Як про цензуру говоритимуть у парламенті
Понеділок, 2 грудня 2002, 15:17
До проведення парламентських слухань про свободу слова та цензуру залишилося дві доби, і начебто до них уже все готово. Принаймні, так стверджують організатори. Тепер залишається тримати кулаки та сподіватися, що жодний форс-мажор (чи то природний, чи то політичний) не завадить провести ці вистраждані слухання належним чином.
В понеділок голова парламентського комітету з питань свободи слова Микола Томенко презентував порядок денний слухань та проект постанови за їхніми результати. Крім того, ТБ (Перший національний) та радіо внесли на середу у свій розклад пряму трансляцію із зали засідань Верховної Ради, не оминувши у своїх програмах страшне слово "цензура". Та й про підготовку альтернативних запланованим слухань вже нічого не чутно - за словами Томенка, зараз в нього "немає жодних підстав говорити, що (у середу - УП) ми побачимо інший проект та інших виступаючих".
Тож, що відбуватиметься?
Триватимуть парламентські слухання з питань свободи слова та цензури протягом 4 годин – із 10-ї до 14-ї. Усього заплановано понад 30 виступів – представників парламенту, ЗМІ, уряду та громадських організацій. Крім того, за словами Томенка, ще є низка депутатів, які також висловили бажання виступити з парламентської трибуни, проте втулити їх у щільний прядок денний виявилося неможливим.
Відкриватиме слухання заступник голови ВР Олександр Зінченко. Головні доповідачі: від парламенту - Микола Томенко, від кабміну - Дмитро Табачник, від журналістських та громадських організацій – Андрій Шевченко.
За словами Томенка, на слухання запрошено понад 500 гостей – журналістів та представників громадських організацій, які опікуються ЗМІ. До цієї цифри також слід додати дипломатів, політиків та інших діячів, які теж відвідають парламент у середу. "Кожний другий учасник – не з Києва", повідомив народний депутат.
Щодо фінансового боку справи, то, як зазначив Томенко, Верховна Рада виділила цілих 2000 гривень на друк брошури за результатами парламентських слухань. Відвідають журналісти та інші учасники це засідання парламенту за власний кошт, кошт редакцій або організацій, що допомагають ЗМІ.
Засоби масової інформації будуть представлені по-різному: одних презентуватимуть керівники або головні редактори (наприклад, від УНІАНу доповідатиме головний редактор Олександр Харченко, а від Львівського радіо - головний директор Мирослава Лубкович), інших – журналісти (від "1+1" почуємо Євгена Глібовицького, а від "Громадського радіо" – Романа Скрипіна). Від імені Нового каналу та ICTV, відповідно до рішення керівництва, доповідатиме виконавчий директор асоціації мережених мовників, юрист Катерина Котенко.
Крім порядку денного, Томенко також представив проект постанови Верховної Ради за підсумками слухань, із повним текстом якого ви можете ознайомитися нижче. За словами народного депутата, проект узгоджувався з близько 15 експертами в галузі інформаційної політики та права. Утім, не виключено, що за результатами слухань комітету доведеться радикального його переробляти.
Така сама історія стосується тексту майбутнього законопроекту, який буде "невідкладно" винесено на затвердження парламенту після парламентських слухань. Серед основних положень цього законопроекту – легалізація цензури, вирішення проблем судових позовів проти ЗМІ з необґрунтованими сумами відшкодування, поширення неправдивої інформації тощо.
Під час прес-конференції Томенко дещо торкнувся ймовірності проведення слухань не за планом, що його розробляв комітет із питань свободи словами. Так, депутат пообіцяв, що "ми будемо адекватно діяти, якщо ми побачимо, що хтось готує в незаконний спосіб інші слухання", втім він певний, що нічого такого не трапиться.
Інцидент із створенням альтернативним оргкомітетом на чолі з Олександром Зінченком, наче, вичерпано. За словами Томенка, "ситуація була врегульована", а власне віце-спікер "свідомий, що це була серйозна помилка". Народний депутат переконаний, що ідею створити другий оргкомітет подав хтось сторонній. Томенко вважає, що й надалі таких "незапланованих дій" не буде.
Подібні парламентські слухання з питань свободи слова та інформаційної політики планується проводити щорічно – але не про "взагалі", а на конкретні теми.
ПОРЯДОК ПРОВЕДЕННЯ
парламентських слухань "Суспільство, засоби масової інформації,
влада: свобода слова й цензура в Україні", 4 грудня 2002р.
тривалість роботи – 4 години
зал пленарних засідань Верховної Ради України
(10.00 – 14-00)
10.00. – 10.05. Відкриття слухань. Вступне слово заступника Голови Верховної Ради України О.Зінченка
10.05. – 10.25. Доповідь голови Комітету Верховної Ради України з питань свободи слова та інформації М.Томенка
10.25. – 10.45. Доповідь Віце-прем‘єр-міністра України Д.Табачника
10.45. – 11.05. Доповідь від журналістських та громадських організацій А.Шевченка
11.05. – 12.00. Виступи учасників парламентських слухань (регламент
одного виступу до 5 хвилин, всього 11 чол.)
11.05.-11.10. Буджурова Лілія, голова Асоціації вільних журналістів Криму, м. Сімферополь
11.10.-11.15. Карпачова Ніна Іванівна, Уповноважений Верховної Ради України з прав людини
11.15.-11.20. Глібовицький Євген, журналіст телекомпанії Студія "1+1"
11.20.-11.25. Чиж Іван Сергійович, голова Державного комітету інформаційної політики телебачення й радіомовлення
11.25.-11.30. Яворівський Володимир Олександрович, Голова Національної спілки письменників України, народний депутат України
11.30.-11.35. Домбровський Іван Петрович, суддя Верховного Суду України
11.35.-11.40. Аласанія Зураб, м. Харків, телеканал "Сімон"
11.40.-11.45. Баграєв Микола Георгійович, депутатська група "Народний вибір", народний депутат України
11.45.-11.50. Гавриш Степан Богданович, депутатська група "Демократичні ініціативи", народний депутат України
11.50.-11.55. Лубченко Ігор Федорович, Голова Національної спілки журналістів України
11.55.-12.00. Котенко Катерина, виконавчий директор асоціації мережевих мовників
12.00 – 12.20. Перерва
12.20. – 13.45. Виступи учасників парламентських слухань ( регламент
одного виступу до 5 хвилин, всього 17 чол.)
12.20.-12.25. Чекмишев Олександр Вікторович, заступник директора Інституту журналістики Київського Національного університету ім. Т.Г.Шевченка
12.25.-12.30. Мармер Юхим, головний редактор газети "Україна – центр", м. Кіровоград
12.30.-12.35. Гмиря Сергій Петрович, фракція Комуністичної партії України, народний депутат України
12.35.-12.40. Харченко Олександр, головний редактор УНІАН
12.40.-12.45. Шевчук Сергій Володимирович, фракція Народно-демократичної партії, народний депутат України
12.45.-12.50. Скрипін Роман, "Громадське радіо"
12.50.-12.55. Понеділко Віктор Іванович, член Національної ради України з питань телебачення й радіомовлення
12.55.-13.00. Горобець Валерій Германович, редактор Новотроїцької газети "Трудове слово", Херсонська обл.
13.00.-13.05. Бокий Іван Сидорович, фракція Соціалістичної партії України, народний депутат України
13.05.-13.10. Гриценко Анатолій Степанович, президент Центру О.Разумкова
13.10.-13.15. Сумець Олександр Миколайович, редактор газети "Зміївський кур‘єр", м. Зміїв Харківської області
13.15.-13.20. Косів Михайло Васильович, фракція "Наша Україна", народний депутат України
13.20.-13.25. Лубкович Мирослава Теодорівна, генеральний директор Львівського радіо
13.25.-13.30. Гармаш Сергій, незалежний журналіст, м. Донецьк
13.30.-13.35. Олійник Борис Ілліч, фракція Комуністичної партії України, народний депутат України
13.35.-13.40. Данилов Сергій Валентинович, Президент видавничого, інформаційного та рекламного агентства "Такі справи"
13.40.-13.45. Правденко Сергій Макарович, депутатська група "Народовладдя", народний депутат України
Депутати, котрі також подали заявки на виступ:
1.Удовенко Геннадій Йосипович, голова Комітету з питань прав людини, національних меншин і міжнаціональних відносин.
2.Луценко Юрій Віталійович, фракція Соціалістичної партії України, народний депутат України
3.Павловський Михайло Антонович, фракція Блоку Юлії Тимошенко, народний депутат України
4.Шибко Віталій Якович, фракція Соціалістичної партії України, народний депутат України
5.Омельченко Григорій Омелянович, фракція Блоку Юлії Тимошенко, народний депутат України
6.Шкіль Андрій Васильович, фракція Блоку Юлії Тимошенко, народний депутат України
7. Ратушняк Сергій Миколайович, депутатська група "Демократичні ініціативи", народний депутат України
13.45. – 13.50. Підсумковий виступ голови Комітету Верховної Ради
України з питань свободи слова та інформації
М.Томенка.
13.50. – 13.53. Довідки, зауваження.
13.53. – 14.00. Закриття парламентських слухань.
Підсумкове слово заступника Голова Верховної Ради
України О.Зінченка
***
Проект
П О С Т А Н О В А
ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ
Про підсумки парламентських слухань
"Суспільство, засоби масової інформації, влада: свобода слова й цензура в Україні"
Верховна Рада України відзначає, що 4 грудня 2002 року під час парламентських слухань "Суспільство, засоби масової інформації, влада: свобода слова та цензура в Україні" було проаналізовано проблеми та ситуацію, що склалася у сфері діяльності засобів масової інформації, їх роль і місце у взаємовідносинах між владою й суспільством.
Учасники слухань відзначили, що відсутність достатніх, у тому числі й законодавчих, умов для виконання засобами масової інформації функції інформування, громадської критики й контролю, а також налагодження процесу комунікації між усіма складовими суспільства; відсутність умов для економічної незалежності засобів масової інформації; неконституційне управління інформаційним простором з боку органів державної влади є основними передумовами обмеження конституційних прав громадян на свободу думки й слова, на вільне вираження поглядів і переконань та застосування в системі українських засобів масової інформації прямої та опосередкованої цензури, хоч це беззастережно заборонено Конституцією України.
В Україні склалася загрозлива ситуація у справі забезпечення основних прав та свобод людини й громадянина на отримання повної, неупередженої інформації та забезпечення права журналіста на вільне, без зовнішнього тиску виконання своїх професійних обов’язків, що зумовлено запровадженням політичної цензури. Засоби масової інформації втрачають належні їм у демократичному суспільстві функції посередника між владою та суспільством, перетворюються на знаряддя політичного впливу та маніпулювання.
Зважаючи на висновки та пропозиції учасників парламентських слухань "Суспільство, засоби масової інформації, влада: свобода слова й цензура в Україні", Верховна Рада України п о с т а н о в л я є:
1. Визнати незадовільним виконання Кабінетом Міністрів України, Генеральною прокуратурою України, Державним комітетом інформаційної політики, телебачення і радіомовлення України, Національною радою України з питань телебачення й радіомовлення рекомендацій та пропозицій, висловлених у Постанові Верховної Ради України "Про підсумки парламентських слухань "Проблеми інформаційної діяльності, свободи слова, дотримання законності та стану інформаційної безпеки України" № 2498-ІІІ від 07.06.2001 року, які стосувались неухильного дотримання вимог законодавства України в інформаційній сфері, забезпечення конституційних прав громадян на свободу слова та вільне збирання, використання і поширення інформації.
2. Відповідно до вимог Конституції України рекомендувати президенту України:
переглянути практику застосування адміністрацією президента України незаконних методів впливу на засоби масової інформації та журналістів, зокрема, розповсюдження серед керівників засобів масової інформації усних та письмових інструкцій щодо обмеження на висвітлення позицій окремих громадських та політичних діячів, рекомендацій щодо змісту інформаційних повідомлень та їх коментарів, а також поширення версій того, яким чином, якими формулюваннями і в якій тональності засоби масової інформації повинні висвітлювати події і проблеми;
звільнити з посад осіб, які вчинили ці дії.
3. Кабінету Міністрів України взяти до виконання пропозиції учасників парламентських слухань щодо:
недопущення позасудового закриття засобів масової інформації та припинення мовлення телерадіоорганізацій, застосування заходів впливу на засоби масової інформації шляхом перешкоджання їхній діяльності, - зокрема, у процесі видання та розповсюдження друкованих видань;
забезпечення рівності прав і можливостей для створення й функціонування засобів масової інформації усіх форм власності, забезпечення ефективних антимонопольних норм діяльності усіх суб’єктів інформаційного ринку;
4. Запропонувати Генеральній прокуратурі України, Міністерству внутрішніх справ України провести перевірку діяльності службових осіб органів державної влади у сфері регулювання діяльності засобів масової інформації на предмет відповідності вимогам законодавства та наявності ознак злочинів, передбачених статтями 171 ("Перешкоджання законній професійній діяльності журналістів") та 364 ("Зловживання владою або службовим становищем") Кримінального кодексу України;
Генеральній прокуратурі України вжити всіх необхідних заходів для встановлення осіб, винних у смерті журналістів Георгія Гонгадзе та Ігоря Олександрова, здійснити всебічне розслідування обставин смерті Михайла Коломійця та справ, пов’язаних із застосуванням фізичного насилля до журналістів в Україні;
Генеральній прокуратурі України, Міністерству внутрішніх справ України до 1 березня 2003 року поінформувати Верховну Раду України про результати дій, передбачених абзацами 1, 2 цього пункту.
5. Вказати Національній раді України з питань телебачення і радіомовлення на необхідність чіткого виконання основних завдань, передбачених статтею 2 Закону України "Про Національну раду України з питань телебачення й радіомовлення", зокрема, щодо захисту телерадіоорганізацій від тиску владних структур, політичних та економічних груп, а також привести практику ліцензування телерадіоорганізацій до вимог законодавства.
6. Схвалити пропозиції учасників парламентських слухань "Суспільство, засоби масової інформації, влада: свобода слова, та цензура в Україні" і доручити Комітету Верховної Ради України з питань свободи слова та інформації у двотижневий термін внести до Верховної Ради України як невідкладний проект Закону України "Про внесення змін до деяких законів України за результатами парламентських слухань "Суспільство, засоби масової інформації, влада: свобода слова та цензура в Україні", яким:
дати законодавче визначення поняття "політична цензура" та передбачити відповідальність за застосування цензури до засобів масової інформації та журналістів з боку службових осіб органів державної та місцевої влади відповідними засобами масової інформації;
законодавчо забезпечити запровадження у внутрішні нормативні документи засобів масової інформації загальноєвропейських принципів журналістської діяльності, а також дотримання цих нормативних документів, професійних і етичних норм, прав власників і керівників засобів масової інформації, журналістів і творчих працівників через обов’язкове укладання трудових угод з урахуванням названих основних принципів;
вдосконалити законодавство про захист честі й гідності з метою недопущення використання судових позовів до засобів масової інформації та журналістів як засобу переслідування за їхню професійну діяльність;
встановити додаткові гарантії реалізації трудових прав працівників засобів масової інформації, зокрема в частині регулювання договірних відносин між власником (органом), порядку звільнення працівників тощо;
встановити адміністративну відповідальність службових осіб за ненадання або невчасне (неналежне) надання у встановленому законом порядку інформації на інформаційні запити осіб, зокрема за порушення статті 32 Закону України "Про інформацію";
врахувати інші пропозиції та рекомендації учасників парламентських слухань.
7. Верховній Раді України:
невідкладно розглянути проект Закону України "Про створення системи Суспільного телебачення й радіомовлення України" з метою запровадження в Україні суспільного мовлення;
внести до порядку денного третьої сесії Верховної Ради України четвертого скликання та розглянути проект Концепції роздержавлення засобів масової інформації в Україні;
створити законодавчі передумови для забезпечення економічної незалежності засобів масової інформації, зокрема, шляхом скасування необґрунтованих обмежень на здійснення рекламної діяльності;
переглянути механізм та порядок надання державної підтримки засобам масової інформації з метою забезпечення рівних умов діяльності засобів масової інформації різних форм власності;
переглянути правила акредитації представників засобів масової інформації при органах державної влади шляхом запровадження повідомлювального принципу акредитації;
внести зміни до законодавства з метою усунення подвійного ліцензування телерадіоорганізацій шляхом скасування вимоги отримання ліцензії на використання радіочастотного ресурсу; вдосконалення механізмів регулювання ліцензійних процедур, виходячи з принципів прозорості та об’єктивності прийняття рішень;
внести зміни до законодавства України згідно з експертними висновками, наданими Радою Європи.
8. Рекомендувати Вищій атестаційній комісії України ввести в установленому порядку до Переліку спеціальностей, за якими проводиться захист дисертацій на здобуття наукових ступенів кандидата наук та доктора наук, присудження наукових ступенів і присвоєння вчених звань за спеціальністю "Інформаційне право" в галузі юридичних наук.
9. Комітету Верховної Ради України з питань свободи слова та інформації спільно з представниками державних органів влади, наукових установ, громадських організацій та міжнародних експертів вивчити доцільність та можливі форми запровадження в Україні інституту парламентського Уповноваженого зі свободи слова. До 1 червня 2003 року подати до Верховної Ради України звіт за результатами проведеного дослідження.
10. Комітету Верховної Ради України з питань свободи слова та інформації проаналізувати хід виконання цієї Постанови і до 1 жовтня 2003 року подати Верховній Раді України відповідну інформаційну довідку.
11. Видавництву Верховної Ради України до 1 лютого 2003 року видати збірник матеріалів парламентських слухань "Суспільство, засоби масової інформації, влада: свобода слова й цензура в Україні".
12. Контроль за виконанням цієї Постанови покласти на заступника Голови Верховної Ради України.
Голова Верховної Ради України
В понеділок голова парламентського комітету з питань свободи слова Микола Томенко презентував порядок денний слухань та проект постанови за їхніми результати. Крім того, ТБ (Перший національний) та радіо внесли на середу у свій розклад пряму трансляцію із зали засідань Верховної Ради, не оминувши у своїх програмах страшне слово "цензура". Та й про підготовку альтернативних запланованим слухань вже нічого не чутно - за словами Томенка, зараз в нього "немає жодних підстав говорити, що (у середу - УП) ми побачимо інший проект та інших виступаючих".
Тож, що відбуватиметься?
Триватимуть парламентські слухання з питань свободи слова та цензури протягом 4 годин – із 10-ї до 14-ї. Усього заплановано понад 30 виступів – представників парламенту, ЗМІ, уряду та громадських організацій. Крім того, за словами Томенка, ще є низка депутатів, які також висловили бажання виступити з парламентської трибуни, проте втулити їх у щільний прядок денний виявилося неможливим.
Відкриватиме слухання заступник голови ВР Олександр Зінченко. Головні доповідачі: від парламенту - Микола Томенко, від кабміну - Дмитро Табачник, від журналістських та громадських організацій – Андрій Шевченко.
За словами Томенка, на слухання запрошено понад 500 гостей – журналістів та представників громадських організацій, які опікуються ЗМІ. До цієї цифри також слід додати дипломатів, політиків та інших діячів, які теж відвідають парламент у середу. "Кожний другий учасник – не з Києва", повідомив народний депутат.
Щодо фінансового боку справи, то, як зазначив Томенко, Верховна Рада виділила цілих 2000 гривень на друк брошури за результатами парламентських слухань. Відвідають журналісти та інші учасники це засідання парламенту за власний кошт, кошт редакцій або організацій, що допомагають ЗМІ.
Засоби масової інформації будуть представлені по-різному: одних презентуватимуть керівники або головні редактори (наприклад, від УНІАНу доповідатиме головний редактор Олександр Харченко, а від Львівського радіо - головний директор Мирослава Лубкович), інших – журналісти (від "1+1" почуємо Євгена Глібовицького, а від "Громадського радіо" – Романа Скрипіна). Від імені Нового каналу та ICTV, відповідно до рішення керівництва, доповідатиме виконавчий директор асоціації мережених мовників, юрист Катерина Котенко.
Крім порядку денного, Томенко також представив проект постанови Верховної Ради за підсумками слухань, із повним текстом якого ви можете ознайомитися нижче. За словами народного депутата, проект узгоджувався з близько 15 експертами в галузі інформаційної політики та права. Утім, не виключено, що за результатами слухань комітету доведеться радикального його переробляти.
Така сама історія стосується тексту майбутнього законопроекту, який буде "невідкладно" винесено на затвердження парламенту після парламентських слухань. Серед основних положень цього законопроекту – легалізація цензури, вирішення проблем судових позовів проти ЗМІ з необґрунтованими сумами відшкодування, поширення неправдивої інформації тощо.
Під час прес-конференції Томенко дещо торкнувся ймовірності проведення слухань не за планом, що його розробляв комітет із питань свободи словами. Так, депутат пообіцяв, що "ми будемо адекватно діяти, якщо ми побачимо, що хтось готує в незаконний спосіб інші слухання", втім він певний, що нічого такого не трапиться.
Інцидент із створенням альтернативним оргкомітетом на чолі з Олександром Зінченком, наче, вичерпано. За словами Томенка, "ситуація була врегульована", а власне віце-спікер "свідомий, що це була серйозна помилка". Народний депутат переконаний, що ідею створити другий оргкомітет подав хтось сторонній. Томенко вважає, що й надалі таких "незапланованих дій" не буде.
Подібні парламентські слухання з питань свободи слова та інформаційної політики планується проводити щорічно – але не про "взагалі", а на конкретні теми.
ПОРЯДОК ПРОВЕДЕННЯ
парламентських слухань "Суспільство, засоби масової інформації,
влада: свобода слова й цензура в Україні", 4 грудня 2002р.
тривалість роботи – 4 години
зал пленарних засідань Верховної Ради України
(10.00 – 14-00)
10.00. – 10.05. Відкриття слухань. Вступне слово заступника Голови Верховної Ради України О.Зінченка
10.05. – 10.25. Доповідь голови Комітету Верховної Ради України з питань свободи слова та інформації М.Томенка
10.25. – 10.45. Доповідь Віце-прем‘єр-міністра України Д.Табачника
10.45. – 11.05. Доповідь від журналістських та громадських організацій А.Шевченка
11.05. – 12.00. Виступи учасників парламентських слухань (регламент
одного виступу до 5 хвилин, всього 11 чол.)
11.05.-11.10. Буджурова Лілія, голова Асоціації вільних журналістів Криму, м. Сімферополь
11.10.-11.15. Карпачова Ніна Іванівна, Уповноважений Верховної Ради України з прав людини
11.15.-11.20. Глібовицький Євген, журналіст телекомпанії Студія "1+1"
11.20.-11.25. Чиж Іван Сергійович, голова Державного комітету інформаційної політики телебачення й радіомовлення
11.25.-11.30. Яворівський Володимир Олександрович, Голова Національної спілки письменників України, народний депутат України
11.30.-11.35. Домбровський Іван Петрович, суддя Верховного Суду України
11.35.-11.40. Аласанія Зураб, м. Харків, телеканал "Сімон"
11.40.-11.45. Баграєв Микола Георгійович, депутатська група "Народний вибір", народний депутат України
11.45.-11.50. Гавриш Степан Богданович, депутатська група "Демократичні ініціативи", народний депутат України
11.50.-11.55. Лубченко Ігор Федорович, Голова Національної спілки журналістів України
11.55.-12.00. Котенко Катерина, виконавчий директор асоціації мережевих мовників
12.00 – 12.20. Перерва
12.20. – 13.45. Виступи учасників парламентських слухань ( регламент
одного виступу до 5 хвилин, всього 17 чол.)
12.20.-12.25. Чекмишев Олександр Вікторович, заступник директора Інституту журналістики Київського Національного університету ім. Т.Г.Шевченка
12.25.-12.30. Мармер Юхим, головний редактор газети "Україна – центр", м. Кіровоград
12.30.-12.35. Гмиря Сергій Петрович, фракція Комуністичної партії України, народний депутат України
12.35.-12.40. Харченко Олександр, головний редактор УНІАН
12.40.-12.45. Шевчук Сергій Володимирович, фракція Народно-демократичної партії, народний депутат України
12.45.-12.50. Скрипін Роман, "Громадське радіо"
12.50.-12.55. Понеділко Віктор Іванович, член Національної ради України з питань телебачення й радіомовлення
12.55.-13.00. Горобець Валерій Германович, редактор Новотроїцької газети "Трудове слово", Херсонська обл.
13.00.-13.05. Бокий Іван Сидорович, фракція Соціалістичної партії України, народний депутат України
13.05.-13.10. Гриценко Анатолій Степанович, президент Центру О.Разумкова
13.10.-13.15. Сумець Олександр Миколайович, редактор газети "Зміївський кур‘єр", м. Зміїв Харківської області
13.15.-13.20. Косів Михайло Васильович, фракція "Наша Україна", народний депутат України
13.20.-13.25. Лубкович Мирослава Теодорівна, генеральний директор Львівського радіо
13.25.-13.30. Гармаш Сергій, незалежний журналіст, м. Донецьк
13.30.-13.35. Олійник Борис Ілліч, фракція Комуністичної партії України, народний депутат України
13.35.-13.40. Данилов Сергій Валентинович, Президент видавничого, інформаційного та рекламного агентства "Такі справи"
13.40.-13.45. Правденко Сергій Макарович, депутатська група "Народовладдя", народний депутат України
Депутати, котрі також подали заявки на виступ:
1.Удовенко Геннадій Йосипович, голова Комітету з питань прав людини, національних меншин і міжнаціональних відносин.
2.Луценко Юрій Віталійович, фракція Соціалістичної партії України, народний депутат України
3.Павловський Михайло Антонович, фракція Блоку Юлії Тимошенко, народний депутат України
4.Шибко Віталій Якович, фракція Соціалістичної партії України, народний депутат України
5.Омельченко Григорій Омелянович, фракція Блоку Юлії Тимошенко, народний депутат України
6.Шкіль Андрій Васильович, фракція Блоку Юлії Тимошенко, народний депутат України
7. Ратушняк Сергій Миколайович, депутатська група "Демократичні ініціативи", народний депутат України
13.45. – 13.50. Підсумковий виступ голови Комітету Верховної Ради
України з питань свободи слова та інформації
М.Томенка.
13.50. – 13.53. Довідки, зауваження.
13.53. – 14.00. Закриття парламентських слухань.
Підсумкове слово заступника Голова Верховної Ради
України О.Зінченка
***
Проект
П О С Т А Н О В А
ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ
Про підсумки парламентських слухань
"Суспільство, засоби масової інформації, влада: свобода слова й цензура в Україні"
Верховна Рада України відзначає, що 4 грудня 2002 року під час парламентських слухань "Суспільство, засоби масової інформації, влада: свобода слова та цензура в Україні" було проаналізовано проблеми та ситуацію, що склалася у сфері діяльності засобів масової інформації, їх роль і місце у взаємовідносинах між владою й суспільством.
Учасники слухань відзначили, що відсутність достатніх, у тому числі й законодавчих, умов для виконання засобами масової інформації функції інформування, громадської критики й контролю, а також налагодження процесу комунікації між усіма складовими суспільства; відсутність умов для економічної незалежності засобів масової інформації; неконституційне управління інформаційним простором з боку органів державної влади є основними передумовами обмеження конституційних прав громадян на свободу думки й слова, на вільне вираження поглядів і переконань та застосування в системі українських засобів масової інформації прямої та опосередкованої цензури, хоч це беззастережно заборонено Конституцією України.
В Україні склалася загрозлива ситуація у справі забезпечення основних прав та свобод людини й громадянина на отримання повної, неупередженої інформації та забезпечення права журналіста на вільне, без зовнішнього тиску виконання своїх професійних обов’язків, що зумовлено запровадженням політичної цензури. Засоби масової інформації втрачають належні їм у демократичному суспільстві функції посередника між владою та суспільством, перетворюються на знаряддя політичного впливу та маніпулювання.
Зважаючи на висновки та пропозиції учасників парламентських слухань "Суспільство, засоби масової інформації, влада: свобода слова й цензура в Україні", Верховна Рада України п о с т а н о в л я є:
1. Визнати незадовільним виконання Кабінетом Міністрів України, Генеральною прокуратурою України, Державним комітетом інформаційної політики, телебачення і радіомовлення України, Національною радою України з питань телебачення й радіомовлення рекомендацій та пропозицій, висловлених у Постанові Верховної Ради України "Про підсумки парламентських слухань "Проблеми інформаційної діяльності, свободи слова, дотримання законності та стану інформаційної безпеки України" № 2498-ІІІ від 07.06.2001 року, які стосувались неухильного дотримання вимог законодавства України в інформаційній сфері, забезпечення конституційних прав громадян на свободу слова та вільне збирання, використання і поширення інформації.
2. Відповідно до вимог Конституції України рекомендувати президенту України:
переглянути практику застосування адміністрацією президента України незаконних методів впливу на засоби масової інформації та журналістів, зокрема, розповсюдження серед керівників засобів масової інформації усних та письмових інструкцій щодо обмеження на висвітлення позицій окремих громадських та політичних діячів, рекомендацій щодо змісту інформаційних повідомлень та їх коментарів, а також поширення версій того, яким чином, якими формулюваннями і в якій тональності засоби масової інформації повинні висвітлювати події і проблеми;
звільнити з посад осіб, які вчинили ці дії.
3. Кабінету Міністрів України взяти до виконання пропозиції учасників парламентських слухань щодо:
недопущення позасудового закриття засобів масової інформації та припинення мовлення телерадіоорганізацій, застосування заходів впливу на засоби масової інформації шляхом перешкоджання їхній діяльності, - зокрема, у процесі видання та розповсюдження друкованих видань;
забезпечення рівності прав і можливостей для створення й функціонування засобів масової інформації усіх форм власності, забезпечення ефективних антимонопольних норм діяльності усіх суб’єктів інформаційного ринку;
4. Запропонувати Генеральній прокуратурі України, Міністерству внутрішніх справ України провести перевірку діяльності службових осіб органів державної влади у сфері регулювання діяльності засобів масової інформації на предмет відповідності вимогам законодавства та наявності ознак злочинів, передбачених статтями 171 ("Перешкоджання законній професійній діяльності журналістів") та 364 ("Зловживання владою або службовим становищем") Кримінального кодексу України;
Генеральній прокуратурі України вжити всіх необхідних заходів для встановлення осіб, винних у смерті журналістів Георгія Гонгадзе та Ігоря Олександрова, здійснити всебічне розслідування обставин смерті Михайла Коломійця та справ, пов’язаних із застосуванням фізичного насилля до журналістів в Україні;
Генеральній прокуратурі України, Міністерству внутрішніх справ України до 1 березня 2003 року поінформувати Верховну Раду України про результати дій, передбачених абзацами 1, 2 цього пункту.
5. Вказати Національній раді України з питань телебачення і радіомовлення на необхідність чіткого виконання основних завдань, передбачених статтею 2 Закону України "Про Національну раду України з питань телебачення й радіомовлення", зокрема, щодо захисту телерадіоорганізацій від тиску владних структур, політичних та економічних груп, а також привести практику ліцензування телерадіоорганізацій до вимог законодавства.
6. Схвалити пропозиції учасників парламентських слухань "Суспільство, засоби масової інформації, влада: свобода слова, та цензура в Україні" і доручити Комітету Верховної Ради України з питань свободи слова та інформації у двотижневий термін внести до Верховної Ради України як невідкладний проект Закону України "Про внесення змін до деяких законів України за результатами парламентських слухань "Суспільство, засоби масової інформації, влада: свобода слова та цензура в Україні", яким:
дати законодавче визначення поняття "політична цензура" та передбачити відповідальність за застосування цензури до засобів масової інформації та журналістів з боку службових осіб органів державної та місцевої влади відповідними засобами масової інформації;
законодавчо забезпечити запровадження у внутрішні нормативні документи засобів масової інформації загальноєвропейських принципів журналістської діяльності, а також дотримання цих нормативних документів, професійних і етичних норм, прав власників і керівників засобів масової інформації, журналістів і творчих працівників через обов’язкове укладання трудових угод з урахуванням названих основних принципів;
вдосконалити законодавство про захист честі й гідності з метою недопущення використання судових позовів до засобів масової інформації та журналістів як засобу переслідування за їхню професійну діяльність;
встановити додаткові гарантії реалізації трудових прав працівників засобів масової інформації, зокрема в частині регулювання договірних відносин між власником (органом), порядку звільнення працівників тощо;
встановити адміністративну відповідальність службових осіб за ненадання або невчасне (неналежне) надання у встановленому законом порядку інформації на інформаційні запити осіб, зокрема за порушення статті 32 Закону України "Про інформацію";
врахувати інші пропозиції та рекомендації учасників парламентських слухань.
7. Верховній Раді України:
невідкладно розглянути проект Закону України "Про створення системи Суспільного телебачення й радіомовлення України" з метою запровадження в Україні суспільного мовлення;
внести до порядку денного третьої сесії Верховної Ради України четвертого скликання та розглянути проект Концепції роздержавлення засобів масової інформації в Україні;
створити законодавчі передумови для забезпечення економічної незалежності засобів масової інформації, зокрема, шляхом скасування необґрунтованих обмежень на здійснення рекламної діяльності;
переглянути механізм та порядок надання державної підтримки засобам масової інформації з метою забезпечення рівних умов діяльності засобів масової інформації різних форм власності;
переглянути правила акредитації представників засобів масової інформації при органах державної влади шляхом запровадження повідомлювального принципу акредитації;
внести зміни до законодавства з метою усунення подвійного ліцензування телерадіоорганізацій шляхом скасування вимоги отримання ліцензії на використання радіочастотного ресурсу; вдосконалення механізмів регулювання ліцензійних процедур, виходячи з принципів прозорості та об’єктивності прийняття рішень;
внести зміни до законодавства України згідно з експертними висновками, наданими Радою Європи.
8. Рекомендувати Вищій атестаційній комісії України ввести в установленому порядку до Переліку спеціальностей, за якими проводиться захист дисертацій на здобуття наукових ступенів кандидата наук та доктора наук, присудження наукових ступенів і присвоєння вчених звань за спеціальністю "Інформаційне право" в галузі юридичних наук.
9. Комітету Верховної Ради України з питань свободи слова та інформації спільно з представниками державних органів влади, наукових установ, громадських організацій та міжнародних експертів вивчити доцільність та можливі форми запровадження в Україні інституту парламентського Уповноваженого зі свободи слова. До 1 червня 2003 року подати до Верховної Ради України звіт за результатами проведеного дослідження.
10. Комітету Верховної Ради України з питань свободи слова та інформації проаналізувати хід виконання цієї Постанови і до 1 жовтня 2003 року подати Верховній Раді України відповідну інформаційну довідку.
11. Видавництву Верховної Ради України до 1 лютого 2003 року видати збірник матеріалів парламентських слухань "Суспільство, засоби масової інформації, влада: свобода слова й цензура в Україні".
12. Контроль за виконанням цієї Постанови покласти на заступника Голови Верховної Ради України.
Голова Верховної Ради України