Україна презентує Європі нафтопровід Одеса-Броди-Гданськ

Вівторок, 27 травня 2003, 10:53
У Брюсселі у вівторок відбувається конференція з питань нафтопроводу Одеса-Броди-Гданськ. У конференції беруть участь український віце-прем'єр-міністр з енергетичних питань Віталій Гайдук, польський віце-прем'єр Марек Пол, який також опікується питаннями енергетики, та заступниця президента Єврокомісії Лойола Де Паласіо.

Як повідомляє з Брюсселя кореспондент Української служби ВВС, фактично це презентація в Європейській Комісії проекту транспортування каспійської нафти українською територією далі на захід до Польщі. На думку аналітиків, брюссельська конференція офіційне оголошення готовності України здійснювати проект.

Завданням України у Брюсселі є отримання політичної підтримки проекту нафтопроводу з боку Єврокомісії і цілого Європейського Союзу. Відомо, що проект вже підтриманий Польщею, США та Німеччиною.

Останні кілька місяців Україна разом із компанією PriceWaterhouseCoopers активно працювала над тим, щоби комерційно виправдати проект нафтопроводу, залучити інвестиції, зробити його привабливим для великих західних компаній.

Особливість політичного моменту, в який відбувається конференція, полягає у тому, що після іракського конфлікту, очевидно, з'явиться досить велика кількість іракської нафти. Тим часом до початку транспортування каспійської нафти територією України ще кілька років.

Конференція у Брюсселі може також дати відповідь на запитання про перспективи так званого реверсного використання трубопроводу, тобто - транспортування російської нафти за маршрутом Броди-Одеса.

Посли США, Німеччини і Польщі раніше оприлюднили лист, в якому було сказано, що Україні реверс не потрібний. Але Європейська Комісія досі не висловлювалася прямо щодо питання про реверсне використання нафтопроводу.

Разом із тим, як заявив голова правління ВАТ "Укртранснафта" Олександр Тодійчук журналістам у Брюсселі, коментуючи інформацію про підписання протоколу про реверсне використання нафтопроводу, Україна не буде використовувати нафтопровід Одеса-Броди у реверсному напрямі.

На його думку, прямий маршрут має найбільші перспективи для розвитку проекту. "Уряд України підтримує саме напрям з Одеси у Броди", - сказав Тодійчук, посилаючись на результати наради, що відбулася у Кабінеті Міністрів.

Він розцінює появу цієї інформації як застосування "спеціальних заходів" для зриву варіанту прямого прокачування нафти маршрутом Одеса-Броди-Гданськ.

Як відзначив голова "Укртранснафти", його заступник Станіслав Василенко, який підписав протокол про наміри, не мав на це повноважень, і печатка "Уктранснафти" на документі відсутня.

"Я дізнався про це (протокол) тільки через певний час, і хотів би відмежуватися від цієї угоди", - цитує Тодійчука Інтерфакс-Україна. На його думку, економічні обґрунтування реверсного використання нафтопроводу є неточними. Зокрема, при розрахунках, які свідчать про те, що прокачування нафти по маршруту Одеса-Броди-Гданськ обійдеться дорожче, ніж через Новоросійськ, використовувався тариф на перевалку у танкери річної давності.

Він підкреслив, що "Укртранснафта" йде назустріч російським компаніям, створюючи їм додаткові маршрути прокачування нафти (Мічуринськ-Южний), але у той же час зберігає за собою можливість транспортування каспійської нафти по маршруту Одеса-Броди.

Як повідомлялося, компанії НАК "Нафтогаз України", "Укртранснафта" (обидві - Україна), ВАТ "АК Транснефть" і ВАТ "Тюменська нафтова компанія" (обидві - Росія) 23 квітня підписали у Москві протокол про наміри з питання організації нового маршруту експорту російської нафти транзитом через територію України з відвантаженням у порту Южний і використанням реверса нафтопроводу "Одеса-Броди" для експорту додатково 9 млн. тонн російської нафти на рік.

Керівництво НАК у понеділок повідомило, що Кабінет Міністрів України до 1 липня розгляне варіанти розвитку нафтопроводу Одеса - Броди з урахуванням підписаного протоколу про наміри.

"Укртранснафта" у січні-травні вже відвантажила з терміналу "Южний" дев'ять танкерів нафти загальним об'ємом 767 тис. тонн, завдяки чому від експлуатації терміналу і 52-км дільниці нафтопроводу Одеса - Броди у реверсному режимі до бюджету України за п'ять місяців надійшло 40 млн. грн.


Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування