Ющенко таки консолідує країну?
П'ятниця, 1 березня 2002, 13:56
Незважаючи на пророкування, що Віктор Ющенко та його блок вичерпали свій електоральний потенціал, зупинившись на 15%-18% підтримки, і відтепер на них може чекати лише падіння рейтингів, останні соціологічні данні демонструють зворотнє. Чверть виборців України в кінці лютого проголосувала б за "Нашу Україну". А ось проблеми, навпаки, почали з'являтися у колись дивовижно популярних "Жінок за майбутнє".
Саме про це свідчать результати загальнонаціонального соціологічного опитування, яке провели Український інститут соціальних досліджень та Центр "Соціальний моніторинг" 22-24 лютого цього року. В досліджені взяли участь 2013 респондентів з 126 населених пунктів, похибка – 1,3-2,2%.
Відповідаючи на питання "Якщо вибори у Верховну Раду відбувалися наступної неділі, за яку партію чи виборчий блок ви проголосували?", опитувані спиралися на картку, в якій були перелічені за абеткою усі 34 зареєстровані суб'єкти виборчого процесу станом на 20 лютого.
"Нашоукраїнізація" всієї країни
Тож, найпопулярнішим виявився блок Віктора Ющенка "Наша Україна", за який віддали б свої голоси 25,2%. Це дуже велика цифра, адже ще півмісяця тому за даними інституту, рейтинг блоку складав 19,7%, а місяць тому – ще на 5% відсотків нижчий. Соціологи пов'язують це явище передусім з безвідмовною харизмою Ющенка та початком активної агітаційної роботи його команди. Так, наприклад, 33% респондентів подобається телевізійна реклама блоку.
Як і раніше, найбільш блок Ющенка люблять на Заході країни, там за нього віддали б голоси 47%, а також в Центрі. Найнижчі показники – у Криму (5,5%) та на Сході (8%). За віком прихильники блоку особливо не відрізняються.
Чому чверть вітчизняних виборців віддає свої голоси блокові людини, обличчя якої рясніють на кожному кроці? Саме тому і віддають. За даними опитування 60% електорату "Нашої України" голосують за блок, бо їм подобається лідер. А лише 18% - з ідеологічних міркувань. Третина ющенкових виборців вірять ще й реалістичність його програмних обіцянок. Що й підтверджує той факт, що блок є йменним – ідейне минуле Рухів та деяких інших співавторів цієї коаліції залишилося у минулому. Втім, якщо виборців це задовольняє – чому б ні?
Комуністичний провал
На другому місці, звісно, комуністи Петра Симоненка. Лише з 11,9%. Іншими словами, за місяць КПУ втратила ще 1,4%. Цю дивну тенденції соціологи пояснили тим, що нові "штучні" ліві – КПРС, КПУ (О), ВОЛ "Справедливість" – на загал відбирають в симоненківців 1,7%. Крім того, як виявилося, комуністи дуже сильно відстають в агітаційному полі – згідно зі зворотньою реакцією респондентів, лише 2,2% з них помітили агітаторів КПУ, а 5% - знали про якісь агітаційні заходи цієї сили.
На тлі інших політичних лідерів, що можуть похвалитися певною харизмою, Симоненко невиразний. Ну й звичайно список партії, з яким вона йде до Ради. №20, - генеральний прокурор Михайло Потебенько аж ніяк не пов'язується з опозиційною картою, яку розігрують комуністи.
Голосувати за КПУ збираються Схід та Крим, де рівень підтримки партії сягає 18%. Проте на Заході, комуністи не перетнули б і чотирьохвідсоткового бар'єру – там в них 2,4% голосів. Не дуже люблять КПУ в Києві: 5%-6%. Не зникла й тенденція, згідно з якою за комуністів голосують люди старшого віку.
Мотивуються виборці комуністів в першу чергу тим, що вони певні – КПУ захистить інтереси таких, як вони (70%). 46% електорату комуністів обрали цю партію з ідеологічних міркувань. П'ята частина прихильників комуністів обирає комуністів, що виступити проти теперішньої влади.
Ті, без кого Парламенту може і не бути
Третя за популярністю – Соціал-демократична (об'єднана), в неї – 6,6% (у порівнянні з останнім місяцем це більше на 0,9%). Приріст не дуже великий, проте симптоматичний. Не в останню чергу такий стан справ есдеків пов'язується з розгалуженою системою первинних осередків партії, вдалою рекламою (яка подобається 35% респондентів) тощо.
Найбільшою підтримкою есдеки користуються на Сході, Заході, Криму, менше – в Києві (3%). Досить велика частка прихільників партії стверджують, що обрали есдеків, тому що їм подобається лідер партії, 35% обрали СДПУ(О), адже вони поділяють соціал-демократичну ідеологію, 37% електорату есдеків впевнені, що партія Медведчука-Зінченка-Суркіса має реалістичну програму.
Остання політична сила, що долає 4 відсотки, - це блок "За Єдину Україну", яка на сьогодні має 6,2% (приріст у порівнянні з минулим місяцем – 1,2%). Не в останню чергу, це пов'язано з активною агітаційною активністю блоку. 12% респондентів помітили заходи, які влаштовувалися "За ЄдУ", 3,6% розмовляли з агітаторами, 26% респондентів в цілому подобається телевізійна реклама блоку.
Особливою підтримкою харчоблок користується у східних, північних та південних регіонах, а Київ та Центр його не дуже люблять. Цікаво, що 30% електорату "За ЄдУ" обирають цю політичну силу, бо їм подобається її лідер (!!!), якого згідно з іншими дослідженнями й до тепер не знають 23% громадян країни. 34% прихильників харчоблоку вважають реалістичною його програму. Поодинокі шанувальники "єди" будуть голосувати за блок, щоб "насолити" владі.
"Розчарування місяца"
Менше чотирьох відсотків мають "рекламні" ПЗУ та "Жінки за майбутнє". В перших – 3,6%, у других - 3,5%. Піар-ставка, яку зробили ці партії, виявляється не такою вже міцною. Тому на тлі важковаговиків, що почали рекламуватися після 9 лютого, частка залежних від піар-заходів громадян, що раніше віддавали перевагу жіночо-зеленим ідеям, зараз проміняла їх на інших. Проте, шанси потрапити до парламенту вони все ж таки зберігають.
Отже, основний електорат "Зелених" Кононова зосереджено на Півдні (6%-7%), в Києві їм віддають 4%, в інших регіонах значно менше. "Жінки" користуються найбільшою підтримкою в Центрі та у південних регіонах. Київ та Схід їх не любить.
Як і раніше, значну частку прихильників "Зелених" складають молоді люди (10%). Зараз, обираючи ПЗУ, більшість респондентів стверджують, що поділяють "зелену" ідеологію (53% з прихильників цієї партії), 12% прийняли таке рішення завдяки телевізійній рекламі. Цілих 8% - відчувають симпатії до Віталія Кононова.
"Жінки за майбутнє" виявилися телевізійними лідерами – завдяки їхньої рекламі, яка подобається 44% респондентів в цілому, на їхню користь привернулися 28% теперішніх прихильників. Ще п'ята частка жіночих шанувальників вважає їхню програму реалістичною.
Опозиція – в Центрі
Опозиційні політичні сили також зберігають потенційну можливість потрапити до парламенту. Блок Юлії Тимошенко наприкінці лютого має 3,6% (приріст з початку місяця 1,1%), а СПУ – 2,9% (приріст 0,5%).
БЮТ набирає необхідні відсотки на Заході (4%) та в Центрі (6%), втім зовсім непопулярний у Криму – менш відсотка. Соціалісти мають значну підтримку у центральних регіонах – 8%, на Півночі – 4%. Крим та Західна Україна СПУ не любить.
Блок Тимошенко виявився найбільш "лідерським": 73% електорату БЮТ обирають цей блок, бо його очолює власне Тимошенко. 41% певні, що блок захистить їхні інтереси, третина вірить, що програма БЮТ – реалістична. П'ята частина шанувальників Юлії Тимошенко голосують за її блок, щоб виступити проти влади.
70% прихильників соціалістів обирають СПУ, бо вона може захистити їхні інтереси, а 43% - через її реалістичну програму. Опозиційність до існуючого режиму не виступає особливою принадою СПУ.
Електоральна скарбниця
Втім, соціологи відзначають те, що у суспільстві залишається значний прошарок тих, хто ще не визначився із своїми електоральними уподобаннями (15%-20%). До цієї категорії виборців відносяться ті, хто вирішив піти на вибори, проте збирається голосувати проти всіх, або ще не знає.
Найбільшою скарбницею голосів є східний регіон, південний регіон та Крим – там частка тих, хто не визначився, складає 20%. Крім того, 12% кримчан налаштовані голосувати проти всіх. Найбільший рівень визначеності демонструє Центр країни та Захід.
Найбільш невизначені – молоді люди 25-28% років, чверть з яких або не визначилася, або проти всіх. Цікаво, що найменш критичні виборці – це молодь 18-24 років.
Тож, рекомендують соціологи, політичні сили, які хотів б отримати додаткові голоси зараз мають працювати саме з невизначеним електоральним полем.
Прогноз
Грунтуючись на отриманих даних та припущеннях щодо ходу виборчої кампанії, фахівці з Інституту соціальних досліджень та Центру "Соціальний моніторинг" прогнозують такі результати виборів 31 березня:
"Наша Україна" – 26%-28%
КПУ – 13%-15%
"За єдину Україну" – 12%-14%
СДПУ (О) – 9%-10%
За різних обставин до обраних можуть потрапити такі партії та блоки:
ПЗУ, "Жінки за майбутнє", Блок Юлії Тимошенко, Блок Наталії Вітренко, СПУ, Яблуко
Саме про це свідчать результати загальнонаціонального соціологічного опитування, яке провели Український інститут соціальних досліджень та Центр "Соціальний моніторинг" 22-24 лютого цього року. В досліджені взяли участь 2013 респондентів з 126 населених пунктів, похибка – 1,3-2,2%.
Відповідаючи на питання "Якщо вибори у Верховну Раду відбувалися наступної неділі, за яку партію чи виборчий блок ви проголосували?", опитувані спиралися на картку, в якій були перелічені за абеткою усі 34 зареєстровані суб'єкти виборчого процесу станом на 20 лютого.
"Нашоукраїнізація" всієї країни
Тож, найпопулярнішим виявився блок Віктора Ющенка "Наша Україна", за який віддали б свої голоси 25,2%. Це дуже велика цифра, адже ще півмісяця тому за даними інституту, рейтинг блоку складав 19,7%, а місяць тому – ще на 5% відсотків нижчий. Соціологи пов'язують це явище передусім з безвідмовною харизмою Ющенка та початком активної агітаційної роботи його команди. Так, наприклад, 33% респондентів подобається телевізійна реклама блоку.
Як і раніше, найбільш блок Ющенка люблять на Заході країни, там за нього віддали б голоси 47%, а також в Центрі. Найнижчі показники – у Криму (5,5%) та на Сході (8%). За віком прихильники блоку особливо не відрізняються.
Чому чверть вітчизняних виборців віддає свої голоси блокові людини, обличчя якої рясніють на кожному кроці? Саме тому і віддають. За даними опитування 60% електорату "Нашої України" голосують за блок, бо їм подобається лідер. А лише 18% - з ідеологічних міркувань. Третина ющенкових виборців вірять ще й реалістичність його програмних обіцянок. Що й підтверджує той факт, що блок є йменним – ідейне минуле Рухів та деяких інших співавторів цієї коаліції залишилося у минулому. Втім, якщо виборців це задовольняє – чому б ні?
Комуністичний провал
На другому місці, звісно, комуністи Петра Симоненка. Лише з 11,9%. Іншими словами, за місяць КПУ втратила ще 1,4%. Цю дивну тенденції соціологи пояснили тим, що нові "штучні" ліві – КПРС, КПУ (О), ВОЛ "Справедливість" – на загал відбирають в симоненківців 1,7%. Крім того, як виявилося, комуністи дуже сильно відстають в агітаційному полі – згідно зі зворотньою реакцією респондентів, лише 2,2% з них помітили агітаторів КПУ, а 5% - знали про якісь агітаційні заходи цієї сили.
На тлі інших політичних лідерів, що можуть похвалитися певною харизмою, Симоненко невиразний. Ну й звичайно список партії, з яким вона йде до Ради. №20, - генеральний прокурор Михайло Потебенько аж ніяк не пов'язується з опозиційною картою, яку розігрують комуністи.
Голосувати за КПУ збираються Схід та Крим, де рівень підтримки партії сягає 18%. Проте на Заході, комуністи не перетнули б і чотирьохвідсоткового бар'єру – там в них 2,4% голосів. Не дуже люблять КПУ в Києві: 5%-6%. Не зникла й тенденція, згідно з якою за комуністів голосують люди старшого віку.
Мотивуються виборці комуністів в першу чергу тим, що вони певні – КПУ захистить інтереси таких, як вони (70%). 46% електорату комуністів обрали цю партію з ідеологічних міркувань. П'ята частина прихильників комуністів обирає комуністів, що виступити проти теперішньої влади.
Ті, без кого Парламенту може і не бути
Третя за популярністю – Соціал-демократична (об'єднана), в неї – 6,6% (у порівнянні з останнім місяцем це більше на 0,9%). Приріст не дуже великий, проте симптоматичний. Не в останню чергу такий стан справ есдеків пов'язується з розгалуженою системою первинних осередків партії, вдалою рекламою (яка подобається 35% респондентів) тощо.
Найбільшою підтримкою есдеки користуються на Сході, Заході, Криму, менше – в Києві (3%). Досить велика частка прихільників партії стверджують, що обрали есдеків, тому що їм подобається лідер партії, 35% обрали СДПУ(О), адже вони поділяють соціал-демократичну ідеологію, 37% електорату есдеків впевнені, що партія Медведчука-Зінченка-Суркіса має реалістичну програму.
Остання політична сила, що долає 4 відсотки, - це блок "За Єдину Україну", яка на сьогодні має 6,2% (приріст у порівнянні з минулим місяцем – 1,2%). Не в останню чергу, це пов'язано з активною агітаційною активністю блоку. 12% респондентів помітили заходи, які влаштовувалися "За ЄдУ", 3,6% розмовляли з агітаторами, 26% респондентів в цілому подобається телевізійна реклама блоку.
Особливою підтримкою харчоблок користується у східних, північних та південних регіонах, а Київ та Центр його не дуже люблять. Цікаво, що 30% електорату "За ЄдУ" обирають цю політичну силу, бо їм подобається її лідер (!!!), якого згідно з іншими дослідженнями й до тепер не знають 23% громадян країни. 34% прихильників харчоблоку вважають реалістичною його програму. Поодинокі шанувальники "єди" будуть голосувати за блок, щоб "насолити" владі.
"Розчарування місяца"
Менше чотирьох відсотків мають "рекламні" ПЗУ та "Жінки за майбутнє". В перших – 3,6%, у других - 3,5%. Піар-ставка, яку зробили ці партії, виявляється не такою вже міцною. Тому на тлі важковаговиків, що почали рекламуватися після 9 лютого, частка залежних від піар-заходів громадян, що раніше віддавали перевагу жіночо-зеленим ідеям, зараз проміняла їх на інших. Проте, шанси потрапити до парламенту вони все ж таки зберігають.
Отже, основний електорат "Зелених" Кононова зосереджено на Півдні (6%-7%), в Києві їм віддають 4%, в інших регіонах значно менше. "Жінки" користуються найбільшою підтримкою в Центрі та у південних регіонах. Київ та Схід їх не любить.
Як і раніше, значну частку прихильників "Зелених" складають молоді люди (10%). Зараз, обираючи ПЗУ, більшість респондентів стверджують, що поділяють "зелену" ідеологію (53% з прихильників цієї партії), 12% прийняли таке рішення завдяки телевізійній рекламі. Цілих 8% - відчувають симпатії до Віталія Кононова.
"Жінки за майбутнє" виявилися телевізійними лідерами – завдяки їхньої рекламі, яка подобається 44% респондентів в цілому, на їхню користь привернулися 28% теперішніх прихильників. Ще п'ята частка жіночих шанувальників вважає їхню програму реалістичною.
Опозиція – в Центрі
Опозиційні політичні сили також зберігають потенційну можливість потрапити до парламенту. Блок Юлії Тимошенко наприкінці лютого має 3,6% (приріст з початку місяця 1,1%), а СПУ – 2,9% (приріст 0,5%).
БЮТ набирає необхідні відсотки на Заході (4%) та в Центрі (6%), втім зовсім непопулярний у Криму – менш відсотка. Соціалісти мають значну підтримку у центральних регіонах – 8%, на Півночі – 4%. Крим та Західна Україна СПУ не любить.
Блок Тимошенко виявився найбільш "лідерським": 73% електорату БЮТ обирають цей блок, бо його очолює власне Тимошенко. 41% певні, що блок захистить їхні інтереси, третина вірить, що програма БЮТ – реалістична. П'ята частина шанувальників Юлії Тимошенко голосують за її блок, щоб виступити проти влади.
70% прихильників соціалістів обирають СПУ, бо вона може захистити їхні інтереси, а 43% - через її реалістичну програму. Опозиційність до існуючого режиму не виступає особливою принадою СПУ.
Електоральна скарбниця
Втім, соціологи відзначають те, що у суспільстві залишається значний прошарок тих, хто ще не визначився із своїми електоральними уподобаннями (15%-20%). До цієї категорії виборців відносяться ті, хто вирішив піти на вибори, проте збирається голосувати проти всіх, або ще не знає.
Найбільшою скарбницею голосів є східний регіон, південний регіон та Крим – там частка тих, хто не визначився, складає 20%. Крім того, 12% кримчан налаштовані голосувати проти всіх. Найбільший рівень визначеності демонструє Центр країни та Захід.
Найбільш невизначені – молоді люди 25-28% років, чверть з яких або не визначилася, або проти всіх. Цікаво, що найменш критичні виборці – це молодь 18-24 років.
Тож, рекомендують соціологи, політичні сили, які хотів б отримати додаткові голоси зараз мають працювати саме з невизначеним електоральним полем.
Прогноз
Грунтуючись на отриманих даних та припущеннях щодо ходу виборчої кампанії, фахівці з Інституту соціальних досліджень та Центру "Соціальний моніторинг" прогнозують такі результати виборів 31 березня:
"Наша Україна" – 26%-28%
КПУ – 13%-15%
"За єдину Україну" – 12%-14%
СДПУ (О) – 9%-10%
За різних обставин до обраних можуть потрапити такі партії та блоки:
ПЗУ, "Жінки за майбутнє", Блок Юлії Тимошенко, Блок Наталії Вітренко, СПУ, Яблуко