Після шоку настав час ставити питання

Понеділок, 29 липня 2002, 17:14
Від УП: подаємо статтю Флоріана Хасселя у перекладі ІноСМІ.ru, який дещо відрізнявся від німецького оригіналу, викладеного на сайті видання. В деяких місцях ми взяли на себе сміливість прибрати коментарі, яких не побачили в електронній версії статті. Оригінал можна прочитати тут.

Говорити "Ні" - завжди було рисою її вдачі. Вона якраз і врятувала життя Світлані Бачинській та її синам. В суботу вранці її хлопці Михайло та Роман просто насіли на неї, умовляючи піти з ними на військовий аеродром Скнилів. Там, на околицях Львова (колишній Лемберг), 14 корпус українських ВПС святкував 60-річчя від дня свого створення, демонструючи вищий пілотаж на старих машинах, в тому числі на літаках з пропелерами, планерах. Кульмінацією повинні були стати надзвичайні фігури пілотажу на винищувачах Су-27 і МіГ-29.

У цей сонячний день видовищем фігур вищого пілотажу насолоджувалися декілька тисяч глядачів, що підкріплялися шашликами і бочковим пивом. Після показу декількох фігур Світлана вирішила піти додому. Але коли сини змолитися і попросили почекати виступи винищувачів, мати здалася. І все ж коли діти захотіли відправитися в самий центр аеродрому, Бачинська виявила рішучість. Замість цього мати і її сини сіли поодаль на траву і стали свідками, як вищий пілотаж завершився катастрофою.

Винищувач-бомбардувальник Су-27 приступив до виконання фігури пілотажу під назвою "бочка". Після того, як літак вже закінчував переворот через спину і переходив в нормальний політ, одночасно замовкли обидва двигуни. Досвідчені пілоти врятувалися тим, що скористалися катапультуючим кріслом. 17- тонна машина увійшла в штопор, збрила спочатку декілька дерев і тільки після цього дісталася до глядачів.

18-літній Богдан Хупало якраз позував перед фотоапаратом. Він кинувся на землю і побачив, як літак проскакав буквально в декількох сантиметрах від нього. "Серед тих, хто не нагнувся, серед живих не залишилося нікого - всіх їх скосило, як траву". "В повітрі летіли руки, голови й інші частини тіла", - розказують очевидці.

Після цього Су-27 зіткнувся з літаком, що стояв на полі, вибухнув і червоно-жовтим факелом помчав далі, при цьому декілька разів перекинувся, стріляючи в повітря, як палаюча шрапнель металевими уламками. За декілька секунд земля була усіяна трупами. Люди, що вижили, з важкими опіками або стікаючі кров'ю ледве стояли на ногах.

На траві поруч зі злітно-посадочною смугою мати обіймала свою, очевидно, мертву дочку. "Катя", - не припиняла вона запитувати. У той час, як пожежники загашували уламки палаючого літака, ті, що вижили пішли на центральну трибуну і тремтячими голосами викрикували в мікрофон імена, розшукуючи своїх зниклих родичів і друзів.

До кінця вчорашнього дня рятівники знайшли 83 тіла загиблих, тільки 45 з них вдалося ідентифікувати. Важко поранені борються за своє життя в лікарнях. У неділю пойняті тугою українці потяглися в церкви. Світлана Атаманюк стояла перед будівлею, де відбувався огляд трупів, і чекала, що їй вдасться ще раз побачити свою єдину дочку і двох онучок. Вони загинули.

Президент України Леонід Кучма повернувся з відпустки, яку він проводив в Криму, і відправився на місце катастрофи. "Винні будуть покарані", - сказав він. Кучма оголосив сьогоднішній понеділок днем національного трауру і розпорядився надати родичам загиблих необхідну допомогу для поховання. Телеграми з висловленням співчуття направили глави урядів західних країн і російський президент Путін.

Після того, як пройшов перший шок, виникли питання. Яким чином могли відмовити відразу обидва двигуна? І головне: чому нещасливий літак впав на глядачів, а не поруч із аеродромом?

Ризикований пілотаж пілотів на літаку, побудованому вкінці шістдесятих років як відповідь на бойові літаки США F-15 і F-16, не є чимсь незвичайним. Коли Су-27 з'явився уперше в 90-ті роки на одному з авіаційних шоу на Заході, він вражав глядачів і експертів своєю приголомшуючою для реактивного літака маневреністю. Деякі говорили про "літак світового класу". Новіші моделі цього літака можуть міняти напрям тяги двигуна до 120 градусів і мають радіус віражу 50 метрів!

Фігура пілотажу "бочки" також не була чимсь надзвичайним, сказав російський ас Анатолій Квочур, який вже давно літає на Су-27. Між іншим, точно в такій же ситуації в 1999 році на авіасалоні в Парижі впав літак Су-30, що є більш сучасною модифікацією Су-27.

Авторитет українських військово-повітряних сил виявився підірваним, аж ніяк не в цю суботу. У жовтні 2001 року, під час навчань на Чорному морі, був збитий російський пасажирський літак, загинули 80 осіб. Україна брехала з цього приводу доти, доки Росія не оприлюднила результати розслідування, проведеного військовими.

Небезпечно виявлятися в кабіні літака і самим пілотам. Оскільки у військово-повітряних сил майже немає коштів на запасні частини або нові машини, з декількох машин збирають одну, яка спроможна літати.

Президент Кучма, що прибув на місце катастрофи, зізнався, що багато українських військових літаків відслужили передбачені терміни своєї експлуатації. Його радник з національної безпеки Євген Марчук, який очолив комісію з розслідування причин катастрофи, повинен підготувати відповідну доповідь.

Кучма, судячи з усього, має намір відразу ж дати відповідь на питання про особисту відповідальність за те, що трапилося. Вже на аеродромі він закликав до звіту відповідальних осіб, після чого звільнив командувача Військово-повітряних силами Віктора Стрельникова, одного міністра і командира 14-й авіаційної дивізії. У результаті він віддав розпорядження арештувати чотирьох генералів і зняв з посади начальника Генерального штабу.

Підстава: командири змирилися з тим або навіть наказали, щоб пілоти з метою досягнення особливої показовості літали над головами глядачів. Але подібні польоти без дотримання необхідної відстані безпеки скрізь у світі заборонені. Заборонені після 28 серпня 1988 року, після катастрофи на базі військово-повітряних сил США в Рамштейні у Пфальці.

Тоді також в найкульмінаційніший момент трапилося жахливе: в повітрі на висоті 50-80 метрів зіткнулися три машини MB 339A з італійської ескадрильї вищого військового пілотажу "Frecce Tricolori". Під палаючими уламками, загинуло 70 осіб. Також з часу подій в Рамштейне і на Україні військовим асам не дозволено літати над головами публіки, їм наказано триматися на відстані 300 метрів, і на висоті не менше ніж 400 метрів, сказав військовий льотчик з Києва Олексій Мельник. Очевидно, у Львові всі ці правила були порушені.

Володимир Топонар та Юрій Єгоров - пілоти потерпілого катастрофу літака - були досвідченими льотчиками в званні полковника. Після того, що трапився, виживши завдяки катапультуючому кріслу, вони були доставлені у військовий госпіталь Львова. Там вони знаходяться під охороною.

Якщо вірити військовому асу Мельнику, самі пілоти "ніколи б не стали літати над головами генералів. Для цього був свій сценарій. Хто його схвалив?"

Голова комісії з розслідування назвав можливою причиною катастрофи "нерозсудливу відвагу" авіаційних начальників. У той же час Генеральна прокуратура України почала розслідування за підозрою "про порушення правил польотів". Чорний ящик нещасливої машини знайдений, обидва пілоти знаходяться в госпіталі.

Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування