Акцизні збори можуть бути підвищені

Субота, 8 червня 2002, 15:51
Уряд використовує всі можливі методи для наповнення прибуткової частини бюджету

Міністр фінансів України Ігор Юшко заявив про те, що уряд має намір запропонувати Верховній Раді збільшити акцизні збори на окремі категорії товарів. Він відзначив, що істотного збільшення акцизів не передбачається. "Мова йде, -наголосив Юшко, - взагалі про індексацію акцизів на рівні інфляції, яка відбулася протягом часу, поки ці акцизи не переглядалися". Яких саме товарів може стосуватись очікуване підвищення акцизів, міністр не конкретизував.

Ігор Юшко повідомив, що згадані пропозиції викладено у підготовленому урядом проекті Закону "Про внесення змін у деякі Закони про оподаткування". Згідно з проектом, передбачається, зокрема, внесення корективів у Декрет Кабінету міністрів "Про акцизний збір".

Сенс пропозицій Міністерства фінансів полягає у необхідності проведення індексації специфічної ставки акцизного збору у відповідності з індексом інфляції (індексом споживчих цін). Це передбачає, що розмір нової ставки акцизу буде визначатися шляхом множення "старої" ставки на індекс річної інфляції. Оновлені акцизні ставки, згідно з пропозицією уряду, повинні щорічно ухвалюватися Верховною Радою одночасно з ухваленням закону "Про державний бюджет України" і набувати чинності з 1 січня кожного нового року.

Як відомо, натепер в Україні існують переважно так звані спецефічні ставки акцизних зборів, що передбачають оплату фіксованої суми збору в залежності від одиниці маси, обсягу, кількості товару. Підприємці вважають існуючу схему недосконалою і неефективною, оскільки цей вигляд ставок не диференціює товари різних ціньових категорій. Інакше кажучи, на дорогі і дешеві товари встановлюється однакове акцизне навантаження, що обтяжливо для багатьох споживачів.

З одного боку, в умовах інфляції такий різновид акцизу підтримує рівень бюджетних надходжень (ціна на товари збільшується - відповідно, збільшується і сума акцизу, що потрібно сплатити). З іншого - ця система дозволяє виробникам і імпортерам фіктивно зменшити собівартість підакцизної продукції, мінімузуючи таким чином непрямі податки, що, у свою чергу, призводить до зменшення надходжень до бюджету.

Визнаючи необхідність внесення змін в існуючу систему стягнення акцизних зборів, більшість економістів критично оцініють оприлюднену міністром фінансів ініціативу Кабінету міністрів. На думку експертів, опитаних "Контекстом", вочевидь причиною, що спонукає уряд ініціювати питання про підвищення акцизних ставок, є низький рівень виконання прибуткової частки державного бюджету. Зокрема, за даними Державної податкової адміністрації України(ДПАУ), у травні прибутки держбюджету були виконані лише на 75%.

І хоча, як заявив голова ДПАУ Микола Азаров, податкова адміністрація має намір "оперативно реагувати на заяви про збитки підприємств і відрядждати туди інспекторів для перевірок" (з метою виявлення прихованих прибутків і збільшення надходжень до бюджету), голова Фонду підтримки підприємництва Ернест Грамацький відзначає, що ресурси виконавчої влади із збільшення фіскального тиску на підприємців майже вичерпані. Саме той факт, можливо, спонукає уряд висунути питання про підвищення акцизних ставок.

Тим більше, що протягом перших чотирьох місяців цього року надходження від акцизних зборів значно збільшились, що сприяло покращеню наповнення прибуткової частини держбюджету. Проте частка акцизних зборів у прибутках бюджету натепер не перевищує 6-7%. Згідно із законом "Про Державний бюджет України на 2002рік", прибутки від акцизних зборів з товарів вироблених в Україні, повинні складати 2,5 млрд. грн. (на 402 млн. більше, ніж 2001році), від акцизних зборів з імпортованих товарів - 0,7 млрд. грн. (на 80,3 млн. грн. більше, ніж минулого року), загальна сума податкових надходжень запланована на рівні 29,6 млрд. грн.

Проте, як відзначила у розмові з кореспондентом "Контексту" експерт Агенції гуманітарних технологій Олена Дурманова, "підвищення ставок акцизного збору навряд чи зможе врятувати бюджет, але, швидше за все, приведе до серйозних негативних наслідків в економіці у цілому". Експерт пояснила, що навіть якщо на початковому етапі реалізації урядових пропозицій надходження від акцизу у прибуткову частку бюджету зростуть, то через певний час частина легального виробництва, рятуючись від збільшеного акцизного тягаря, перейде "у тінь", що скоротить бюджетні надходження від цієї плати.

Експерти, вважають, що у теперішніх українських умовах доречно було б не переглядати ставки, а змінити механізм стягнення акцизу - подібно до того, як це відбувається в країнах Західної Європи. У деяких із них залучається так звана змішана система оплати акцизу (фіксована сума збору плюс відсоток від бази оподаткування).

Такий механізм стягнення акцизу, на думку експертів, оптимізує надходження у державний бюджет від цього обов'язкового платежу і при цьому не впливає на прибутки виробника. Окрім того, змішана система є своєрідним обмежувачем цінових диспропорцій на ринку.

Разом з тим, експерти відзначають що проблема переходу на
змішану систему акцизних ставок навряд чи буде вирішено найближчим часом в Україні. Хоча в існуючому на сьогодні проекті Податкового Кодексу передбачені зміни в адмініструванні процедури стягнення акцизу,але український парламент поки що не визначився ні зі строками ухвалення Кодексу, ні з тим, чи буде продовжена робота над існуючим проектом, чи Верховна Рада почне розробляти документ у абсолютно новій редакції.

Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування