Кучма перед ще одним історичним вибором
Четвер, 2 жовтня 2003, 10:36
Ще одна "Ялта-2" чекає на Україну найближчим часом. Після ЄЕП нове випробування для євроінтеграції Києва – запуск уже легендарного нафтопроводу між двома українськими містами, Одесою й Бродами.
Дивно, але сценарій "Одеса-Броди" немов плагіат драми "ЄЕП". Є свої "хороші" – які за Європу, за пряме використання труби, за постачання нафти з Каспію на Захід. Хоча для гарантування цього напряму немає жодного контракту. Є "погані" – вони за Росію, за використання труби для потреб північного сусіда. Який при цьому обіцяє на другий день економічну вигоду Україні.
У нафтопровідній версії є навіть своє застереження, із яким Україна, готова пристати на вимоги Росії: ми, мовляв, запустимо реверс, але тільки до того моменту, поки не з’явиться нафта з Каспію, готова іти в Європу. При цьому вони примовляють: душею ми все одно з Європою.
Ціна питання для Росії – 1,8 мільярда доларів, які, за оцінками експертів, вона може заробити після запуску реверсу. Ціна для Європи – нова нафта, із Казахстану. Головне, що не з Росії, зменшити залежність від якої, здається прагнуть усі, окрім України. Ціна для України – рублі сьогодні або унікальна роль альтернативи Росії завтра або післязавтра.
Події починають розгортатися у прискореному темпі. На темі знову можуть підзаробити журналісти. Залишився останній раунд боротьби за напрям, у якому працюватиме труба. Прихильники європейського варіанту обіцяли 21 жовтня перші пробні поставки нафти. Лобісти російського варіанту не здають свої позиції: як у кабінеті Кучми, так і в "Укртранснафті".
На чолі компанії "Укртранснафта", яка керує трубопроводом "Одеса-Броди", сидять два антагоністи. Олександр Тодійчук є президентом "Укртранснафти", Станіслав Василенко – виконавчим директором. Перший робить все можливе для запуску труби на Європу, другий – для реверсу. Тодійчук втратив реальну владу влітку, коли було змінено розподіл повноважень на користь Василенка. Але при цьому Тодійчук залишається уповноваженим України з питань Євразійського нафтотранспортного коридору.
Останніми днями Тодійчук провів переговори у Брюсселі. Після він повідомив в інтерв’ю Бі-Бі-Сі, що з допомогою європейських партнерів Україні вдалося знайти потенційних постачальників 9 мільйонів тонн каспійської нафти для заповнення нафтопроводу "Одеса-Броди", а також потенційних покупців 6 мільйонів тонн цієї нафти в Європі.
Це була зустріч представників України, Польщі, Словаччини, Чехії, Німеччини й Британії, а також Єврокомісії.
"Розглядався проект розвитку нафтотранспортного коридору на всіх етапах. Перший – це рух нафти до Бродів, із Бродів – у напрямку Ужгорода до Словаччини, Чехії і трохи далі - до південних заводів у Німеччині".
"Крім того, є можливість, починаючи з цього року, із Бродів, перевантажуючи нафту на залізничні цистерни, транспортувати їх на південь Польщі. Раніше передбачалося, що Польща підключається до проекту лише на третьому етапі, коли буде збудований трубопровід Броди-Плоцьк. Сьогодні ми говоримо, що південні польські заводи мають можливість отримувати цю нафту вже у цьому році", - заявив Тодійчук.
Водночас його опоненти на чолі "Укртранснафти" не вірять цим обіцянкам. Джерела "Української правди", наближені до нинішнього реального керівника Василенка, розповідають, що взагалі не може бути ніякого постачання нафти з каспійського регіону.
Так, вони зверталися до потенційних постачальників для заповнення труби технічною нафтою. За їх словами, Азербайджан заявив, що все розпродав, а Казахстан і Туркменія взагалі не відповіли. Єдиний, хто відгукнувся – це Росія.
Крім того, команда Василенка не вірить і у те, що каспійська нафта комусь потрібна в Європі. Аргументація така: із Каспію іде світла нафта, а європейські заводи мають устаткування для переробки важкої нафти з Росії (тип "юралз"). І, кажуть прихильники реверсу, якщо просумувати всі заводи, які теоретично готові прийняти з "Одеса-Броди" каспійську світлу нафту, то вийде, що це обсяг переробки 10 мільйонів тонн на рік.
Виходить, що "Одеса-Броди" може закрити повністю всю цю квоту – розмір труби дозволяє транспортувати 9-14 мільйонів тонн. Але ж у "Одеса-Броди" є конкуренти, які також готові постачати світлу нафту на європейські заводи з інших родовищ. Тому, мовляв, навіть у нинішньому вигляді "Одеса-Броди" не зможе використовуватися на повну. І тоді можна забути рожеву мрію прихильників європейського напряму, що нафтопровід може бути розширений до 45 мільйонів тонн. Такі обсяги світлої нафти Європа просто не зможе ніде переробити – немає потужностей.
Водночас позитивний вердикт використанню "Одеса-Броди" на Європу дав світовий аудитор "ПрайсвотерхаусКуперс". І він не сумнівається у зростанні попиту на світлу нафту з Каспію. По-перше, щоб Європа зменшила залежність від Росії. По-друге, бо світла нафта з Північного моря, яку переробляють німецькі заводи, через 10-30 років закінчиться, і заміною їй може стати якраз каспійська.
Люди з команди прихильників реверсу так само визнають, що поворот труби у напрямі з Бродів в Одесу не має історичної перспективи. Водночас вони самі ініціюють питання реверсу перед росіянами – бо, як кажуть, займаються не політикою, а економікою.
А економіка їм підказує, що реверс краще, бо це хоч якісь гроші (за їх словами, 70 мільйонів доларів на рік), ніж взагалі ніяких. У те, що труба не сьогодні-завтра запрацює на Європу, нинішнє керівництво не вірить. Нинішній керівник Василенко, коли навесні 2003, ще не маючи повноважень, укладав протокол про намір запустити реверс, сам запропонував, щоб труба 21 рік працювала у зворотному напрямі. Мовляв, буде 21 рік стабільний прибуток від росіян.
Однак вирішувати, як працюватиме "Одеса-Броди", будуть не ці поважні пани, а уряд (знову паралель з ЄЕП!). Кабмін поки цього рішення не ухвалив. А для цього має бути проведене дослідження переваг реверсу. Але ще навіть не визначений аудитор. А втім обіцяно, що у жовтні повинні відбутися перші постачання нафти на Європу. Після чого повернути трубу у реверс буде алогічно. У передчутті, що сценарій реверсу може назавжди програти, почалася ще одна серія протистояння.
Нещодавно команда Василенка ініціювала заповнення "Одеса-Броди" технічною нафтою. Пояснює це наляканістю перед появою корозії в унікальній трубі. І тут відразу ж на крик про допомогу приходить ТНК, головний лобіст реверсу серед російських компаній. Вона пропонує свою нафту. Яка, як відомо, не легка, каспійська, а важка, юралс.
Опоненти реверсу відразу заявили, що це спроба в обхід рішення уряду зробити неможливим європейське використання "Одеса-Броди". І, за їх словами, технічна нафта "Одеса-Броди" не потрібна, бо нафтопровід вже заповнений консервантом і йому не загрожує зимова корозія.
За словами Тодійчука, навіть просто запуск російської технічної нафти поставить хрест на європерспективі "Одеса-Броди". За такого розвитку подій Польща відмовиться підписати договір про інтеграцію своїх нафтопроводів з українськими, а відтак – відмовиться добудовувати "Броди-Плоцьк". Що перекреслює всю унікальність "Одеса-Броди".
Поляки кажуть, що після появи російської технічної нафти потрапляють під "великі політичні ризики", передав їх слова Тодійчук.
Крім того, за його словами, і "представники Єврокомісії були категоричними – вони сказали: якщо буде заповнення російською сумішшю, Європа та ці потенційні партнери, які брали участь у цьому засіданні (у Брюсселі), втрачають інтерес до цього трубопроводу".
Проти технологічної нафти виступило і МЗС – бо це порушить зобов'язання, взяті Україною під час підписання в травні 2003 року спільної декларації з урядами Польщі й Єврокомісією на підтримку розвитку Євроазіатського нафтотранспортного коридору.
Зі слів Тодійчука, російська "юралз", якщо з’явиться в трубі, автоматично покличе за собою реверсний напрям. Бо ТНК надасть свій "юралз" на умовах кредиту, який "має небезпечні позиції": Тодійчук каже, що Україна не зможе достроково погасити його, не матиме права змінювати її якість. "Тобто Україна буде скута у своїй діяльності на весь період дії цих контрактів".
Тоді для "Одеса-Броди" залишається лише реверс, що є дорогою в нікуди. Точніше, в Босфорську протоку, перевантажену танкерами. Тодійчук навів слова представників Єврокомісії, які охарактеризували реверс так: "Крім додаткового навантаження на Босфор, нічого цікавого у цьому проекті Євросоюз не бачить".
За словами експерта Альбрехта фон Блюменкорна, який у "ПрайсвотерхаусКуперс" займається проектом "Одеса-Броди", танкери мусять чекати в Босфорі до 10 днів та нести додаткові витрати до 300 000 доларів на танкер.
Водночас команда Василенка не зважає на аргумент, що Босфор може не прийняти додаткову порцію нафти з Росії, яка прийде в Чорне море по реверснутій "Одеса-Броди". Нинішнє керівництво "Укртранснафти" каже, що це буде не їх проблема, а ТНК. І як вона її вирішить, Київ не цікавить. Росіяни заплатять Україні за прокачування нафти по "Броди-Одеса"? Заплатять. Так заплатять і Туреччині, яка спекулює на проблемі протоки. Долари вирішують усе, знову наводять своє гасло прихильники реверсу на чолі "Укртранснафти".
Така поквапливість команди Василенка наповнити "Одеса-Броди" російською нафтою також пояснюється і тим, що це може бути їх останнім шансом вирішити долю труби на свою користь.
Прем’єр Янукович, всупереч проросійському іміджу, в питанні "Одеса-Броди" став на сторону європейського напряму. Глава уряду зобов’язав провести нове зібрання акціонерів "Укртранснафти" і поновити на посаді Тодійчука.
Але рішення прем’єра тихо просаботували. Нові збори акціонерів не призначені, бо це повинна зробити дирекція "Укртранснафти". А дирекції як такої просто не існує – її повинна була сформувати наглядова рада компанії. Нещодавно, вже після вимоги Януковича, відбулося таке зібрання, але питання створення дирекції там не розглядалося.
Коли відбудеться нова наглядова рада "Укртранснафти" – невідомо.
Фактично доля "Одеса-Броди" зараз знаходиться у руках Кучми. Зрозуміло, що без його санкції Василенко не укладе контракт на постачання технічної нафти з Росії і де-факто не легалізує реверс.
Питання в тому, чи наважиться Кучма вирішити долю "Одеса-Броди"? Чи зробить він, після ЄЕП, ще один ляпас ним же проголошеному "європейському вибору України". Чи переконає його Пінчук, що умови "ТНК" – це "реальна економіка", а "політиканство" – це ігри у коаліційний уряд і те, що історичне питання розв'язуватиме Янукович, а не президент.
Напередодні сам Кучма на прес-конференції знову сказав, що питання "Одеса-Броди" повинен вирішити уряд у присутності журналістів. Чи мав він на увазі, що до того часу в трубі плескатиметься російська нафта, а Янукович просто зачитає підготовлену йому на Банковій резолюцію? Як це уже бувало у кар'єрі чинного прем'єр-міністра.
Читайте також:
Україна знову розривається між Москвою й Заходом
Дивно, але сценарій "Одеса-Броди" немов плагіат драми "ЄЕП". Є свої "хороші" – які за Європу, за пряме використання труби, за постачання нафти з Каспію на Захід. Хоча для гарантування цього напряму немає жодного контракту. Є "погані" – вони за Росію, за використання труби для потреб північного сусіда. Який при цьому обіцяє на другий день економічну вигоду Україні.
У нафтопровідній версії є навіть своє застереження, із яким Україна, готова пристати на вимоги Росії: ми, мовляв, запустимо реверс, але тільки до того моменту, поки не з’явиться нафта з Каспію, готова іти в Європу. При цьому вони примовляють: душею ми все одно з Європою.
Ціна питання для Росії – 1,8 мільярда доларів, які, за оцінками експертів, вона може заробити після запуску реверсу. Ціна для Європи – нова нафта, із Казахстану. Головне, що не з Росії, зменшити залежність від якої, здається прагнуть усі, окрім України. Ціна для України – рублі сьогодні або унікальна роль альтернативи Росії завтра або післязавтра.
Події починають розгортатися у прискореному темпі. На темі знову можуть підзаробити журналісти. Залишився останній раунд боротьби за напрям, у якому працюватиме труба. Прихильники європейського варіанту обіцяли 21 жовтня перші пробні поставки нафти. Лобісти російського варіанту не здають свої позиції: як у кабінеті Кучми, так і в "Укртранснафті".
На чолі компанії "Укртранснафта", яка керує трубопроводом "Одеса-Броди", сидять два антагоністи. Олександр Тодійчук є президентом "Укртранснафти", Станіслав Василенко – виконавчим директором. Перший робить все можливе для запуску труби на Європу, другий – для реверсу. Тодійчук втратив реальну владу влітку, коли було змінено розподіл повноважень на користь Василенка. Але при цьому Тодійчук залишається уповноваженим України з питань Євразійського нафтотранспортного коридору.
Останніми днями Тодійчук провів переговори у Брюсселі. Після він повідомив в інтерв’ю Бі-Бі-Сі, що з допомогою європейських партнерів Україні вдалося знайти потенційних постачальників 9 мільйонів тонн каспійської нафти для заповнення нафтопроводу "Одеса-Броди", а також потенційних покупців 6 мільйонів тонн цієї нафти в Європі.
Це була зустріч представників України, Польщі, Словаччини, Чехії, Німеччини й Британії, а також Єврокомісії.
"Розглядався проект розвитку нафтотранспортного коридору на всіх етапах. Перший – це рух нафти до Бродів, із Бродів – у напрямку Ужгорода до Словаччини, Чехії і трохи далі - до південних заводів у Німеччині".
"Крім того, є можливість, починаючи з цього року, із Бродів, перевантажуючи нафту на залізничні цистерни, транспортувати їх на південь Польщі. Раніше передбачалося, що Польща підключається до проекту лише на третьому етапі, коли буде збудований трубопровід Броди-Плоцьк. Сьогодні ми говоримо, що південні польські заводи мають можливість отримувати цю нафту вже у цьому році", - заявив Тодійчук.
Водночас його опоненти на чолі "Укртранснафти" не вірять цим обіцянкам. Джерела "Української правди", наближені до нинішнього реального керівника Василенка, розповідають, що взагалі не може бути ніякого постачання нафти з каспійського регіону.
Так, вони зверталися до потенційних постачальників для заповнення труби технічною нафтою. За їх словами, Азербайджан заявив, що все розпродав, а Казахстан і Туркменія взагалі не відповіли. Єдиний, хто відгукнувся – це Росія.
Крім того, команда Василенка не вірить і у те, що каспійська нафта комусь потрібна в Європі. Аргументація така: із Каспію іде світла нафта, а європейські заводи мають устаткування для переробки важкої нафти з Росії (тип "юралз"). І, кажуть прихильники реверсу, якщо просумувати всі заводи, які теоретично готові прийняти з "Одеса-Броди" каспійську світлу нафту, то вийде, що це обсяг переробки 10 мільйонів тонн на рік.
Виходить, що "Одеса-Броди" може закрити повністю всю цю квоту – розмір труби дозволяє транспортувати 9-14 мільйонів тонн. Але ж у "Одеса-Броди" є конкуренти, які також готові постачати світлу нафту на європейські заводи з інших родовищ. Тому, мовляв, навіть у нинішньому вигляді "Одеса-Броди" не зможе використовуватися на повну. І тоді можна забути рожеву мрію прихильників європейського напряму, що нафтопровід може бути розширений до 45 мільйонів тонн. Такі обсяги світлої нафти Європа просто не зможе ніде переробити – немає потужностей.
Водночас позитивний вердикт використанню "Одеса-Броди" на Європу дав світовий аудитор "ПрайсвотерхаусКуперс". І він не сумнівається у зростанні попиту на світлу нафту з Каспію. По-перше, щоб Європа зменшила залежність від Росії. По-друге, бо світла нафта з Північного моря, яку переробляють німецькі заводи, через 10-30 років закінчиться, і заміною їй може стати якраз каспійська.
Люди з команди прихильників реверсу так само визнають, що поворот труби у напрямі з Бродів в Одесу не має історичної перспективи. Водночас вони самі ініціюють питання реверсу перед росіянами – бо, як кажуть, займаються не політикою, а економікою.
А економіка їм підказує, що реверс краще, бо це хоч якісь гроші (за їх словами, 70 мільйонів доларів на рік), ніж взагалі ніяких. У те, що труба не сьогодні-завтра запрацює на Європу, нинішнє керівництво не вірить. Нинішній керівник Василенко, коли навесні 2003, ще не маючи повноважень, укладав протокол про намір запустити реверс, сам запропонував, щоб труба 21 рік працювала у зворотному напрямі. Мовляв, буде 21 рік стабільний прибуток від росіян.
Однак вирішувати, як працюватиме "Одеса-Броди", будуть не ці поважні пани, а уряд (знову паралель з ЄЕП!). Кабмін поки цього рішення не ухвалив. А для цього має бути проведене дослідження переваг реверсу. Але ще навіть не визначений аудитор. А втім обіцяно, що у жовтні повинні відбутися перші постачання нафти на Європу. Після чого повернути трубу у реверс буде алогічно. У передчутті, що сценарій реверсу може назавжди програти, почалася ще одна серія протистояння.
Нещодавно команда Василенка ініціювала заповнення "Одеса-Броди" технічною нафтою. Пояснює це наляканістю перед появою корозії в унікальній трубі. І тут відразу ж на крик про допомогу приходить ТНК, головний лобіст реверсу серед російських компаній. Вона пропонує свою нафту. Яка, як відомо, не легка, каспійська, а важка, юралс.
Опоненти реверсу відразу заявили, що це спроба в обхід рішення уряду зробити неможливим європейське використання "Одеса-Броди". І, за їх словами, технічна нафта "Одеса-Броди" не потрібна, бо нафтопровід вже заповнений консервантом і йому не загрожує зимова корозія.
За словами Тодійчука, навіть просто запуск російської технічної нафти поставить хрест на європерспективі "Одеса-Броди". За такого розвитку подій Польща відмовиться підписати договір про інтеграцію своїх нафтопроводів з українськими, а відтак – відмовиться добудовувати "Броди-Плоцьк". Що перекреслює всю унікальність "Одеса-Броди".
Поляки кажуть, що після появи російської технічної нафти потрапляють під "великі політичні ризики", передав їх слова Тодійчук.
Крім того, за його словами, і "представники Єврокомісії були категоричними – вони сказали: якщо буде заповнення російською сумішшю, Європа та ці потенційні партнери, які брали участь у цьому засіданні (у Брюсселі), втрачають інтерес до цього трубопроводу".
Проти технологічної нафти виступило і МЗС – бо це порушить зобов'язання, взяті Україною під час підписання в травні 2003 року спільної декларації з урядами Польщі й Єврокомісією на підтримку розвитку Євроазіатського нафтотранспортного коридору.
Зі слів Тодійчука, російська "юралз", якщо з’явиться в трубі, автоматично покличе за собою реверсний напрям. Бо ТНК надасть свій "юралз" на умовах кредиту, який "має небезпечні позиції": Тодійчук каже, що Україна не зможе достроково погасити його, не матиме права змінювати її якість. "Тобто Україна буде скута у своїй діяльності на весь період дії цих контрактів".
Тоді для "Одеса-Броди" залишається лише реверс, що є дорогою в нікуди. Точніше, в Босфорську протоку, перевантажену танкерами. Тодійчук навів слова представників Єврокомісії, які охарактеризували реверс так: "Крім додаткового навантаження на Босфор, нічого цікавого у цьому проекті Євросоюз не бачить".
За словами експерта Альбрехта фон Блюменкорна, який у "ПрайсвотерхаусКуперс" займається проектом "Одеса-Броди", танкери мусять чекати в Босфорі до 10 днів та нести додаткові витрати до 300 000 доларів на танкер.
Водночас команда Василенка не зважає на аргумент, що Босфор може не прийняти додаткову порцію нафти з Росії, яка прийде в Чорне море по реверснутій "Одеса-Броди". Нинішнє керівництво "Укртранснафти" каже, що це буде не їх проблема, а ТНК. І як вона її вирішить, Київ не цікавить. Росіяни заплатять Україні за прокачування нафти по "Броди-Одеса"? Заплатять. Так заплатять і Туреччині, яка спекулює на проблемі протоки. Долари вирішують усе, знову наводять своє гасло прихильники реверсу на чолі "Укртранснафти".
Така поквапливість команди Василенка наповнити "Одеса-Броди" російською нафтою також пояснюється і тим, що це може бути їх останнім шансом вирішити долю труби на свою користь.
Прем’єр Янукович, всупереч проросійському іміджу, в питанні "Одеса-Броди" став на сторону європейського напряму. Глава уряду зобов’язав провести нове зібрання акціонерів "Укртранснафти" і поновити на посаді Тодійчука.
Але рішення прем’єра тихо просаботували. Нові збори акціонерів не призначені, бо це повинна зробити дирекція "Укртранснафти". А дирекції як такої просто не існує – її повинна була сформувати наглядова рада компанії. Нещодавно, вже після вимоги Януковича, відбулося таке зібрання, але питання створення дирекції там не розглядалося.
Коли відбудеться нова наглядова рада "Укртранснафти" – невідомо.
Фактично доля "Одеса-Броди" зараз знаходиться у руках Кучми. Зрозуміло, що без його санкції Василенко не укладе контракт на постачання технічної нафти з Росії і де-факто не легалізує реверс.
Питання в тому, чи наважиться Кучма вирішити долю "Одеса-Броди"? Чи зробить він, після ЄЕП, ще один ляпас ним же проголошеному "європейському вибору України". Чи переконає його Пінчук, що умови "ТНК" – це "реальна економіка", а "політиканство" – це ігри у коаліційний уряд і те, що історичне питання розв'язуватиме Янукович, а не президент.
Напередодні сам Кучма на прес-конференції знову сказав, що питання "Одеса-Броди" повинен вирішити уряд у присутності журналістів. Чи мав він на увазі, що до того часу в трубі плескатиметься російська нафта, а Янукович просто зачитає підготовлену йому на Банковій резолюцію? Як це уже бувало у кар'єрі чинного прем'єр-міністра.
Читайте також:
Україна знову розривається між Москвою й Заходом