поділ Кабінету міністрів на тих людей, які беззастережно підтримують підписання угоди про ЄЕП і тих міністрів, які висловлювали свої зауваження до цієї угоди. Чи не свідчить він про розподіл на проросійську частину Кабміну й політику відповідно і про європейську. Скажімо так.
Валерій Хорошковський: Точно ні. Тому що якщо все ж таки згадати сам процес, то зауваження й думки були у достатньо багатьох міністрів. Це можна проаналізувати. Дійсно були питання, гострі питання, але я думаю, що позиція перш за все пов"язана з тим, що міністри – кваліфіковані люди, і вони професійно оцінюють свою можливість оцінити цей документ. І звичайно я розумію нефахових міністрів, що їм дуже важко було, можна сказати, щоб уникнути, наприклад, такі розбіжності, які ми називаємо зоною вільної торгівлі, митного союзу, економічний союз, валютний союз. Яка ця рамка, які це умови, в чому перехід, в чому відмінність і таке інше і таке інше. Тому просто ставилися питання, на які ми старалися давати об"єктивні відповіді.
Дмитро Крикун: Оці кілька засідань уряду, які були присвячені обговоренню договору про ЄЕП, вони були найжорсткішими, найпалкішими, найжаркішими обговореннями на Кабміні. Чи це така звична практика на дискусіях.
Валерій Хорошковський: Сьогодні це звична практика. І маю зазначити, що багато питань і не настільки глобального змісту, вони іноді викликають палкі дискусії у Кабінеті міністрів. Що стосується ЄЕП, то можна зазначити, що дискусії були. Цьому призначався певний період часу. Власне, якщо ви говорите про політичну культуру, то сьогодні є така політична культура в Кабінеті міністрів -висловлювати свої думки і слухати своїх опонентів.
Дмитро Крикун: Ми слухаємо наших слухачів. Говоріть. Будь ласка..
Слухач: Пане Валерію, таке питання. Кабінет міністрів збирається запровадити ставку єдиного податку. Збільшити в 3-5 разів. Невже не розуміють члени уряду, що збільшення ставки сприятиме тому, що малий бізнес буде йти в тінь.
Дмитро Крикун: Невже в 30 разів? Ви переконані, що саме в 30 разів збільшується ставка єдиного податку?
Слухач: В 3-5 разів. Верхня межа була 200 гривень, а стане верхня межа 600 гривень. Плюс 50% на кожного працюючого. Ви розумієте, що збільшення такого навантаження приведе для великої кількості підприємців до переходу в тінь? Будуть збільшуватися витрати, всяким чином іти в тінь.
Дмитро Крикун: Дякую за запитання.
Валерій Хорошковський: Я дякую за запитання. Все-таки я до кінця не зрозумів його формулювання. Давайте я просто скажу про принципи.
Дмитро Крикун: Йдеться про єдиний податок на приватних підприємців.
Валерій Хорошковський: Все, зрозуміло. Якщо іде мова про податок на підприємців, тобто про єдиний податок, що дозволяє не вести бухгалтерію, і таке інше, і таке інше, то тут мова йде про те, що уряд буде достатньо обережним до цього підходу. Я просто впевнений у тому, що ми знаємо, умовно кажучи, що ті моменти, які можна назвати певним недотриманням законодавства і як це використовується, а все ж таки в більшості своїй дійсно в більшості своїй нам ці малі підприємці торгують на ринках і таке інше, в тому питанні уряд буде дуже обережний.
Все ж таки я хочу зазначити, що ті кроки, які зробив уряд з приводу зменшення податкових ставок, вони мають привести до єдиного податкового поля. Тому що, на жаль, ці схеми з єдиним платником податків вони також використовуються з точки зору переходу в тінь або невиплати повних сум.
Дмитро Крикун: Маємо ще слухача. Говоріть будь ласка.
Слухач: Пане Валерію, скажіть будь ласка, чому Прем"єр-міністр повідомив сьогодні, що уряд не буде подавати угоду про ЄЕП до Конституційного суду, для попередньої експертизи? Адже вчора Міністр юстиції Лавринович пояснив дуже докладно, що це має робити президент або Кабінет Міністрів, і саме тому, що є додаток до угоди про відповідність угоди Конституції. Тобто експертиза Конституційного суду обов"язкова. Поясніть, як приймав рішення Кабмін, що він не звертається. Дякую.
Валерій Хорошковський: Я дякую я не чув вчора повідомлення прем"єр-міністра, тому мені важко коментувати. Я можу коментувати лише Ваші слова. Я зазначаю, що таке застереження, яке існує на сьогоднішній день, тобто воно підписане президентом України, щодо конституційності, тобто, умовно кажучи, що Україна візьме участь в ЄЕП тільки в тих моментах, які не суперечать Конституції.
Єдиний орган, який має право трактувати Конституцію – це є Конституційний суд. І якщо ми відносимось до цього документа, дійсно, як до такого, який Україна має реалізовувати, то, звичайно, ми маємо знати, в якому він буде кінцевому варіанті. Тобто, якщо пройде через Конституційний суд, то будуть визнані всі норми конституційні, це одна справа.
Якщо будуть визнані певні норми неконституційні, це значить, що ми не можемо розробляти певний план дій для їх реалізації. Тому, знаєте, я можу зазначити лише для себе, що для мене як для міністра економіки, якому все-таки прийдеться працювати по наповненню цього договору, дуже хотілося б мати технічне завдання. Тобто все ж таки що мені треба робити?
Дмитро Крикун: Не можу не спитати. Ви сказали: "Мені як міністру економіки доведеться працювати...". Пане Валерію, якщо парламент ратифікує договір про ЄЕП, чи не вплине це на Ваше рішення піти у відставку і за яких умов Ви тоді підете у відставку?
Валерій Хорошковський: Це є просте питання, воно пов"язане з попереднім. Перш за все, який документ ми отримаємо на виході? Тобто, який документ буде нам представлений для реалізації? Тому що сьогодні...
Дмитро Крикун: Цей влаштовує Вас?
Валерій Хорошковський: В тому вигляді який він є?
Дмитро Крикун: Так.
Валерій Хорошковський: Якщо взяти на 100% - ні. Тому що він має на меті створення митного союзу.
Дмитро Крикун: Митний союз не створений, його ратифікують. Що робить Хорошковський на другий день?
Валерій Хорошковський: Хороше питання. Я все ж таки просто експерт, вважаю себе експертом із точки зору можливості оцінити цей документ, а тому маю зазначити, що він не буде в такому вигляді. Після того, як він буде оцінений Конституційним судом.
Дмитро Крикун: Дискусія щодо митного союзу, зони вільної торгівлі і таке інше. Якщо ми залишаємося лише в ЄЕП, в зоні вільної торгівлі, то це вдалий документ, вигідний для України. Він буде працювати, як на Вашу думку?
Валерій Хорошковський: Так, я думаю, що якщо ми залишаємося в зоні вільної торгівлі, то попри певні застереження, котрі все одно існують навіть на такому рівні інтеграції, вони не є критичними. Мало того, із ними можна, як кажуть, працювати. Я вважаю, що це для України достатньо вигідно. І якщо згадати ми дев"ять років стараємося побудувати таку зону вільної торгівлі з Росією й міністерство економіки буде працювати над таким завданням.
Дмитро Крикун: Кілька днів тому перший віце-прем"єр Микола Азаров просто випромінював впевненість в тому, що парламент ратифікує угоду про ЄЕП. Ви є міністром економіки. Ви щойно висловили певні сумніви, що в такому вигляді вони ратифікують. Ви, як і він, спираєтесь на підтримку тих чи інших сил у Верховній Раді. Скажіть, будь ласка, Ваш прогноз щодо ратифікації?
Валерій Хорошковський: Я думаю, що депутатам буде також важко визначатися, як мені зараз. Тому що, якщо це буде після Конституційного Суду, то тоді буде зрозуміло, що ми голосуємо. Якщо це буде без такого рішення, то власне кожен депутат тоді буде висловлювати свою точку зору на те, що має статися в результаті. І це може збудити як раз ту ситуацію, що буде достатньо важко ратифікувати такий документ.
Дмитро Крикун: Пане Валерію, Ваша оцінка щодо ЄЕП, ми довго говорили щойно. Чітко вона сформульована. Вона зрозуміла. Ви керуєтесь національними інтересами, патріотичними, тим самим, Ви заявляєте, керується Віктор Ющенко, коли теж виступає проти ЄЕП. Тоді що вас об"єднує?
Валерій Хорошковський: Ви знаєте, я не мав змоги з Віктором Андрійовичем обговорити це питання. А я хочу ще раз зазначити, що воно високопрофесійне. Тобто, це треба мати працездатність проговорити кожну статтю, проговорити, що кожна людина відчуває в цій статті, що вона бачить, яку мету. Але мені здається, що те єдине, що ми відчуваємо, власне, що цей документ і перш за все у визначенні ми можемо прочитати, що це є визначення митного союзу. І коли ми говоримо про це, це значить, що, умовно кажучи, є друга стадія розуміння, що при формуванні митного союзу і, до речі, я хотів би на цьому наголосити, коли говорять: "А що, не можна вступати потім в ЄЕП?". Можна! Нема питань. Але це суб"єкт уже буде не Україна. І це, до речі, також принципова річ.
Дмитро Крикун: Все-таки, що про Ющенка? Ви, мабуть, востаннє бачилися з ним коли Ви виступали на трибуні Верховної Ради і це було обговорення. Тоді питання не як до політика, не як до міністра. Що Ви відчували, коли Ющенко вийшов на трибуну Верховної Ради і почав свою промову, від якої багато хто чекав те, що він сказав, зі слів "Валерій, браво"?
Валерій Хорошковський: Я дуже сприйняв...
Дмитро Крикун: Емоційно?
Валерій Хорошковський: До речі, це не було емоційно, це було нормально. Тобто це в контексті виступу, я думаю, що просто, умовно кажучи, і риторика, і зміст мого виступу десь перекликалися з тим, що хотів сказати Віктор Андрійович. І власне можливе те, що я просто виступав попереду і якби просто раніше накласти тексти цих виступів, то можливо вони б у якійсь мірі співпадали.
Дмитро Крикун: Дехто з політологів, політиків каже, що проект ЄЕП – то такий собі передвиборчий піар Володимира Путіна. В нього незабаром парламентські вибори, президентські вибори. Чи в такий спосіб можна вплинути на російський електорат. Як Ви вважаєте, чи є тут істина?
Валерій Хорошковський: Я скажу, що не виключаю цього, але при цьому зазначу, як мені здається, як я можу судити у Путіна не має проблеми з виборами. Тобто, я думаю, що він має достатнє електоральне поле, щоб сьогодні почувати себе впевнено.
Дмитро Крикун: Незабаром, менше ніж за тиждень починається саміт України і ЄС у Ялті. З чим до нього прийде Україна? Зокрема, Ваша позиція тут і Ваша пропозиція як міністра економіки і з питань європейської інтеграції?
Валерій Хорошковський: Так, перш за все зазначу, що на цьому форумі буде президент України і він, звичайно буде головною діючою особою. Маю зазначити, що всі документи, котрі ми зараз готуємо на Ялтинський саміт, а також якими ми користуємось, вони говорять про єдине – Україна не змінює свій стратегічний курс. Україна сьогодні працює на європейську інтеграцію і працює на вступ до світової організації торгівлі. І це є головне. Тобто, ми їдемо саме з цим. Ми будемо пропонувати прискорити і реалізувати, змістовно реалізувати політику сусідства, яка запропонована нам із боку Євросоюзу. Я вважаю, що з економічної точки зору це є дуже прагматичний підхід, тому що перш за все він враховує особливості кожної країни-сусіда і, як мені здається, ми можемо виграти від цього набагато більше, ніж якщо просто будемо говорити про асоційоване членство. При цьому я зазначаю, що це було б непогано, але це поставлення вимог лише до України.
Дмитро Крикун: Тобто, відпрацювати те що можна по сусідам, а потім прагнути до асоційованого членства.
Валерій Хорошковський: Ви знаєте, давайте просто скажемо таким чином. Асоційоване членство – це кордони і в тому числі кордони з Росією. При чому жорсткі кордони. Готові ми зараз на цю дію йти чи ні? Тобто, асоційоване членство – це вимога до себе, перш за все. І в цьому плані треба просто критично придивитися, що це вимагає і потім задати собі питання.
Дмитро Крикун: Чи помітили Ви сьогодні з повідомлень інформагенцій, про те що, зокрема Бi-бi-сi, вибачте, повідомлення про те що комісар ЄС з розширення Гюнтер Ферхойген сьогодні сказав на зустрічі з Костянтином Грищенком, з нашим міністром закордонних справ про те, що розробляється і за півроку буде розроблений якийсь план повної економічної інтеграції України. Що це таке? Чи знаєте Ви про це щось?
Валерій Хорошковський: Звичайно. Тому що я мав зустріч із Ферхойгеном тільки під час перебування в Україні. Це як раз про цей документ іде мова. Ми домовилися, на цій зустрічі було домовлено або підкреслено, що дуже важливо і для України, і для європейського співтовариства мати такий документ по реалізації стратегії "Ширша Європа" і політики сусідства десь на весні наступного року.
Дмитро Крикун: В чому він практично буде проявлятися і які переваги отримають українські підприємства, галузі української економіки?
Валерій Хорошковський: Я думаю, що це буде поступово виписаний пункт або шлях створення Зони вільної торгівлі з Європейським союзом як головний фрагментарний аспект цього документа з економічної точки зору. З політичної я впевнений, що міністерство іноземних справ так воно працює....
Дмитро Крикун: Вчора президент України Леонід Кучма, певною мірою критикуючи позиції Євросоюзу щодо України сказав, що скільки можна нас тримати на порозі, він, правда, цитував слова Олександра Чалого, першого заступника міністра закордонних справ. З Вашої точки зору, пам"ятаєте анекдот? Купи лотерейний квиток.... Хто має зробити перший крок, Україна до Європи, чи Європа продемонструвати своє прагнення нас бачити.
Валерій Хорошковський: Це не правомірна постановка питання. Чому? Тому що, на мій погляд, європейська інтеграція і внутрішні перетворення – це синоніми. І наша здібність збільшувати ці внутрішні перетворення, наша здібність мати темп, мати план змін, змінювати в реальному житті, а не просто декларувати ці зміни.
Це є синоніми нашої європейської інтеграції. І я говорив, до речі, вчора, зустрічаючись із комісією про те, що це є наш національний інтерес і наша національна стратегія, і в цьому плані ми не можемо цим торгувати. Тобто не берете нас, то ми будемо розвертатися в іншу сторону, або ще якимось чином. Для нас це наша стратегія. Вона вибрана свідомо і ми рухаємося туди, а значить це і питання стандартів, і питання економічного життя, і питання політичної культури.
Ми маємо все пристосовувати до того, що раніше чи пізніше ми маємо увійти в Європейське співтовариство. Я хочу задати, чесно кажучи, просте питання сам собі й Вам, я сподіваюсь, Ви також були за кордоном, і бачили європейське життя, умовно кажучи, і наше. От скажіть, наскільки ми сьогодні готові вступити до європейського співтовариства?
Дмитро Крикун: Учора президент відповів, він сказав, що ми не готові, я завтра не буду вступати.
Валерій Хорошковський: Абсолютно справедливо, ми дійсно не готові. Наше завдання, якщо ми свідомо обрали цей стратегічний напрямок, наше завдання сьогодні робити все можливе, щоб якомога швидше підготуватися до цього.
Дмитро Крикун: Євродепутат Ян Вірсма, про якого Ви щойно згадували, він сказав учора про те, що Європа чекає якихось конкретних сигналів. Якими можуть бути ці конкретні сигнали? Це якийсь закон, чи зростання ВВП, чи зміна президента на Вашу думку?
Валерій Хорошковський: На мою думку, перш за все, це система законів по адаптації, це реальне впровадження їх у життя, це збільшення економічного добробуту, це зміна системи соціальних стандартів, абсолютно вірно, це ті речі, які чекає Європа, при чому не якихось фрагментарних, а системних.
Дмитро Крикун: Просто самі закони, точиться дискусія навколо адресних пільг, навколо заміни системи соціальної допомоги людям на адресні пільги, і вже кілька акцій протесту щодо цього прокотилося по Україні. Ваше ставлення як міністра економіки, чи втратять реально люди щось від цього.
Валерій Хорошковський: По-перше, треба провести такі заходи, які зачіпають серйозні соціальні аспекти багатьох людей, потрібно готувати як публічність цих заходів, так і власне саму систему. Сьогодні прем"єр-міністр перед початком засідання Кабінету міністрів, як я спочатку про це говорив, і він говорив про те, що по-перше необізнані, на жаль наші громадяни з тими пропозиціями, що є. А по-друге, уряд не готовий до введення системи адресних пільг. І я можу з цим погодитись. Але я впевнений, що якщо люди дізналися, що за собою несуть адресні пільги і їх можливості, то це було б підтримано. Тому я думаю, що зараз наше завдання зробити таким чином, щоб данні перетворення мали соціальну підтримку.
Дмитро Крикун: Що окрім занять спортом входить в систему Вашого оздоровлення і як Ви підтримуєте здоровий спосіб життя, пане Валерію?
Валерій Хорошковський: На жаль, скажемо так, робота міністра економіки є і ненормована, і непрогнозована з точки зору відряджень, із точки зору якихось там нервових перепадів і таке інше. Не можу сказати, що мене все влаштовує в системі підтримки власного здоров"я. Але знов-таки я вважаю, що це пов"язані речі, тобто можливість виконувати свої зобов"язання, а також внутрішнє відчуття. І намагаюся все робити для цього, в тому числі це система харчування, в тому числі це спілкування з дітьми.
Дмитро Крикун: А що таке система харчування?
Валерій Хорошковський: Система харчування, я вже досить багато років і це не є секретом, є вегетаріанець, і я вважаю, що це також мені допомагає.
Дмитро Крикун: Спілкування з дітьми? Скільки у Вас дітей, яка у Вас родина? Це те, що цікавить людей.
Валерій Хорошковський: У мене троє дітей: два сина і маленька дочка, звичайно дружина, і я вважаю, що спілкування з дітьми сьогодні для мене є найбільша відрада.
Дмитро Крикун: Скільки годин у день Ви працюєте? Одні кажуть, що 8 – це багато, інші, що 12 – це мало.
Валерій Хорошковський: До речі, це дуже індивідуальна річ, просто є обов"язкова програма, тому що роботу міністра важко вирахувати в годинах. Тобто якщо я підписую документи дома, то це я працюю чи не працюю. Тому десь приблизно 10 годин.
Дмитро Крикун: Одні люди, відомі політики, займаються в Україні бджолярством, інші ганяють на спортивних автомобілях. Що Ви робите в той час, коли Ви не займаєтесь спортом. Не спілкуєтесь з родиною, не підписуєте договорів?
Валерій Хорошковський: Я дуже люблю дві речі, тобто якщо мова йде про відпочинок, перш за все – це гірські лижі, і друге – це море. Я власне вибираю між першим і другим і не люблю змінювати пори року, тобто літом їду на море, а взимку – на лижах.
Дмитро Крикун: Пане Валерію, якщо все ж таки за рік, або за якийсь інший час, кардинально зміниться політична й економічна ситуація в країні, що Ви будете робити? Є у Вас рахунки за кордоном? Ви не повторите шлях Березовського?
Валерій Хорошковський: В мене немає рахунків за кордоном, я вважаю, що умовно кажучи, спосіб бізнес-операції, які я опанував там або які я опрацьовував за 10-15 років, коли займався бізнесом, вони мають повне законодавче забезпечення. В мене є легальні доходи.
Дмитро Крикун: Скільки у Вас в декларації за минулий рік?
Валерій Хорошковський: За минулий рік близько 5 мільйонів.
Дмитро Крикун: Це міністр економіки та з питань європейської інтеграції Валерій Хорошковський. І ставлю останнє питання: усе ж таки, що Ви будете робити восени наступного року?
Валерій Хорошковський: Я сподіваюсь, я буду жити, жити у своїй країні, незалежній країні, і надіюсь, я буду допомагати суспільству в таких силах, яких я можу, на тій посаді, якій я буду.
Дмитро Крикун: На цій бадьорій ноті ми закінчуємо програму. Програму, в якій гостем був Валерій Хорошковський, міністр економіки та з питань європейської інтеграції. Дякую, пане Валерію, що завітали до нас.
Валерій Хорошковський: Дякую.
Пане Валерію, Ви вражаєте журналістів своєю гарною спортивною формою. Розкажіть про Вашу систему фітнесу.
Валерій Хорошковський: Це вже достатньо, скажемо так, в періоді з бородою, тому що я намагаюся спортом займатися постійно, і в мене є якісь там перехідні періоди переходу з одного виду спорту на інший, але це почалося ще з дитинства. Тому я завжди собою не задоволений, але стараюся навіть на міністерській посаді не забувати про спорт і займаюся як мінімум чотири рази на тиждень.
Дмитро Крикун: Тоді до політики. Чи існує зараз таке об"єднання, як команда "Озимого покоління"?
Валерій Хорошковський: Все ж таки треба згадати, що це був виборчий блок і виборчий проект. З точки зору ідеології, я думаю, що така команда існує і буде існувати завжди, тому що ми пропонували ліберальну ідеологію, і, на мій погляд, вона є найбільш доречною, тому що вона є найбільш правдивою. І звичайно можна говорити про те, що є певні застереження, що є соціальна спрямованість. І, до речі, якщо згадати, то ми це не перекреслюємо, ми лише говорили, що проблеми треба називати і рухатися певними кроками до їх вирішення. Розсудіть самі, є у нас імена, і якщо говорити про виборчий блок, то звичайно він закінчується з виборчою кампанією.
Дмитро Крикун: А чи може він відродитися на наступнім парламенті?
Валерій Хорошковський: В такому вигляді, я впевнений, що ні, можливо, може будуть якісь інші речі, але в такому вигляді точно ні.
Дмитро Крикун: А для себе особисто, чи бачите Ви якісь перспективи? Якщо бачите, то які, і в парламентських 2006 року, і в президентських в наступному?
Валерій Хорошковський: Я хочу сказати, що я зараз так далеко не залітаю, я стараюсь відпрацьовувати свою посаду, тобто посаду міністра економіки у справах європейської інтеграції. Я впевнений, що для мене це є сьогодні головне визнання, і, до речі, виходячи з якості його виконання, ми будемо можливо говорити про подальші перспективи.
Дмитро Крикун: Тоді питання до Вас як до виборця. Найбільший потенціал на президентський електорат – 36% людей, які впевнені або можуть проголосувати, має сьогодні Віктор Ющенко, на другому місці стоїть інший Віктор Янукович, за нього готові віддати голоси 24%. За комуніста Симоненка – 21%.
Такі дані сьогодні оприлюднив голова правління Українського інституту соціальних досліджень Олександр Яременко. Питання до Вас. Якщо до другого туру виборів вийдуть представник від влади і Ющенко, або представник влади і Симоненко, або Симоненко і Ющенко. Скажіть будь ласка, як Ви будете голосувати в кожному з цих випадків?
Валерій Хорошковський: Знаєте, мабуть, все ж таки не можна до міністра відноситись як до простого виборця. Певно, всі ці питання треба поставити трошки пізніше, а не зараз. І власне ще сьогодні немає жодного з кандидатів. Ми також дочекаємось того часу, коли вони будуть зареєстровані, а потім оцінимо перспективи. А я вже тоді, звичайно, як простий виборець, буду визначатися, за кого віддати свій особистий голос.
Дмитро Крикун: А якщо президентом буде Віктор Ющенко, все ж таки він зараз лідер і таке інше. Яке місце Ви для себе бачите тоді в політиці? Ви уже сказали, що Ви – політик.
Валерій Хорошковський: Я був і лишаюсь громадянином України і маю певний професійний досвід, і маю своє бачення світу і своє бачення розвитку України. Тому можу сказати, що мабуть знову все буде залежати від того, наскільки я професійно буду виконувати свої сьогоднішні зобов"язання.
Дмитро Крикун: Чи почалася вже зараз президентська кампанія?
Валерій Хорошковський: Безперечно. Я думаю, що вона почалася набагато раніше.
Дмитро Крикун: Які в неї зараз головні риси? Що робиться?
Валерій Хорошковський: Головні риси? На мій погляд, політичні сили стараються нащупати, якщо так можна сказати, свій шлях, відчути ті струни, які чутливі для електорату, використовувати їх, іноді не завжди чесно, іноді не завжди коректно, але це вже відбувається.
Дмитро Крикун: Яка роль, на Вашу думку, може бути за рік у Віктора Януковича в президентському сенсі, сенсі електоральному?
Валерій Хорошковський: Я б не підштовхував зараз саме якихось кандидатів або якихось кандидатур до якихось скоропальних заяв. Все ж таки, це питання має бути виважене. Є надія, що представники політичних сил, які сьогодні формують більшість, все ж таки будуть мати єдиного обумовленого кандидата.
Дмитро Крикун: Це не може бути.
Валерій Хорошковський: Є спектр кандидатур, але це вирішать тільки спільні політичні сили.
Дмитро Крикун: Хто і як може ці угоди хоча б розпочинати? От, який ґрунт для домовленостей? Це буде розподіл? Я буду президентом, хтось буде прем"єром, чи як?
Валерій Хорошковський: Ви знаєте, я не беру в цьому участь, скажу Вам відверто. Тому мені навіть важко про це говорити з точки зору якоїсь конкретики. Це все ж таки парламентська практика. Є лідери парламентських фракцій, це їхня стезя. У мене сьогодні достатньо багато практичних питань.
Дмитро Крикун: Пане Валерію, як Ви оцінюєте роботу першого офіційно задекларованого коаліційного уряду. Рік минув.
Валерій Хорошковський: Рік ще не минув. Ми прожили, наскільки я пам"ятаю, прем"єр-міністр сказав, що 310 днів. Це було на передостанньому засіданні уряду. Ми прожили 310 днів, можна сказати, що це не просто, випробування були не прості. Але в цілому можна зазначити, що ми домоглися того, що ставили собі на меті на початку.
Тобто, ми домоглися достатньо хороших позитивних макроекономічних показників, достатньо хорошого економічного зростання, ми домоглися хоча б розпочати податкову реформу, якщо її не закінчити, то хоча б розпочати. І при цьому можна сказати, що все це відбувається на тлі якраз не дуже хорошого періоду часу з точки зору таких важливих соціальних і економічних перетворень. Тому, в принципі, можна сказати що даний приклад по співпраці парламенту і уряду на 50 відсотків усього я використав.
Дмитро Крикун: Чому на 50 відсотків?
Валерій Хорошковський: Ну мабуть все ж таки така структура як уряд, вона перш за все має формуватися за принципом "єдиної дороги". І якщо ми говоримо про коаліцію, то це має все ж таки бути коаліція як би єдиного розуміння просування. І я просто маю зазначити, що звичайно все, що відбувається в парламенті, певним чином відбувається і в уряді. При цьому просто можна згадати ті кризові ситуації, які були, наприклад, на ринку зерна або на ринку нафти, і процес обговорення, прийняття рішень, підтримки політичних сил тих чи інших рішень – це все якраз висвітлює ту проблематику, яка закладена. Але я хочу сказати, що все ж таки це перший коаліційний уряд.
Дмитро Крикун: Коли Ви говорите про труднощі, які виникали під час цих криз, це ніяк не пов"язано, що в тій кризі чи іншій в той чи інший спосіб звинувачували Міністерство економіки в ваших ЗМІ.
Валерій Хорошковський: Абсолютно не пов"язано, навпаки, не проблема звинувачувати. Проблема, наскільки ефективно ми можемо не допускати цих речей і наскільки ефективно ми можемо виходити з них. І власне, наше головне завдання – це формувати інститути, які не будуть залежати від особистостей, а просто самі по собі зможуть гарантувати суспільство від таких економічних потрясінь.
Дмитро Крикун: Ми маємо слухача. Говоріть, будь ласка.
Слухач: Ало. Це Михайло з Києва. Пане Валерій, скажіть, будь ласка, чи не є піаром можливого кандидата в президенти від пропрезидентських сил якраз отака заява про непідтримку ЄЕП?
Валерій Хорошковський: Дякую, я там трошки не зрозумів останніх два слова, але чи є піаром жити? Просто жити. Для мене, наприклад, є такі речі, які я не називаю піаром. Я просто маю власну позицію, я її захищаю, при чому ця позиція не сформована на якійсь особливій думці. Я хотів перевести все це в професійну площину, тому що така ситуація, яка виникла з Єдиним економічним простором, вона не є простою. І, умовно кажучи, запитати громадянина просто розшифрувати ЄЕП, то, як мені сьогодні сказали, майже 60% киян не змогли цього зробити.
Дмитро Крикун: 70% погоджуються.
Валерій Хорошковський: Тому що асоціація ЄЕП – це асоціація економічної співпраці з Росією. Тоді задайте питання, хто проти цієї економічної співпраці з Росією, і ви отримаєте навіть більше ніж 70% що всі за, тому що всі розуміють, що це один з основних економічних партнерів. Всі розуміють, що це основний постачальник енергоресурсів і втрачати ці відносини, або не розвивати їх ...
Дмитро Крикун: Отже позиція по ЄЕП - це принципова позиція політика і міністра Хорошковського – не піар майбутнього кандидата в президенти.
Валерій Хорошковський: Звичайно і час нас розсудить.
Дмитро Крикун: Тоді, ще про економіку? Сьогодні були в парламенті слухання щодо проекту бюджету. Ваше ставлення до цього законопроекту? Чи подобається він Вам як міністру?
Валерій Хорошковський: Якщо він уже схвалений Кабінетом міністрів, то звичайно попри всі зауваження, особисті неприязності, ми звичайно схвалюємо такий законопроект і такий бюджет. Він не є простий. Він звичайно є складний і можна погодитись, що в ньому є дуже багато недоліків. Єдине, що я Вам зазначу, я колись це говорив, ще будучи заступником голови бюджетного комітету, що бюджет не можна формувати або змінювати політику під час розпочатого бюджетного процесу.
Тобто сьогодні ми можемо лише говорити про зміни бюджету 2005 року, а не бюджету 2004 року. Тобто складати якусь нову ідеологію під час формування бюджетного процесу – це просто неможливо, я Вам гарантую. Тому, на жаль, ми знову вийшли, не на якусь нову якість бюджету, а просто заклали умовно кажучи якісь нові тенденції, які набували протягом року.
Дмитро Крикун: Але як тоді бути з революційними змінами податкового законодавства, і міська влада просто криком кричала про дірку в бюджеті, яка в них виникає від податкового.
Валерій Хорошковський: Це не революційні зміни, це необхідні зміни для розвитку свободи підприємництва. Ми дійсно вбачаємо, що місцеві бюджети будуть мати певні втрати, якщо користуватися принципами формальної логіки, тобто брати математику. Але знаєте, такі речі, як податкова реформа. Вона має відбуватися на тлі довіри між суспільством і урядом. І всі дії уряду мають перш за все гармонізувати всі економічні і соціально-економічні процеси, які відбуваються в суспільстві перш за все.
І коли ми говоримо про те, що знижуємо ставку, коли ми говоримо про те, що мають вийти доходи, які сьогодні до сьогоднішнього дня взагалі не були в системі послуг. Можна зазначити, по-перше я знаю, що вони вийдуть. Єдине, що їх кількість, тобто відсоток – це є звичайно питання, яке лише час перевірить і покаже нам головне, що має відбутися. Але сьогодні все ж таки ми пропонуємо певні компенсаційні механізми, хоч я можу погоджуватися.
В тому числі це бюджетний перерозподіл, який сьогодні запропонований. Це бюджетний поділ, це формула перерозподілу і таке інше. Головне, на наш погляд, це звичайно мати бюджетні забезпечення на ті функції, які належать перш за все місцевим бюджетам.
Дмитро Крикун: Це бюджет наступного року, але вже кажуть, що з бюджетом цього року існують проблеми. Чи справді почався секвестр, тобто скорочення податкової частини бюджету?
Валерій Хорошковський: Скажу відверто, я про це нічого не знаю.
Дмитро Крикун: Тоді ще про гроші. Скільки грошей у день Ви особисто витрачаєте? Ви багата людина?
Валерій Хорошковський: Так, я вважаю себе достатньо заможною людиною, скільки я витрачаю, Ви знаєте, відверто не рахую. Знаєте, бувають різні дні, і не має якоїсь систематики. Єдине, що хочу сказати, якщо мабуть всі люди такого характеру як я, які займалися бізнесом і мають легальні доходи, то, мабуть, треба говорити про річні витрати. Вони якимось чином будуть об"єктивні. Тому що, наприклад, запитати, скільки я сьогодні витратив – нуль.
Дмитро Крикун: Але ми можемо порахувати, скільки Ви витратили за минулий рік.
Валерій Хорошковський: Так, я можу просто показати декларацію.
Дмитро Крикун: Скажіть, будь ласка, чи Ви маєте уявлення, як живуть середньостатистичні українці.
Валерій Хорошковський: Звичайно маю, тому що до таких відносяться моя мама і моя бабуся, багато моїх родичів, родичі моєї дружини, і не тільки середньостатистичні, але й не дуже заможні, або навіть бідні, тому що, слава Богу, родина у нас достатньо велика, розкидана по всій Україні, я можу судити про це.
Дмитро Крикун: Пане Валерію, до Єдиного економічного простору коли президент підписав рамкову угоду щодо ЄЕП в Ялті, скажіть будь ласка, чи приходили з Кабміну або з міністерства економіки, якісь листи від трудящих, привітання або співчуття.
Валерій Хорошковський: До мене таких листів не надходило.
Дмитро Крикун: Певний поділ Кабінету міністрів на тих людей, які беззастережно підтримують підписання угоди про ЄЕП і тих міністрів, які висловлювали свої зауваження до цієї угоди. Чи не свідчить він про розподіл на проросійську частину Кабміну й політику відповідно і про європейську. Скажімо так.
Валерій Хорошковський: Точно ні. Тому що якщо все ж таки згадати сам процес, то зауваження й думки були у достатньо багатьох міністрів. Це можна проаналізувати. Дійсно були питання, гострі питання, але я думаю, що позиція перш за все пов"язана з тим, що міністри – кваліфіковані люди, і вони професійно оцінюють свою можливість оцінити цей документ. І звичайно я розумію нефахових міністрів, що їм дуже важко було, можна сказати, щоб уникнути, наприклад, такі розбіжності, які ми називаємо зоною вільної торгівлі, митного союзу, економічний союз, валютний союз. Яка ця рамка, які це умови, в чому перехід, в чому відмінність і таке інше і таке інше. Тому просто ставилися питання, на які ми старалися давати об"єктивні відповіді.
Дмитро Крикун: Оці кілька засідань уряду, які були присвячені обговоренню договору про ЄЕП, вони були найжорсткішими, найпалкішими, найжаркішими обговореннями на Кабміні. Чи це така звична практика на дискусіях.
Валерій Хорошковський: Сьогодні це звична практика. І маю зазначити, що багато питань і не настільки глобального змісту, вони іноді викликають палкі дискусії у Кабінеті міністрів. Що стосується ЄЕП, то можна зазначити, що дискусії були. Цьому призначався певний період часу. Власне, якщо ви говорите про політичну культуру, то сьогодні є така політична культура в Кабінеті міністрів -висловлювати свої думки і слухати своїх опонентів.
Дмитро Крикун: Ми слухаємо наших слухачів. Говоріть. Будь ласка..
Слухач: Пане Валерію, таке питання. Кабінет міністрів збирається запровадити ставку єдиного податку. Збільшити в 3-5 разів. Невже не розуміють члени уряду, що збільшення ставки сприятиме тому, що малий бізнес буде йти в тінь.
Дмитро Крикун: Невже в 30 разів? Ви переконані, що саме в 30 разів збільшується ставка єдиного податку?
Слухач: В 3-5 разів. Верхня межа була 200 гривень, а стане верхня межа 600 гривень. Плюс 50% на кожного працюючого. Ви розумієте, що збільшення такого навантаження приведе для великої кількості підприємців до переходу в тінь? Будуть збільшуватися витрати, всяким чином іти в тінь.
Дмитро Крикун: Дякую за запитання.
Валерій Хорошковський: Я дякую за запитання. Все-таки я до кінця не зрозумів його формулювання. Давайте я просто скажу про принципи.
Дмитро Крикун: Йдеться про єдиний податок на приватних підприємців.
Валерій Хорошковський: Все, зрозуміло. Якщо іде мова про податок на підприємців, тобто про єдиний податок, що дозволяє не вести бухгалтерію, і таке інше, і таке інше, то тут мова йде про те, що уряд буде достатньо обережним до цього підходу. Я просто впевнений у тому, що ми знаємо, умовно кажучи, що ті моменти, які можна назвати певним недотриманням законодавства і як це використовується, а все ж таки в більшості своїй дійсно в більшості своїй нам ці малі підприємці торгують на ринках і таке інше, в тому питанні уряд буде дуже обережний.
Все ж таки я хочу зазначити, що ті кроки, які зробив уряд з приводу зменшення податкових ставок, вони мають привести до єдиного податкового поля. Тому що, на жаль, ці схеми з єдиним платником податків вони також використовуються з точки зору переходу в тінь або невиплати повних сум.
Дмитро Крикун: Маємо ще слухача. Говоріть будь ласка.
Слухач: Пане Валерію, скажіть будь ласка, чому Прем"єр-міністр повідомив сьогодні, що уряд не буде подавати угоду про ЄЕП до Конституційного суду, для попередньої експертизи? Адже вчора Міністр юстиції Лавринович пояснив дуже докладно, що це має робити президент або Кабінет Міністрів, і саме тому, що є додаток до угоди про відповідність угоди Конституції. Тобто експертиза Конституційного суду обов"язкова. Поясніть, як приймав рішення Кабмін, що він не звертається. Дякую.
Валерій Хорошковський: Я дякую я не чув вчора повідомлення прем"єр-міністра, тому мені важко коментувати. Я можу коментувати лише Ваші слова. Я зазначаю, що таке застереження, яке існує на сьогоднішній день, тобто воно підписане президентом України, щодо конституційності, тобто, умовно кажучи, що Україна візьме участь в ЄЕП тільки в тих моментах, які не суперечать Конституції.
Єдиний орган, який має право трактувати Конституцію – це є Конституційний суд. І якщо ми відносимось до цього документа, дійсно, як до такого, який Україна має реалізовувати, то, звичайно, ми маємо знати, в якому він буде кінцевому варіанті. Тобто, якщо пройде через Конституційний суд, то будуть визнані всі норми конституційні, це одна справа.
Якщо будуть визнані певні норми неконституційні, це значить, що ми не можемо розробляти певний план дій для їх реалізації. Тому, знаєте, я можу зазначити лише для себе, що для мене як для міністра економіки, якому все-таки прийдеться працювати по наповненню цього договору, дуже хотілося б мати технічне завдання. Тобто все ж таки що мені треба робити?
Дмитро Крикун: Не можу не спитати. Ви сказали: "Мені як міністру економіки доведеться працювати...". Пане Валерію, якщо парламент ратифікує договір про ЄЕП, чи не вплине це на Ваше рішення піти у відставку і за яких умов Ви тоді підете у відставку?
Валерій Хорошковський: Це є просте питання, воно пов"язане з попереднім. Перш за все, який документ ми отримаємо на виході? Тобто, який документ буде нам представлений для реалізації? Тому що сьогодні...
Дмитро Крикун: Цей влаштовує Вас?
Валерій Хорошковський: В тому вигляді який він є?
Дмитро Крикун: Так.
Валерій Хорошковський: Якщо взяти на 100% - ні. Тому що він має на меті створення митного союзу.
Дмитро Крикун: Митний союз не створений, його ратифікують. Що робить Хорошковський на другий день?
Валерій Хорошковський: Хороше питання. Я все ж таки просто експерт, вважаю себе експертом із точки зору можливості оцінити цей документ, а тому маю зазначити, що він не буде в такому вигляді. Після того, як він буде оцінений Конституційним судом.
Дмитро Крикун: Дискусія щодо митного союзу, зони вільної торгівлі і таке інше. Якщо ми залишаємося лише в ЄЕП, в зоні вільної торгівлі, то це вдалий документ, вигідний для України. Він буде працювати, як на Вашу думку?
Валерій Хорошковський: Так, я думаю, що якщо ми залишаємося в зоні вільної торгівлі, то попри певні застереження, котрі все одно існують навіть на такому рівні інтеграції, вони не є критичними. Мало того, із ними можна, як кажуть, працювати. Я вважаю, що це для України достатньо вигідно. І якщо згадати ми дев"ять років стараємося побудувати таку зону вільної торгівлі з Росією й міністерство економіки буде працювати над таким завданням.
Дмитро Крикун: Кілька днів тому перший віце-прем"єр Микола Азаров просто випромінював впевненість в тому, що парламент ратифікує угоду про ЄЕП. Ви є міністром економіки. Ви щойно висловили певні сумніви, що в такому вигляді вони ратифікують. Ви, як і він, спираєтесь на підтримку тих чи інших сил у Верховній Раді. Скажіть, будь ласка, Ваш прогноз щодо ратифікації?
Валерій Хорошковський: Я думаю, що депутатам буде також важко визначатися, як мені зараз. Тому що, якщо це буде після Конституційного Суду, то тоді буде зрозуміло, що ми голосуємо. Якщо це буде без такого рішення, то власне кожен депутат тоді буде висловлювати свою точку зору на те, що має статися в результаті. І це може збудити як раз ту ситуацію, що буде достатньо важко ратифікувати такий документ.
Дмитро Крикун: Пане Валерію, Ваша оцінка щодо ЄЕП, ми довго говорили щойно. Чітко вона сформульована. Вона зрозуміла. Ви керуєтесь національними інтересами, патріотичними, тим самим, Ви заявляєте, керується Віктор Ющенко, коли теж виступає проти ЄЕП. Тоді що вас об"єднує?
Валерій Хорошковський: Ви знаєте, я не мав змоги з Віктором Андрійовичем обговорити це питання. А я хочу ще раз зазначити, що воно високопрофесійне. Тобто, це треба мати працездатність проговорити кожну статтю, проговорити, що кожна людина відчуває в цій статті, що вона бачить, яку мету. Але мені здається, що те єдине, що ми відчуваємо, власне, що цей документ і перш за все у визначенні ми можемо прочитати, що це є визначення митного союзу. І коли ми говоримо про це, це значить, що, умовно кажучи, є друга стадія розуміння, що при формуванні митного союзу і, до речі, я хотів би на цьому наголосити, коли говорять: "А що, не можна вступати потім в ЄЕП?". Можна! Нема питань. Але це суб"єкт уже буде не Україна. І це, до речі, також принципова річ.
Дмитро Крикун: Все-таки, що про Ющенка? Ви, мабуть, востаннє бачилися з ним коли Ви виступали на трибуні Верховної Ради і це було обговорення. Тоді питання не як до політика, не як до міністра. Що Ви відчували, коли Ющенко вийшов на трибуну Верховної Ради і почав свою промову, від якої багато хто чекав те, що він сказав, зі слів "Валерій, браво"?
Валерій Хорошковський: Я дуже сприйняв...
Дмитро Крикун: Емоційно?
Валерій Хорошковський: До речі, це не було емоційно, це було нормально. Тобто це в контексті виступу, я думаю, що просто, умовно кажучи, і риторика, і зміст мого виступу десь перекликалися з тим, що хотів сказати Віктор Андрійович. І власне можливе те, що я просто виступав попереду і якби просто раніше накласти тексти цих виступів, то можливо вони б у якійсь мірі співпадали.
Дмитро Крикун: Дехто з політологів, політиків каже, що проект ЄЕП – то такий собі передвиборчий піар Володимира Путіна. В нього незабаром парламентські вибори, президентські вибори. Чи в такий спосіб можна вплинути на російський електорат. Як Ви вважаєте, чи є тут істина?
Валерій Хорошковський: Я скажу, що не виключаю цього, але при цьому зазначу, як мені здається, як я можу судити у Путіна не має проблеми з виборами. Тобто, я думаю, що він має достатнє електоральне поле, щоб сьогодні почувати себе впевнено.
Дмитро Крикун: Незабаром, менше ніж за тиждень починається саміт України і ЄС у Ялті. З чим до нього прийде Україна? Зокрема, Ваша позиція тут і Ваша пропозиція як міністра економіки і з питань європейської інтеграції?
Валерій Хорошковський: Так, перш за все зазначу, що на цьому форумі буде президент України і він, звичайно буде головною діючою особою. Маю зазначити, що всі документи, котрі ми зараз готуємо на Ялтинський саміт, а також якими ми користуємось, вони говорять про єдине – Україна не змінює свій стратегічний курс. Україна сьогодні працює на європейську інтеграцію і працює на вступ до світової організації торгівлі. І це є головне. Тобто, ми їдемо саме з цим. Ми будемо пропонувати прискорити і реалізувати, змістовно реалізувати політику сусідства, яка запропонована нам із боку Євросоюзу. Я вважаю, що з економічної точки зору це є дуже прагматичний підхід, тому що перш за все він враховує особливості кожної країни-сусіда і, як мені здається, ми можемо виграти від цього набагато більше, ніж якщо просто будемо говорити про асоційоване членство. При цьому я зазначаю, що це було б непогано, але це поставлення вимог лише до України.
Дмитро Крикун: Тобто, відпрацювати те що можна по сусідам, а потім прагнути до асоційованого членства.
Валерій Хорошковський: Ви знаєте, давайте просто скажемо таким чином. Асоційоване членство – це кордони і в тому числі кордони з Росією. При чому жорсткі кордони. Готові ми зараз на цю дію йти чи ні? Тобто, асоційоване членство – це вимога до себе, перш за все. І в цьому плані треба просто критично придивитися, що це вимагає і потім задати собі питання.
Дмитро Крикун: Чи помітили Ви сьогодні з повідомлень інформагенцій, про те що, зокрема Бi-бi-сi, вибачте, повідомлення про те що комісар ЄС з розширення Гюнтер Ферхойген сьогодні сказав на зустрічі з Костянтином Грищенком, з нашим міністром закордонних справ про те, що розробляється і за півроку буде розроблений якийсь план повної економічної інтеграції України. Що це таке? Чи знаєте Ви про це щось?
Валерій Хорошковський: Звичайно. Тому що я мав зустріч із Ферхойгеном тільки під час перебування в Україні. Це як раз про цей документ іде мова. Ми домовилися, на цій зустрічі було домовлено або підкреслено, що дуже важливо і для України, і для європейського співтовариства мати такий документ по реалізації стратегії "Ширша Європа" і політики сусідства десь на весні наступного року.
Дмитро Крикун: В чому він практично буде проявлятися і які переваги отримають українські підприємства, галузі української економіки?
Валерій Хорошковський: Я думаю, що це буде поступово виписаний пункт або шлях створення Зони вільної торгівлі з Європейським союзом як головний фрагментарний аспект цього документа з економічної точки зору. З політичної я впевнений, що міністерство іноземних справ так воно працює....
Дмитро Крикун: Вчора президент України Леонід Кучма, певною мірою критикуючи позиції Євросоюзу щодо України сказав, що скільки можна нас тримати на порозі, він, правда, цитував слова Олександра Чалого, першого заступника міністра закордонних справ. З Вашої точки зору, пам"ятаєте анекдот? Купи лотерейний квиток.... Хто має зробити перший крок, Україна до Європи, чи Європа продемонструвати своє прагнення нас бачити.
Валерій Хорошковський: Це не правомірна постановка питання. Чому? Тому що, на мій погляд, європейська інтеграція і внутрішні перетворення – це синоніми. І наша здібність збільшувати ці внутрішні перетворення, наша здібність мати темп, мати план змін, змінювати в реальному житті, а не просто декларувати ці зміни.
Це є синоніми нашої європейської інтеграції. І я говорив, до речі, вчора, зустрічаючись із комісією про те, що це є наш національний інтерес і наша національна стратегія, і в цьому плані ми не можемо цим торгувати. Тобто не берете нас, то ми будемо розвертатися в іншу сторону, або ще якимось чином. Для нас це наша стратегія. Вона вибрана свідомо і ми рухаємося туди, а значить це і питання стандартів, і питання економічного життя, і питання політичної культури.
Ми маємо все пристосовувати до того, що раніше чи пізніше ми маємо увійти в Європейське співтовариство. Я хочу задати, чесно кажучи, просте питання сам собі й Вам, я сподіваюсь, Ви також були за кордоном, і бачили європейське життя, умовно кажучи, і наше. От скажіть, наскільки ми сьогодні готові вступити до європейського співтовариства?
Дмитро Крикун: Учора президент відповів, він сказав, що ми не готові, я завтра не буду вступати.
Валерій Хорошковський: Абсолютно справедливо, ми дійсно не готові. Наше завдання, якщо ми свідомо обрали цей стратегічний напрямок, наше завдання сьогодні робити все можливе, щоб якомога швидше підготуватися до цього.
Дмитро Крикун: Євродепутат Ян Вірсма, про якого Ви щойно згадували, він сказав учора про те, що Європа чекає якихось конкретних сигналів. Якими можуть бути ці конкретні сигнали? Це якийсь закон, чи зростання ВВП, чи зміна президента на Вашу думку?
Валерій Хорошковський: На мою думку, перш за все, це система законів по адаптації, це реальне впровадження їх у життя, це збільшення економічного добробуту, це зміна системи соціальних стандартів, абсолютно вірно, це ті речі, які чекає Європа, при чому не якихось фрагментарних, а системних.
Дмитро Крикун: Просто самі закони, точиться дискусія навколо адресних пільг, навколо заміни системи соціальної допомоги людям на адресні пільги, і вже кілька акцій протесту щодо цього прокотилося по Україні. Ваше ставлення як міністра економіки, чи втратять реально люди щось від цього.
Валерій Хорошковський: По-перше, треба провести такі заходи, які зачіпають серйозні соціальні аспекти багатьох людей, потрібно готувати як публічність цих заходів, так і власне саму систему. Сьогодні прем"єр-міністр перед початком засідання Кабінету міністрів, як я спочатку про це говорив, і він говорив про те, що по-перше необізнані, на жаль наші громадяни з тими пропозиціями, що є. А по-друге, уряд не готовий до введення системи адресних пільг. І я можу з цим погодитись. Але я впевнений, що якщо люди дізналися, що за собою несуть адресні пільги і їх можливості, то це було б підтримано. Тому я думаю, що зараз наше завдання зробити таким чином, щоб данні перетворення мали соціальну підтримку.
Дмитро Крикун: Що окрім занять спортом входить в систему Вашого оздоровлення і як Ви підтримуєте здоровий спосіб життя, пане Валерію?
Валерій Хорошковський: На жаль, скажемо так, робота міністра економіки є і ненормована, і непрогнозована з точки зору відряджень, із точки зору якихось там нервових перепадів і таке інше. Не можу сказати, що мене все влаштовує в системі підтримки власного здоров"я. Але знов-таки я вважаю, що це пов"язані речі, тобто можливість виконувати свої зобов"язання, а також внутрішнє відчуття. І намагаюся все робити для цього, в тому числі це система харчування, в тому числі це спілкування з дітьми.
Дмитро Крикун: А що таке система харчування?
Валерій Хорошковський: Система харчування, я вже досить багато років і це не є секретом, є вегетаріанець, і я вважаю, що це також мені допомагає.
Дмитро Крикун: Спілкування з дітьми? Скільки у Вас дітей, яка у Вас родина? Це те, що цікавить людей.
Валерій Хорошковський: У мене троє дітей: два сина і маленька дочка, звичайно дружина, і я вважаю, що спілкування з дітьми сьогодні для мене є найбільша відрада.
Дмитро Крикун: Скільки годин у день Ви працюєте? Одні кажуть, що 8 – це багато, інші, що 12 – це мало.
Валерій Хорошковський: До речі, це дуже індивідуальна річ, просто є обов"язкова програма, тому що роботу міністра важко вирахувати в годинах. Тобто якщо я підписую документи дома, то це я працюю чи не працюю. Тому десь приблизно 10 годин.
Дмитро Крикун: Одні люди, відомі політики, займаються в Україні бджолярством, інші ганяють на спортивних автомобілях. Що Ви робите в той час, коли Ви не займаєтесь спортом. Не спілкуєтесь з родиною, не підписуєте договорів?
Валерій Хорошковський: Я дуже люблю дві речі, тобто якщо мова йде про відпочинок, перш за все – це гірські лижі, і друге – це море. Я власне вибираю між першим і другим і не люблю змінювати пори року, тобто літом їду на море, а взимку – на лижах.
Дмитро Крикун: Пане Валерію, якщо все ж таки за рік, або за якийсь інший час, кардинально зміниться політична й економічна ситуація в країні, що Ви будете робити? Є у Вас рахунки за кордоном? Ви не повторите шлях Березовського?
Валерій Хорошковський: В мене немає рахунків за кордоном, я вважаю, що умовно кажучи, спосіб бізнес-операції, які я опанував там або які я опрацьовував за 10-15 років, коли займався бізнесом, вони мають повне законодавче забезпечення. В мене є легальні доходи.
Дмитро Крикун: Скільки у Вас в декларації за минулий рік?
Валерій Хорошковський: За минулий рік близько 5 мільйонів.
Дмитро Крикун: Це міністр економіки та з питань європейської інтеграції Валерій Хорошковський. І ставлю останнє питання: усе ж таки, що Ви будете робити восени наступного року?
Валерій Хорошковський: Я сподіваюсь, я буду жити, жити у своїй країні, незалежній країні, і надіюсь, я буду допомагати суспільству в таких силах, яких я можу, на тій посаді, якій я буду.
Дмитро Крикун: На цій бадьорій ноті ми закінчуємо програму. Програму, в якій гостем був Валерій Хорошковський, міністр економіки та з питань європейської інтеграції. Дякую, пане Валерію, що завітали до нас.
Валерій Хорошковський: Дякую.