Бюджет за перше півріччя провалений. Парламент буде "колекціонувати" помилки уряду до осені

Середа, 10 липня 2002, 11:22
Перманентні проблеми з виконання основного фінансового документу стають найболючішим місцем теперішнього уряду. Ріст бюджетного дефіциту, якого не вдалося уникнути, незважаючи на покращення економічних показників у червні, погрожує порушенням і без того нестійкої макроекономічної і фінансової стабільності до осені поточного року.

Результатом виконання бюджету у першому півріччі поточного року став дефіцит у розмірі 1,443 млрд. грн. Незважаючи на те, що номінально прибуткова частина бюджету і податкові надходження перевищують рівень минулого року, план надходжень відчутно недовиконаний.

Серед основних причин, які зумовили невиконання основного фінансового документа, урядові експерти називають зниження темпів виробництва і економічного росту. З початку поточного року промислове виробництво зросло лише на 5,8% порівняно з аналогічним періодом минулого року, а рік тому цей показник дорівнював 10%.

Низка законів, ухвалених Верховною Радою минулого скликання, також негативно вплинули на виконання прибуткової частини бюджету. Зокрема, був продовжений пільговий режим оподаткування для підприємств гірничо-металургійного комплексу і розширені податкові преференції для деяких автобудівних підприємств.

Ці та деякі інші закони привели до істотного зниження надходжень у бюджет, оскільки після ухвалення відповідних законів головний фінансовий документ не був скоректованим на величину "бюджетних втрат з пільг", відзначають фахівці Міністерства фінансів.

Разом з тим, найбільш неочікуваним і відчутним для прибуткової частини бюджету стало зростання боргів між підприємствами провідних галузей економіки, що привело до втрат бюджету у розмірі 703 млн. грн., відзначив голова Державної Податкової адміністрації України (ДПАУ) Микола Азаров. Тільки підприємства паливно-енергетичного комплексу не виконали план надходжень до бюджету більш ніж на 60%.

Для збільшення надходжень у другому півріччі Податкова адміністрація має намір "активно взятись за тих, хто використовує схеми переховування від сплати податку." Можливо, у першу чергу, це стосується нафтової галузі, оскільки, на думку пана Азарова, "вони продали видобуту нафту за зниженими цінами, що може свідчити про махінації з метою приховування реального прибутку".

З початку поточного року органи податкової міліції виявили більше 6 тисяч злочинів, з яких було відкрито більше 5 тисяч карних справ, 3 тисячі з яких - за фактами переховування від сплати податків, 75% серед яких складають - карні справи стосовно переховування від сплати податків в особливо великих розмірах, повідомила прес-служба ДПАУ.

У результаті проведених перевірок, до бюджетів усіх рівнів і державних цільових фондів було повернуто більше 2 млрд. грн.

Експерт Українського центру економічних і політичних досліджень ім. О.Разумкова Олександр Барановський відзначив в інтерв'ю "Контексту", що ситуація з недовиконанням бюджету навряд чи буде вирішеною у другому півріччі, оскільки значного прискорення темпів економічного розвитку не передбачається. Більш того, окрім податкових статей не виконується план надходжень з приватизації, а також з зовнішніх позик.

Незважаючи на те, що у рамках програми розширеного фінансування Міжнародний валютний фонд (МВФ) передбачав виділити близько $550 млн., до цього часу це питання не вирішене, тоді як 4 вересня дія програми закінчується. Припинення співпраці з МВФ буде означати "проблематичність отримання кредитів від Світового банку", відзначив експерт.

Таким чином, швидше за все, до осені уряд постане перед проблемою фінансування значного дефіциту бюджету. Варіанти вирішення цієї проблеми в умовах відсутності зовнішнього фінансування зводяться до секвестру бюджету, законодавчого збільшення граничного розміру дефіциту (який згідно із Законом "Про Державний бюджет на 2002 рік встановлений у розмірі 4,3 млрд. грн.) і збільшення внутрішніх позик з метою фінансування дефіциту.

Зараз, на думку пана Барановського, складно говорити, який варіант буде обраний урядом, оскільки кожен із них пов'язаний з низкою складностей, які у кінцевому результаті приводять до "зменшення потенціалу росту економіки". Секвестр бюджету буде означити недофінансування низки державних програм, а позики на внутрішньому ринку, окрім складностей для уряду у розташуванні державних цінних паперів (через низький попит на ці папери) - буде "відволікати" гроші з економіки, тим самим збільшуючи вартість кредитних ресурсів для підприємців.

На думку міністра фінансів Ігора Юшко, ідея про звіт уряду перед парламентом за підсумками виконання бюджету за перше півріччя виникла у зв'язку з наміром багатьох депутатських фракцій ініціювати відставку уряду. Більшість аналітиків прогнозують, що голосування з цього питання може відбутися у Верховній Раді вже на цьому тижні, після ухвалення рішення з приводу оприлюдненої на минулому тижні урядової програми.

Але голова парламентського бюджетного комітету, представник фракції "Наша Україна" Петро Порошенко пояснив, що визнання роботи уряду незадовільною не призводить до неминучої відставки Кабінету міністрів чи деяких його членів. Тому до початку осені змін у виконавчому органі влади не передбачається, а це означає, ніяких кардинальних змін в економіці відбуватись не буде.

Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування